مقالات ساختمانی

مقالات مرتبط با حوزه ساختمانی

مقالات ساختمانی

مقالات مرتبط با حوزه ساختمانی

  • ۰
  • ۰

ساخت‌وساز خانه‌های کوچک و جمع و جور امروزه در حال گسترش است. اغلب مردم می‌دانند که زندگی در خانه‌های مدرن کوچکی که خوب طراحی ‌شده باشد چه از لحاظ کیفی و چه ازلحاظ کمی مزایای بیشتری نسبت به خانه‌های بزرگ سنتی دارد. خانه‌های کوچک ازلحاظ هزینه ساخت و اداره به‌صرفه‌تر هستند. همچنین می‌توان گفت که نگه‌داری و نظافت آنها نسبت به خانه‌های بزرگ و سنتی راحت‌تر است. پس می‌توان درک کرد که چنین مسائلی چقدر در بحث فروش این نوع خانه‌ها تأثیر دارد. طراحی ساختمان های کوچک و مدرن بدون فدا کردن سبک و راحتی و امکانات به همان اندازه می‌تواند راحت و کارآمدتر و زیباتر باشد که خانه بزرگ‌تر تمام این‌ها را دارا است. البته باید گفت که طراحی ساختمان چنین خانه‌ای نه ‌تنها نیازمند پی بردن به سلیقه و سبک زندگی و کاربرد شماست بلکه نیازمند طراحی کارآمد و حساب‌شده است. در اینجا درباره نکاتی توضیح می‌دهیم که طراحان معماری حرفه‌ای ما در پادیر گستر برای طراحی ویلا و ساختمان‌های کوچک به آنها توجه می‌کنند. امیدواریم این روش‌ها برای شما نیز جذاب باشد.

باید گفت که ساختن بنای کوچک مزایای بسیاری دارد، برای مثال هم هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند و هم انرژی کمتری صرف ساخت خانه می‌شود. برای ساخت بنای کوچک و مدرن به ‌طورکلی 3 راه‌کار برای طراحی ساختمان وجود دارد. در نظر داشته باشید که همیشه ساخت خانه بزرگ خوب و ایده‌ال نخواهد بود، بنابراین با بررسی راه‌کارهایی که برایتان توصیه خواهیم کرد می‌توانید در طراحی و ساخت خانه کوچکتان نقش مفید و مؤثرتری داشته باشید.

  1. ایجاد فضای کارآمد و خلاقانه

طرح‌های دل‌باز

کسانی که خانه‌هایی با متراژ کوچکی دارند می‌خواهند خانه‌شان جادار باشد و در آن احساس راحتی کنند. طرح‌های دل‌باز خانه‌های کوچک را طوری جلوه می‌دهد که انگار واقعا بزرگ و دل‌باز هستند. در طراحی خانه‌های کوچک توجه کنید که هر اتاقی به اتاق دیگر راه داشته باشد. هرچقدر که سعی کنید فضای خانه‌تان بزرگ‌تر باشد همان‌قدر احساس خواهید کرد خانه دل‌باز و جادارتر است. طرح‌های دل‌باز نه‌تنها سیال بودن بین فضاها را بهبود می‌بخشند بلکه باعث می‌شوند که از نور مناسب و منظره و فضاهای بیرون خانه نیز لذت ببرید. حتی ممکن است قادر به دیدن منظره بیرون فضاهای مختلف خانه باشید و برای مثال از تماشای نور ماه در شب لذت ببرید. با این کار شما همچنین پول کافی برای هزینه کارگران و مصالح نیز ذخیره می‌کنید.

روش‌های موثر در طراحی ساختمان های کوچک و مدرنایده‌ها:

دیوارهایی که بین آشپزخانه و اتاق نشیمن و محل غذاخوری‌تان وجود دارد را حذف کنید.

اگر خانه‌تان ارتفاع مناسبی دارد می‌توانید در یک واحد 2 طبقه دوبلکس درست کنید، بدین معنا که با یک پله به طبقه بالایی که کوچک و جمع‌وجور است راه پیدا می‌کنید.

روش‌های موثر در طراحی ساختمان های کوچک و مدرن

فضاهای چندمنظوره، کاربردها و اسباب و اثاثیه

با حذف کردن دیوارهای داخلی برای تبعیت کردن از طرح دل‌باز، سیالی بین فضاها بیشتر می‌شود و این باعث می‌شود که حس دل‌باز بودن بیشتری بین فضاها ایجاد شود. از این طریق کارایی اتاق‌ها باهم تلفیق ‌شده و بهره‌وری بیشتری نسبت به قبل که از هم جا بودند پیدا می‌کند. اسباب و اثاثیه می‌تواند در نقش‌های چندمنظوره‌ای مورد استفاده قرار بگیرد و حتی نقش دیوار را ایفا کرده و محل‌های مختلف نشیمن و غذاخوری و … را به‌خوبی از هم جا کند. برای مثال شما به‌راحتی می‌توانید با چیدمان مبلمان‌تان به‌خوبی مشخص کنید که محل نشیمن‌تان می‌خواهید دقیقاً کجا قرار بگیرد و یا حتی می‌توانید با قرار دادن میز ناهارخوری به‌سادگی محل غذاخوری‌تان را تعیین کنید.

روش‌های موثر در طراحی ساختمان های کوچک و مدرن

ایده‌ها:

می‌توانید برای طراحی ساختمان ، حمام و اتاق لباسشویی را با هم تلفیق کنید. محل قرار گرفتن لباسشویی می‌تواند پشت در و به‌صورت پنهان باشد تا دیده نشود. با این راه‌کار نه‌تنها فضای حمامتان به‌خوبی حفظ می‌شود بلکه لوله‌هایی که قرار بود داخل حمام لوله‌کشی شوند را نیز کاهش می‌دهید و از این طریق مقداری هزینه نیز صرفه‌جویی می‌کنید.

دفتر خانگی‌تان می‌تواند در مواقعی که مهمان دارید به اتاق‌خواب مهمان اختصاص داده شود. بدین ترتیب که می‌توانید یک کاناپه تخت شو و یا از تخت‌هایی که داخل یک کمد دیواری جای می‌گیرند استفاده کنید.

به‌جای خرید میز کار می‌توانید با یک مبل که بتواند کار میز را برایتان انجام دهد نیاز خود را برطرف کنید. و یا از میز و صندلی ناهارخوری‌تان استفاده کنید و فضا را برای میزتحریر بزرگ اشغال نکنید.

می‌توانید طوری راهروها را طراحی کنید که به فضاهای دیگر نیز راه داشته باشند و داخل آن نیز می‌توانید قفسه‌های کتاب بگذارید تا به نحو احسن از فضای راه روتان استفاده بهینه کنید.

می‌توانید به ‌جای دیوارهای تمام‌قد و بلند که فضای بین اتاق‌ها را مسدود می‌کند از پله‌ها و یا قفسه‌های چوبی استفاده کنید و وسایل موردنظرتان را نیز داخل آن‌ها قرار دهید که هم ازلحاظ فضای مفید به‌صرفه است و هم فضای داخلی خانه‌تان دل‌بازتر و بزرگ‌تر جلوه خواهد کرد.

روش‌های موثر در طراحی ساختمان های کوچک و مدرن

وام گرفتن از فضاهای دیگر

زمانی که متراژ خانه کوچک باشد ممکن است برای جبران فضاهای ازدست‌رفته از فضاهای دیگری نیز وام بگیریم. برای مثال می‌توان از فضاهای بیرونی برای این کار استفاده کرد.

ایده‌ها:

از فضای داخلی زیرِ پله‌ها برای درست کردن قفسه استفاده کنید و وسایل موردنیاز خود را در آن قرار دهید.

اگر سقف خانه‌تان شیروانی باشد و به این دلیل فضای اطراف شیروانی‌تان ازدست‌رفته می‌توانید زیر فضاهای خالی شیروانی کمد و یا قفسه چوبی درست کنید.

اگر بین 2 ستون فضای توخالی و غیرقابل استفاده در اتاق نشیمنتان دارید می‌توانید در آن میز کاری کوچکی قرار بدهید و از آن فضا به‌خوبی استفاده کنید.

روش‌های موثر در طراحی ساختمان های کوچک و مدرن

سقف‌های بلند با تیرهای چوبی

یکی دیگر از ایده‌های تأثیرگذار برای تبدیل طراحی ساختمان های کوچک به فضای دل‌باز و بزرگ استفاده از سقف‌های بلند است. سقف‌های بلند معمولاً فضاهای کوچک را بزرگ و دل‌باز جلوه می‌دهد. دراین‌بین دیوارها و سقف‌های رنگ روشن می‌تواند برای روشن‌تر جلوه دادن فضا نیز کمک شایانی بکند. با این کار همچنین می‌توان از فضای زیرشیروانی نیز استفاده مفیدی بکنید. برای مثال می‌توان آنجا را محل نشیمن کوچکی کرده و با پله‌های چوبی در آنجا تردد کرد.

روش‌های موثر در طراحی ساختمان های کوچک و مدرنایده‌ها:

یک سقف شیروانی مدرن جادار به همراه یک نورگیر برای خانه‌تان در نظر بگیرید تا نور و تهویه مناسب از طریق این فضا برای شیروانی‌تان تأمین شود.

می‌توانید از تیرهای چوبی برای سقف شیروانی‌تان استفاده کنید تا زیبایی بسیاری به فضای داخلی شیروانی‌تان ببخشید.

روش‌های موثر در طراحی ساختمان های کوچک و مدرن

  1. ارتباط با فضای خارجی

طراحی نورپردازی فضای خارجی و نمای بیرونی

فضاهایی که نور طبیعی دارند احساس جادارتر و دل‌بازتری به آدم القاء می‌کنند. طراحی خانه به‌ نحوی ‌که پنجره‌ها در مسیر نور طبیعی خورشید قرار بگیرد می‌تواند کمک زیادی برای این کار بکند. با استفاده از پنجره‌های دیواری، پنجره‌های داخلی (مابین دو دیوار داخلی)، پنجره سقفی و نورگیرهای سقفی می‌توان حس دل‌باز بودن را به فضای خانه القا کرد. مطمئن باشید اگر در خانه‌های کوچک پنجره‌ها به‌خوبی و در جای مناسب خود قرار بگیرند به‌هیچ‌عنوان حس دل‌تنگی و خفگی و کوچک بودن فضا به کسی دست نخواهد داد.

روش‌های موثر در طراحی ساختمان های کوچک و مدرن

ایده‌ها:

پنجره‌ها را در زاویه‌هایی قرار بدهید که به‌خوبی به حیاط، باغچه، کوه‌های اطراف و آسمان دید داشته باشند.

با در نظر گرفتن حریم شخصی، در حمام یک پنجره یا نورگیر سقفی کوچکی قرار دهید تا نور طبعی در طول روز فضای حمام را به‌خوبی روشن کند.

سعی کنید درهایتان را از جنس شیشه‌های دوجداره انتخاب کنید تا علاوه بر عایق صدا و حرارتی نور کافی به داخل خانه‌تان بتابد و شما هم دید بیشتری به منظره بیرون خانه‌تان داشته باشید.

می‌توانید یک نورگیر زیر کابینت آشپزخانه‌تان نصب کنید تا فضای آشپزخانه‌تان به‌خوبی روشن شود.

روش‌های موثر در طراحی ساختمان های کوچک و مدرن

ساختن فضاهای خارجی

بهترین راه برای افزایش محیط فضای خانه‌های کوچک در طراحی ساختمان ، بهره گرفتن از فضای بیرونی خانه است. مرتبط کردن فضای داخلی و خارجی خانه باهم می‌تواند باعث شود خانه‌تان بزرگ‌تر دیده شود. برای مثال می‌توانید بیرون خانه میز و صندلی بچینید و آنجا را محل غذاخوری یا نشیمنتان کنید. درهای بزرگی شیشه‌ای که به‌صورت 360 درجه می‌چرخند، هم عبور و مرور شمارا به خارج خانه راحت‌تر می‌کنند و هم نور خوبی را به داخل خانه راه می‌دهند و هم محدودیت‌ها را برای دیدن چشم‌انداز بیرون خانه را از بین می‌برند.

ایده‌ها:

یک میز و صندلی بیرون حیاط به همراه کباب‌پز و یا یک آتش دان بگذارید و از فضای بیرون خانه‌تان لذت ببرید.

سعی کنید فضای بیرون خانه‌تان تا جایی که می‌توانید محلی برای تمدد اعصابتان طراحی‌شده باشد تا با حضور در آنجا احساس آرامش و راحتی داشته باشید.

برخلاف تصور همه، ساختن فضای دل‌چسب و زیبایی در بیرون خانه علاوه بر فصل تابستان می‌تواند در فصل‌های دیگری نیز مورداستفاده قرار بگیرد.

  1. طراحی ساده، مینیمالیستی و فضاهای جمع‌وجور

روش‌های موثر در طراحی ساختمان های کوچک و مدرن

طراحی ماندگار و زیبا

مؤثرترین راه‌کار برای طراحی فضاهای داخلی کوچک طراحی به سبک مینیمالیستی است. طراحی ساختمان در خانه‌های مدرن کوچک موفق معمولاً ساده، تروتمیز و خلوت هستند. ترکیبی از وسایل ساده و به سبک مینیمالیستی باعث می‌شود که فضای داخلی خانه‌تان زیبا و دلپذیر به نظر برسد. سعی کنید از طراحی ساده و زیبایی استفاده کنید که رنگ‌های استفاده‌شده در آن باهم تناسب باشند.

ایده‌ها:

اگر وسایل تزئینی ریز و زیادی دارید که می‌تواند فضای خانه را خیلی شلوغ کند، می‌توانید فقط تعدادی از آن‌ها را بچینید و پس از مدتی می‌توانید جای آن‌ها را با وسایل قبلی تعویض کنید تا تنوع بیشتری در طراحی خانه‌تان به چشم بخورد.

سعی کنید از وسایل تزئینی کمتری استفاده کنید و معمولاً همیشه از آن‌ها استفاده کنید و همان‌طور که گفته شد فقط جای آن‌ها را باهم تعویض کنید.

روش‌های موثر در طراحی ساختمان های کوچک و مدرن

چیدمان خانه‌تان را سازمان‌دهی کنید

فضاهای شلوغ و درهم‌ و برهم حس دل‌تنگی و آشفتگی به آدم القا می‌کند و علاوه بر آن به ‌شدت تأثیر کوچک بودن فضا را به تمام ساکنین منتقل می‌کند. پس سعی کنید فضای داخلی خانه‌تان را تروتمیز و عاری از هرگونه ریخت‌وپاش نگه‌دارید. سعی کنید به‌خوبی تمام وسایل خانه‌تان را بررسی کنید و ببینید کدام‌یک اولویت بیشتری برای استفاده دارند و فقط آن‌هایی که ضروری هستند را داخل خانه‌تان بچینید. برای بقیه وسایلتان نیز می‌توانید آن‌ها را داخل انباری‌تان نگهداری کنید.

ایده‌ها:

برای کاهش حجم فضای داخلی کمدتان فقط کافی است لباس‌های هر فصل را دم دست بگذارید و بقیه لباس‌ها را در اتاق زیرشیروانی و یا در زیرزمین نگهداری کنید.

از کمدهایی که جلوی آن‌ها در کشویی دارد برای نگهداری و پنهان کردن وسایلتان به‌منظور اینکه در معرض دید نباشد استفاده کنید. با این کار فضای داخلی خانه‌تان بسیار مرتب و تمیز به نظر می‌رسد.

توصیه‌های به‌دردبخور

مهم‌ترین اصل در معماری و طراحی ساختمان های مدرنِ کوچک این است که تمام جزئیات باید تا حد ممکن به شکل ساده و فضای داخلی خانه خلوت و دل‌باز باشد و همچنین از نور مناسبی نیز برخوردار باشد. محاسبه دقیق اینکه شما به چه مقدار فضا نیاز دارید بسیار مهم است و باید بعدازآن مراحل طراحی سازه ساختمان و ساخت خانه انجام شود. طراحان داخلی حرفه‌ای در این زمینه می‌توانند پیشنهاد‌ها خوبی در مورد اینکه چگونه می‌توان فضاهای داخلی خانه‌تان را برای رسیدن به اهداف مدنظرتان به بهترین شکل بهینه‌سازی کنید ارائه کنند.

زندگی در یک ‌خانه کوچک یک انتخاب شخصی است و به سبک زندگی هر فردی بستگی دارد. این انتخاب می‌تواند موجب شود زندگی ساده‌تری داشته باشید و زمان و انرژی و هزینه کمتری برای تمیز کردن خانه  و نگهداری آن در طی سال‌های متوالی داشته بگذارید. در این صورت شما وقت زیادی خواهید داشت تا کارهای زیادی در زندگی‌تان انجام دهید. تصمیم‌گیری زندگی کردن در یک‌خانه کوچک باید به‌دقت موردتوجه قرار گیرد و نیازها و برنامه‌ریزی‌هایتان، خواسته‌هایتان و اهدافتان برای ساخت این بنا باید به‌خوبی سبک و سنگین شود. اگر اهدافتان منطبق با انتخابتان نباشد ممکن است بعدها از کاری که کرده‌اید پشیمان شوید.

اما برای کسانی که از زندگی ساده‌تر لذت می‌برند، به‌طور حتم مزایای استفاده از چنین خانه‌های جمع‌وجور و راحتی لذت‌بخش و دل‌چسب خواهد بود. اگر برای طراحی ساختمان‌تان به یک نقشه جذاب و فوق‌العاده یا حتی مشاوره برای اجرا نیاز دارید، طراحان ما در پادیر گستر می‌توانند از طراحی نقشه تا اجرا یا مدیریت پیمان آن در کنارتان باشند. گروه مهندسی ساختمانی پادیر گستر همواره در کنار شماست. با ما تماس بگیرید.

منبع: وبلاگ پادیر گستر

  • ۹۷/۰۵/۲۳
  • شرکت پادیر پادیرگستر البرز

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی