مقالات ساختمانی

مقالات مرتبط با حوزه ساختمانی

مقالات ساختمانی

مقالات مرتبط با حوزه ساختمانی

۱۷ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

اگرچه هنوز هم خیلی از معماران سنتی در ایران، از روش‌های سنتی ساخت و ساز و مصالح ساختمانی قدیمی استفاده می‌کنند، اما واقعیت این است که پیشرفت‌های روش‌های نوین ساختمان‌سازی در سرتاسر جهان، روش‌های ساخت و ساز را بهتر، دقیق‌تر و ایمن‌تر کرده است. امروزه توسعه و پیشرفت مصالح ساختمانی جدید به معماران و طراحان اجازه می‌دهد تا تصورات و نقشه‌های خودشان را بهتر از پیش پیاده‌سازی کنند و بهره‌وری ساختمان‌ها را افزایش دهند. بواسطه‌ی بهتر شدن این مصالح، دوام آنها و استحکام و انعطاف‌پذیری اجرای نقشه‌های ساختمان‌ها بسیار بهتر شده است و سازندگان با جسارت بیشتری می‌توانند نقشه‌های جدیدی ارائه دهند. اگرچه ما هم در شرکت پادیر گستر، همواره سعی می‌کنیم در پروژه‌های ساختمانی و مدیریت پیمان خودمان، از تکنولوژی‌ها و امکانات روز جهان بهره ببریم، اما بسیاری از این پیشرفت‌ها هنوز در پروژه‌های داخل کشور عمومیت نیافته است. در ادامه درباره پیشرفته‌ترین مصالح در صنعت ساختمان جهان توضیح میدهیم، با این امید که به زودی بتوانیم این مصالح را در ساختمان‌های خودمان به کار گیریم.

مصالح ساختمانی پیشرفته در جهان

گرافن (Graphene)
اگرچه نمی‌توان گرافن را یک نوع ماده جدید به حساب آورد (زیرا مدت زیادی است که کشف شده است) اما از زمان کشف آن تا امروز، چندان در صنعت ساخت و ساز مورد توجه قرار نگرفته بود. اما اکنون مهندسین به این نتیجه رسیده‌اند که با توجه به هزینه‌های تولید این ماده، و به دلیل خصوصیات خاصی که دارد، احتمالا ماده فوق‌العاده‌ای برای استفاده در مقیاس‌های بزرگ و ساختمانی است. این ماده به شکل عجیب و غیر قابل باوری، سبک است ومقاومت آن بسیار بیشتر از فلزات و فیبر کربن است. بنابراین اگرچه نمی‌تواند به تنهایی برای ساخت و ساز مورد استفاده قرار بگیرد، اما می‌تواند با مصالح ساختمانی سنتی ترکیب شده و برای ساختن ستون‌ها و کاب‌های بسیار محکم‌تر مورد استفاده قرار بگیرند. علاوه براین می‌توان با گرافن، ساختمان‌های بسیار محکم‌تر و ماندگارتری را خلق کرد که این روز‌ها به عنوان مهم‌ترین هدف در ساخت و ساز ساختمان‌های بزرگ محسوب می‌شود.
تولید گرافن کار چندان راحتی نیست و مهندسان و معماران، به ندرت ممکن است بیش از چند ورق بسیار نازک از این ماده را در بخش‌های مختلف پروژه خود به کار گیرند. زیرا ساخت گرافن معمولا بسیار گران تمام می‌شود. اما اخیرا آزمایشگاهی به نام US Oak Ridge National یک روش خاص برای تولید گرافن ابداع کرده که به نظر می‌رسد برای تولید انبوه آن، روشی اقتصادی‌ است. در این روش، از تکنیکی به نام رسوب‌گیری شیمیایی بخار استفاده می‌شود. مهندسی که سرپرست تیم طراحی این پروژه است درباره این روش اینطور توضیح می‌دهد: “کشف این روش جدید برای تولید گرافن، بازار تقاضا و کاربرد‌هایی که برای آن متصور هستیم را افزایش می‌دهد و با افزایش تقاضا، احتمالا موجب کاهش قیمت این ماده برای تولید کنندگان می‌شود.”

مصالح ساختمانی پیشرفته در جهان

بتن رومی (Roman concrete)
برخی از بناهای باستانی رومی، سال‌های سال است که همچنان قوی و پابرجا باقیمانده‌اند. به همین دلیل توجه بسیاری از معماران، به مواد و مصالح ساختمانی به کار رفته در این بناها جلب شده است. محققان آزمایشگاه دانشگاه برکلی در ایالت کالیفرنیا توانسته‌اند راز طول عمر و ماندگاری بتن ساختمانی این سازه‌ها را کشف کنند. نکته مهمی که درباره این نوع بتن وجود دارد این است که برخلاف بتن معمولی که در ساختمان‌های امروزی استفاده می‌شود و در آن از دانه‌های ماسه و شن استفاده می‌شود در این نوع بتن، از یک مخلوط ملاط ریزدانه که از سنگ آهک آتشفشانی تهیه می‌شود، استفاده شده است. این مخلوط به گونه‌ای واکنش می‌دهد که کریستال‌های تشکیل شده توسط آنها، در داخل فضاهای درونی بتن، انبساط پیدا می‌کنند و موجب استحکام بیشتر بتن می‌شوند.
این خصوصیت در بتن رومی، تقریبا شبیه همان میکروفیبر‌هایی است که در بتن‌ پایه‌ی سیمان پرتلند هم می‌بینیم، اما در برابر فرسایش مقاومت بسیار بیشتری دارند. همچنین فضا را به شکل محکم‌تری پوشش می‌دهند که از این لحاظ نیز پیشرفته‌تر هستند. این ترکیب باعث می‌شود تا ایجاد ترک‌های ریز در ساختمان، با گذشت زمان بسیار کمتر شده و مقاومت ساختمان و دوام سازه را به شکل بسیار قابل توجهی افزایش می‌دهد. کافیست یک بار به شهر رم در ایتالیا سفر کنید تا تاثیر این ترکیب در ساختمان‌های باستانی این شهر را ببینید.
جالب اینجاست که بتن رومی نه تنها برای مقاوم کردن ساختمان‌ها بهتر است، بلکه از نظر هماهنگی با محیط زیست نیز سازگاری بیشتری دارد. به عنوان مثال در فرآیند تولید سیمان پورتلند، می‌بایست سنگ آهک و خاک رس را به دمای بیش از 1400 درجه سانتی‌گراد برسانیم. تولید چنین دمایی برای ساخت این نوع سیمان در سرتاسر جهان، نزدیک 7 درصد از تولید کربن جهانی را شامل می‌شود. در حالی که تولید بتن رومی، به چنین دمای بالایی نیاز ندارد و خاکستر آتشفشانی و آهکی که برای تولید این نوع بتن استفاده می‌شوند، در دمای بسیار پایین‌ترین با هم واکنش می‌دهند. بنابراین این فرمول جدید، برای تولید بتنی که محکم‌تر، با دوام‌تر و با محیط زیست سازگارتر است، ارزش بسیار زیادی دارد.

سیمان طبیعی (Natural concrete)
محققین موسسه‌ی تکنولوژی دانشگاه ماساچوست در مقاله تحقیقاتی جدیدی که منتشر نموده‌اند پیشنهاد می‌دهند که می‌شود سیمان را به طور کامل از چرخه تولید بتن خارج کنیم و به جای آن از سیمان‌های طبیعی استفاده کنیم. البته منظور این محققین از سیمان طبیعی این است که می‌توانیم برای چسباندن مصالح ساختمانی ریزدانه‌ها در بتن‌ ساختمانی، از مواد طبیعی مانند پودر استخوان، صدف و اسفنج دریایی استفاده کنیم. دلیل اینکه این محققین روی چنین ترکیبی کار کرده‌اند، دو مکشل مهم درباره سیمان پورتلند است. اولین اشکال مربوط به انرژی زیادی است که برای تولید این نوع سیمان نیاز داریم و دوم، ترک‌های ریزی است که در این نوع سیمان با گذشت زمان ایجاد می‌شوند و پتانسیل زیادی برای شکنندگی آن دارند. این گروه تحقیقاتی، با مقایسه نتیجه حاصل از مقایسه این دو نوع سیمان، یعنی سیمان سنتی و سیمان طبیعی به این نتیجه رسیدند که سیمان طبیعی می‌تواند به راحتی جایگزین راه حل‌های فعلی شود. البته بونکریت هنوز برای استفاده در ساختمان‌سازی آماده نیست، اما می‌تواند یک نقطه شروع خوب باشد تا مهندسین بر مبنای آن، نحوه انتخاب مصالح ساختمانی آینده را بازنگری کنند.

مصالح ساختمانی پیشرفته در جهان

چوب بالسای فیبر کربنی (Carbon-fibre balsa)

چوب بالسا به این ‌دلیل که بسیار محکم و در عین حال به طرز باورنکردنی سبک و فوق‌العاده سودمند است، در حال حاضر تولید این نوع چوب بسیار مشکل است و هزینه تولید آن بالا در می‌آید. متاسفانه هنوز روش ارزان قیمتی برای تولید این چوب بدست نیامده است، اما یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه هاروارد سعی دارند از برخی موادی که به شکل فوق‌العاده‌ای سبک و مقاوم هستند، نوعی مصالح ساختمانی کامپوزیتی سلولی تولید کنند که بتواند جایگزین چوب بالسا شود.
این محققین برای تولید جایگزین‌های مصنوعی برای چوب بالسا، از رزین‌های بر پایه‌ی اپوکسی که با فیبر کربنی تقویت شده‌ و در مقابل حرارت سفت می‌شوند و همچنین تکنیک‌های چاپ اکستروژن سه بعدی استفاده می‌کنند. این مهندسین سعی دارند با استفاده از این روش‌ها در مصالح ساختمانی اپوکسی فیبر کربنی، نوعی اثر لانه زنبوری ایجاد کنند و به این ترتیب به ماده‌ای دست پیدا کنند که بتواند به طور کامل و بالقوه‌ جایگزین چوب بالسا شود. به دلیل داشتن رگه‌های نامنظم، استفاده از چوب بالسا در ساختارهای دقیق، کمی با ریسک همراه بوده و سخت و دشوار است. اما این ماده جدید نه تنها ارزان‌تر از چوب تمام می‌شود بلکه چنین دشواری‌هایی را نیز به همراه ندارد.

مصالح ساختمانی پیشرفته در جهان

 

بتن سبز (Green-mix concrete)

توسعه‌ی مصالح ساختمانی جدید تنها اینطور نیست که مصالح ساختمانی را قوی‌تر یا سبک‌تر کنند، بلکه در دنیای آینده، سازگارتر کردن مصالح ساختمانی با محیط زیست نیز اهمیت زیادی پیدا خواهد کرد. یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه تکنولوژی “مارا” در کشور مالزی، توانسته‌اند بتنی تولید کنند که سازگاری فوق‌العاده‌ای با محیط زیست دارد. آن‌ها این ماده را “بتن سبز” نامیده‌اند. این محققین عناصر متداول سازند‌ه‌ی بتن را با مواد بازیافتی ترکیب کردند و یک جایگزین مقرون به صرفه و سازگار با محیط زیست تولید کرده‌اند که در آزمایشگاه مقاومت مصالح، به همان خوبی بتن اولیه عمل می‌کند. برخی از مواد به کار رفته در ترکیب بتن سبز عبارتند از مصالح ساختمانی ریزدانه بازیافتی، خاکستر بادی، و رشته‌هایی که از قوطی‌های آلمینیوم به دست می‌آید.

منبع: وبلاگ پادیر گستر

  • شرکت پادیر پادیرگستر البرز
  • ۰
  • ۰

یکی از مشخصات ساختمان‌های برند این است که از مصالح پایدار استفاده می‌کنند. اما وقتی درباره مصالح پایدار حرف می‌زنیم دقیقا چه منظوری داریم؟ این عبارت ترجمه‌ای از کلمه Sustainable است که در صنعت معماری خارج از ایران و ساختمان‌های برند و لاکچری کاربرد زیادی دارد. لغت مصالح پایدار در فرهنگ لغت مهندسی معماری، به معنی استفاده از مصالح و منابعی است که بدون اینکه به پایان برسند، قابل استفاده باشند. این منابع یا روش‌ها، نباید به محیط زیست آسیب طولانی مدت بزنند و اصطلاحاً باید با محیط زیست سازگار باشند. مصالح ساختمانی که در این ساختمان‌ها به کار می‌روند اغلب دوستدار محیط زیست بوده و برای استفاده نسل‌های آینده نیز حفظ می‌شوند.

ساختمان‌های برند چه مشخصاتی دارند؟

خانه‌ای که سال‌ها پایدار بماند
یکی از اهداف ساختن ساختمان‌های برند با مصالح پایدار این است که این خانه‌ها پایداری بیشتری داشته باشند. عمر بیشتر برای این خانه‌ها به معنی خانه‌ای بادوام‌تر و کاهش هزینه‌های نگهداری و مرمت و بازسازی و نوسازی ساختمان است. وقتی گفته می‌شود که یک ساختمان برند دارای هزینه‌های نگهداری بسیار ناچیزی است و با مصالح پایدار ساخته شده است، بلافاصله موجب جلب توجه  ترغیب کسانی می‌شود که می‌خواهند با اجرای نقشه‌های ساختمانی خاص، طرحی ماندگار از خود به جای بگذارند. اما سوال اینجاست که چه مصالحی به عنوان مصالح ساختمانی پایدار شناخته می‌شوند و می‌توانند هزینه‌های نگهداری ساختمان را کاهش دهند؟
برخی از مهم‌ترین مصالح ساختمانی که در ساختمان‌های برند در سطح جهانی استفاده می‌شوند عبارتند از تجهیزات لوله‌کشی کم فشار، کفپوش‌هایی که از چوب بلوط یا بامبو ساخته شده‌اند، دیوارها و کف‌های ساخته شده از بتن، پنل‌ها خورشیدی برای تامین انرژی ساختمان، فرش‌هایی از پشم طبیعی، چوب‌هایی که به صورت مصنوعی تقویت شده‌اند و همچنین سقف‌ها و نماکاری فلزی. در این وب‌سایت 11 نوع از مصالح ساختمانی که می‌توانند به عنوان مصالح پایدار در ساختمان‌های برند به کار روند معرفی شده‌اند.
در حال حاضر در سرتاسر دنیا، مصالح ساختمانی پایدار گوناگونی در دسترس معماران است که می‌توانیم با آن‌ها، ساختمان‌هایی سبز‌تر و پایدارتر را بسازیم و به حفظ طبیعت نیز کمک کنیم.

منبع: وبلاگ پادیر گستر

  • شرکت پادیر پادیرگستر البرز
  • ۰
  • ۰

در مورد مصالح ساختمانی باید گفت که با افزایش جمعیت جهان، نیاز به محل اقامت با کیفیت نیز به طور مستمر افزایش پیدا می‌کند. با این حال، روش‌های فعلی جریان اصلی فعلی بی ثبات است، تولید مقدار زیادی از CO2 در طول ساخت و ساز و در طول عمر ساختمان. خوشبختانه، پایداری در حال تبدیل شدن به یک اولویت برای توسعه دهندگان است، و با بسیاری از نوآوری‌های هیجان‌انگیز که در صنعت ساخت و ساز اتفاق می‌افتد، به طور مداوم در مورد نیازهای مسکن جهانی مطرح می‌شود.

این روز‌ها به دیگر وجود یک سرپناه، صرفاً به عنوان رفع نیاز اقامت افراد یک جامعه محسوب نمی‌شود. پیشرفت جوامع و افزایش تقاضا برای اقامت در خانه‌هایی بهتر، به خرید یک ساختمان برند، باعث شده تا مواد استفاده شده در ساخت یک ساختمان و روش‌های اجرای نقشه و ساخت و ساز آن برای کارفرماها اهمیت زیادی پیدا کند. اکنون در سرتاسر دنیا و حتی کشور خودمان، پایداری مصالح ساختمانی و نوآوری در ساخت و ساز، تبدیل به اولویت مهم سازندگان معتبر شده است و دیگر صرف ساختن یک مسکن معمولی نمی‌تواند آن‌ها را راضی کند. در ادامه به 5 نوع مصالح ساختمانی پایدار می‌پردازیم که به گفته کارشناسان، می‌توانند آینده صنعت ساختمان را در سال‌های آینده تحت تأثیر قرار دهند.

  1. آجر پشم

5 نوع مصالح ساختمانی تجدید‌پذیر برای ساختمان‌های مدرن

این محصول خاص، همان‌طور که از نام آن برمی‌آید نوعی از آجر است که در ترکیب آن از پشم و پلیمر طبیعی استفاده می‌شود. این نوع آجر که توسط تیمی از محققان اسکاتلندی و اسپانیایی ابداع شده است، نوعی کامپوزیت پایدار و غیر سمی است که می‌تواند قدرت مکانیکی آجرها را افزایش داده و در عین حال سبک‌تر و پایدارتر از آجرهای عادی است. برای ساخت این نوع آجر، پشم و پلیمر موجود در جلبک‌های دریایی را به سنگ آهک اضافه می‌کنند و به این ترتیب سنگ آهک، تا 30 درصد، قوی‌تر از آجر‌های معمولی می‌شود. خصوصاً این آجر‌ها، در آب و هوای سرد و مرطوب (مانند آب و هوای معمول در بریتانیا) مقاومت بسیار بالاتری نسبت به آجر‌های عادی دارند. این آجر‌ها معمولاً به سختی خشک می‌شوند و به این دلیل که به اندازه آجر‌های معمولی، نیاز به پخته شدن در کوره‌ها را ندارند، هزینه و دمای ساخت آن‌ها بسیار مقرون‌به‌صرفه تر از آجر‌های عادی است.

  1. کاشی‌های خورشیدی

5 نوع مصالح ساختمانی تجدید‌پذیر برای ساختمان‌های مدرن

کاشی‌های سقفی سنتی، معمولاً یا از سنگ هستند که از زمین استخراج شده و تراش می‌خورند یا به صورت پودر تبدیل به کاشی می‌شوند که در هر دو حالت، روش‌هایی بسیار بی‌صرفه و گران هستند. در حالی که این کاشی‌های سقفی می‌توانند کاربردی بسیار فراتر از یک پوشش عادی داشته باشند. کاشی‌های عادی وقتی روش سقف قرار می‌گیرند، تنها کاری که انجام می‌دهند این است که از سقوط اجسام مختلف و ریزش باران و برف روی سقف جلوگیری می‌کنند. در حالی که در ساعات روز در برابر خورشید قرار می‌گیرند و گرمای جذب شده را گاهی حتی به داخل خانه نیز منتقل می‌کنند. بسیاری از شرکت‌ها، با در نظر گرفتن این موضوع، کاشی‌هایی را تولید می‌کنند که علاوه بر امکانات کاشی‌های سقفی سنتی، می‌توانند به عنوان منابع جاذب نور یا در واقع به عنوان پنل های خورشیدی هم استفاده شوند. این پنل‌ها نه تنها گرمای خورشید را به داخل خانه منتقل نمی‌کنند، بلکه انرژی جذب شده را به عنوان منبع پایدار انرژی برای استفاده اهالی خانه ذخیره می‌کنند. هم اکنون چنین پنل‌هایی در کشور ایران نیز در ساختمان‌های برند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  1. بتن پایدار

5 نوع مصالح ساختمانی تجدید‌پذیر برای ساختمان‌های مدرن

در حالی که 95٪ از انتشار گازهای گلخانه‌ای ساختمان، نتیجه انرژی مصرف شده در طول عمر خود ساختمان است، اما می‌توان با کنترل تولید CO2 برای تولید بتن می‌توان آن 5 درصد تولید گاز CO2 را حذف کرد. اولا که خود بتن به تنهایی مسئول انتشار 7 درصد از گاز گلخانه‌ای در جهان است. این در حالیست که انواع جدیدی از بتن پایدار با مواد قابل بازیافت در حال تولید است که CO2 بسیار کمتری تولید می‌کند. خرده شیشه و براده چوب یا براده آهن (که نوعی محصول جانبی از تراشکاری است) می‌توانند به عنوان ریزدانه در بتن وارد شوند. وجود این مواد تأثیر چندانی روی مقاومت بتن ندارد، ولی می‌تواند با کاهش تولید CO2 به پاکیزه‌تر شدن هوا کمک کند.

  1. عایق‌های کاغذی

5 نوع مصالح ساختمانی تجدید‌پذیر برای ساختمان‌های مدرن

عایق‌های کاغذی ساخته شده از روزنامه‌ها و مقوا، جایگزین مناسبی برای فوم‌های عایق‌بندی شیمیایی است. هر دو این مواد مقاومتی به لطف اضافه کردن بوراکس، بوریک و کربنات کلسیم (برخی از مواد طبیعی کاملاً مصنوعی که دارای مشکلات بهداشتی نیستند) دارای مقاومت خوبی در برابر آتش هستند. در عین حال، عایق‌های کاغذی می‌توانند به حفره‌های داخل دیوارهای نفوذ کند و ترک‌های روی دیوار را نیز بپوشانند. این عایق‌ها می‌توانند به عنوان یک فوم عایق از نوع مواد تجدید پذیر و پاک برای محیط‌زیست محسوب شوند.

  1. پنجره‌های سه جداره

5 نوع مصالح ساختمانی تجدید‌پذیر برای ساختمان‌های مدرن

سال‌هاست که پنجره‌های دوجداره به عنوان یک راه‌حل عالی برای کنترل دما و عایق صوتی ساختمان، در ساختمان‌های ایران و بسیاری از کشور‌های دیگر استفاده می‌شوند. اما اخیراً پنجره‌های سه جداره در صنعت ساختمان در حال گسترش هستند و تأثیر آن‌ها روی عایق‌بندی گرما و صدا فوق‌العاده است. در بیشتر پنجره‌های دوجداره، در فاصله بین شیشه‌ها، گاز آرگون تزریق می‌شود که نوعی عایق گازی شکل و بی‌رنگ است. در حالی که در پنجره‌های سه جداره، از عایق دیگری به نام کریپتون استفاده می‌شود که اگرچه کمی گران‌تر از آرگون است، اما عایق‌بندی بسیار عالی دارد و عبور گرما از آن بسیار ضعیف و کند است. علاوه بر این، پوشش‌های ضد تابشی هم روی شیشه‌ها اعمال می‌شود، که خود آن‌ها نیز موجب عایق‌بندی بهتر در برابر عبور گرمای تابشی محسوب می‌شوند.

یکی از مواردی که ساختمان‌های برند را از ساختمان‌های معمولی جدا می‌کند استفاده از تمامی این روش‌ها و همچنین بسیاری از روش‌ها و مصالح پایدار دیگر در یک ساختمان است. اگر یک ساختمان از یک یا چند تا از این روش‌ها استفاده کند، بلافاصله در بین ساختمان‌های موجود فعلی، خاص و برگزیده می‌شود. به عنوان مثال پروژه ویلایی مهرشهر که توسط شرکت پادیرگستر اجرا شده است، نمونه‌ای از یکی از ساختمان‌های فوق‌العاده‌ای است که شرکت پادیر گستر برای ساخت آن، روش‌های منحصربه‌فردی را استفاده کرده است.

در حالی که صنعت ساخت و ساز به سرعت در حال پیشرفت و گسترش است، اهمیت پایداری و هماهنگی با محیط‌زیست به یک مسئله بسیار مهم تبدیل شده است و این مهم با استفاده از مصالح ساختمانی پایدار در حال حاضر به توجه بیشتری از سوی سازندگان نیاز دارد.

منبع: وبلاگ پادیر گستر

  • شرکت پادیر پادیرگستر البرز
  • ۰
  • ۰

روش های تخریب خانه

قبلا هم توضیح دادیم که یکی از بهترین روش های تغییر دکوراسیون خانه، نوسازی خانه است. بازسازی و تخریب خانه و نوسازی آن ، به شما امکان می‌دهد تا از همان محیط قبلی، برای افزایش کیفیت و نمای خانه‌تان استفاده کنید و سبک زندگی‌تان را بهبود ببخشید. اما سوال اینجاست که شروع نوسازی با چه مرحله‌ای آغاز می‌شود. اولین مرحله در نوسازی منزل یا خانه‌، تخریب ساختمان است. به طور کلی ۴ روش مختلف برای تخریب یک ساختمان وجود دارد که پیش از این در وب‌سایت پادیر گستر درباره ان توضیح داده بودیم. با توجه به ابعاد یک ساختمان، موقعیت مکانی ساختمان و میزان نوسازی یا بازسازی که قرار است روی ان انجام شود، و اینکه آیا احتمال خطر برای ساختمان های کناری وجود دارد یا خیر و همچنین میزان ارزش مصالحی که از تخریب باقی می‌مانند و اینکه قابل باز یافت هستند یا خیر، یکی از این روش های تخریب ساختمان انتخاب می شوند.

روش های تخریب خانهچهار متد اصلی تخریب ساختمان عبارتند از: روش‌های تخریب دستی، روش‌های تخریب مکانیکی، استفاده از گوی مکانیکی تخریب و روش انفجار با مواد منفجره. تخریب دستی بالا به پایین، معمولا ساده ترین و به صرفه ترین روش برای تخریب ساختمان های مسکونی قدیمی در کشور ما است. اگرچه تخریب دستی ساختمان زمانبر است، اما در صورت در اختیار داشتن ابزارآلات مناسب و برنامه ریزی دقیق شرکت پادیر گستر، کار چندان سختی برایتان نخواهد بود و در مدت زمان کوتاهی برایتان انجام می‌شود.

در تخریب بالا به پایین دستی، همان طور که از نام این روش مشخص است، رعایت توالی بالا به پایین ساختمان در هنگام تخریب اهمیت زیادی دارد. تخریب با این روش معمولا از سقف آغاز شده و تا سطح زمین ادامه می یابد. البته همانطور که گفته شد، بسته به حجم و مقدار تخریب، این توالی بر اساس شرایط ساختمان، محدودیت های مکانی، موقعیت و نزدیکی ساختمان به همسایه‌ها، جا نمایی سازه ها و زمان و شکل ساخت آن تعیین می شود.

در تخریب دستی بهتر است ابتدا سازه های پیش آمده مانند بالکن ها و سایبان ها و بخش های متصل به دیوارهای خارجی را تخریب  نمود و بعد به سراغ قسمت‌های دیگر رفت. به این ترتیب، تخریب بخش‌های پیش آمدهف خطر کمتری برای افراد دارند. در حین تخریب ساختمان، اتاق های تاسیسات، آسانسور و مخازن آب ساختمان که در ارتفاع یا پشت‌بام قرار دارند، باید به ترتیب از بالا به پایین و به ترتیب فاصله نسبت به سطح سقف اصلی تخریب شوند. تخریب دال های کف نیز باید از دهانه میانی آغاز شده و به سمت تیرهای تکیه گاه پیش بروند. برای تخریب تیرهای کف ساختمان نیز باید ابتدا تیرهای جلو آمده ساختمان و سپس تیرهای ثانویه و بعد تیرهای اصلی را تخریب نمود. نهایتا ستون ها باید پس از برداشتن تیرهای بالاتر تخریب شوند.

البته در کنار رعایت این نکات مهندسی ضروری، آنچه که می‌تواند بر سرعت و روند پروژه تخریب ساختمان اثر بگذارد، دانش و تجربه گروه مهندسی و همچنین ابزارهای مورد استفاده مهندسان در این عملیات می باشد. ابزار مناسب برای تخریب، عموما با توجه و براساس حجم کار تخریب انتخاب می گردند. از ابزارهای مهم در این رابطه می‌توان به شیار زن، چکش تخریب و بتن کن اشاره کرد که همگی آنها جزو ضروری ترین ابزارهای تخریب دستی ساختمان هستند.

منبع : وبلاگ پادیر گستر

  • شرکت پادیر پادیرگستر البرز
  • ۰
  • ۰

تقریبا در اکثر نقاط دنیا، فصلهای گرم سال بهترین زمان برای بازسازی منزل و خانه‌ هستند. بهرحال وقتی دمای هوا گرم و دلپذیر است و روشنایی آفتاب همه جا را درخشان می کند، بهترین زمان برای بازسازی خانه است و این وضعیت آب و هوایی معمولا از اوایل بهار آغاز شده و تا نیمه‌های تابستان ادامه دارد. اما اینکه آب و هوا برای کار در فضای باز مناسب باشد، تنها عامل انتخاب زمان مناسب برای بازسازی خانه نیست. انتخاب یک زمان درست برای این کار، نه تنها روند انجام کار و فرایند پییشروی بر اساس زمانبندی و نقشه و را هموار می‌کند، بلکه می‌توان با انتخاب یک زمان مناسب، در هزینه‌ها نیز صرفه‌جویی کرد. اگرچه فصل‌های بهار و تابستان، بهترین زمان برای بازسازی منزل به شمار می‌روند، اما واقعیت این است که اغلب سازنده‌ها نیز به همین موارد فکر می‌کنند و فصل‌های نیمه اول سال، معمولا فصلهای شلوغی برای بازسازی و نوسازی منزل محسوب می‌شود. بنابراین شاید کار در فصل‌های سرد سال بتواند تا حدودی در هزینه‌های شما صرفه‌جویی کند.

یکی از اصلی‌ترین عوامل موثر در قیمت یک کالا یا خدمات، رابطه بین عرضه و تقاضا است و در برخی از کشور‌ها مانند ایران، با افزایش تقاضا برای یک کالا یا مصالح مشخیص، معمولا افزایش قیمت آن کالا را در پی خواهد داشت. به همین دلیل معمولا در فصل‌های اولیه سال، قیمت مصالح ساختمانی بالاتر رفته و همچنین شرایط خرید آن (به صورت پرداخت زمانبندی شده) سخت‌تر می‌شود. از این رو، برخی از سازندگان بزرگ، ترجیح می‌دهند در فصل‌های سر سال، یعنی نیمه دوم سال، برای ساخت و ساز اقدام کنند، یا حتی برخی از آنها سعی می‌کنند با خرید مصالح در فصول سرد سال، انبار کارگاه ساختمانی را برای شروع کار در نیمه اول سال، پر کنند.

چه زمانی برای بازسازی منزل مناسب است؟

House project with model, pencil and rules

برخی افراد نیز ترجیح می‌دهند با سپردن مدیریت پیمان یک پروژه به شرکت‌ای ساختمانی مانند پادیرگستر، انتخاب و زمانبندی خرید مصالح را برعهده شرکت‌ها یا افراد دیگر بگذارند تا مطمئن شوند که این گروه، با انتخاب بهترین زمانبندی برای نوسازی و بازسازی خانه‌شان، به اندازه کافی در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنند.

زمانی که پیمانکار ساختمانتان به شدت مشغول است، وقت مناسبی نیست
آیا تا بحال در شلوغ‌ترین ساعت‌های ظهر یا شب، برای صرف غذا به رستوران مورد علاقه‌تان رفتید؟ حتما دیدید که کیفیت غذاها و خدمات، در اوج شلوغ رستوران افت پیدا می کند. ساختن یک خانه یا بازسازی خانه، بسیار مهم تر و حیاتی‌تر از غذا خوردن است و طبیعتا اگر آن را در شلوغ‌ترین فصل سال انجام دهید، احتمالا عوارض افت کیفیت و خدمات در آن بسیار مهم تر و موثرتر خواهد بود. در اینجا زمان شلوغی کار می‌تواند تاثیر بسیار مخربی روی کیفیت ساختمان بگذارد. انتخاب زمان‌های شلوغ، نه تنها قیمت مصالح را افزایش می‌دهد، بلکه هزینه بالاتر برای کارگران و حمل و نقل مصالح و زمان محدود پیمانکاران نیز به این فهرست اضافه می‌شود. وقتی پیمانکار مورد تایید شما در شلوغ‌ترین زمان کاری خودش قرار دارد، حتی اگر مدیریت پیمانکاری ساختمان را به طور کامل پذیرفته باشد، باز هم ممکن است کیفیت خدماتش در این زمانبندی افت پیدا کند. بنابراین بهترین زمان برای بازسازی خانه توسط یک پیمانکار، زمانی است که فرصت کافی برای انجام خدمات را داشته باشد.

در بسیاری از نقاط ایران، بازسازی خانه در فصل‌های سرد سال به دلیل خلوت‌تر بودن حجم کارهای ساختمانی، ساده‌تر و کم هزینه‌تر است. معمولا پیمانکاران، با پوشاندن ساختمان توسط پرده‌های نایلونی بزرگ، محیط ساختمان را تا حدودی عایق می‌کنند. به این ترتیب می‌توانند محیط داخل ساختمان را گرم‌تر از بیرون نگاه دارند و کار برای کارگران ساده‌تر می‌شود. ضمنا برخی از بخش‌های ساختمان مانند حیاط و استخر که در فصل‌های سرد و یخزدگی، ممکن است بسیار سخت و هزینه‌بر باشد می‌تواند در طول زمستان، بدون تغییر باقی مانده و برنامه‌ریزی ساخت ان به بعد از شروع بهار منتقل گردد و در طی این زمان، پیمانکار بتواند نقشه داخل ساختمان را جلو ببرد.

برای مشاوره و استفاده از امکانات و تجربیات شرکت ساختمانی پادیر گستر در زمینه بازسازی خانه، با ما تماس بگیرید.

منبع: وبلاگ پادیر گستر

  • شرکت پادیر پادیرگستر البرز
  • ۰
  • ۰

پیمان مدیریت یا MC همان طور که از نامش بر می آید، روشی است که در آن کارفرما، یک شرکت ساختمانی یا یک شخص را تعیین می کند تا مدیریت اجرای پروژه را بر عهده بگیرد. بنابراین تعیین روش های اجرای پروژه و تعیین چارت سازمانی و استخدام نیروها بر عهده پیمانکار است.در این روش پیمانکار یا شخص،بابت مدیریت پروژه درصدی از هزینه های انجام شده را دریافت می دارد . این روش مدیریتی، یکی از بهترین روش‌های پیمانکاری ساختمان است و شرکت پادیر گستر، تخصص زیادی در این روش ساخت و ساز دارد. مطالعه یک نمونه قرارداد مدیریت پیمان، می‌تواند شما را با رویکرد‌های عمومی در ای قراردادها بیشتر آشنا کند.
در ادامه می‌توانید نمونه‌ای از قرارداد‌های مدیریت پیمان که به عنوان پیش‌نویس مورد استفاده بسیاری از پروژه ها قرار می گیرد را مطالعه کنید. بدیهی است که این قرارداد، صرفا برای آشنایی کارفرمایان گرامی منتشر شده است و مواد قرارداد می‌تواند براساس نیازهای پروژه یا صلاحدید طرفین، تغییر کند.

قرارداد پیمان مدیریتنمونه قرارداد پیمان مدیریت

طرفین قرارداد:

قرارداد حاضر به همراه شرایط عمومی٬ خصوصی و دیگر اسناد و مدارک منظم به آن که مجموعاً قرارداد واحد محسوب و غیر قابل تفکیک است در تاریخ …… بین آقای ………………. فرزند ……………….  به نمایندگی از شرکت سوی ……… به نشانی …………………………………….. تلفن ……………….  که کارفرما (صاحب کار) نامیده می شود از یک طرف،  آقای …………….. فرزند …………… به شماره شناسنامه …………… صادره از ……………… و به نشانی ………………………………………. تلفن ……………… که در این قرارداد به طور اختصار مدیر نامیده  می شود از طرف دیگر به شرح زیر منعقد گردید :

ماده یک – موضوع قرارداد :

موضوع قرارداد عبارت است از مدیریت فنی – اجرایی – مالی – اداری … به منظور اجرای صحیح پروژه مطابق نقشه ها و منضمات که به رویت و امضای مدیر رسیده و یک نسخه آن نزد مدیر است و دو نسخه دیگر تحویل صاحب کار و ناظر شده است .

ماده دو – محل اجرای تعهدات :

محل اجرای کار واقع در ………………………… است که به رویت مدیر رسیده و از موقعیت و وضعیت آن آگاهی کامل دارد.

ماده سه – مدت قرارداد :

مدت قرارداد با توجه به شارژ مالی پروژه با توافق طرفین تعیین می گردد و تاریخ شروع کار همان تاریخ پرداخت تنخواه گردان است . البته مدت قرارداد تابع تغییر مقادیر کار و کارهای جدید به شرح مندرج در شرایط عمومی و خصوصی این قرارداد می باشد و شرایط جوی در مدت قرارداد تاثیر مستقیم دارد .

ماده چهار – وظایف و تعهدات :

4–1– مدیر موظف است با توجه به نقشه ها و مشخصات فنی و اجرایی هزینه های اجرای پروژه را برآورد اولیه نموده و پس از تایید صاحب کار شروع به عملیات اجرایی نماید.

4–2– مدیریت پیمان یا شرکت پادیر گستر، امین صاحب کار بوده و متعهد است در تمامی مراحل اجرای ساختمان رعایت ضابطه و صلاح صاحب کار را بنماید .

4–3– مسئولیت تمامی عملیات اجرایی ساختمان تعیین پیمانکاران برای هر یک از قسمت های ساختمان و عقد قرارداد با آنها بر عهده مدیر است .

4–4– تهیه و خرید کلیه مصالح و خرید یا اجاره لوازم و ابزار و ماشین آلات مورد نیاز با هزینه صاحبکار بعهده مدیر می باشد.

4–5– اقدام به اخذ انشعابات آب و برق و گاز و غیره به نمایندگی با هزینه صاحب کار بهعده مدیر می باشد.

4–6– نظارت کامل دقیق و ایجاد هماهنگی های لازم در اجرای به موقع و صحیح ساختمان بر عهده مدیر پروژه می باشد.

4–7– تهیه صورت هزینه های انجام شده حداکثر هر …………… روز یکبار و ارائه آن به صاحب کار

4–8– مدیر موظف است یک نسخه از قراردادهای منعقده با پیمانکاران و پیمانکاران جز را به صاحب کار تحویل نماید.

4–9– تمامی پرداختها به پیمانکاران و پیمانکاران جز باید با توجه به درصد پیشرفت کار صورت پذیرد .

4–10– مدیر از زمان تحویل کارگاه تا تاریخ تحویل موقت ساختمان را به هزینه صاحب کار را بر عهده دارد .

4–11– مدیر متعهد است بیمه ماهانه و بیمه حوادث کارگران و تمامی کار مفاصا حساب بیمه و سایر پرداختی ها را به صاحب کار تحویل نماید .

4–12– مدیر تحت هیچ شرایطی حق واگذاری موضوع قرارداد را به غیر ندارد .

تبصره : در صورتی که این قرارداد با توجه به ماده 1 شامل مدیریت مالی نباشد بندهای 4–4 و 4–7 و اگر شامل مدیریت اداری نباشد بند 4–5 از وظایف مدیر حذف می گردد .

ماده پنج– وظایف و تعهدات و اختیارات صاحب کار :

5–1– پرداخت تمامی هزینه های مندرج در این قرارداد بر عهده صاحب کار است مگر مواردی که در شرایط خصوصی پیمان معین گردد .

5–2– صاحب کار موظف است ظرف 10 روز از تاریخ امضای قرارداد مبلغ تنخواه گردان را که توسط مدیر تهیه شده را بررسی و پرداخت نماید .

5–3– صاحب کار موظف است حداکثر 10 روز حسابهایی را که توسط مدیر تهیه شده را بررسی و پرداخت نماید .

5–4– صاحب کار همکاریهای لازم را از قبیل دادن وکالتنامه – معرفی نامه و غیره را جهت معرفی مدیر به منظور اخذ انشعابات آب٬ برق٬ گاز و غیره و مراجعه به مراجع رسمی و دولتی را متناسب با برنامه زمان بندی و حداکثر ظرف مدت یک هفته از تاریخ درخواست مدیر به عمل آورد .

5–5– چنانچه صاحب کار نسبت به تسویه حساب صورت وضعیت ظرف ده روز مقرر شده اقدام ننماید مدیر پروژه می تواند از ادامه عملیات جلوگیری نماید و خسارات وارده بر عهده کارفرما یا صاحب کار می باشد .

ماده شش – حق الزحمه و نحوه پرداخت آن :

6–1– حق الزحمه مدیر …………… از هر صورت هزینه ای اعم از اجرایی / اداری می باشد که مدیر در طول مدت قرارداد جهت اجرای ساختمان تهیه کرده است آن دسته از هزینه هایی که به آنها درصدی تعلق نمی گیرد باید در شرایط خصوصی پیمان مشخص شود . در غیر این صورت تمامی هزینه های انجام شده مبنا برای محاسبه حق الزحمه قرار خواهد گرفت .

6–2– پس از محاسبه هر صورت هزینه ٬ مبلغ کارکرد طی هر دوره محاسبه و سپس …………… آن به عنوان کارمزد به مدیر پرداخت می شود .

6–3– از هر کارمزد …………… به عنوان تضمین حسن انجام کار کسر میگردد که پس از خاتمه قرارداد به وی پرداخت خواهد شد .

6–4– پرداخت مالیات و کسورات قانونی که به حق الزحمه مدیر تعلق می گیرد بر عهده مدیر می باشد .

ماده هفت – تنخواه گردان :

7–1– صاحب کار مبلغ …………… ریال به عنوان تنخواه گردان در اختیار مدیر قرار می دهد که پس از ارائه صورت هزینه ها و فاکتورهای مربوطه ٬ تنخواه گردان بعدی تا سقف مبلغ مذکور محاسبه و توسط صاحب کار به مدیر پرداخت می شود .

ماده هشت – شرایط ٬ مسئولیتها ٬ اختیارات ٬ عمومات :

8–1– شرایط تعهدات ٬ اختیارات و مسئولیت های طرفین قرارداد و سایر عمومات قرارداد به شرح مواد 1 الی 8 شرایط عمومی منضم به این قرارداد می باشد .

8–2– این قرارداد در 2 نسخه تنظیم و هر دو حکم واحد را دارند .

ماده نه– داوری و حل و فصل اختلافات

هرگونه اختلاف در اجرای این قرارداد ابتدا از طریق مذاکره طرفین یا نمایندگان آنها حل و فصل میگردد. در غیر این صورت اختلاف نزد داور مرضی الطرفین حل خواهد شد. طرفین قرارداد موسسه توسعه حقوق فناوری اطلاعات و ارتباطات برهان را بعنوان داور مرضی الطرفین انتخاب نمودند. قرارداد حاضر پس از امضای طرفین باید به امضای داور نیز برسد.

 ماده ده- نسخ قرارداد

این قرارداد در 10 ماده و …. تبصره و در چهار نسخه تهیه و تنظیم شده که هر نسخه حکم واحد را دارا و قابل اعتبار می باشد.

امضای طرف اول                                                                       امضای طرف دوم

دانلود نمونه قرارداد مدیریت پیمان

 

 منبع: وبلاگ پادیر گستر

  • شرکت پادیر پادیرگستر البرز
  • ۰
  • ۰

قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان فعلی، مصوب 22 اسفندماه 74 در مجلس است. در بند هشت ماده 15 این قانون اینطور آمده است که هیئت‌ مدیره موظف است روابط بین کارفرمایان و صاحبان حرفه مهندسی را تنظیم کند. در ماده 33 قانون نظام مهندسی هم اشاره شده است که مقررات ملی ساختمان ازسوی وزارت راه‌ و شهرسازی تهیه می‌شود و به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید. وزیر محترم راه‌ و شهرسازی در اسفند 96 ابلاغیه‌ای به سازمان‌های تابعه خود در استان‌ها ارائه کرد که البته هنوز به تصویب هیئت وزیران نرسیده است. ابلاغیه‌ای که به نظر می‌رسد نه ‌تنها ضعف‌های بی‌شمار صنعت ساختمان کشور را پوشش نداده است، بلکه برخلاف بند هشت ماده 15 و ماده 33 قانون نظام مهندسی مصوب مجلس که در بالا امده است می‌باشد.

از مصاحبه‌های وزیر و معاون محترم وزارت و راه و شهر‌سازی اینطور برمی‌آید که رفع این اختلاف را به معاون حقوقی ریاست‌جمهوری یا دیوان عدالت اداری ارجاع داده‌اند، اما موضوع اصلی این است که ساختار جمهوری در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به این علت برگزیده شده است تا به واسطه آن، فرد یا افرادی این امکان را نداشته باشند تا با ابلاغ بخشنامه ابلاغیه یا دستورهای مشابه آن نظرات شخصی خود را به عنوان قانون، به گروهی از افراد دیکته کنند، مگر اینکه رضایت آن جمع یا وکلای آن جمع به ‌نحوی جلب شود.
از سوی دیگر جلب این رضایت چندان هم نیاز به طی‌کردن پروسه دیوان عدالت اداری یا معاون حقوقی ریاست‌جمهوری ندارد. زیرا اصل 138 قانون اساسی اشاره می‌کند که وزرا نباید آیین‌نامه یا ابلاغیه‌ای خلاف متن و روح قوانین وضع کنند. این نکته‌ای است که وزیر محترم کشور نیز در مخالفت با ابلاغیه وزیر راه‌ و شهرسازی به آن اشاره کرده است.

نقدی بر ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی
از سویی دیگر، اصل 134 قانون اساسی اشاره دارد که در‌صورتی ‌که اختلاف‌نظر بین وزرا باشد و نیاز به تفسیر نداشته باشد، تصمیم هیئت ‌وزیران که به پیشنهاد رئیس‌جمهور است، لازم‌الاجراست. پس حتی نیاز به رجوع به معاونت حقوقی رئیس‌جمهوری یا دیوان عدالت اداری هم نیست، زیرا اختلاف نظر بین وزرا هم می‌بایست در خود هیئت ‌وزیران حل‌وفصل گردد.

اینکه طرفداران ابلاغیه دکتر آخوندی میل دارند که روابط بین مالکان و نظام مهندسی همانند روابط بیماران و نظام پزشکی شود، نیز با روح قانون نظام مهندسی در تضاد است. اموراتی مثل قضاوت دادگستری یا داوری فوتبال یا پلیس راهنمایی و رانندگی مانند خدمات یک پزشک نیست.
قاضی دادگستری یک استاندارد مثل قانون جزای اسلامی را با رفتار مجرم مقایسه می‌کند. داور فوتبال عملکرد فوتبالیست‌ها را با استانداردی مثل قوانین داوری ارزیابی می‌کند. این بررسی استاندارد شامل شغل پلیس راهنمایی و رانندگی هم می‌شود. هیچ کجای دنیا مرسوم نیست قاضی ازسوی یکی از طرفین دعوا انتخاب شود یا پلیس راهنمایی‌ و ‌رانندگی ازسوی ساکنان یک محله انتخاب شود یا داور فوتبال ازسوی یکی از دو تیم مسابقه انتخاب شود.
معلوم است که هر‌یک از طرفین دعوا قاضی‌ای را انتخاب می‌کنند که آنها را در آن مهلکه سربلند کند. ساکنان پلیسی را انتخاب می‌کنند که مانع عبور آنها از چراغ قرمز نشود. هریک از دو تیم فوتبال هم داوری را می‌پسندد که به‌نفع آنها کار کند. مهندس نظام مهندسی هم وظیفه دارد تا عملکرد سازنده ساختمان یا مالک را با مقررات ملی شغلش که ازسوی کادری علمی تهیه می‌شود، مقایسه کند. چنین وظیفه‌ای را پزشک ندارد.

اگر بنا به اصول مقررات ملی، ابعاد ستون یک ساختمان باید 40در40 سانتی‌متر باشد، بنابراین طراح نمی‌تواند آن را 20در20 طراحی کند یا ناظر نمی‌تواند از کنار اجرانکردن ستون 40در40 ازسوی مجری به‌سادگی عبور کند. چنانچه این شرایط تأمین نشود، مهندس طراح یا ناظر (و در آینده مهندس مجری) زیر سؤال خواهند رفت. هیئت‌مدیره نظام مهندسی می‌تواند به سبب وظیفه‌اش برای نظارت بر حسن انجام خدمات چنین مهندسانی را مؤاخذه کند. پزشکان اما استانداردی ندارند که طبق آن به ویزیت بیماران بپردازند.

 نگارنده این مطلب بزرگ‌ترین اختلاف صنعت ساختمان امروز ایران و کشورهای دیگر را در ساختار انتخاب ناظر نمی‌داند. درحال‌حاضر نیروی مهم ساختمان، یعنی کارگر، به هیچ نهادی پاسخ‌گو نیست، اما کارگر صلاحیت‌دار به مرجع خود، یعنی اتحادیه، پاسخ‌گو است. استفاده از نیروی پاسخ‌گو باعث کاهش عیوب ساختمان می‌شود. امروز در ایران شرایط پاسخ‌گویی کارگران ازسوی اتحادیه‌هایی همچون اتحادیه نقاشی ساختمان‌، اتحادیه تزیینات ساختمان‌، اتحادیه دروپنجره و… تأمین شده است که کارگران را در مقابل نارضایتی کارفرما به ارائه پاسخ و جریمه وا می‌دارند. بهتر است قانونی وضع شود که مالکان و سازندگان مجبور به استفاده از نیروی اتحادیه شوند. اگر مهندس ناظر در گزارش مرحله‌ای استفاده یا عدم استفاده از نیروی اتحادیه را قید کند و به علت استفاده ‌نکردن از کارگر اتحادیه عملیات ساختمانی را با مقررات ملی تأیید نکند، مالکان و سازندگان مجبور خواهند بود از این نیرو استفاده کنند. ضمن اینکه شرکت‌های بیمه هم براساس این گزارش‌های ناظران، به بیمه ساختمان‌ها بپردازند. باید ببینیم نتیجه این ابلاغیه‌ها و دستورات و موارد ناقض قانون در انها به کجا خواهد رسید.

 منبع: وبلاگ پادیر گستر

  • شرکت پادیر پادیرگستر البرز
  • ۰
  • ۰
در آخرین روزهای آبان ماه سال 96، در یکی از خبرگزاری ها، مطلبی با عنوان «عوارض ۵ درصدی نظام مهندسی مشروعیت قانونی ندارد» منتشر شد. و این مطلب خیلی زود تبدیل به یکی از پرجنجال‌ترین اخبار حوزه مهندسی ساختمان شد و در فاصله کمی، سر و صدای زیادی برپا کرد. در آن زمان، شاید کمتر کسی فکر می کرد که انتشار این مطلب، مقدمه ای باشد برای اینکه “آخوندی” وزیر راه و شهرسازی به فاصله‌ کمی بعد از ان، دستور لغو دریافت 5 درصد حق نظارت واریزی که به حساب سازمان های نظام مهندسی واریز می‌شد را صادر کند.

در این گزارش مذکور آمده بود که از آنجایی که مداخله سازمان های نظام مهندسی در امور صنفی اشخاص حقیقی و کلیه امور اشخاص حقوقی، بر اساس قانون غیرقانونی است، بنابراین دریافت عوارض پنج درصدی نظارت از سوی سازمان‌های مهندسی نیز یک امر غیرقانونی است و می‌بایست متوقف شود.

در همان روزها نیز برخی از روسای سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان، با اعتارض و انتقاد از این اظهارنظرها تاکید کردند که طبق نص صریح قانون و مبحث دوم، اخذ حق السهم ۵ درصدی از حق الزحمه مهندسان توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان مشروعیت قانونی دارد و می‌بایست کسانی که استدلال می‌کنند که سازمان نظام مهندسی نباید این مبلغ را دریافت کند، استدلال خود را منطبق بر قوانین جاری ارائه کنند.

بعد از گذشت حدود دو ماه از انتشار آن مطلب، در روز ۲۶ دی‌ ماه آخوندی در نامه‌ای به مدیران کل راه و شهرسازی استان‌های سراسر کشور و سرپرست اداره کل مسکن و شهرسازی تهران و شهرستان‌ها، دستور لغو کسر پنج درصد مبلغ حق نظارت واریزی صاحب کار به حساب سازمان‌ها را از ۱۰ بهمن ماه سال جاری صادر کرد.

نظام مهندسی در شوک ابلاغیه جدید

به گزارش پادیر گستر، این ابلاغیه هم مانند ابلاغیه های پیشین آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در خصوص ایجاد اصلاحات در بدنه سازمان نظام مهندسی ساختمان، در ابتدا موجب شوک اعضای سازمان شد و سپس موجی از انتقادات مسئولان نظام مهندسی، به سوی این تصمیم وزارت راه روانه شد.

حدود یک هفته بعد از آن، رییس سازمان نظام مهندسی کشور، روز 27 دی ماه در همایش ملی “نگهداری از ساختمان‌ها و حفاظت در برابر حریق”، در اولین واکنش انتقادی نسبت به دستور وزیر راه و شهرسازی، مبنی بر لغو دریافت پنج درصد حق‌الزحمه مهندسان ناظر و واریز آن به حساب سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان، گفت: اینکه سازمان نظام مهندسی تصمیم بگیرد 5 درصد حق‌الزحمه مهندسان را دریافت کند یا خیر، از مسئولیت‌های درونی این سازمان است و دستور وزیر راه در این زمینه لازم الاجرا نیست.

رجبی با تاکید بر اینکه این دستور وزیر راه با ماده 37 در تقابل است و باعث ایجاد درگیریهای بعدی می‌شود اظهار داشت: دو اتفاق برای سازمان نظام مهندسی افتاده، یکی اینکه توجه وزارت راه و شهرسازی به مسائل سطح پایین این سازمان معطوف شده و دیگر اینکه نظام مهندسی هم اعتماد به نفس خود را از دست داده و به همین دلیل از ظرفیت‌های قانونی استفاده نمی‌شود.

مشارکت در ساخت و مدیریت پیمان و پیمانکاری نظام مهندسیسوءاستفاده‌ مالی در پی یک دستورالعمل غیرقانونی

این انتقاد کافی بود تا مسئولان وزارت راه و شهرسازی شروع به حمایت و دفاع از ابلاغیه جدید وزیر راه کنند و تصمیم وی را در چهارچوب مقررات و اختیارات قانونی مقام عالی وزارتخانه قلمداد نمایند.

از دیدگاه این مسئولان از آنجایی که لغو “قانون دریافت ۵ درصد حق نظارت”، از حبس مبلغ نقدینگی در سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان جلوگیری می‌کند، کاملا تصمیم درستی به شمار می‌رود. این مسئولان معتقد بودند که دریافت ۵ درصد حق نظارت، در سال 84 و به دنبال دستورالعمل غیرقانونی معاون وزیر وقت، عملیاتی و اجرایی شده است. درواقع براساس این ابلاغیه معاون وزیر وقت در آن سال، تصور بر آن بود که کسر 5 درصد از حقوق مهندسان و واریز آن به حساب سازمان نظام مهندسی، بتواند فرصتی برای سازمان‌های نظام مهندسی ایجاد کند تا با این سرمایه‌ای که در حساب این سازمان‌ها قرار می‌گیرد، بتوانند در رسیدن به اهداف خویش و در راستای اعتلای جایگاه مهندسان عضو خود عمل کند.

اما با این وجود، پیامد اجرای این دستورالعمل، حبس حجم عظیمی از نقدینگی در سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان بوده که نه تنها برخی از این سازمان‌ها نتوانسته اند برای این ۵ درصد نیز برنامه ریزی کامل و درستی انجام دهند، بلکه در بسیاری از موارد، سوءاستفاده‌های مالی هم در این فرآیند رخ داده است.

دست کوتاه نظام مهندسی از جیب ناظران!

حامد مظاهریان معاون وزیر راه و شهرسازی هم در همین راستا گفته است: ما در این ابلاغیه مصوبه داخلی معاون وزیر وقت در این خصوص را حذف کردیم و تنها می‌خواهیم دستمان را از جیب مهندسان ناظر درآوریم تا خودشان برای پول خود تصمیم بگیرند، این مسئله قطعا آغازی برای بهتر شدن فرآیند‌ها و اصلاحات خواهد بود.

نکته جالب توجه این است که معاون وزیر راه و شهرسازی در حالی اظهار داشته است که احتمالا با توجه به پشتوانه مالی سازمان‌ها، دیگر نیازی به چنین منبع درآمدی وجود ندارد که به گفته مسئولان نظام مهندسی استان ها در این میان ، برخی از سازمان های نظام مهندسی با کسری بودجه هم مواجهند و با وجود دریافت این عوارض 5 درصدی از اعضای خود هم همچنان نمی توانند امورات سازمان مطبوع خودشان را اداره کنند.

مظاهریان همچنین این ابلاغیه جدید را پایانی برای مناقشه بر سر پنج درصد حق نظارت دانسته و اظهار کرده است: “مهندسان بارها تقاضای خود را بر دریافت حق نظارت به صورت مستقیم و بی‌هیچگونه واسطه‌ای اعلام کرده‌اند. دستورالعمل اخیر وزیر پاسخی به بخشی از این خواسته است و از این پس، مهندسان ناظر حق تصاحب همه دستمزد خویش را دارند.”

بر اساس این گزارش، جدای از اینکه استفاده از واژه “تصاحب” از سوی معاون وزیر راه و شهرسازی دولت، برای دستمزدی که حق واقعی و قانونی مهندسان عضو نظام مهندسی است، چقدر می‌تواند صحیح باشد، از طرفی هم شاید این تصور را در ذهن عموم ایجاد کند که احتمالا مهندسان برای دریافت حقوق قانونی خودشان از سازمان نظام مهندسی که خود عضوی از ان هستند، باید به زور متوسل شوند!

سلب مسئولیت ارجاع کار از نظام مهندسی

اما نکته مهم دیگری که در جریان ابلاغ این دستور وزیر راه و شهرسازی به نظر می‌رسد، این است که این ابلاغیه هم مقدمه ای برای سلب مسئولیت ارجاع کار از سوی سازمان های نظام مهندسی و واگذاری حق انتخاب مهندسان ناظر به خود مالکان و کارفرمایان است.

درواقع از آنجایی که مبلغ 5 درصد حق نظارت دریافتی مهندسان، از محل خدماتی دریافت می شود که سازمان های نظام مهندسی کشور، در قبال ارجاع کار نظارت به اعضای خودشان ارائه می کنند، اینطور به نظر می رسد که اگر مسئولیت ارجاع کار از سازمان های نظام مهندسی گرفته شود، احتمالا دیگر این سازمان ها نمی توانند ادعایی نیز در رابطه با دریافت این مبلغ 5 درصدی از محل حق نظارت مهندسان عضو داشته باشند.

با این اوصاف به نظر می رسد که وزیر راه و شهرسازی با این ابلاغیه‌ها، هدف خود مبنی بر امکان انتخاب مهندسان توسط خود مالکان را که در گذشته چندین بار هم بر لزوم اجرای آن تاکید کرده است پیگیری می کند و بر این اساس باید به زودی منتظر ابلاغیه جدیدی از سوی وزارت راه و شهرسازی مبنی بر لغو سیستم ارجاع نظارت توسط سازمان های نظام مهندسی باشیم.

 منبع: وبلاگ پادیر گستر

  • شرکت پادیر پادیرگستر البرز
  • ۰
  • ۰

به گزارش وب‌سایت شرکت ساختمانی پادیر گستر ، سید هادی بهادری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از دولت خواسته تا برای حل اختلاف سازمان نظام مهندسی و وزارت راه و شهرسازی لایحه اصلاح ساختار سازمان نظام مهندسی را به مجلس ارائه نماید. بهادری، با اشاره به اینکه قانون نظام مهندسی نیازمند اصلاح است، عنوان کرد: مدت هاست که منتظریم دولت در این زمینه لایحه ‌ای به مجلس ارائه کند که تا به حال این اتفاق رخ نداده است، امیدوار هستیم این اتفاق هرچه سریع تر رخ دهد.
نماینده مردم ارومیه در مجلس با تاکید بر این که یکی از مواردی که در قانون نظام مهندسی نیازمند اصلاح است، بحث ساخت و سازها است، اظهار داشت: شهرداری‌ ها در طی سال های گذشته، در بحث نظارت بر ساخت و سازها موفق نبودند و مردم تجربه خوبی را از نظارت شهرداری‌ ها ندارند.
وی، به اختلافاتی که اخیراً میان سازمان نظام مهندسی و وزارت راه و شهرسازی رخ داده است، اشاره کرد و گفت: این اختلافات تخصصی است و نباید به سطح جامعه کشیده شود.
بهادری با اشاره به این که هم نظام مهندسی و هم وزارت راه و شهرسازی خود را صاحب حق می دانند، ادامه داد: وزیر راه بخش نامه صادر کرده تا کارمندان دولتی نتوانند کار نظارت انجام دهند و قصد داشته برای مهندسان جوان بیکار، شغل ایجاد کند یا بحث پنج درصد را حذف می‌ کند. در حالیکه مشخص نیست آیا زمانی که این پنج درصد حذف شد، از هزینه نظارت مهندسان کسر می ‌شود و مردم هزینه کم تری می ‌دهند یا فقط راه تامین بودجه نظام مهندسی را مسدود می‌ کنند.

حل اختلاف نظام مهندسی

دولت برای اصلاح ساختار “نظام مهندسی” لایحه ارائه نماید

وی، با تاکید بر این که با وضع پنج درصد از حق نظارت مهندسان، حقوق مکتسبه ‌ای برای ادامه حیات نظام مهندسی تعریف شده است، تصریح کرد: نظام مهندسی دستگاه ناظر بر عملکرد مهندسان است و این سازمان هزینه ‌هایی دارد که باید از محلی تامین گردد. بنابراین نمی ‌توان و نباید آن را قطع کرد. زیرا مهندسان بسیاری در نظام‌ های مهندسی سراسر کشور مشغول بکار هستند که با ایجاد مشکل برای نظام مهندسی، بسیاری از آنها بیکار می ‌شوند.
عضو کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد که بهترین راه این بود که پیش از صدور بخش نامه با حضور تمامی دستگاه‌ های مربوطه و در کمیسیون عمران مجلس این مباحث مطرح می‌ شد. وی افزود: این که وزیر راه چالش درست کند و سپس مجلس بخواهد میانجی‌ گری کند، یعنی گره‌ کوری درست شده که ابتدا باید آنرا باز کرد و سپس بدنبال راهکار بود.
بهادری خاطر نشان کرد: نباید با دستورالعمل ‌ها و بخش نامه ‌ها در کشور چالش ایجاد کرد. بهتر است مشکلات وزرات راه و سازمان نظام مهندسی در نشست های کارشناسی حل و فصل گردد.

منبع: وبلاگ پادیر گستر

  • شرکت پادیر پادیرگستر البرز
  • ۰
  • ۰

در قراردادهای پیمان مدیریت و دیگر انواع قراردادهای ساختمانی ، همواره مفاهیم قانونی مشخصی به عنوان پیش‌فرض در نظر گرفته می‌شود. این مفاهیم شامل تعاریف پیمان، قرارداد، موافقتنامه، و طرفین قرارداد می‌شود. بسیار مهم است که در این قرارداد‌ها، بتوانیم مفهوم دقیق این عبارات را درک و استفاده کنیم. در ادامه درباره تعریف پیمان، قرارداد و موافتنامه و انواع پیمان توضیح می‌دهیم.

قرارداهای ساختمانی پیمان مدیریتپیمان (Contract) 
– مجموعه اسناد و مدارک غیر قابل تفکیک است که برای انجام کار یا خدمات بین دو طرف مبادله می‌شود.
– توافق مستند قانونی است برای تهیه کالا، اجرای عملیات یا ارائه خدمات.
– یعنی موافقتنامه پیمان، نامه پذیرش، برگ پیشنهاد مناقصه، شرایط عمومی، خواسته‌های کارفرما، جدولها، پیشنهاد (فنی) پیمانکار و هر گونه مدرک دیگری (در صورت وجود) که در متن موافقتنامه پیمان یا در نامه پذیرش درج شده باشد.
– منظور از پیمان عبارت از تعهداتی است که طرفین قرارداد طبق اسناد و مدارک پیمان، جهت اجرای وظایف، مسئولیتها و تعهدات نسبت به یکدیگر به عهده می‌گیرند و این به مثابه موافقتنامه بین طرفین محسوب می‌شود.

 قرارداد ( Contract )
– مجموعه اسناد و مدارک غیر قابل تفکیک مشخص شده در موافقتنامه است، که برای انجام خدمات موضوع قرارداد، بین دو طرف مبادله می‌شود.
– قرارداد عبارت است از توافق ارادی دو طرف که در نتیجه آن رابطه جدیدی به وجود می‌آید یا رابطه حقوقی موجود را تغییر می‌دهد.
موافقتنامه ( Agreement )
سندی است که در آن مشخصات اصلی قرارداد، مانند مشخصات دو طرف، موضوع، مدت، حق‌الزحمه و تعهدات دو طرف بیان شده است و باید به امضای هر دو طرف برسد. 

1- پیمان مهندسی و تدارک تجهیزات و کالا: Engineering and procurement contract (EPC)

این مدل از قرارداد، پیمانی است که در آن مجموعه خدمات طراحی، مهندسی و همچنین تامین مصالح و تجهیزات و نظارت بر نصب و راه اندازی آنها در یک پروژه ساختمانی، توسط یک پیمانکار انجام می شود.

 2- پیمان تدارک تجهیزات و کالا و ساختمان و نصب  :Procurement and construction contract (PC)

پیمانی است که در آن تمامی خدمات تامین مصالح و تجهیزات و همچنین عملیات نصب و راه اندازی این تجهیزات در ساختمان، توسط یک پیمانکار انجام می شود.

 3- پیمان مهندسی، تدارک تجهیزات و کالا و ساختمان و نصب  Engineering, procurement and construction :contract (PC)

این قرارداد، یک نوع پیمان طرح و ساخت می‌باشد که در آن مجموعه خدمات مهندسی و طراحی و تهیه و تامین تجهیزات و مصالح و عملیات ساختمان و نصب و راه اندازی آنها، تماما توسط یک پیمانکار انجام می‌شود.

 4- پیمان کلید گردان Turnkey contract:

– پیمان کلیدگردان پیمانی است که پیمانکار مسئولیت طراحی، تهیه و تدارک مصالح و تجهیزات، ساخت و نصب و سایر کارها برای تکمیل یک ساختمان را به عهده  می‌گیرد و ساختمان را در حالت کامل و آماده بهره برداری تحویل کارفرما می دهد. در قرارداد کلید گردان کارفرما فقط مسئولیت بهره برداری از ساختمان را به عهده  دارد و ضمنا تامین موقت منابع مالی پروژه ساختمانی نیز به عهده پیمانکار است که پس از تکمیل، هزینه ها به وی پرداخت می شود.

  5- پیمان با مبلغ ثابت Fixed price contract:

پیمانی است که مبلغ آن در مناقصه به طور دقیق اعلام شده و یا براساس فهرست بها از قبل تعیین می شود.

 6- پیمان با مبلغ مقطوع Firm fixed price contract – fixed price contract :

قرارداد پیمان مقطوع، پیمانی است که مبلغ آن همواره ثابت بوده و هیچ گونه تعدیل قیمت تحت هیچ شرایطی به آن تعلق نمی گیرد.  این نوع قرارداد معمولا در شرایط ساخت و ساز کاملا ثابت و پایدار و با پیمانکاری منعقد می شود که کاملا تجربه اجرایی این نوع کار را داشته باشد. در این قرارداد، تمام مسئولیت قیمت مراحل اجرایی کار متوجه پیمانکار است و در صورت بستن قرارداد، بیشترین انگیزه را برای کنترل هزینه ها و کارایی بیشتر پیمانکار دارد.

 7- پیمان یک قلم Lump sum contract:

– پیمان با مبلغ ثابت که براساس مناقصه تک قیمتی منعقد شده است.  پیمانی است با مبلغ ثابت که برای انجام یک طرح یا کار مشخص، با محدوده مشخص و شرایط از پیش تعیین شده و با توافق اولیه انجام می‌گردد.

 8- پیمان متره Measurement contract:

پیمانی است که در آن، با توجه به مقدار کار انجام شده، و پس از اندازه گیری و تکمیل کار، قیمت گذاری آن براساس فهرست بهای مورد توافق، از مبلغ پیمان اطمینان حاصل می گردد.

 9- پیمان با تعدیل قیمت Contract with adjustment:

پیمانی است که قیمت یا مبلغ آن با استفاده از یک فرمول محاسباتی که از قبل توافق شده تعدیل می شود.

 10- پیمان مختلط مقطوع و فهرست بها  Firm fixed price and unit price contract:

این نوع قرارداد، پیمانی است که قسمت هایی از آن (که دقیقا مشخص شده است) به صورت مقطوع و بقیه قسمت ها (که هنگام عقد پیمان دقیقا مشخص نیست) به صورت فهرست بها تعیین می‌گردد.

 11- پیمان طرح و اجرا Design and construct contract:

پیمانی است که پیمانکار پروژه ای را براساس اطلاعات ارائه شده به وسیله کارفرما، طراحی و اجرا می کند.

 12- پیمان امانی Cost reimbursement contract:

این نوع پیمان براساس هزینه های انجام شده است.

 13- پیمان امانی با تعیین سقف هزینه Target cost contract:

پیمانی است که در آن سقف هزینه اولیه برای اجرای قرارداد برآورد می شود و پس از خاتمه کار یا اجرا، تفاوت مبلغ بین سقف هزینه‌ها و هزینه  واقعی ، براساس توافق بین کارفرما و پیمانکار سرشکن می شود.

 14- پیمان امانی ذی نفع Cost plus contract:

پیمانی است که پرداخت هزینه به پیمانکار براساس هزینه های واقعی به علاوه درصدی از هزینه ها یا دستمزد انجام می شود.

 15- پیمان امانی ذی نفع با مبلغ ثابتCost plus fixed fee contract:

این قراردا پیمانی است که مبلغ آن براساس توافق در ابتدای قرارداد تعیین و ثابت است، این قیمت ثابت با هزینه های عملی تغییر نمی کند مگر اینکه کارهای مورد پیمان تغییر پیدا کند، این نوع قرارداد برای پیمانکار انگیزه ای برای کنترل هزینه ها پدید می آورد و در غیر این صورت خسارت زیادی را متحمل خواهد شد.

16- پیمان امانی ذی نفع با درصد سود  Cost plus a percentage fee contract:

– قراردادی است که قیمت کار پیمانکار مقطوع نیست، اما معادل درصد تعیین شده (به عنوان سود) علاوه بر هزینه های صرف شده مستند ، به پیمانکار پرداخت می شود.

 17- پیمان امانی ذی نفع با قیمت ثابت و پاداش Cost plus award fee contract:

قرارداد بر مبنای پرداخت هزینه ها که شامل دو قسمت است؛

  • نوع اول: قیمت مبنای ثابت اولیه
  • نوع دوم: مبلغی به عنوان پاداش در نظر گرفته می‌شود که تمام یا قسمتی از آن در طول کار به پیمانکار پرداخت می گردد. این پاداش انگیزه ای است که پیمانکار در منابع مالی و زمان صرفه جویی کند و کیفیت فنی کار را نیز مدنظر قرار دهد و میزان پرداخت پاداش بر مبنای قضاوت و ارزیابی کار پیمانکار از طرف کارفرما براساس پیمان تعیین می شود.

 منبع: وبلاگ پادیر گستر

  • شرکت پادیر پادیرگستر البرز