مقالات ساختمانی

مقالات مرتبط با حوزه ساختمانی

مقالات ساختمانی

مقالات مرتبط با حوزه ساختمانی

  • ۰
  • ۰

ایزوگام درواقع یک نام کلی و جا افتاده برای انواع پوشش‌های ایزولاسیون یا عایق‌بندی است که در صنعت ساختمان و ساخت و ساز به کار می‌رود. این عایق‌ها به صورت پوشش‌های ورقه‌ای می‌توانند از عبور نم از دیوار‌ها، سقف سرویس‌ها و همچنین سقف‌ ساختمان جلوگیری کند. متأسفانه این روز‌ها باوجود انواع مواد عایق‌بندی در بازار و تبلیغاتی که هرکدام از شرکت‌های سازنده انجام می‌دهند، به‌سختی می‌توانید یکی از آن‌ها را از بین ده‌ها محصولی که تولید می‌شود انتخاب کنید. اگرچه ما در شرکت پادیرگستر، کارهایی مانند عایق سازی و ایزولاسیون را به صورت مستقل انجام نمی‌دهیم، اما از آنجاکه ایزولاسیون ساختمان، بخشی از روند ساخت و ساز ساختمان محسوب می‌شود، به‌خوبی با انواع روش‌ها و مزایا و معایب آن برای ساختمان‌های مختلف آشنا هستیم. بنابراین اگر در این روز‌های پربارش زمستانی، سقف یا دیوار یکی از واحد‌های ساختمانتان دچار نم‌زدگی شده است، شاید این مطالب بتواند برای انتخاب ایزوگام مناسب به شما کمک کند.

ایزوگامچطور بفهمیم یک ایزوگام، جنس خوبی دارد؟
برای تشخیص کیفیت یک عایق رطوبتی ایزوگام چند نکته بسیار ساده را باید مدنظر داشته باشید که نیاز به آزمایشگاه و تست‌های حرفه‌ای مهندسان ساختمان هم ندارد. نکته اولین که حتی در استاندارد ایران نیز مورد تاکید قرارگرفته است، ضخامت عایق ایزولاسیون یا همان عایق رطوبتی پلیمری است که حتماً باید کمتر از 4 میلی‌متر نباشد. این مورد را می‌توانید به‌سادگی با یک کولیس یا خط کش دقیق ‌تشخیص داده و اندازه‌گیری کنید. ویژگی مهم دیگر درباره عایق‌های ایزولاسیون، انعطاف‌پذیری آن‌هاست که این مورد نیز به‌راحتی با دست (چند بار خم و راست کردن عایق) در زوایای مختلف قابل‌تشخیص است. درواقع عایق مرغوب با خم و راست کردن چندین باره ترک نمی‌خورد و نمی‌شکند. فراموش نکنید که این عایق‌ها را نیابد در دمای بالا تست کنید. زیرا اغلب در معرض هوای صفر درجه قرار می‌گیرند. یک عایق مرغوب در دمای زیر صفر درجه نیز باید انعطاف‌پذیری خودش را حفظ نماید. برای بررسی این نکته باید با نمونه محصول را در فریزر قرار دهید و پس از مدت‌زمانی که خوب سرد شد، تست شکنندگی عایق را بررسی کنید. البته بهتر از همه این راه‌ها مراجعه به متخصصان این کار و مراکز تحقیقاتی معتبر است. سایت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مرجع معتبر تعیین کیفیت مصالح ساختمانی است و محصولات دارای گواهینامه مرکز مورد کنترل و پایش مداوم قرار می‌گیرند.

آیا نصب این عایق‌ها به متخصص نیاز دارد؟
در استانداردهای اروپایی اجرای این محصولات تاکید شده که نصب عایق رطوبتی پلیمری به دلیل حساسیت‌های محصول حتماً باید توسط گروه متخصص و باتجربه با مهارت‌های خاص انجام ‌شود.
یکی از نکاتی که در صنعت ساختمان ما نادیده گرفته می‌شود همین موضوع است که صرفاً استفاده از یک محصول باکیفیت، نمی‌تواند نتیجه مطلوب را به ما بدهد. بلکه باید محصول باکیفیت توسط استادکار خبره نیز استفاده و اجرا شود تا کیفیت نهایی کار در سطح بالایی قرار گیرد. بسیاری از عایق‌های باکیفیت بازار، دارای نکات اجرایی فراوانی هستند که رعایت آن‌ها مکمل کیفیت محصول است و اگر توسط اکیپ غیرمتخصص اجرا گردد نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد. فراموش نکنید بسیاری از پروژه‌های ساختمانی گران‌قیمت می‌توانند با یک عایق‌بندی نامناسب، به‌سرعت افت کرده و هزینه تعمیر زیادی را روی دست سازنده بگذارد. بنابراین عایق رطوبتی مرغوب با اجرای خوب می‌تواند تضمین‌کننده سال‌های سال آب‌بندی عالی ساختمان باشد و در حفظ و افزایش طول عمر سازه بسیار مؤثر است.

ایزوگام
فراموش نکنید حتی اگر بهترین سازه بتنی یا فولادی را داشته باشید و مرغوب‌ترین مصالح را هم برای نمای داخلی و بیرونی آن استفاده نمایید، اما ساختمان شما فاقد ایزولاسیون مناسب و مرغوب باشد، عملاً کل ساختمان زیر سؤال می‌رود و دوام و پایداری آن پایین می‌آید. شرکت پادیرگستر در سال‌های گذشته با کمک شرکت‌هایی که محصولات عایق‌بندی باکیفیتی را عرضه می‌کنند توانسته‌ است تأثیر قابل‌توجهی در آب‌بندی ساختمان‌های مختلف بگذارد و نظر بسیاری از فعالان صنعت ساختمان به کیفیت اجرای خدمات ما جلب شده است. ما توانسته‌ایم با استفاده از مواد مرغوب در کنار استادکاران حرفه‌ای، بخشی از تجربه‌های ناکام استفاده از عایق‌های رطوبتی نامرغوب را تغییر دهیم و استفاده از محصول باکیفیت جهانی را همراه با نصب عالی در پروژه‌ها جا بیندازیم تا به‌این‌ترتیب عملکرد مطلوب را به کارفرمایان مختلف ارائه نماییم.

آیا قیرگونی می‌تواند جانشین ایزوگام باشد؟
اصلاً فکرش را هم نکنید. این محصول که در رده عایق‌های رطوبتی درجا قرار می‌گیرد دارای نقاط ضعف زیادی است. به همین دلیل به‌ندرت ممکن است ببینید که یک شرکت ساختمانی معتبر از آن استفاده می‌کند و آرام‌آرام در صنعت ساختمان در حال منسوخ شدن است. جدای از مشکلات ایمنی و زیست‌محیطی استفاده از قیرگونی، چون این محصول فاقد کنترل مواد اولیه است و همچنین تاب کششی زیادی ندارد، در بخش‌های عمودی بسیار ضعیف اجرا می‌شود و به‌هیچ‌عنوان گزینه مناسبی برای ایزوگام سازه‌ها محسوب نمی‌شود.

  • ۹۶/۱۱/۲۱
  • شرکت پادیر پادیرگستر البرز

ایزوگام

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی