مقالات ساختمانی

مقالات مرتبط با حوزه ساختمانی

مقالات ساختمانی

مقالات مرتبط با حوزه ساختمانی

  • ۰
  • ۰

خرابی تاسیسات ساختمان و لوله‌کشی ساختمان یکی از مشکلات رایج در ساختمان‌ها است. تعمیرات تاسیسات ساختمان به خصوص لوله‌کشی  مجدد در ساختمان، علاوه بر هزینه‌های زیادی که دارد به شدت دردسرساز است و اغلب در واحد‌های آپارتمان‌های بلافاصله تبدیل به جنگ اعصاب می‌شود. خوشبختانه می‌توانیم با انجام چند کار ساده پیش از آنکه این مشکلات دردسرساز شوند، از خرابی تاسیسات جلوگیری کنیم. تعمیر یک شیر آب که چکه می‌کند، یا تنظیم فشار آب و آماده کردن سیستم لوله‌کشی ساختمان برای فصول سرد سال کارهایی است که می‌توانیم برای جلوگیری از ترکیدگی لوله‌ها و خرابی تاسیسات ساختمان انجام داد.

تعمیر خرابی شیر آب
خرابی شیر آب نه می‌تواند هزینه زیادی را به قبض آب ساختمان اضافه کند بلکه موجب هدر رفتن آب در شرایط بی‌آبی کشورمان هم می‌شود. ضمناً اگر به موقع نیز تعمیر نشود می‌تواند نتایج بدتری مانند آسیب به پی ساختمان را نیز به همراه داشته باشد. اگر شیر آب خراب به موقع تعمیر نشود، در طولانی مدت به کل تاسیسات ساختمان آسیب خواهد رساند. برای پیشگیری از هزینه‌های اضافی باید به صورت مرتب شیرهای آب، خصوصاً آن‌هایی که استفاده هر روزه ندارند، (مانند شیر آب حیاط یا پشت‌بام) را بررسی کنید و در صورتی که متوجه خرابی آن شدید، بلافاصله آن را تعمیر کنید. تشخیص خرابی شیر آب کار هم کار سختی نیست، اگر می‌بینید زمانی که شیر آب به صورت کامل بسته شده است آب باز هم چکه می‌کند باید به فکر تعمیر آن باشید.

تاسیسات ساختمان و لوله کشی

گرفتگی فاضلاب
گرفتگی چاه یا ورودی‌های چاهک فاضلاب از آن چیز‌هایی است که اگر به موقع برطرف نشود، به سرعت تبدیل به یک مشکل بسیار پرهزینه خواهد شد. یکی از روش‌های معمول و ساده برای این کار استفاده از ترکیب سرکه و آب گرم به صورت مداوم است. با ریختن ترکیب این دو ماده در چاه به صورت مداوم ، می‌توان از گرفتگی چاهک فاضلاب جلوگیری کرد. معمولاً در سیفون زیر چاهک، چربی، زباله و مو جمع شده و باعث گرفتگی لوله‌ها می‌شوند. می‌توانید ماهی یک‌بار یا هر چند هفته یک‌بار مقداری آب گرم و سرکه سفید را به نسبت مساوی با هم ترکیب کنید و در چاهک‌های فاضلاب ساختمان بریزید. این کار تمامی مسیر لوله‌کشی فاضلاب را از گرفتگی‌ها تمیز می‌کند. اگر که آب به‌راحتی از سینک ظرف‌شویی یا روشویی پایین نمی‌رود، می‌بایست سیفون زیر آن‌ها را باز کرده و داخل آن را تمیز کنید. بهتر است برای اطمینان، حتی پیش از گرفتگی لوله‌ها، هر چند ماه یک بار این کار را انجام دهید.

تنظیم فشار آب داخل لوله‌ها
تقریباً همه افراد از اینکه فشار دوش حمام زیاد باشد لذت می‌برند. اما فشار بالای در لوله‌ها در دراز مدت می‌تواند به سیستم لوله‌کشی و تاسیسات ساختمان آسیب بزند. فشار بالای آب، خصوصاً اگر تاسیسات ساختمان دارای کیفیت مناسب نباشد، سبب ایجاد سر و صدا نویز اضافی در لوله‌ها هم می‌گردد. اگر فشار آب را در حد مناسب تنظیم کنید، می‌توانید از آسیب به لوله‌‌کشی ساختمان جلوگیری نمایید. بهترین فشار آب برای لوله‌کشی ساختمان از 40 تا 80 بار است. البته محاسبه فشار دقیق آب، بدون دستگاه‌های مخصوص امکان‌پذیر نیست. اما کافیست از متخصص لوله‌کش که برای بازرسی لوله‌های و شوفاژ‌ها به ساختمانتان می‌آید بخواهید تا فشار آب را برایتان تنظیم کند.

 استفاده از سختی‌گیر آب
آب سخت به آبی گفته می‌شود که املاح معدنی زیادی در آن وجود دارد. برخی از این امکان مانند کلسیم و منیزیوم ، در لوله‌ها رسوب کرده و جریان آب را کم می‌کنند. آب سخت به شدت می‌تواند به تاسیسات و لوله‌کشی آسیب رساند و عمر مفید لوله‌کشی ساختمان را کاهش می‌دهد. این کاهش جریان هم به نوبه خود باعث می‌شود فشار آب در لوله‌ها افزایش پیدا کند و به اتصالات آسیب برساند. برخی از املاح نیز باعث افزایش زنگ‌زدگی و خوردگی در سیستم لوله‌کشی ساختمان می‌شوند. به‌طوری‌که شاید مجبور شوید تمامی لوله‌کشی ساختمان را تعویض کنید. اگر آب محله‌ای که در آن زندگی می‌کنید آب سخت باشد تقریباً این مشکل برای همه افراد محله پیش می‌آید. اما با نصب سختی گیر قبل از منبع ورودی آب منزل می‌توانید از این مشکلات جلوگیری کنید. سختی‌گیر آب هم از همان کارهایی است که هزینه ناچیزی که بابت آن به یک مهندس لوله‌کش می‌دهید، شما را از هزینه‌های آتی دور نگه خواهد داشت.

عایق کردن لوله‌ها برای جلوگیری از یخزدگی
یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در زمستان برای لوله‌کشی ساختمان پیش می‌آید، یخ‌زدگی و ترکیدگی آن‌هاست. ترکیدن لوله‌ها در زمستان اغلب برای لوله‌های آب سرد پیش می‌آید، اما هم سیستم آب گرم را برای مدتی از کار می‌اندازد و هم کلی خرج روی دستتان خواهد گذاشت. عایق کردن و پوشاندن لوله‌کشی ساختمان در برابر سرما، یک راهکار مهم برای پیشگیری از این قبیل مشکلات است. رسیدگی به تاسیسات در شروع فصل سرد (یعنی در اواسط پاییز) شامل بازرسی مرتب لوله‌های خارج از محیط ساختمان و در صورت لزوم عایق کردن یا حتی مسدود کردن آن‌ها می‌شود. یک روش برای جلوگیری از یخ‌زدگی لوله‌های آب زیر سینک ظرف‌شویی این است که درب کابینت‌های زیر سینک را کمی باز بگذارید تا هوای گرم در آنجا جریان پیدا کند.

توجه کنید که چه چیزهایی در چاه می‌ریزید
برخی از مردم تقریباً هر چیزی را که حدس می‌زنند از لوله‌های فاضلاب عبور می‌کند، در چاه می‌اندازند و سیفون را می‌کشند. اما بعضی چیز‌ها می‌توانند به سیستم لوله‌کشی فاضلاب آسیب جدی وارد کند. چیز‌های تیز مانند خرده شیشه، سطوح لوله‌ها را می‌خراشند و بعضاً در گلویی‌ها باید بریدگی یا سوراخ شدن لوله‌ها می‌شوند. برخی مواد شیمیایی مانند تینر و بنزین باعث خوردگی زانویی‌ها یا باز شدن چسب اتصال لوله‌ها می‌شوند (بالاخره همه هم از لوله‌های پوش‌فیت استفاده نمی‌کنند)، حتی دستمال کاغذی هم ممکن است باعث گرفتگی فاضلاب شود. با رعایت این نکات کوچک می‌توانید احتمال خرابی لوله‌کشی ساختمان را پایین آورده و عمر مفید تاسیسات ساختمانتان را افزایش دهید.

اگرچه لوله‌کشی‌ها و تاسیسات جدیدی که در ساختمان‌های مدرن و مدیریت پیمانکاری به کار می‌روند، کمتر از لوله‌کشی‌های قدیمی، دچار خرابی و گرفتگی می‌شوند، اما به‌هرحال همیشه پیشگیری بهتر از تعمیر است. به همین دلیل تا جایی که می‌توانید سعی کنید با در نظر گرفتن نکاتی که در اینجا درباره آن‌ها صحبت کردیم از تعمیر و بازسازی لوله‌کشی ساختمانتان جلوگیری کنید.

منبع: وبلاگ پادیر گستر

  • ۹۷/۰۱/۲۶
  • شرکت پادیر پادیرگستر البرز

تاسیسات ساختمان

لوله کشی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی