مقالات ساختمانی

مقالات مرتبط با حوزه ساختمانی

مقالات ساختمانی

مقالات مرتبط با حوزه ساختمانی

۱۲ مطلب در فروردين ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

سرامیک کاری یکی از مهم‌ترین مراحل ساخت و ساز در پروژه‌های ساختمانی است که اشتباه در اجرای آن، می‌تواند به آسیب‌های جدی مانند نم کشیدن کف ساختمان، یا کشستگی سرامیک و ناهمگون شدن سطح و دیوارها بینجامد. به همین علت برای سرامیک‌کاری باید نکات بسیار مهمی را در نظر داشت. مهندسین شرکت پادیرگستر، در اجرای پروژه‌های ساختمانی خودش، توجه ویژه‌ای به سرامیک کاری دارند و همواره سعی می‌کنند این بخش از اجرای یک پروژه، با کمترین آسیب و اشتباه به انجام رسد. در اینجا نکات مهم سرامیک کاری را توضیح می‌دهیم.

پیش از شروع سرامیک کاری مهم ترین نکته‌ای که باید به ان توجه کنید، اندازه فضایی است که قصد دارید آن را با سرامیک بپوشانید. این اندازه برای انتخاب ابعاد سرامیک مورد نیاز و رنگ آن به شما کمک میکند. مثلا در فضاهای کوچک‌تر بهتر است سرامیک های روشن به کار گرفته شود تا با انعکاس نور پنجره‌ها باعث شوند فضای موجود، بزرگتر به نظر برسد. همچنین در جاهایی مانند آشپزخانه، سرویس‌های بهداشتی و حمام، که آب باید به سمت کف شور جریان پیدا کند، بهتر است ابعاد سرامیک را طوری در نظر بگیرید که ایجاد شیب دهی کف‌شور با مشکل روبرو نشود. اما دقیقا برعکس سرویس‌ها، در سالن ها باید ابعاد سرامیک مورد استفاده را تا حد ممکن بزرگ در نظر بگیرید تا بندکشی کمتری نیاز داشته باشند. معمولا ابعاد 40×40، 50×50، 60×60 و بالاتر برای سرامیک کاری کف سالن ها استفاده می‌شود.

اگر در هنگام سرامیک کاری، رنگ سرامیک کف حمام و سرویس های بهداشتی را با سرامیک دیوارها همرنگ انتخاب کنید، فضای آنجا بزرگتر به نظر خواهد آمد. برخی از مهندسین طراحی، ابعاد سرامیک کف و دیوارها را متفاوت در نظر می‌گیرند تا زیباتر به نظر برسند. گاهی اوقات هم استفاده از حاشیه های متضاد یا ردیف‌هایی از سرامیک‌های باریک‌تر، به زیباتر شدن فضا کمک خواهد کرد. در طراحی‌های عمومی رنگ های خنثی مانند سفید و کرم را به عنوان زمینه انتخاب می‌کنند و از رنگ های شاد مثل آبی، بنفش، سبز و یاسی برای ایجاد محیطی و صمیمی استفاده می‌کنند. سرامیک های رنگی معمولا برای دیوار آشپزخانه و خصوصا برای فاصله میان کابینت ها بسیار مناسب هستند.

گروه طراحی پادیرگستر در این باره پیشنهاد می‌کند که یک چرخه مناسب رنگ برای فضاهای مختلف در نظر بگیرید. مقلا محیط های پر انرژی مانند آشپزخانه و اتاق‌ها را با رنگ های گرم و فضاهای استراحت و آرام مانند پاسیو، حمام و سرویس‌ها را با رنگ های ملایم تر سرامیک کاری کنید. با استفاده از سرامیک‌های طرح‌دار و ایجاد بافت و طرح در میان سرامیک‌های ساده، می‌توانید فضا را زیباتر کنید. مثلا سرامیک کف را در دو ردیف رنگی یا در چیدمان شطرنجی متضاد به صورت طرح دار سرامیک کاری کنید و یا در فضاهای بازتر با پوشش یکدست، از چند سرامیک رنگی به عنوان یک المان تزئینی کمک بگیرید.

چگونه سرامیک را برش دهیم

از رایج ترین الگوهای سرامیک کاری می‌توان به چیدمان آجری، مستقیم، قطری، شطرنجی ، مدولار و چپ و راست اشاره کرد که در اینها معمولا نیازی به برش سرامیک نیست و خطوط سرامیک‌ها اغلب به صورت موازی با هم هستند. اما برای اجرای طرح های پیچیده در سرامیک کاری نیاز است که آن را برش بزنید. اغلب سرامیک‌کارها برای برش سرامیک اره مرطوب الماس و یا دستگاه سرامیک بر استفاده می‌کنند. توجه داشته باشید که هنگام برش سرامیک هرگز استفاده از دستکش محافظ و عینک ایمنی را فراموش نکنید.

چگونه سرامیک را نصب کنیم

قبل از نصب سرامیک حتما باید کف سازی لازم انجام شده باشد. اغلب سرامیک کارها، ابتدا با یک لایه ملاط کف را تراز می‌کنند و پس از خشک شدن ملاط، ابتدا طرح مناسب را انتخاب کرده و سپس سرامیک ها را همانطور به صورت خشک، روی لایه ملاط خشک شده میچینند. به این ترتیب، سرامیک ها علامت گذاری می‌شوند تا جای آنها هنگام نصب مشخص باشد. سپس با ملاط و یا چسب مخصوص سرامیک  سطح را پوشانده و به کمک ابزار مخصوص روی آن شیار ایجاد می‌کنند و سرامیک در جای خود قرار می‌دهند. در حالت دقیق و صحیح، نهایتا ۲۴ ساعت پس از نصب سرامیک‌ها، باید شیارهای بین سرامیک‌ها را به وسیله دوغاب پوشاند. ما در اینجا به جز ملاط درباره چسب سرامیک توضیح دادیم. اما چسب سرامیک چیست؟

چسب سرامیک چیست

در قدیم از ملاط ماسه و سیمان برای نصب سرامیک استفاده میشد. اما انباشت ماسه و سیمان در مکانی که باید نصب می‌شدند، به فضای زیادی نیاز داشت و سرامیک کاری با ملاط زمان بر بود. علاوه بر این ملاط خیلی سریع خشک میشود که زیبایی خطوط نصب و مقاومت اتصال کاشی‌ها را کاهش میدهد. چسب سرامیک یا چسب کاشی ترکیبی است که جایگزین ملات ماسه و سیمان در سرامیک کاری شده است. اولا استفاده از چسب سرامیک بسیار آسان است، ثانیا سرعت اجرای کار بالا است و کار نهایی از کیفیت بالاتری برخوردار خواهد بود. برخلاف ملاط سیمان، اتصال سرامیک با چسب به مقدار کمتری مواد نیاز دارد، به همین دلیل لایه چسب نازک تر از ملات ماسه و سیمان است و در نهایت وزن بار وارده به سازه هم کمتر خواهد شد. از معایب چسب سرامیک هزینه بیشتر مصالح و نیاز به زیر سازی مناسب برای نصب آن است.

چطور سرامیک را تمیز کنیم

نظافت منظم سرامیک و شستشوی دوره ای آن باعث افزایش دوام و حفظ زیبایی آن میشود. اگر از سرامیک به درستی نگهداری شود جلوه خود را حفظ نموده و برای مدت طولانی زیبایی بخش محیط خواهد بود. پیش از تمیز کردن سرامیک زباله ها را با جارو دستی و یا برقی جمع نمایید؛ بهتر است جارویی انتخاب نمایید که موهای نرم و ریز داشته باشد تا روی سرامیک خط و خش ایجاد نشود.

آب گرم بهترین مایع برای شستشوی سرامیک است؛ میتوانید از دستگاه بخارشو استفاده نمایید و یا سرامیک را به کمک اسفنج یا پارچه نم دار تمیز کنید. برخی افراد از شوینده های اسیدی و سفید کننده ها برای تمیز کردن سرامیک استفاده میکنند؛ این مواد به شیار بین سرامیک ها آسیب رسانده و موجب زرد شدن و از بین رفتن درزکشی سرامیک مشوند.

برای پاک کردن سرامیک اگر آب گرم به تنهایی موثر نبود از ترکیب مایع ظرفشویی و آب کمک بگیرید. آب گرم و مایع ظرفشویی را به نسبت مناسب ترکیب نموده و با دستمال حوله ای نرم لکه ها را پاک کنید. در نهایت با دستمال نمدار سطح سرامیک را پاک نمایید.

در بحث مدیریت پیمانکاری باید گفت که برای براق شدن سرامیک نیز میتوانید از جوش شیرین کمک بگیرید. ترکیب آب و جوش شیرین به عنوان مناسب ترین محلول برای براق کردن سرامیک شناخته میشود. مقداری جوش شیرین را در آب حل نموده و به کمک پارچه نرم روی سطح سرامیک بکشید تا خوب براق شود.

منبع: وبلاگ پادیر گستر

  • شرکت پادیر پادیرگستر البرز
  • ۰
  • ۰

در فرهنگ علمی، به طور کلی هر ماده جامد که بخش عمده آن از مواد غیر فلزی و غیر آلی تشکیل شده باشد سرامیک نامیده می‌شود. ترکیب سرامیک از خاک رس و ماسه و فلاسپار در دمای زیاد به دست می‌آید.موقع خرید سرامیک باید بدانید که سرامیک‌ها را می توان در دو گروه اصلی سرامیک مدرن و سرامیک سنتی دسته بندی کرد که در واقع سرامیک سنتی همان ترکیبات سیلیکاتی است که در صنعت ساختمان کاربرد دارد. بنابراین در صنعت ساختمان وقتی درباره سرامیک حرف می‌زنیم منظور ما دقیقا همین سرامیک است. در حالی که سرامیک مدرن از مواد سنتزی ساخته می‌شود که نه در صنعت ساختمان بلکه در سایر صنایع استفاده می‌شود. سرامیک  به دلیل دیرگدازی بالا، سختی بسیار زیاد، مقاومت در برابر ساییدگی و خوردگی و استحکام زیاد در برابر فشار، گزینه ای ایده آل برای استفاده در کف یا نمای ساختمان است. اما سرامیک دقیقا از کجا می‌آید و نکات مهم خرید سرامیک برای استفاده در صنعت ساخت و ساز چیستند؟

تاریخچه سرامیک

خرید سرامیک

کلمه سرامیک ریشه یونانی دارد و از سراموس به معنی سفال یا گل پخته، گرفته شده است. هر چند آغاز اختراع و استفاده از سرامیک را به طور دقیق نمی‌توان مشخص کرد اما بیشتر مورخان، آغاز استفاده از سرامیک به شکل سنتی آن را مربوط به ۱۰۰۰۰ سال قبل از میلاد می‌دانند. مصری ها اولین کشوری بودند که از کاشی سرامیکی، برای تزئین ساختمان در معماری کمک میگرفتند. آثاری که  از یونانیان و رومیان به جا مانده نشان میدهند که در این کشور‌ها نیز از سرامیک در کف و همچنین سقف ساختمان ها استفاده میشده است. چینی ها نیز با کمک رس سفید، سرامیک مقاوم و سفید رنگی میساختند که بعدها در کشور‌های دیگر به نام چینی معروف شد. بیزانس ها هم در اروپا با کاشی، سنگ و شیشه، الگوهای موزائیکی زیبایی می‌ساختند. اما در مورد ایران گفته می‌شود که روش لعاب کاری از تمدن بابل و بین النهرین وارد ایران شده است و سال ها بعد تحت تاثیر کاشی‌های چینی به شکل امروزی درآمده است. در قدیم، سرامیک‌های اولیه ایرانی به شکل کاشی های لعابی، از ترکیب اکسیدهای فلزی ساخته میشدند و برای تزئین اماکن مقدس، محراب مساجد، دیوار حمام ها و ساخت حوض و آب نمای ساختمان‌ها به کار میرفتند. به مرور طی سال‌های گذشته، استفاده از سرامیک در کف سازی و نماسازی ساختمان ها رواج بیشتری پیدا کرد و امروزه جزئی از تزئینات داخلی و خارجی ساختمان های مدرن‌ترگردیده است.

خرید سرامیک

خرید سرامیک، چه محصولی خوب است؟

سرامیک‌های موجود در بازار قیمت های متفاوتی دارند. بیشترین سهم از بازار سرامیک در اختیار محصولات ایرانی است، زیرا در کنار قیمت مناسب از کیفیت بالایی هم برخوردار هستند. گفته می‌شود که سرامیک های چینی ارزان ترین و بی کیفیت ترین سرامیک‌های بازار هستند و فقط به علت پولیشی که دارند، براق و زیبا به نظر میرسند. خوشبختانه واردات این محصول چندان ارزان تمام نمی‌شود و همچنان بازار در دست محصولات ایرانی است. برخی سرامیک‌های لوکس هم ساخت اسپانیا و ایتالیا هستند که بالاترین قیمت را دارند و به علت بزرگ بودن ابعاد آنها، اغلب برای بناهای بسیار خاص و لوکس استفاده میشوند.

برای خرید سرامیک و کاشی، باید علاوه بر طرح و رنگ و قیمت، نکات مهم دیگری را هم در نظر بگیرید. درجه کیفی، میزان جذب آب، درجه سائیدگی، مقاومت در برابر یخ زدگی و ضریب اصطکاک، نکاتی هستند که هنگام انتخاب سرامیک و کاشی باید به آن توجه نمود. شرکت‌های سازنده، این موارد را به صورت کدهایی بر روی بسته های محصول درج می‌کنند.

خرید سرامیک

درجه کیفی یکی از مهم‌ترین مواردی است که فروشندگان و خریداران سرامیک درباره آن صحبت می‌کنند. این درجه معمولا با عدد 1 تا 3 مشخص میشود. معمولا کاشی درجه یک و دو استحکام بالاتری دارند و برای کف ساختمان مناسب هستند. اما سرامیک درجه سه اغلب در کف ساختمان‌های خوش ساخت استفاده نمی‌شود و خرید سرامیک با این درجه، بیشتر برای استفاده روی دیوار حمام و سرویس‌ها مناسب است.

 درجه سائیدگی سرامیک، میزان مقاومت آن در برابر سائیدگی و خراش را تعیین میکند. این درجه کیفی معمولا با عبارت PEI نشان داده میشود. هر چقدر درجه ساییدگی بالاتر باشد، استفاده از آن در مکان‌های پر تردد بهتر است. مثلا درجه سائیدگی 1 و 2 مناسب استفاده روی دیوارها است. و درجه  3 و 4 به عنوان سرامیک کف ساختمان های مسکونی انتخاب مناسبی هستند. اما کاشی و سرامیک با درجه سائیدگی  5 را بیشتر برای کف سازی فضاهای تجاری استفاده می‌کنند و معمولا در ساختمان‌های مسکونی استفاده نمی‌شود.

خرید سرامیک

میزان جذب آب با شاخص W.A مشخص می‌شود. بر اساس میزان جذب آب سرامیک‌ها، میتوان آنها را به چهار گروه غیر شیشه ای، نیمه شیشه ای، شیشه ای و غیر قابل نفوذ تقسیم کرد. کاشی‌های غیر شیشه ای معمولا در محیط های داخلی و کاملا خشک مناسب‌اند و کاشی‌های شیشه ای و غیر قابل نفوذ برای فضاهای مرطوب مانند حمام و فضاهای بیرونی که در معرض رطوبت‌اند مناسب هستند.

ضریب اصطکاک میزان مقاومت سرامیک در برابر سر خوردن را مشخص می‌کند و عدد نمایشگر آن با COF مشخص میشود. هرچقدر عدد ان بالاتر باشد، احتمال سر خوردن روی آن کاهش می‌یابد. بهتر است این عدد برای مصارف خانگی بیشتر از ۵۰ و برای مصارف تجاری بیشتر از ۶۰ باشد. طبیعی است که برای خرید سرامیک حمام و سرویس های بهداشتی باید اعداد بالاتر را در نظر بگیرید.

خرید سرامیک

اگر سرامیک انتخابی در بحث مدیریت پیمان در برابر سرما مقاومت کافی نداشته باشد در فصل زمستان ترک میخورد و میشکند. بنابراین مقاومت در برابر یخ زدگی نیز نکته مهمی است که باید به آن هم توجه نمایید. هنگام خرید سرامیک برای فضاهای بیرونی مانند حیاط یا لابی ساختمان، اهمیت این موضوع بسیار زیادتر است.

منبع: وبلاگ پادیرگستر

  • شرکت پادیر پادیرگستر البرز
  • ۰
  • ۰

خرابی تاسیسات ساختمان و لوله‌کشی ساختمان یکی از مشکلات رایج در ساختمان‌ها است. تعمیرات تاسیسات ساختمان به خصوص لوله‌کشی  مجدد در ساختمان، علاوه بر هزینه‌های زیادی که دارد به شدت دردسرساز است و اغلب در واحد‌های آپارتمان‌های بلافاصله تبدیل به جنگ اعصاب می‌شود. خوشبختانه می‌توانیم با انجام چند کار ساده پیش از آنکه این مشکلات دردسرساز شوند، از خرابی تاسیسات جلوگیری کنیم. تعمیر یک شیر آب که چکه می‌کند، یا تنظیم فشار آب و آماده کردن سیستم لوله‌کشی ساختمان برای فصول سرد سال کارهایی است که می‌توانیم برای جلوگیری از ترکیدگی لوله‌ها و خرابی تاسیسات ساختمان انجام داد.

تعمیر خرابی شیر آب
خرابی شیر آب نه می‌تواند هزینه زیادی را به قبض آب ساختمان اضافه کند بلکه موجب هدر رفتن آب در شرایط بی‌آبی کشورمان هم می‌شود. ضمناً اگر به موقع نیز تعمیر نشود می‌تواند نتایج بدتری مانند آسیب به پی ساختمان را نیز به همراه داشته باشد. اگر شیر آب خراب به موقع تعمیر نشود، در طولانی مدت به کل تاسیسات ساختمان آسیب خواهد رساند. برای پیشگیری از هزینه‌های اضافی باید به صورت مرتب شیرهای آب، خصوصاً آن‌هایی که استفاده هر روزه ندارند، (مانند شیر آب حیاط یا پشت‌بام) را بررسی کنید و در صورتی که متوجه خرابی آن شدید، بلافاصله آن را تعمیر کنید. تشخیص خرابی شیر آب کار هم کار سختی نیست، اگر می‌بینید زمانی که شیر آب به صورت کامل بسته شده است آب باز هم چکه می‌کند باید به فکر تعمیر آن باشید.

تاسیسات ساختمان و لوله کشی

گرفتگی فاضلاب
گرفتگی چاه یا ورودی‌های چاهک فاضلاب از آن چیز‌هایی است که اگر به موقع برطرف نشود، به سرعت تبدیل به یک مشکل بسیار پرهزینه خواهد شد. یکی از روش‌های معمول و ساده برای این کار استفاده از ترکیب سرکه و آب گرم به صورت مداوم است. با ریختن ترکیب این دو ماده در چاه به صورت مداوم ، می‌توان از گرفتگی چاهک فاضلاب جلوگیری کرد. معمولاً در سیفون زیر چاهک، چربی، زباله و مو جمع شده و باعث گرفتگی لوله‌ها می‌شوند. می‌توانید ماهی یک‌بار یا هر چند هفته یک‌بار مقداری آب گرم و سرکه سفید را به نسبت مساوی با هم ترکیب کنید و در چاهک‌های فاضلاب ساختمان بریزید. این کار تمامی مسیر لوله‌کشی فاضلاب را از گرفتگی‌ها تمیز می‌کند. اگر که آب به‌راحتی از سینک ظرف‌شویی یا روشویی پایین نمی‌رود، می‌بایست سیفون زیر آن‌ها را باز کرده و داخل آن را تمیز کنید. بهتر است برای اطمینان، حتی پیش از گرفتگی لوله‌ها، هر چند ماه یک بار این کار را انجام دهید.

تنظیم فشار آب داخل لوله‌ها
تقریباً همه افراد از اینکه فشار دوش حمام زیاد باشد لذت می‌برند. اما فشار بالای در لوله‌ها در دراز مدت می‌تواند به سیستم لوله‌کشی و تاسیسات ساختمان آسیب بزند. فشار بالای آب، خصوصاً اگر تاسیسات ساختمان دارای کیفیت مناسب نباشد، سبب ایجاد سر و صدا نویز اضافی در لوله‌ها هم می‌گردد. اگر فشار آب را در حد مناسب تنظیم کنید، می‌توانید از آسیب به لوله‌‌کشی ساختمان جلوگیری نمایید. بهترین فشار آب برای لوله‌کشی ساختمان از 40 تا 80 بار است. البته محاسبه فشار دقیق آب، بدون دستگاه‌های مخصوص امکان‌پذیر نیست. اما کافیست از متخصص لوله‌کش که برای بازرسی لوله‌های و شوفاژ‌ها به ساختمانتان می‌آید بخواهید تا فشار آب را برایتان تنظیم کند.

 استفاده از سختی‌گیر آب
آب سخت به آبی گفته می‌شود که املاح معدنی زیادی در آن وجود دارد. برخی از این امکان مانند کلسیم و منیزیوم ، در لوله‌ها رسوب کرده و جریان آب را کم می‌کنند. آب سخت به شدت می‌تواند به تاسیسات و لوله‌کشی آسیب رساند و عمر مفید لوله‌کشی ساختمان را کاهش می‌دهد. این کاهش جریان هم به نوبه خود باعث می‌شود فشار آب در لوله‌ها افزایش پیدا کند و به اتصالات آسیب برساند. برخی از املاح نیز باعث افزایش زنگ‌زدگی و خوردگی در سیستم لوله‌کشی ساختمان می‌شوند. به‌طوری‌که شاید مجبور شوید تمامی لوله‌کشی ساختمان را تعویض کنید. اگر آب محله‌ای که در آن زندگی می‌کنید آب سخت باشد تقریباً این مشکل برای همه افراد محله پیش می‌آید. اما با نصب سختی گیر قبل از منبع ورودی آب منزل می‌توانید از این مشکلات جلوگیری کنید. سختی‌گیر آب هم از همان کارهایی است که هزینه ناچیزی که بابت آن به یک مهندس لوله‌کش می‌دهید، شما را از هزینه‌های آتی دور نگه خواهد داشت.

عایق کردن لوله‌ها برای جلوگیری از یخزدگی
یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در زمستان برای لوله‌کشی ساختمان پیش می‌آید، یخ‌زدگی و ترکیدگی آن‌هاست. ترکیدن لوله‌ها در زمستان اغلب برای لوله‌های آب سرد پیش می‌آید، اما هم سیستم آب گرم را برای مدتی از کار می‌اندازد و هم کلی خرج روی دستتان خواهد گذاشت. عایق کردن و پوشاندن لوله‌کشی ساختمان در برابر سرما، یک راهکار مهم برای پیشگیری از این قبیل مشکلات است. رسیدگی به تاسیسات در شروع فصل سرد (یعنی در اواسط پاییز) شامل بازرسی مرتب لوله‌های خارج از محیط ساختمان و در صورت لزوم عایق کردن یا حتی مسدود کردن آن‌ها می‌شود. یک روش برای جلوگیری از یخ‌زدگی لوله‌های آب زیر سینک ظرف‌شویی این است که درب کابینت‌های زیر سینک را کمی باز بگذارید تا هوای گرم در آنجا جریان پیدا کند.

توجه کنید که چه چیزهایی در چاه می‌ریزید
برخی از مردم تقریباً هر چیزی را که حدس می‌زنند از لوله‌های فاضلاب عبور می‌کند، در چاه می‌اندازند و سیفون را می‌کشند. اما بعضی چیز‌ها می‌توانند به سیستم لوله‌کشی فاضلاب آسیب جدی وارد کند. چیز‌های تیز مانند خرده شیشه، سطوح لوله‌ها را می‌خراشند و بعضاً در گلویی‌ها باید بریدگی یا سوراخ شدن لوله‌ها می‌شوند. برخی مواد شیمیایی مانند تینر و بنزین باعث خوردگی زانویی‌ها یا باز شدن چسب اتصال لوله‌ها می‌شوند (بالاخره همه هم از لوله‌های پوش‌فیت استفاده نمی‌کنند)، حتی دستمال کاغذی هم ممکن است باعث گرفتگی فاضلاب شود. با رعایت این نکات کوچک می‌توانید احتمال خرابی لوله‌کشی ساختمان را پایین آورده و عمر مفید تاسیسات ساختمانتان را افزایش دهید.

اگرچه لوله‌کشی‌ها و تاسیسات جدیدی که در ساختمان‌های مدرن و مدیریت پیمانکاری به کار می‌روند، کمتر از لوله‌کشی‌های قدیمی، دچار خرابی و گرفتگی می‌شوند، اما به‌هرحال همیشه پیشگیری بهتر از تعمیر است. به همین دلیل تا جایی که می‌توانید سعی کنید با در نظر گرفتن نکاتی که در اینجا درباره آن‌ها صحبت کردیم از تعمیر و بازسازی لوله‌کشی ساختمانتان جلوگیری کنید.

منبع: وبلاگ پادیر گستر

  • شرکت پادیر پادیرگستر البرز
  • ۰
  • ۰

انواع قراردادهای پیمانکاری : یکی از مهم‌ترین نکاتی که در هنگام ساخت‌وساز ساختمان باید در نظر داشته باشید این است که انتخاب مناسب روش اجرای یک پروژه ساختمانی، می‌تواند هزینه‌های پروژه را به‌طور میانگین تا 5 درصد کاهش دهد. از سوی دیگر، زمان اجرای پروژه هم می‌تواند تحت تأثیر همین قراردادها باشد. تحقیقات بخش ساختمان در کشور ما نشان می‌دهد که انتخاب روش اجرای پروژه مناسب ، می‌تواند زمان به پایان رساندن پروژه ساختمانی را نیز تا 30 درصد سریع‌تر کند.
اما از میان انواع قراردادهای مدیریت پیمان، کدام‌یک برای هر نوع پروژه موردنیاز است؟ باید توجه داشته باشیم که هر پروژه دارای نیازها و خصوصیات منحصربه‌فردی است و برای اینکه یک پروژه موفق باشد، باید علاوه بر مسائل فنی، باید نیازهای کارفرما و پیمانکار نیز در انتخاب روش اجرای آن در نظر گرفته شود. انواع قراردادهای پیمانکاری یا مدیریت پیمان بر اساس آنچه که در کشورهای پیشرفته جهان از لحاظ ساخت‌وساز رواج دارد به انواع 6 دسته مختلف تقسیم می‌گردد:

قراردادهای پیمانکاری
1. خود اجرا یا امانی (in-Hous)
2. متعارف یا سه عاملی (Design – Bid – Bilud)
3. مدیریت اجرا یا چهار عاملی (Construction Management)
4. طرح و ساخت یا دوعاملی (Design – Build)
5. ساخت، بهره‌برداری و انتقال (Build, Operate & Transfer)
6. روش طراحی، تدارک و ساخت یا EPC (Engineering,Procuremeut,Construction)

 اما هرکدام از این روش‌های قرارداد پیمانکاری مشارکت و ساخت به چه معناست و چه کاربردی دارد:

قراردادهای پیمانکاری

قرارداد پیمانکاری با روش خود اجرا

در این روش کارفرمای ساختمان، روش‌ها و تکنولوژی‌های مورد استفاده و سایر عوامل موردنیاز برای اجرای طرح  مانند جمع‌آوری اطلاعات، تدارکات، طراحی و ساخت) به‌وسیله امکانات خود تأمین می‌نماید.

 روش متعارف یا سه عاملی

– در این نوع قرارداد پیمانکاری، کارفرما از طریق قراردادهای جداگانه با طراح یا مشاور و سازنده یا پیمانکار، پروژه را به اجرا درمی‌آورد. به‌عنوان‌مثال در این روش پیمانکار از شرکت پادیرگستر به‌عنوان مدیریت پیمان استفاده می‌کند، اما سازنده، گروه دیگری است. در این روش ابتدا طراحی کامل شده و سپس از طریق مذاکره یا مناقصه به یک یا چند شرکت پیمانکاری واگذار می‌شود.
البته در این روش مسئولیت هماهنگی‌ها و ضمناً ریسک عدم هماهنگی بین طراحی و ساخت و راه‌اندازی پروژه ساختمانی به عهده کارفرما هست.

 روش مدیریت اجرا (چهار عاملی)

این روش اجرا از قراردادهای پیمانکاری به این شیوه است که نوعی از سیستم متعارف (یا سه عاملی) تشکیل می‌شود، اما در آن کارفرما سازمان خارجی دیگری را جهت مدیریت پروژه به کار می‌گیرد. وظیفه این سازمان خارجی، مدیریت و کنترل پروژه و هماهنگی بین طرح و ساخت هست. استفاده از این نهاد نظارتی باعث کاهش مسئولیت و ریسک کارفرما می‌گردد.

 روش طرح و ساخت (دو عاملی)

– در این روش کارفرما از طریق یک قرارداد واحد با طراح – سازنده، خدمات طراحی و ساخت پروژه را دریافت می‌کند. در این روش  از قراردادهای پیمانکاری، مسئولیت و ریسک کارفرما به حداقل می‌رسد و سازمان طراح – سازنده، مسئولیت تمامی خدمات طراحی، تدارکات و ساخت پروژه را بر عهده می‌گیرد. بنابراین در این روش، امکان انجام طرح و ساخت سریع ساختمان به حداکثر می‌رسد. در روش طرح و ساخت، ریسک کارفرما در راه‌اندازی یک پروژه ساختمانی ، تنها محدود به مسئولیتی است که در مرحله مناقصه‌گذاری و یا مذاکره برای واگذاری قرارداد طرح و ساخت توسط کارفرما می‌شود.

روش ساخت، بهره‌برداری و انتقال (BOT)

در این روش از قراردادهای پیمانکاری تمامی خدمات طراحی، تدارک، ساخت، تأمین مالی و بهره‌برداری از پروژه را یک واحد که معمولاً پیمانکار است، تأمین می‌نماید.این روش اجرا از روش‌های جدید در پیمان مدیریت هست و برای اولین بار در قرارداد ساخت یک نیروگاه در کشور ترکیه از سوی دولت این کشور مورد استفاده قرار گرفت. البته این روش معمولاً برای ساختمان‌های مسکونی استفاده نمی‌شود و عمدتاً برای اجرای پروژه‌های بزرگ عمرانی و زیر بنایی بکار گرفته می‌شود. در روش BOT، سازمان سازنده، بهره‌برداری از پروژه را تا زمانی معین به عهده دارد.  این مدت طبق قرارداد مالی برای بازپرداخت هزینه‌ها و حق‌الزحمه و سود پیمانکار تعیین‌شده است.

 روش طراحی،تدارک، ساخت EPC  یا (کلید در دست )

در این روش کارفرما با یا بدون کمک مشاور ، محدوده کار ، استانداردهای موردنظر و طرح کلی را تحت عنوان‌‌‌ “خواسته‌های کارفرما” همراه با دیگر مدارک مناقصه تهیه و سپس با برگزاری مناقصه ادامه طراحی و ساخت را بر عهده پیمانکار کلید گردان قرار می‌دهد. در این روش از قراردادهای پیمانکاری که “کلید در دست” نام دارد، مسئولیت طراحی و اجرا به‌طور کامل بر عهده پیمانکار است. به‌گونه‌ای که بعد از تکمیل پروژه، کارفرما اصطلاحاً فقط با چرخاندن یک کلید می‌تواند بهره‌برداری از تأسیسات اجراشده را آغاز نماید.

پیمانکار در این روش مسئولیت کلیه کارهای مهندسی (طراحی) ، تدارک و ساخت را تا تکمیل و آماده بهره‌برداری شدن، بر عهده دارد و خود کارفرما، تنها نظارت کلی و کلان را بر روند انجام کار بر عهده دارد . در صورت انتخاب مشاور بخشی از مسئولیت‌های کارفرما با عنوان “نماینده کارفرما” بر عهده وی قرار می‌گیرد .

در واقع  کلید در دست، بالاترین میزان سپردن مسئولیت طراحی و اجرا به پیمانکار است که به‌عنوان یک قانون کلی: مسئولیت هر عیب و نقصی که در محدوده تعریف شده کار رخ دهد به عهده پیمانکار خواهد بود.

منبع: وبلاگ پادیرگستر

  • شرکت پادیر پادیرگستر البرز
  • ۰
  • ۰

قبلاً در وب‌سایت پادیرگستر درباره پروژه‌های مدیریت پیمان توضیح دادیم. اینکه این پروژه‌ها چیستند و چرا بسیاری از سازنده‌ها یا مالکان ترجیح می‌دهند از مدیریت پیمان، برای رسیدن به دقیق‌ترین زمانبندی ممکن استفاده می‌کنند. اما برخی از سازنده‌های تجربه ناخوشایندی از مدیریت پیمان دارند. در اینجا به 5 اشتباه شرکت‌های فنی مهندسی که موجب تأخیر در زمانبندی پروژه‌های ساخت مدیریت پیمان می‌شود اشاره می‌کنیم. 5 اشتباه مهم که اگر شرکت‌های ساختمانی بتوانند از آن‌ها پرهیز کنند، به احتمال زیاد مشکلی در زمانبندی مدیریت پیمانکاری خودشان نخواهند داشت.

اجرای کامل و زمانبندی شده یک پروژه به بزرگی پروژه ویلایی مهرشهر برای هر شرکت فنی مهندسی یک افتخار محسوب می‌شود. اما گاهی اوقات اجرای چنین پروژه‌هایی برای برخی از شرکت‌های فنی مهندسی، کاری سخت و طاقت‌فرسا می‌شود. زمانبندی اجرای پروژه در چنین مواردی آنطور که باید و شاید، درست پیش نمی‌رود و تأخیر در اجرای پروژه و اتلاف وقت سرمایه‌گذار، مالک یا کارفرما، می‌تواند بسیار اعصاب خرد کن و فرسایشی شود. آنچه که باعث می‌شود تا پادیرگستر بتواند از پس پروژه‌های بزرگ برآید، خودداری از این 5 اشتباه است که پرهیز از آن‌ها باعث می‌شود تا از اتمام کار در تاریخ معین شده لذت ببریم.

چرا برخی از پروژه‌های ساخت مدیریت پیمان به مشکل می‌خورند
قبل از بودجه‌بندی، کار طراحی را آغاز نکنید
مدیران شرکت پادیرگستر، هرگز پیش از اینکه یک پروژه را بودجه‌بندی کنند، کار طراحی و برنامه‌ریزی را آغاز نمی‌کنند. طراحی و برنامه‌ریزی برای پروژه‌ای که هنوز بودجه‌بندی نشده است، موجب روبرو شدن با مشکلات مالی و از دست دادن زمان ارزشمند کارفرما می‌شود. حتی گاهی اوقات در چنین حالتی می‌بینیم که مصالح و موارد اولیه‌ برای اجرای پروژه طراحی شده، از تخمین کارفرما بیشتر می‌شود و نیاز است تا منابع مالی بیشتری را برای اجرای پروژه فراهم کند. طبیعتاً، خلاقیت بخش طراحی پادیرگستر نامحدود است و می‌توانند انواع و اقسام نقشه یا نما را برای هر ساختمانی طراحی کنند. اما این طراحی‌ها باید با بودجه‌بندی پروژه مطابقت داشته باشد. اگر این طراحی‌ها با بودجه‌بندی کارفرما هماهنگ نباشد، زمانبندی دقیق پروژه ممکن نخواهد بود.

تردید و تغییر در تصمیم‌گیری نداشته باشید
روند طراحی نقشه یک ساختمان در شرکت پادیرگستر اغلب حدود چند هفته طول می‌کشد. در طی این زمان، گروه طراحی داخلی و نمای شرکت، با بررسی درخواستها‌ و سلیقه کارفرما و همچنین معرفی نمونه‌های موجود در رزومه طراحی شرکت، نهایتاً به یک طرح جامع و نهایی می‌رسند. همین طرح نهایی نیز می‌تواند در طول زمان و پیش از شروع به انجام کار، بارها تغییر کند. اما اشکالی که در این میان وجود دارد تغییرات پی‌درپی و ناگهانی، پس از آغاز به کار است. در واقع چیزی که می‌تواند پس از شروع اجرای پروژه، روند اجرای کار را کند یا متوقف کند، تغییر در تصمیمات و نقشه ساختمان یا نحوه اجرای جزئیات است. این تغییرات می‌تواند چندین هفته یا حتی چند ماه، اتمام پروژه را به تعویق بیندازد. بهتر است این نصیحت را بپذیرید که زمانی که یک پروژه ساختمانی را شروع کردید این‌طور تصور کنید که طرح آن روی سنگ حکاکی شده است و بدون اینکه آن را تغییر دهید تا انتها ادامه دهید. در غیر این صورت باید هر روز منتظر اتفاقات پیش‌بینی نشده باشید.

کار کردن در فضای شلوغ ممنوع
در اغلب اوقات یک کارگاه ساختمانی، فضای چندان خلوت و منظمی نیست. کارگر‌ها مدام در حال جابجا کردن مصالح ساختمانی هستند و هر کجا را که نگاه می‌کنید، تلی از خاک و سنگ و کیسه‌های مصالح را می‌بینید. چنین فضایی موجب سردرگمی و کاهش راندمان کاری می‌شود. مهندسین ما در پادیرگستر، وسواس عجیبی برای مرتب بودن کارگاه دارند. اگرچه انتظار نمی‌رود که یک کارگاه ساختمانی، مانند حیاط یک خانه تمیز باشد، اما دستکم می‌توانید سعی کنید تا از آشفتگی‌های غیر ضروری بپرهیزید. مثلاً می‌توانید فضایی را برای نگهداری ابزارها و جایی را هم برای انبار کردن مصالح در نظر بگیرید. لوازم اضافی هم می‌بایست از فضای خانه خارج شده و مثلاً در گوشه‌ای از حیاط یا پارکینگ در حال ساخت انبار شوند.

همچنین باید برای غذا خوردن پرسنل و کارگرانی که در اجرای پروژه دخیل هستند هم به فکر جای مرتب‌تری باشید. فراموش نکنید وقتی پرسنل در کارگاه شما در شرایط بهتری نسبت به کارگاه‌های دیگر باشند، راندمان کاریشان هم بالاتر می‌رود. اگر نیاز به قطع لوله‌کشی آب یا سیم‌کشی برق هستید، حتماً مطمئن شوید که زمان قطعی وصل مجدد آن‌ها کی است و در این مدت چه راه‌های جایگزینی وجود دارد. بررسی دقیق این موارد، می‌تواند از سردرگمی و پیچیدگی بی‌دلیل کار جلوگیری کند.

برای دریافت مجوز‌های لازم، برنامه‌ریزی کنید

اغلب قراردادهای مدیریت پیمان که به مشکل برمی‌خورند، برنامه‌ریزی درستی برای دریافت مجوز‌های قانونی لازم نداشته‌اند. این قبیل افراد یا شرکت‌ها معمولاً یک کار مدیریت پیمانکار را با این امید شروع می‌کنند که کسی متوجه تغییرات نخواهد شد یا مثلاً فرض می‌کنند که حالا کار را شروع می‌کنیم و اگر مشکلی پیش آمد، آن موقع برای ادامه کار فکری خواهیم کرد. اما در واقعیت، به‌ندرت ممکن است بتوان از زیر تعهدات قانونی فرار کرد و معمولاً توقف کار و اقدام دیر هنگام برای دریافت مجوز‌های قانونی، زمان زیادی از زمانبندی کار را تلف می‌کند. حتی گاهی اوقات ممکن است مجبور شوید، علاوه بر هزینه‌های قانونی، کلی هم جزیمه‌های سنگین پرداخت کنید.

اگر می‌خواهید پروژه مدیریت پیمانکاری شما بدون مشکل جلو برود، در همان ابتدای کار، تیمی را مسئول پیگیری موارد فنی این کار کنید تا با کسب مجوز‌های لازم، خیالتان از بابت اجرای دقیق برنامه در زمانبندی درست انجام شود.
البته این پروژه شماست و می‌توانید هر طور که دوست دارید آن را هدایت کنید. این‌ها فقط روش‌هایی برای افزایش سرعت عمل بود که ما در پادیرگستر از آن‌ها استفاده می‌کنیم تا پروژه‌ها به تأخیر نیفتند.

منبع: وبلاگ پادیر گستر

  • شرکت پادیر پادیرگستر البرز
  • ۰
  • ۰

نورپردازی خانه و فضای داخلی منزل، یکی از مهم‌ترین بخش‌های طراحی داخلی و زیباسازی یک ساختمان است. ممکن است تصور کنید نقشه نورپردازی که توسط یک شرکت معماری مهندسی طراحی می‌شود، تنها شامل نورپردازی فضای خارجی و نمای ساختمان می‌شود. اما همان‌طور که قبلاً هم درباره طراحی داخلی خانه‌ها صحبت کردیم، طراحی داخلی خانه‌ها یکی از اصلی‌ترین تخصص‌های یک معمار محسوب می‌شود. درست مانند لباس‌ها و زیورآلات در دنیای مد و لباس، این نورپردازی داخلی یک خانه است که نمای زیبای خانه را تکمیل می‌کند. یکی از مفاهیم مهندسی برای نورپردازی خانه‌ها، لایه‌بندی نورها و روشنایی است. اگر با مفهوم لایه‌بندی و روشنایی آشنا نیستید باید بدانید که نورها، برخلاف آن چیزی که اغلب ما تصور می‌کنیم، به صورت لایه‌بندی شده و از منابع مختلفی تابیده می‌شوند و به همین دلیل دارای شدت و سایه‌های مختلفی هستند. برای اینکه ببینیم منظور از لایه‌بندی نور در دکوراسیون و طراحی داخلی یک ساختمان چیست، این مقاله را در وبلاگ پادیرگستر دنبال کنید.

نورپردازی در چیدمان داخل منزل

نقش پنجره‌ها در نورپردازی داخلی
پنجره‌ها و جهت قرارگیری آن‌ها رو به فضای خارج از خانه آن‌قدر پراستفاده هستند که بسیاری از ما فراموش می‌کنیم که پنجره‌های خانه هم جزو منابع نورپردازی محسوب می‌شوند. یک معمار طراح حرفه‌ای، پنجره‌ها را به عنوان اولین و اصلی‌ترین منبع نور هر خانه به حساب می‌آورد. بسیاری اوقات حتی در یک روز آفتابی و روشن نیز ممکن است نور آفتاب برای روشن کردن خانه در تمامی ساعات روز کافی نباشد. خانه‌های مختلف براساس نقشه شمالی یا جنوبی بودن پنجره‌ها، شدت نور متفاوتی دارند و ممکن است در بخش‌های مختلف خانه مانند پذیرایی، اتاق‌ها و حتی آشپزخانه، شدت نور متفاوتی را بتابانند.
همچنین در ساعات عصر و شب، نیاز به شبیه سازی نور آفتاب در داخل خانه داریم. بنابراین اگر بتوانیم از منابع نور روش و قدرتمند، در نزدیکی پنجره‌ها استفاده کنیم، در ساعات عصر و شب، نوری شبیه به نور پنجره‌ها را در فضای داخل خانه خواهیم داشت. به همین دلیل برخی از طراحان، منابع نور اصلی خانه را در نزدیکی پنجره‌ها قرار می‌دهند تا نور شب همان جهت و شکل تابش نور روز را بازسازی کنند.

نورپردازی در چیدمان داخل منزل

لامپ‌های دفنی
لامپ‌های دفنی که برخی از طراحان آن‌ها را لامپ‌های کاسه‌ای نیز می‌نامند، چراغ‌هایی هستند که قالب آن‌ها در داخل سقف ساختمان قرار می‌گیرد. محل این لامپ‌ها و جای قرارگیری آن‌ها نیز باید در هنگام طراحی خانه در نظر گرفته شود. در واقع این طراحان ساختمان هستند که باید در طراحی نقشه خانه، جای نور‌های دفنی را روی سقف در نظر گرفته و به گروه برق‌کاری ساختمان توضیح دهند که نورها در کجا باید قرار بگیرند. یک شبکه از لامپ‌های دفنی یا کاسه‌ای می‌تواند، به عنوان منبع نور اصلی، جای نورهای لوستری را پر کند و به جای استفاده از نورهای دیواری، ظاهری شاعرانه، مدرن و امروزی به پذیرایی یا اتاق‌ها بدهد.
البته بسیاری از طراحان، در کنار نورهای دیواری از چراغ‌های آویزی، لوستر و دیوارکوب نیز برای روشنایی پذیرایی استفاده می‌کنند.

وقتی چند لایه نور مختلف، مانند دیواری، سقفی، لوستر و دفنی، در کنار هم قرار می‌گیرند، سایه‌های تند حاصل از یک منبع نوری را از بین می‌برند. بنابراین سایه‌های این نورها در هم آمیخته شده و فضایی روشن و با سایه‌های محو را ایجاد می‌کنند که شباهت زیادی به نور طبیعی روز که از پنجره‌ها می‌تابد دارد.

نورپردازی در چیدمان داخل منزل

چراغ‌ آویز میانی یا لوستر
هنوز خیلی‌ها نمی‌دانند فرق بین چراغ آویز و لوستر در چیست. خیلی از طراحان داخلی معتقدند که لوستر، همان چراغ آویز است که احتمالاً کمی بزرگ و تزئینی طراحی شده است. منظور از بزرگ‌تر بودن، این است که یک چراغ لوستر، دارای چندین لامپ کنار هم است. البته امروزه برخی از لوستر‌ها دیگر لامپ ندارند و کل آن به صورت یک‌پارچه از LEDهای نورانی کوچکی پوشیده شده که گاهی اوقات رنگ‌ آمیزی آن‌ها نیز با ریموت کنترل‌هایی از راه دور کنترل می‌شود.
طراحی کلی لوستر‌ها به دو صورت انجام می‌شود: “رو به بالا” یا “رو به پایین”. طراحی رو به پایین معمولاً پرنورتر و با روشنایی بیشتر و سایه‌های تیزتر است. در حالی که روشنایی رو به بالا دارای نور یکدست‌تری است و نوری یکنواخت و ملایم را به اطراف می‌پاشد.

نورپردازی در چیدمان داخل منزل

چراغ‌های دیواری یا دیوارکوب
دیوارکوب‌ها در جاهای مختلف خانه، معمولاً به عنوان نور جانبی و همراه با چراغ آویز یا لوستر استفاده می‌شوند. شاید تنها جایی که دیوارکوب‌ها به عنوان نور اصلی مورد استفاده هستند، سرویس‌های بهداشتی و حمام باشد. در این دو بخش از خانه، لازم است که نور‌ها حتماً به صورت دیوارکوب باشد تا فردی که خود را در آینه می‌بیند، بتواند صورت خود را به صورت کاملاً پرنور مشاهده کند. به همین دلیل در سرویس‌های بهداشتی، معمولاً هیچ نوری به عنوان نور آویز طراحی نمی‌شود و همه نورها دیواری هستند.

نورپردازی در چیدمان داخل منزل

استفاده از نورپردازی خطی در فضای داخلی
این قبیل نور‌ها اغلب به عنوان نور مخفی هم نامیده می‌شوند. معماران و طراحان داخلی، از این نوع نور‌ها در پشت آرک و گچ‌بری‌های روی سقف استفاده زیادی می‌کنند. اما حتی اگر سقف خانه شما دارای جایی برای نورپردازی نیست، باز هم می‌توانید از این نور‌ها در جایی دیگر استفاده کنید. زیر کابینت‌ها.
نورهای خطی را گاهی اوقات زیر کابینتی نیز می‌نامند. این نوع نورها اگرچه جزو طراحی داخلی ساختمان محسوب نمی‌شوند، اما از آنجا که این روز‌ها بسیاری از ساختمان‌ها دارای آشپزخانه مدرن و اصطلاحاً “اوپن” هستند، نورهای زیر کابینتی، می‌تواند به زیباتر شدن نمای کل پذیرایی کمک کند. نورهای خطی تأثیر کمی روی روشنایی داخلی ساختمان دارند، اما زیبایی فوق‌العاده‌ای در جای جای خانه اضافه می‌کنند.

نورپردازی در چیدمان داخل منزل

تمامی این نور‌ها توسط یک معمار یا طراحی داخلی برای روشنایی منزل طراحی می‌شوند. اما خود شما هم می‌توانید نورپردازی منزل را با سلیقه خودتان بهبود دهید. استفاده از آباژو‌ر‌ها و نورهای آویز کنار مبل‌ها، البته وقتی نورهای دیگر خانه را کمی تاریک می‌کنید، زیبایی فوق‌العاده‌ای به خانه می‌دهند و می‌توانید از آن‌ها برای تکمیل زیبایی خانه‌تان استفاده کنید.

 منبع: وبلاگ پادیرگستر

  • شرکت پادیر پادیرگستر البرز
  • ۰
  • ۰

رشته‌ مهندسی تاسیسات ، یکی از زیرشاخه‌های رشته مکانیک محسوب می‌شود و چند سالی است که در دانشگاه‌های ایران تدریس می‌شود. وقتی درباره کورس‌های درسی و اهداف این رشته سؤال می‌کنیم، اغلب با این پاسخ روبرو می‌شویم که این رشته بیشتر درمورد سرمایش و گرمایش و چگونگی کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌های مسکونی و تجاری بحث و پژوهش می‌کند. اما استفاده از چنین تخصصی در عمل کجا به کار می‌آید و صنعت ساختمان تا چه حد از تخصص این مهندسین بهره می‌برد؟ پادیرگستر در یکی از پروژه‌های ساختمانی مدیریت پیمان خودش از تخصص مهندسین تاسیسات بهره برده است که موضوع جالبی را در برمی‌گیرد.

رشته مهندسی تاسیسات ، در داشتن کارگاه و آزمایشگاه سرآمد تمام رشته‌های مکانیک است و می‌توان آن را تا حد زیادی نزدیک به رشته مهندسی سیالات دانست. یک مهندس تاسیسات می‌تواند تنها با دانستن ابعاد یک اتاق و اندازه پنجره‌های آن، تعداد دقیق پره‌های شوفاژی که در آن اتاق باید نصب شود را به شما بگوید. این تخصص برای اتاق‌ها و ساختمان‌های کوچک، معمولاً براساس تجربه قابل انجام است. اما وقتی با ساختمان بزرگی مانند پروژه ویلایی مهرشهر روبرو هستیم کاملاً متفاوت خواهد بود.
در این پروژه ویلایی عظیم، نه تنها نقشه ساختمان و برخی از اتاق‌ها ، کاملاً با استانداردهای ذهنی ما متفاوت است، بلکه طراحی خاص آن باعث می‌شود تا سیستم‌های حرارتی و برودتی آن به شکلی کاملاً متفاوت از یک خانه معمولی طراحی شوند. به عنوان مثال برخی از اتاق‌های این پروژه، سقفی با 8 متر ارتفاع دارند یا ارتفاع سقف گنبدی شکل پذیرایی این سازه، بیش از 19 متر است.

شرکت پادیرگستر برای گرم و سرد کردن چنین سازه‌ای از روش‌های بسیار مدرنی بهره برده است. به عنوان مثال بحث عایق بودن محیط خانه نسبت به حرارت، یکی از دغدغه‌های اصلی ما برای تأمین انرژی این خانه بود تا اطمینان پیدا کنیم، کمترین اتلاف انرژی را برای این خانه بزرگ داشته باشیم. طبیعتاً برای خانه‌ای در این اندازه، مقدار اتلاف انرژی می‌تواند بسیار دردسرساز و پرهزینه باشد و می‌بایست تا حد امکان از اتلاف آن جلوگیری کرد.

مهندسی تاسیسات

یکی از راه‌کارهای جالب مهندسی تاسیسات برای پادیرگستر به منظور جلوگیری از اتلاف انرژی، استفاده از فن‌های جداگانه‌ای برای سیرکوله کردن هوای گرم و سرد در زیر سقف گنبدی شکل و کف پذیرایی ساختمان بود که با پیشنهاد مالک این ساختمان انجام شد. به این ترتیب که با محاسبات دقیقی که مهندس تاسیسات شرکت درباره چرخش دما در این ساختمان ارائه داد، توانستیم روشی را ابداع کنیم تا همواره از تجمع گرما در زیر سقف ساختمان جلوگیری کرده و گرمای تجمیع شده در این محدوده را با استفاده از فن‌های و کانال‌کشی مخصوصی که برای آن انجام دادیم، به پایین ساختمان انتقال دهیم.

به این ترتیب همواره در فصل‌های سرد سال که فن‌کوئل‌های ساختمان در حال گرم کردن ساختمان هستند، این گرمای منتقل شده از زیر سقف به بخش‌های پایین ساختمان می‌تواند تا حد بسیار زیادی در مصرف انرژی و هم‌دما کردن دمای هوا در تمام فضای داخل خانه تأثیر داشته باشد.
از سوی دیگر در فصل‌های گرم نیز این فن‌های می‌توانند در جهت عکس کار کنند و هوای خنک را از پایین‌ترین سطح خانه به سمت سقف بفرستند تا دمای مطبوع در سرتاسر خانه احساس شود.

محاسبات مربوط به تعداد دهانه و اندازه کانال‌ها، فن‌هایی که باید در هر کدام از کانال‌ها به کار گرفته شود و سرعت و نحوه کنترل آن‌ها، تماماً جزو تخصص‌های یک مهندسی تاسیسات است. اطمینان داریم، روش‌های خلاقانه‌ای که امروز توسط شرکت‌های مهندسی مانند پادیرگستر در زمینه کنترل مصرف انرژی به کار گرفته می‌شود، به زودی با تخصص همین مهندسین، در تمامی ساختمان‌های مدرنی که در کشورمان ساخته می‌شود به کار گرفته خواهد شد و از این بابت به این مهندسین افتخار می‌کنیم.

 منبع: وبلاگ پادیر گستر

  • شرکت پادیر پادیرگستر البرز
  • ۰
  • ۰

بسیاری از اوقات ما تصور دقیقی درباره شرکت‌های طراحی مهندسی نداریم. خیلی از مردم فکر می‌کنند شرکت‌های طراحی مهندسی، صرفاً نقشه ساختمان را تولید می‌کنند یا تنها کارهای اجرایی مانند مشارکت در ساخت یا مدیریت پیمان انجام می‌دهند. اگرچه خیلی از شرکت‌های مهندسی ساختمانی، وظایفی مانند این را نیز بر عهده دارند، اما بخشی از کار این شرکت‌ها، شامل طراحی داخلی ساختمان نیز می‌شود. در وب‌سایت و کانال پادیرگستر می‌توانید نمونه‌هایی از طراحی‌ داخلی ساختمان‌های مختلفی که توسط تیم پادیرگستر انجام شده است را ببینید. اما چرا باید برای طراحی داخلی ساختمان، دفتر یا خانه خودمان به یک شرکت طراحی مهندسی مراجعه کنیم؟ طراحان این شرکت‌ها چه مهارت‌هایی دارند و چه کارهایی می‌توانند برای ما انجام دهند؟

این روز‌ها اغلب خانه‌های آپارتمانی که قیمت متوسطی دارند، معمولاً برای زوج‌های جوان یا خانواده‌های کم جمعیت طراحی می‌شوند و به همین دلیل هم فضای چندان بزرگی ندارند. چیدمان اسباب و اثاثیه در این خانه‌ها کار مشکلی است و اگر مهارت‌های خاص یا تجربه زیادی در این زمینه نداشته باشید، احتمالاً درگیر شدن با قفسه‌ها و میز‌ها و کمد‌های بزرگی که در هیچ کجای خانه جا نمی‌شوند، شما را کلافه خواهد کرد. نکته مهم اینجاست که طراحان و معماران، به دلیل تجربه زیادی که در زمینه چیدمان فضای داخلی دارند، می‌توانند به راحتی بهترین چیدمان را براساس وسایل شما تشخیص داده و حتی می‌توانند با نرم‌افزارهای معماری و دکوراسیون داخلی که در اختیار دارند، این چیدمان را به صورت تصویری برایتان آماده کنند یا حتی عکس‌هایی از زوایای مختلف هم با همین چیدمان به شما بدهند.

شرکت‌های طراحی مهندسی
طراحان مهندسی و معماران، همیشه جایگزین‌های خوبی برای انواع چیدمان در ذهن دارند و بهتر از دیگران می‌توانند حدس بزنند که یک وسیله در کجای ساختمان، حالت زیباتری دارد. حتی اگر نیاز به تغییرات و نوسازی و بازسازی منزل هم داشته باشید، باز این معماران و طراحان هستند که می‌توانند به شما بگویند تغییر کدام دیوار یا بخش از خانه، بهترین و مناسب‌ترین تغییر است و در عین حال کمترین هزینه را روی دستتان می‌گذارد. یک طراح حرفه‌ای در پادیرگستر، دست کم هفته‌ای چند بار با چنین پروژه‌هایی درگیر است و طبیعتاً بهتر از خیلی از ما می‌تواند چنین پروژه‌هایی را اجرا کند.

خانه‌ تکانی با یک طراح داخلی جذاب‌تر است
یک طراح داخلی حرفه‌ای می‌تواند روند خانه تکانی را برای ما تعریف کند. منظور از خانه تکانی، به معنای واقعی آن است. اینکه کدام اسباب و وسایل باید دور ریخته شوند و چه وسایل جدیدی می‌توان از دورریختنی‌ها به دست آورد! انتخاب و تشخیص این دو گروه، دقیقاً تخصص یک طراح داخلی و معماری است. بسیاری از ما حتی مطمئن نیستیم که امروزه چه نوع چیدمانی مد شده است و کدام دکوراسیون‌ها دیگر از مد افتاده و قدیمی هستند. آن‌ها هر روز و هر شب باید پروژه‌های جدید و چیدمان‌های مدرن را در سرتاسر اینترنت زیر و رو کنند تا بتوانند ایده‌های جذاب‌تری برای کارهای خودشان پیدا کنند. به این ترتیب، خیلی بهتر می‌تواند به ما بگوید که چه تغییراتی در وسایل خانه ضرورت دارد و کدام‌ها را باید برای همیشه فراموش کنیم.

آن‌ها حتی براساس سبک زندگی افراد خانه هم ایده‌های جالبی را پیدا می‌کنند تا زندگی ما با شادی و راحتی بیشتری همراه باشد. یک خانم خانه‌دار با علاقه‌مندی آشپزی با یک خانم شاغل با علاقه‌مندی کار با کامپیوتر، کاملاً نیاز‌های متفاوتی دارند. نمی‌توان گفت آشپزخانه برای هر دوی آن‌ها، آشپزخانه است. یکی از آن‌ها در آشپزخانه تفریح می‌کند، و دیگری در آشپزخانه، غذا گرم می‌کند. یک مرد با علاقه‌مندی فیلم دیدن با یک مرد دیگری که به بازی کامپیوتری علاقه‌مند است، نیاز‌های متفاوتی دارند و احتمالاً فاصله مبل‌ها تا تلویزیون را براساس نیاز‌های خودشان کمتر یا زیادتر می‌کنند. این همان چیزیست که یک طراح داخلی حرفه‌ای به آن توجه می‌کند.

همه‌ چیز را دور نریزید
شاید سال‌ها پیش، یک مبل یا یک گیتار را خریده‌اید که امروز دیگر هیچ نیازی به آن‌ها ندارید. یک طراح داخلی می‌داند که از کدام یک از آن‌ها می‌توان استفاده جدید‌تری کرد تا با سبک و سیاق زندگی امروزتان هم سازگار باشد و هم زیبایی منزلتان را بیشتر کند. شاید بتواند به شما پیشنهاد کند، روکش یک کاناپه قدیمی را عوض کنید یا گیتار قدیمی را رنگ بزنید و در گوشه‌ای از دکور خانه قرار دهید. هرچه باشد آن‌ها طراح داخلی هستند، و نه تنها درس این کار را خوانده‌اند، بلکه فوت و فن بیشتری را می‌دانند و تجربه‌شان بیشتر است.

چطور از مهارت طراحان داخلی استفاده کنیم؟

حتی بهترین طراحان داخلی هم نمی‌توانند کف‌بینی کنند. آن‌ها نمی‌توانند بدون کمک شما بفهمند که چه سبکی از طراحی و چیدمان را دوست دارید. باید وقت بگذارید و به دفتر پادیرگستر بیایید و با طراح ما گفتگو کنید. باید ایده‌های خودتان را به وضوح بیان کنید و سلیقه خودتان را مو به مو تشریح کنید. چند عکس از اینترنت و جاهای دیگر بگیرید و دقیقاً نشان دهید به چه نوع چیدمانی علاقه دارید. بدون خجالت بگویید دلتان می‌خواهد خانه یا دفتر کارتان چطور باشد و چقدر برای این تغییرات می‌توانید هزینه کنید.

نگران نباشید. اولاً مشاوره رایگان است. دوما، یک طراح حرفه‌ای می‌تواند با هر بودجه‌ای بهترین پیشنهادها را به شما بدهد. طبیعتاً وقتی توضیح می‌دهید، پولی نباید بدهید. زمانی که طراح کار شما را پذیرفت و شروع به طرح زدن برای شما کرد، کار آغاز می‌شود. بنابراین همیشه وقت برای پشیمان شدن دارید. اما هرگز پشیمان نمی‌شوید.

منبع: وبلاگ پادیر گستر

  • شرکت پادیر پادیرگستر البرز
  • ۰
  • ۰

بتن پیش‌تنیده که به انگلیسی به آن: Prestressed concret هم می‌گویند روشی است که سازندگان برای برطرف کردن ضعف بتن در برابر کشش استفاده می‌کنند، در این روش معمولا از تاندون‌های پیش‌تنیده که اغلب کابل‌های فولادی کششی هستند برای ایجاد بارهای مقاوم استفاده می‌شود . این بارهای مقاوم، با ایجاد تنش فشاری ، سبب به وجود آمدن تعادل با تنش کششی می‌گردند که این تنش‌های کششی نیز به نوبه خود، در هنگام وارد آمدن بار خمشی در یک عضو فشاری بتنی ظاهر می‌شوند. این کار توسط رشته های فولادی، غلاف و … انجام می‌شود و نیاز به ابزارهای خاصی دارد . انواع روشهای پیش تنیدگی بتن شامل پیش تنیدگی به روش پیش کشیده و پیش تنیدگی به روش پس کشیده انجام می‌شود. معمولا در بتن‌های مسلح عادی، از میلگردهای فولادی در داخل بتن استفاده می‌شود .

بتن پیش‌تنیده

سقف‌های بتنی پیش تنیده :

ایجاد یک تنش ثابت و دائمی (Prestress) در یک عضو بتنی به نحو دلخواه و به اندازه لازم را بیش تنیدگی می‌نامند، البته در اثر این تنش، مقداری از تنش‌های ناشی از بارهای مرده و زنده در این عضو خنثی شده و در نتیجه مقاومت باربری آن افزایش پیدا می‌کند . هدف اصلی ، محدود کردن تنش‌های کششی و ترک‌های ناشی از لنگر خمشی ، تحت تاثیر بارهای وارده در آن عضو می‌باشد . بتن جسمی است مقاوم در مقابل فشار ، ولیکن مقاومت آن در مقابل کشش بسیار کم می‌باشد، بنابراین می‌شود با وارد کردن فشار به بتن ، کشش ایجاد شده در اثر بار مرده و زنده را در عضو بتنی ساختمان کم کرده و در نتیجه مقاومت آن را افزایش داد .

بتن پیش‌تنیده

عملکرد بتن پیش تنیده :
در این نوع سقف‌ها به دلیل افزایش سطح مقطع مؤثر فشاری بتن، ضخامت دال کاهش یافته و علاوه بر کاهش وزن سقف، امکان اجرای دهانه‌‌های بلند هم فراهم می‌شود. همچنین با تغییر مقطع و کاهش یا حذف عمق ناحیه کششی بتن ، ترک خوردگی و توسعهٔ آن در مقطع بتنی ، کاهش یا حذف شده و در نتیجه دوام مجموعه و مقاومت آن در محیط‌های خورنده افزایش می‌یابد . در این سیستم به دلیل کاهش ضخامت سقف ، علاوه بر کنترل تنش‌های خمشی و برشی و تغییر شکل‌ها ، کنترل برش پانچ در محل اتصال دال به ستون نیز قابل توجه است.

بتن پیش‌تنیده

مزایا سقف‌های بتنی پیش تنیده :

۱- نداشتن ترکهای دائمی یکی از مهمترین خواص سازه‌های این نوع بتن نداشتن ترک‌های دائمی می‌باشد . این موضوع باعث دوام بیشتر این نوع سازه‌ها نسبت به سازه‌های بتنی و بتن آرمه می‌شود . این امر به خصوص در محیط‌هایی با گازها و زمین‌های خورنده و همچنین سازه‌های دریایی بسیار حائز اهمیت می‌باشد . برتری این نوع بتن نسبت به بتن آرمه در ساختمان تانکرهای آب و مخازن به جهت نداشتن ترک واضح است .

۲- وزن کمتر سازه وزن سازه‌های به مراتب از وزن سازه‌های بتن آرمه معادل کمتر است . اولاً چون از مقاومت تمام سطح مقطع بتن استفاده می‌شود ، میزان بتن لازم کمتر است . ثانیاً چون فولاد مصرفی دارای مقاومت زیادتری است ، معمولاً وزن فولاد لازم بین یک سوم تا یک پنجم وزن فولاد معمولی معادل می‌گردد .

۳- نداشتن خیز به سمت پایین خیز به طرف پایین (deflection) تیرهای بتنی تحت اثر بارهای سرویس معمولاً بسیار کم می‌باشد . زیرا قبل از وارد آمدن بارهای سرویس ، تحت تاثیر نیروهای مقداری خیز به طرف بالا در تیر به وجود آمده است ، که از شدت خیز به طرف پایین می‌کاهد .

۴- تست سازه قبل از بارگذاری در سازه‌های بتن قبل از وارد آمدن بارهای سرویس ، سازه به وسیله نیروی آن به شدت بارگذاری شده و بتن و فولاد تحت اثر تنش‌های زیادی قرار می‌گیرد ، و این خود یک نوع امتحان از نظر مطمئن بودن بتن و فولاد می‌باشد .

۵- قابلیت انعطاف‌پذیری با تغییر مقداری نیروی آن می‌توانسازه را صلب یا انعطاف‌پذیر کرد ، بدون اینکه مقاومت نهایی آن تغییری بکند .

۶- اقتصادی بودن سازه سازه‌های معمولاً برای دهانه‌های بزرگ و بارهای سنگین اقتصادی تر از سازه‌های بتن آرمه می‌باشد .

۷- انعطاف‌پذیری در معماری سازه‌های به دلیل حذف بعضی از ستون‌ها و پایه‌ها ، امکان اجرای سازه با دهانه‌های بزرگتر را امکان‌پذیر ساخته و قابلیت سازه از نظر معماری را افزایش می‌دهد .

به عنوان مثال سطح هیپربولوئید (که از دوران هذلولی به وجود می‌آید) آن برای پوشش سقف ساختمان‌های صنعتی با دهانه‌های ۱۰ تا ۱۸ متر، سازه‌های فضایی و … از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه و از نظر آرشیتکتی بسیار زیبا می‌باشد .

 بتن پیش‌تنیده

معایب سقف‌های بتنی پیش تنیده :
تخریب این سیستم سقف به دلیل وجود میلگردهای آن بسیار پر خطر بوده و باید با روش‌های خاص توسط تیم فنی آموزش دیده ، صورت گیرد .
از نکات حائز اهمیت در اعضای آن پس کشیده ، مسئله افت و وادادگی کابل‌ها به دلایلی نظیر ، کاهش اصطکاک بین کابل و غلاف ، لغزش مهار انتهایی و فرورفتن گوه گیرداری در ابتدا و انتهای کابل ، کهولت کرنش (relaxation) و شل شدگی فولاد ، جمع شدگی بتن یا خزش و انقباض و آب رفتگی بتن به مرور زمان می‌باشد که لازم است به دقت محاسبه شده و مورد توجه قرار گیرد .

بتن پیش‌تنیده

کاربرد بتن پیش تنیده :
نمودن مقاطع از دیرباز از پل‌ها و اسکله‌ها کاربرد داشته و در سال‌ها ی اخیر استفاده از آن در سقف‌های دال تخت ، با دهانه‌های بلند و خصوصاً در سقف پارکینگ‌های طبقاتی و عموماً اعضایی که تحت اثر خمش می‌باشند ، توسعه یافته است .
از بتن پیش‌تنیده می‌توان برای ساخت تیرها ، کف طبقات یا پل‌هایی با طول دهنه‌های زیاد که در عمل با بتن مسلح معمولی قابل ساخت نیستند ، بهره برد.

منبع: وبلاگ پادیر گستر

  • شرکت پادیر پادیرگستر البرز
  • ۰
  • ۰

دیوار به مجموعه‌ای  محکم و با استقامت بالا از متریال های مختلفی مثل گل، آجر، سنگ، سیمان، گچ گفته می‌شود که به عنوان یک حائل در بخش‌های مختلف ساختمان استفاده می‌شود است. بنابراین دیوار یا دیوار چینی بیشتر برای جدا کردن فضاهای مورد نظر از بقیه بخش‌های ساختمان است، اما بسیاری اوقات می‌توان به عنوان ستون برای کاربردهای دیگری مثل تحمل وزن ساختمان نیز به کار گرفته شود. به‌عبارت‌دیگر، دیوار گاهی اوقات می‌تواند انتقال دهنده بار ساختمان نیز باشد. به این دیوارهایی که برای حمل بار ساختمان استفاده می‌شوند، دیوارهای بارور یا حمال می‌گویند و در مبحث تخصصی اسکلت بتنی ساختمان هم به آن‌ها دیوار برشی می‌گویند.
امروزه بسیاری از شرکت‌های ساختمانی یا مدیریت پیمان، از دیوارچینی به صورت مدرن استفاده می‌کنند. به صورت کلی اجرای دیوار خارجی یا داخلی، دیوار محوطه، یا  هر نوع دیوار چینی را با توجه به پیشرفت علم صنعت ساختمان‌سازی می‌توان به دو دسته عمده تقسیم کرد: دیوارچینی به صورت سنتی و دیوارچینی مدرن.

از نمونه‌های دیوار چینی سنتی، می‌توان دیوارهای گلی و آجری را که سال‌ها پیش در خانه‌های ایرانی استفاده می‌شدند نام برد.

اما امروزه بیشتر دیوارهای مدرن در قسمت‌های داخلی و نمای ساختمان به کار می‌روند و کاربرد دارند. به عنوان مثال می‌توان به دیوارهایی که با بلوک سیمانی ساخته شده اند اشاره کرد، که البته خود این بلوک های سیمانی نیز انواع مختلفی دارند. نمونه دیگری از دیوارهای مدرن که تا همین چند سال پیش استفاده زیادی نداشتند، دیوارهای کناف هستند که اجرای آن‌ها بسیار راحت تر است. البته این دیوار‌ها اغلب فقط به عنوان حائل استفاده می‌شوند و ابداً بارور نیستند. بنابراین بیشتر برای جداسازی فضاهای مختلف ساختمان از آن‌ها استفاده می‌شود. در ادامه در مورد هر نمونه از این دیوارها، جزئیات بیشتری را می‌توانید بخوانید.

دیوارچینی مدرن و سنتی در صنعت ساختمان

 دیوارچینی انواع دیوارهای سنتی

دیوار گلی : همان طور که از نام این نوع دیوار هم مشخص است، برای ساخت آن از خاک و گل استفاده می‌شده است. البته هر نوع گل را نمی‌توان برای ساخت دیوار استفاده کدر. برای این نوع دیوار اغلب گل خاصی به نام گل دای با آب مخلوط شده و از آن ماده ملاط مانندی درست می‌شود. البته این ملاط را نمی‌توان به سرعت برای ساخت دیوار استفاده کرد. به دلیل خیس بودن گل، ابتدا یک ردیف با قطر و طول موردنظر درست می‌کنیم و صبر می‌کنیم تا این ردیف به خوبی خشک شود و اصطلاحاً خود را بگیرد. سپس مجدداً ردیف بعدی را روی قبلی قرار داده و به همین شکل دیوار چینی را تا ارتفاع مورد نظر ادامه می‌دهیم.

دیوارچینی مدرن و سنتی در صنعت ساختمان

دیوار آجری یا Brickwall: در قدیم برای اجرای دیوارهای داخلی یا خارجی از آجرهای فشاری یا سفالی استفاده می‌شد. اما وزن زیاد ساختمان و زمان بالای اجرای این نوع دیوارچینی باعث شد تا به‌مرور زمان آجرها و مواد مناسب‌تری جایگزین این نوع دیوارها شوند. به همین دلیل است که ما نیز امروزه در هیچ‌کدام از پروژه‌های ساختمانی پادیرگستر، از چنین آجرهایی استفاده نمی‌کنیم. یکی از علت‌های مهمی که باعث شد دیوارهای گلی و آجری جایگزین‌های دیگر پیدا کنند عایق صوت و حرارت نبودن آن‌ها بود و این نوع آجر‌ها به سرعت با آجر‌های تو‌خالی و سپس با آجر‌های پیش‌ساخته و بلوک‌های سیمانی جایگزین شدند.

در قدیم اجرای این نمونه از دیوارها به این ترتیب بود که ملاط سیمان را درست کرده و ردیف به ردیف ،یعنی یک لایه آجر و روی آن یک لایه ملاط می‌ریختند. بسیاری از بنا‌ها، دیوارچینی با این آجر‌ها را از کودکی فرا می‌گرفتند و به سرعت می‌توانستند با این روش، دیوار را به اصطلاح چیده و به همین ترتیب تا بالا و ارتفاع مورد نظر، آن را ادامه دهند.

 دیوارچینی انواع دیوار مدرن

دیوارهای پنل گچی: این دیوارها از گچ سفید ساخته شده اند و معمولاً دارای قطر 10  و 15 سانتی‌متر اند. البته گچ مقاومت زیادی ندارد و طبیعتاً این نوع دیوارها به علت مقاومت کمی که دارند، تنها برای جدا کردن فضای داخلی ساختمان به کار می‌روند. دیوار چینی این نوع دیوارها به این صورت است که پنل های آماده مربعی شکل از جنس گچ را به کارگاه ساختمانی آورده و آن‌ها را که پیش‌ساخته هستند، به ترتیب در کنار یکدیگر قرار داده و با هم چفت می‌کنند.  پس از ثابت کردن دیوار هم مجدداً روی آن‌ها گچ می‌کشند و آن‌ها را رنگ کاری می‌کنند. این دیوار‌ها بسیار سبک‌تر از دیوارهای آجری و سیمانی هستند و اغلب برای دیوارهای کنار کمد‌های دیواری یا حائل بین اتاق و راهرو از آن‌ها استفاده می‌شود.

دیوارچینی مدرن و سنتی در صنعت ساختمان

دیوارهای بتنی:

این نوع دیوارها دارای مقاومت بسیار زیادی هستند و معمولاً برای محوطه‌سازی یا جدا کردن زمین‌ها از فضای دورتادور خود، یا در اسکلت بتنی برای انتقال بار ساختمان به کار گرفته می‌شوند. برای اجرای این دیوار‌ها ابتدا آرماتوربندی و میلگردها طبق محاسبات مهندس ساختمان اجرا شده و سپس قالب ها دور محل قرارگیری دیوارها نصب می‌شوند و در نهایت داخل این قالب‌ها از بتن یعنی مخلوط سیمان و شن و آب پر می‌شوند. سپس بعد از خشک شدن کامل بتن دیوار، قالب ها از دیوار باز می‌شوند.

دیوارچینی مدرن و سنتی در صنعت ساختمان

دیوارهای بلوک سیمانی: این نوع دیوارها از سیمان و شن یا ریزدانه‌های متفاوتی در اشکال و ابعاد مختلف درست می‌شوند. این نمونه از دیوارها مزایای متفاوتی بسته به سبک و مدل آجر‌ها دارند. در بعضی از مدل‌های این آجر‌ها، عایق صوتی و حرارتی بودن دیوار اهمیت بیشتری دارد. بسیاری اوقات در حین دیوار چینی از یونولیت در بین بافت‌های بلوکی استفاده می‌شود که به صورت لایه‌های بزرگ در بین لایه‌های دیوارها قرار می‌گیرد. این نوع دیوارها به دلیل سبک بودن، مقاومت بالا، عایق صوت و دما بودن و قیمت مناسبی که دارند، امروزه بیشتر از موارد دیگر مورداستفاده قرار می‌گیرند. در تصویر بالا می‌بینید که ما از این نوع دیوار در پروژه ویلایی مهرشهر استفاده کرده‌ایم.

 

دیوارچینی مدرن و سنتی در صنعت ساختمان

 دیوارهای کناف: این نوع دیوارها نه از گچ خالص، بلکه از کناف ساخته شده اند. کناف لایه روکش دار گچی است که البته با توجه به نوع و محل استفاده از آن‌ها ممکن است جنس متفاوتی داشته باشند. مثلاً نمونه‌ای از دیوارهای کناف سیمانی و ضد آب بوده و برای استفاده در محیط خارجی به کار می‌رود و یا نمونه‌ی دیگر از دیوارهای کناف دارای یک سمت ضد آب برای حمام، سرویس‌ها یا آشپزخانه است. البته در اغلب موارد دیوارهای کناف، کاملاً گچی است و نقش جداکننده فضاهای داخلی ساختمان را بر عهده دارد. اجرای این نمونه از دیوارها نسبت به دیوارهای دیگر کاری تخصصی‌تر است، زیرا سازه و زیرسازی خاص خود را دارد و از ابزارهای خاص خود باید استفاده شود.

معمولاً برای نصب دیوار‌های کناف، اول زیرسازهای دیوار نصب گردیده و سپس دیوارها به صورت ورقه‌هایی روی این سازه‌ها قرار می‌گیرند. این نوع دیوارها معمولاً هزینه بالاتری نسبت به دیوارهای دیگر دارند ولی درعین‌حال مزایای زیادی نیز دارند. معمولاً این دیوارها عایق بسیار بهتری نسبت به دیوارهای گچی هستند. زیرا برای عایق صوتی و حرارتی کردن  ورق‌های کناف ، در بین این دیوارها ، از پشم سنگ نیز استفاده می‌شود.

دیوارهایی که در اینجا توضیح داده شد، تقریباً شامل تمام نمونه‌هایی است که در صنعت ساختمان‌سازی استفاده می‌شود و در مدیریت پیمان و کاربردهای عمومی استفاده بیشتری دارند. اما در کل دیوارهای دیگری نیز وجود دارند که برای موارد ساخت‌وساز خاص اجرا می‌شوند. که به عنوان نمونه می‌توان از دیوارهای سدها، دیوارهای به‌کاررفته در فاضلاب‌های شهری ، دیوارهای دیافراگمی و موارد متنوع دیگری که دارای جزئیات زیادی هستند نام برد.

منبع: وبلاگ پادیر گستر

  • شرکت پادیر پادیرگستر البرز