مقالات ساختمانی

مقالات مرتبط با حوزه ساختمانی

مقالات ساختمانی

مقالات مرتبط با حوزه ساختمانی

  • ۰
  • ۰

کار شاسی کشی و اجرای کچکاری سقف ویلای نظر آباد آغاز شد. همانطور که پیش از این درباره ویلای نظر آباد توضیح دادیم، بازسازی و نوسازی ویلای نظرآباد با برخی چالش‌های مهم برای پادیر گستر همراه بود. با رسیدن به مرحله انتخاب نوع پوشش سقفی این ویلا، مهندسین معمار شرکت به این نتیجه رسیدند که پوشش گچ همراه با رابیتس را برای این ویلا انتخاب کنند. سقف شیب‌دار این ویلا، پیش از این به صورت طاق ضربی اجرا شده بود. همانطور که قبلا اشاره کردیم، زمان ساخت این ویلا به خیلی سال پیش برمی‌گردد و می‌دانیم که در گذشته، حساسیت و دقت معماری و اجرای ستون‌ها و طاق این ویلا با کیفیت و استاندارد امروزی قابل مقایسه نیست. به عنوان مثال با ریسمان‌کشی و استفاده از خط‌کش‌های لیزری به این نتیجه رسیدیم که سقف قبلی ساختمان در بسیاری از نقاط شکم داده و پستی و بلندی‌های زیادی روی آن دیده می‌شد.

علاوه بر این اگر تصمیم می‌گرفتیم که روی همان طاق قبلی عملیات گچکاری را انجام دهیم، همواره این احتمال وجود دارد که پس از گذشت زمان نه چندان طولانی و احتمالا کمتر از یک سال، ترک خوردگی خطوط بین ستون‌های فلزی آهنی روی سقف و  زمینه گچی سقف پدیدار شود. این اشکال به نوع جذب گچ روی زمینه‌های مختلف باز می‌گردد و به نوعی اجتناب ناپذیر است. به همین دلیل هم هست که اغلب ساختمان‌هایی که به صورت غیر اصولی ساخته می‌شوند یا به دلیل کوتاه بودن سقف، به اجبار می‌بایست از پوشش مستقیم کچ روی طاق استفاده کنند، پس از مدتی به دلیل انبساط و انقباض سقف، با ترک خوردن گچ روی سقف مواجه می‌شوند.
روش اصولی و مهندسی برای جلوگیری از چنین اتفاقی به این صورت است که روی تمامی سطح سقف، یک شبکه فلزی قرار بگیرد تا عملیات گچ‌کاری نه مستقیما روی خود آجر‌ها و ستون‌های سقف، بلکه بر روی این شبکه فلزی قرار گیرد. به این تریب می‌توانیم مطمئن باشیم که پس از گچ‌کاری و زیر سازی و نازک کاری روی سقف، هرگز با مشکل ترک خوردن سقف واجه نخواهیم شد.
البته این تنها دلیل استفاده از این شبکه رابیتس روی سقف ویلای نظر آباد نبود. در واقع قصد ما این بود که نه تنها از اشکالات احتمالی در آینده جلوگیری کنیم، بلکه به کمک این شبکه که از روی سقف تا برخی از نقاط روی دیوار هم امتداد پیدا می‌کند، طراحی نمای داخلی ویلا را مدرن‌تر و امروزی‌تر کرده و زیبایی فضای داخلی ویلا را دو چندان کنیم.

به همین دلیل برای دستیابی به چنین منظوری همواره دو روش عمومی برای گچکاری سقف وجود دارد: رابیتس کردن و کناف کردن سقف. برخی از شرکت‌های مدیریت پیمان، تنها به دلیل افزایش سرعت اجرا و کاهش زمان کار، از روش کناف کردن سقف استفاده می‌کنند.
اما مهندسان پادیر گستر ترجیح دادند که در این پروژه از رابیتس استفاده کنند. از مزیت‌های مهم رابیتس در برابر کناف، می‌توان به پایداری و مقاومت و طول عمر بالاتر رابیتس اشاره کرد. ضمن اینکه اجرای رابیتس در ویلاهای بزرگ با سقف‌های مرتفع مانند ویلای نظر‌آباد باعث می‌شود تا نتیجه کار نهایی، بسیار باکیفیت‌تر و دقیق‌تر اجرا گردد.

البته اجرای کناف روی سقف ویلا را نمی‌توان یک انتخاب اشتباه در نظر گرفت. می‌دانیم که کناف معمولا بسیار زیبا و سریع انجام می‌شود. خصوصا برای ساخت آپارتمان‌های کوچک‌تر که سرعت عمل در اجرای طاق سقف از اهمیت بالایی برخوردار است، بسیاری از معماران کناف را به رابیتس ترجیح می‌دهند.  اما اشکال مهمی که کناف دارد به ضعیف بودن ان برای تحمل بار برمی‌گردد. اصولا این نوع پوشش، از یک ورق نازک کچی ساخته شده است و وقتی روی سقف کار می‌شود، امکان نصب سازه‌های دیگر روی آن وجود ندارد. از سوی دیگر ما در طراحی داخلی ویلا نظر آباد حجم‌های متنوعی را روی سقف و دیوار‌ها به کار گرفتیم که طبیعتا به دلیل عدم تحمل کناف در برابر الوار‌های چوبی که روی سقف اجرا می‌شوند، این صفحه‌های کچی تحمل پیچ و رولپلاک کردن را ندارند. بنابراین مجبور بودیم تا شاسی‌های جداگانه‌ای را برای نگهداری آنها، در زیر کناف اجرا کنیم و خود این کار هم زمان اجرای کناف را افزایش می‌داد.
اما چالش دیگری هم برای اجرای کناف روی سقف ویلاهای بزرگ وجود دارد و آن هم مساحت گسترده سقف است. در چنین سقف‌هایی، اینکه بتوان صفحات کناف را با دقت و بدون کوچک‌ترین لبه‌ای در کنار هم قرار داد و یک سطح صاف و یکدست ایجاد کرد بسیار مشکل است و در اغلب موارد، علارغم خواست مدیریت پیمان و دوباره‌کاری گچکاری، به سختی می‌توان به کیفیتی در حد و اندازه رابیتس دست یافت.
به همین دلیل انتخاب مطمئن و منطقی این بود که از همان ابتدا، از سقف رابیتس و میلگرد و گچ برای این ویلا استفاده کنیم. خوشبختانه از نظر هزینه، تفاوت زیادی بین کار رابیتس و اجرای میلگرد و گچ با استفاده از صفحات کناف وجود ندارد و شاید بتوان مهم‌ترین تفاوت این دو از نظر اجرای کار را تنها را زمان طولانی‌تر اجرای رابیتس دانست.

برای اجرای رابیتس می‌بایست در ابتدا از شبکه‌کشی و جوشکاری میلگرد‌ها آغاز کرده و پس از آن توری های فلزی در دو مرحله روی آنها قرار می‌گیرد و نهایتا کار گچکاری هم روی این توری‌ها آغاز می‌شود. ضمن اینکه در اغلب موارد، تنها یک لایه گچ برای دستیابی به سطحی صاف و صیقلی کافی نیست و مجبوریم تا عملیات گچکاری روی رابیتس را چندین بار تکرار کنیم. در چنین مواردی، از آنجا که نیاز است تا لایه‌های قبلی کاملا خشک شوند، این پروسه بسیار زمان‌بر بوده و می‌تواند روی زمان اجرای مدیریت پیمان پروژه موثر باشد. اما در این پروژه، کیفیت اجرای سقف از زمانبندی اهمیت بیشتری داشت و به همین دلیل پس از مشورت و هماهنگی با کارفرما تصمیم گرفتیم تا گزینه رابیتس را انتخاب کنیم.

همانطور که پیشتر هم در بخش طراحی داخلی این ویلا توضیح داده شد، این سقف نه تنها ساده اجرا نشده است، بلکه در حجم‌هایی که روی سقف اجرا کردیم، سه پله متفاوت از سطوح را می‌توانید مشاهده کنید. اجرای این حجم از سطوح برجسته با نسبت ارتفاع مختلف و نورهای مخفی متعدد در لابلای آنها، تخصص ویژه‌ای را برای اجرای دقیق و میلی‌متری سقف نیاز داشت که پرسنل حرفه‌ای شرکت پادیرگستر به خوبی از پس آن برآمدند. اما رابیتس کاری این ویلا تنها محدود به سقف‌ها نمی‌شد، زیرا بخش‌هایی از برجستگی‌های سقف دقیقا با همان ضخامت، روی دیوار‌ها نیز ادامه پیدا کرده و نیازمند جوشکاری و اجرای دقیق‌تر روی دیوار‌ها بود که همانطور که در تصاویر می‌بینید، مهندسین شرکت پادیرگستر به خوبی توانستند این حجم‌های برجسته را نیز اجرا کنند.

یکی از زیبایی‌های این اجرا، ترکیب رابیتس در کنار الوار‌های چوبی است که گرمای دلچسبی را به این طراحی مدرن فضای داخلی ویلا اضافه می‌کند. خصوصا که این چوبی که در الوارهای سقف به کار برده می‌شود، چون واقعی چهار تراش است و در هیچ بخشی از سقف، از چوب مصنوعی (مانند الوار‌های MDF یا طرح چوب) استفاده نشده است.

به منظور  افزایش سرعت عمل در اجرای این رابیتس در سقف و دیوار‌های ویلا در اجرای این سقف، جوشکاری، زیرسازی، نبشی کشی و اهن کشی آن توسط 6 جوشکار ماهر، طی مدت 4 روز به انجام رسید. بلافاصله پس از اتمام این مرحله، مرحله قراردادن لوله‌های برق بود که طی دو روز  به سرعت به انجام رسید و نهایتا پس از بسته شدن رابیتس‌ها، مجددا جای لامپ های هالوژن روی سقف‌ها جای‌گذاری شد و کار آماده گچکاری شد. این پروسه مجموعا حدود 10 روز زمان برد تا به اتمام رسید.


طبیعتا به دلیل وابستگی و ممتد بودن مراحل کار در اجرای رابیتس سقف، امکان انجام کار به صورت موازی میسر نبود. به همین دلیل هم تنها بخشی از کار که امکان موازی کاری وجود داشت، سقف اتاق‌ها و سرویس‌های حمام و دستشویی بود. اگرچه از این میان، اصولا کار رابیتس کاری سقف حمام به دلیل تفاوتی که در متریال (گچ و سیمان) وجود داشت، می‌توانست در کنار رابیتس‌کاری پذیرایی انجام گردد و باقی بخش ها تنها توسط یک تیم و به صورت پی‌درپی انجام می‌شد.

مدل گچکاری رابیتس حمام به دلیل رطوبتی که ممکن است در سقف جمع گردد، کاملا متفاوت با باقی منزل است. در حمام، به جای گچ از سیمان سفید استفاده می‌شود که به ان اجرای رابیتس با سیمان لیسه‌ای گفته می‌شود و طبیعتا به دلیل ظرافت بسیار دقیقی که باید داشته باشد، اجرای آن مشکل‌تر نیز هست. در واقع این نوع اجرای سیمان در رابیتس سقف بدین گونه است که برخلاف ماهیت زبر سیمان، باید آنقدر آن را الک کرده و مانند پودر کار کنیم که ظاهری دقیقا شبیه به گچ پیدا کند. در مرحله بعدی، به سراغ برق‌کشی و رشته‌های نورانی و جاگذاری هالوژن‌ها می‌رویم تا پس از نصب آنها، کار نماسازی داخل ساختمان آغاز شود. اما فعلا به دلیل اینکه تمامی مراحل رابیتس کاری سقف برای طبقه پایین ساختمان نیز مورد نیاز است، احتمالا این مراحل کمی دیرتر آغاز خواهد شد. البته در طبقه پایینی، به دلیل اینکه نمای داخلی ساختمان بیشتر تحت تاثیر طراحی نمای سنتی می‌باشد، حجم چوبی که در بخش های مختلف سقف به کار می‌رود بیشتر خواهد بود. بنابراین در آنجا به جای کناف، رابیتس کاری روی سقف را انتخاب  کردیم و به زودی آن را اجرا خواهیم کرد.

منبع: بلاگ سایت پادیر گستر

  • ۹۸/۰۳/۰۱
  • شرکت پادیر پادیرگستر البرز

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی