مقالات ساختمانی

مقالات مرتبط با حوزه ساختمانی

مقالات ساختمانی

مقالات مرتبط با حوزه ساختمانی

  • ۰
  • ۰

واقعیت این است که ساختن خانه در اکثر موارد گران است. شاید این قضیه به این معنی باشد که ساختن خانه یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری عمرتان باشد و علاوه بر هزینه، این پروسه نیاز به زمان و تلاش زیادی داشته باشد. البته شما در این مسیر تنها نیستید. در کنار شما، معمار، طراح و مهندسین و پیمانکارتان نیز تلاش زیادی می‌کنند تا این پروژه موفقیت‌آمیز بوده و دقیقاً مطابق با چیزی باشد که شما همیشه آرزوی داشتن آن را داشتید. اما ساختن یک خانه، به‌خصوص خانه‌ای کارآمد و مقرون ‌به‌ صرفه شاید تلاش بیشتری را به همراه داشته باشد. به همین دلیل هم شما باید مطمئن شوید که دقیقاً چه نوع تصمیماتی بگیرید تا پروژه‌تان مقرون‌به‌صرفه و درعین‌حال کارآمد باشد.

طراحی خانه مقرون‌به‌صرفه: ساخت خانه‌های ارزان‌قیمت و مؤثر

هنگام طراحی ویلا و یک خانه مقرون‌به‌صرفه باید توجه داشته باشید که زمان بسیاری باید صرف برنامه‌ریزی‌های متفاوت کنید. برای مثال نقشه خوبی که طرح، جزئیات، متریال و سیستم ساده و مفیدی دارد را سفارش دهید. نقشه‌ای که قصد دارید آن را برای پروژه‌ای استفاده کنید که در حال تلاش و زحمت و هزینه روی آن هستید.

تا زمانی که توجه زیادی به برنامه‌ریزی و بهینه‌سازی ساختمانتان نشود، بدون شک دیگر طراحی خانه مقرون‌به‌صرفه و مؤثر معنا نخواهد داشت. ساخت‌وساز خانه‌های مقرون‌به‌صرفه نه‌تنها مستلزم یک ارتباط و هماهنگی و برنامه‌ریزی عالی میان شما و معمار و پیمانکارتان می‌باشد تا نتیجه کار طراحی‌تان کاملاً درست و دقیق باشد، بلکه همچنین نیازمند این است همه اعم از پیمانکار و کارکنانشان و … زمان و زحمت زیادی روی پروژه‌تان بگذارند تا نتیجه دلخواهتان حاصل شود. توجه کردن به محدودیت‌های مواد و مصالح، تکنیک‌ها و ترفند‌های ساخت‌وساز و نصب مناسب، بهره‌وری انرژی و استفاده از منابع استراتژیک تنها یک بخش کوچکی از تمرکز روی پروسه‌ای است که موجب می‌شود نتیجه نهایی مقرون‌به‌صرفه و مناسب شود.

بیایید یک نگاهی به این جزئیات بیندازیم.

طراحی خانه مقرون‌به‌صرفه: ساخت خانه‌های ارزان‌قیمت و مؤثر

یادگیری روش‌های درست ساخت‌وساز و بهینه‌سازی خانه

هنگام طراحی خانه‌مان، بسیار خوب است در نظر داشته باشیم که بنای موردنظرمان باید چگونه ساخته شود. باید متریال مقرون‌به‌صرفه، ظرفیت ساختاری مناسب و زیبایی‌شناختی را در اولویت کار خود قرار بدهیم. برای مثال چوب ارزان‌تر از فولاد است و استفاده از آن تأثیر بسیار زیادی در کاهش هزینه‌هایتان خواهد داشت. بنابراین این مسئله بسیار مهم است که نسبت به نیاز و طراحی خود از چه مصالحی و در چه جایی از آن‌ها استفاده کنید تا نتیجه نهایی‌تان مقرون به‌صرفه‌تر باشد.

اما تصمیم‌گیری درست در شرایطی که مجبور هستید بهترین انتخاب را بکنید، نقش بسیار مهمی دارد. برای مثال همان‌طور که گفتیم هزینه فولاد نسبت به چوب گران‌تر است، اما واقعیت این است که مقاومت فولاد بدون شک بالاتر از چوب است و جای کمتری را نسبت به چوب اشغال می‌کند. بدین معنا که اگر شما بخواهید از چوب به‌عنوان پایه استفاده کنید باید چوب تنومند و قوی برای این کار استفاده کنید که قطعاً فضای بیشتری را نیز خواهد گرفت، اما این در حالی است که یک فولاد با حجم کمتر ولی مقاوم‌تر این کار را به‌راحتی انجام خواهد داد. پس تصمیم‌گیری درست در چنین شرایطی می‌تواند سرنوشت خانه شمارا به‌طورکلی تغییر بدهد.

آشنایی با ابعاد و اندازه‌های سازه‌ها و متریال

اگر شما با ابعاد و اندازه‌های سازه‌ها و متریال آشنایی کافی داشته باشید و از آن‌ها استفاده استاندارد کنید، نتیجه کار قطعاً مقرون به‌صرفه‌تر خواهد بود و با اسراف کمتری در مواد و مصالحتان روبه‌رو خواهید شد. اسراف کمتر در استفاده از مواد و مصالح هم بالطبع باعث می‌شود هزینه کمتری را صرف کنید. بدین معنا که شما قادر خواهید بود با کمترین و مناسب‌ترین مقدار مصالح پروژه‌تان را به پایان برسانید.

برای مثال بسیاری از مصالحی مانند: چوب‌های ورقه‌ای، ورقه‌های گچی، عایق‌های ورقه‌ای و … به شکل ورقه‌های متعددی هستند که در بسته‌هایی با اندازه‌های مشخص عرضه می‌شوند. به خاطر همین هم باید مطمئن شوید اندازه ورقه‌هایی که انتخاب می‌کنید با اندازه و متراژ ساختمانتان یکی باشد و مقدار کمی از آن‌ها اضافه بیاید و یا حتی به‌طورکلی تمام آن در ساختمان استفاده شود. پس درنتیجه وقتی سعی کنید محاسباتتان در اندازه‌گیری مصالح درست باشد مقدار تلفات کمتری در متریال استفاده‌شده خواهید داشت و درنتیجه هزینه کمتری را صرف این کار خواهید کرد.

 به تکنیک‌های اسکلت‌بندی پیشرفته توجه بیشتری بکنید

یکی از آخرین تحولات در ساخت‌وساز مربوط به اسکلت‌بندی پیشرفته می‌شود که به‌مرورزمان و بهتر و بهتر شده است و از تکنیک‌های پیشرفته‌ای بهره برده است. همان‌طور که خودتان هم می‌دانید درگذشته بیشتر از الوار چوب برای اسکلت‌بندی و پایه استفاده می‌شد. اما امروزه دیگر کمتر از الوار چوب استفاده می‌شود که هم هزینه کمتری را در بردارد و هم فضای کمتری را اشغال می‌کند.

طراحی خانه مقرون‌به‌صرفه: ساخت خانه‌های ارزان‌قیمت و مؤثر

خانه‌ای با مصرف بهینه انرژی بسازید

قبلاً هم به این موضوع اشاره کردیم که افزایش بهره‌وری انرژی موجب کاهش هزینه‌ها می‌شود. چراکه هرچقدر مصرف انرژی‌تان کمتر باشد همان‌قدر هم پول کمتری هزینه خواهید کرد. بنابراین بسیار مهم است که در حین ساخت خانه‌‌تان به عایق کردن آن نیز توجه ویژه‌ای بکنید. چراکه بعدها امکان این کار برایتان بسیار سخت‌تر و پرهزینه‌تر خواهد بود. اگر خانه‌تان به‌خوبی عایق شده باشد چه در فصول سرد و چه در فصول گرم انرژی کمتری را از دست خواهد داد. در نظر داشته باشید که متریال‌های متعددی برای عایق کردن ساختمان وجود دارد که هزینه‌های متنوعی را نیز در بر دارند. شما باید بسته به نیاز خود و همچنین هزینه‌ کلی که مدنظر دارید متریال مناسب خودتان را برای عایق‌کاری انتخاب کنید.

مطمئن شوید که ساختمانتان نشتی هوا نداشته باشد

نشت هوا در ساختمان موجب از دست رفتن انرژی و هزینه‌های زیادی می‌شود. برای مثال در فصول سرد شما نیاز به انرژی زیادی برای گرم کردن خانه‌تان خواهید داشت و در فصول گرم نیز دقیقاً برعکس. اما اگر هیچ نشتی هوایی در ساختمانتان وجود نداشته باشد میزان صرفه‌جویی در انرژی‌تان تا 50 درصد تغییر خواهد کرد و شما کمتر متضرر خواهید شد. این یکی از مؤثرترین شیوه‌های کاهش مصرف انرژی و همچنین هزینه‌های مازاد است. معمولاً نشتی هوا در قسمت خارجی دیوارهای خانه اتفاق می‌افتد و بهترین روش برای تشخیص محل دقیق نشتی در دیوارها این است که دست خود را جلو دیوار گرفته و به تمامی سمت‌ها آن را حرکت بدهید و هر جا که احساس کردید هوای سرد در حال ردوبدل شدن است آنجا را علامت بزنید و سپس تمام نشتی‌ها را به‌درستی رفع کنید.

طراحی خانه مقرون‌به‌صرفه: ساخت خانه‌های ارزان‌قیمت و مؤثر

لوله‌های تهویه هوا و لوله‌های آب گرم را عایق کنید

علاوه بر موارد فوق‌الذکر بسیار مهم است که لوله‌های تهویه و همچنین لوله‌های آب گرمتان را عایق کنید. شما برای این کار می‌توانید با پیمان‌کار خود صحبت کرده و این مسئله را با او در میان گذاشته و از او بخواهید که این کار را حتماً انجام بدهد و تمام لوله‌های ساختمان‌ را عایق کند.

در طول فرآیند ساخت‌وساز خانه‌تان به‌صورت فعال مشارکت داشته باشید

این هم یکی دیگر از روش‌های کاهش هزینه‌های ساخت‌وسازتان به شمار می‌آید. چراکه اگر بخواهید مقداری پول ذخیره کنید بهتر است به‌جای استخدام یک نیروی کار اضافی برخی کارهایی را که خودتان هم می‌توانید انجام بدهید را به عهده بگیرید و هزینه‌هایتان را کاهش دهید. بسته به میزان آشنایی‌تان با کارهای یدی، می‌توانید در حد توانتان اموری که به ساخت‌وساز مرتبط هستند را انجام بدهید. علاوه بر این، حتی می‌توانید از دوستانتان نیز کمک بگیرید. شما می‌توانید از دوستانی که در زمینه‌های برق‌کاری، لوله‌کشی و یا ساخت‌وساز مهارت دارند در صورت تمایلشان به همکاری از آن‌ها کمک بگیرید. بدون شک این روش حتی اگر کاملاً هم مجانی نباشد بازهم بسیار ارزان‌تر از روش‌های دیگر خواهد بود.

طراحی ساختمان

تهیه محصولات و متریال به‌طور خلاقانه و مفید

اگر هیچ کاری برای شما وجود نداشته باشد که در آن تخصص داشته باشید و بتوانید از این طریق هزینه‌هایتان را کاهش دهید، هیچ ایرادی ندارد. شما می‌‌توانید به‌جای آن‌وقت خود را صرف جستجو برای یافتن محصولات و متریال مناسب و ارزان‌تر از منابع متعدد کنید. برای مثال نیازی نیست که حتماً اجناس گران‌قیمت را بدون هیچ تحقیق و پرس‌وجویی از یک جای مشخص تهیه کنید. شما به‌راحتی می‌توانید به بسیاری از وب‌سایت‌هایی نظیر دیجی‌کالا و … سر بزنید و ازآنجا بیشتر محصولات خود را تهیه کنید. حتی اگر قیمت مدنظرتان در اکثر وب‌سایت‌ها یافت نشود حداقل باقیمت رایج آن محصول در بازار آشنا می‌شوید و قادر خواهید بود ارزان‌ترین قیمت را بعد از جستجوی بسیار پیدا کنید. علاوه بر وب‌سایت‌هایی که اجناس نو می‌فروشند منابع دیگری نظیر دیوار و شیپور و … نیز وجود دارند که بعضاً جنس‌های دست‌دوم و سالم را برای فروش می‌گذارند و شاید در برخی موارد بتوانید اجناسی با بهترین کیفیت و درعین‌حال بسیار ارزان‌ پیدا کنید. علاوه بر آن می‌توانید تمام محصولاتی که به آن‌ها نیاز دارید را به دوستان و آشنایانتان نیز بسپارید تا آن‌ها هم برایتان جستجو کنند. بعضاً ممکن است که دوستی یا آشنایی همان چیزی را که شما می‌خواهید را برایتان پیدا کند و یا حتی خودش قصد فروش آن را داشته باشد. دقت کنید تمام این روش‌هایی که برایتان پیشنهاد کردیم در کاهش هزینه‌هایتان تأثیر بسزایی خواهند داشت. چراکه امروزه اطلاعات و جستجو از طریق اینترنت حرف اول را می‌زند و تمام کسانی که از این طریق به‌طور فعال و آگاهانه محصولات خود را انتخاب می‌کنند در اکثر موارد بسیار سود کرده و هزینه کمتری نسبت به سایر روش‌های خرید، برای تهیه محصولاتشان می‌دهند.

یکی دیگر از موارد بسیار مهمی که باید در این زمینه به شما بگوییم این است که سعی کنید حتماً یک پیمانکار معروف و واجد شرایط و مطمئن را برای ساخت بنای خود انتخاب کنید. چراکه پیمانکاران معروف علاوه برداشتن تجربیات به‌دردبخور و مدیریت عالی ساخت‌وساز خانه‌تان، با اکثر فروشندگان محصولات ساختمانی در ارتباط هستند و به‌خوبی می‌دانند که چه کسی چه کالای خوبی برای فروش دارد و در این راستا می‌توانند کمک شایانی به شما بکنند.

و درنهایت مسئله‌ای که باید بدانید این است که تغییرات در طی مرحله ساخت‌وساز امری اجتناب‌ناپذیر است. برای مثال تغییر در طراحی ویلا موجب تغییر در استفاده از نوع خاصی مصالح و یا مقدار آن‎ها می‌شود و علاوه بر آن به دلیل دوباره‌کاری هزینه‌های دیگری را نیز به وجود می‌آورد. بنابراین باید توجه داشته باشید که تغییرات موجب دربرداشتن هزینه‌های سرسام‌آوری خواهند شد و برای جلوگیری از این کار باید حتماً طوری برنامه‌ریزی کنید که حتی‌الامکان در طول روند ساخت‌وساز تغییر بزرگی در پروژه‌تان ندهید و با برنامه‌ریزی دقیق و منظمی گام بردارید.

منبع: بلاگ سایت پادیر گستر

  • ۹۷/۱۰/۲۹
  • شرکت پادیر پادیرگستر البرز

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی