مقالات ساختمانی

مقالات مرتبط با حوزه ساختمانی

مقالات ساختمانی

مقالات مرتبط با حوزه ساختمانی

۱۱ مطلب در اسفند ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

یکی از سخت‌ترین مراحل کار ساخت و ساز و مدیریت پیمان، مراحلی هستند که در ارتفاع زیاد انجام می‌شوند  مانند اجرای گنبد بام. کار کردن در ارتفاع به دلیل خطراتی که ممکن است برای کارگران روی دهد، بخش مهمی از کار محسوب می‌شود و اغلب نیاز به سرکشی مداوم دارد. هر چقدر پروژه بزرگ‌تر و مرتفع‌‌تر باشد، احتمال خطر برای کارگران بیشتر است و می‌بایست نکات ایمنی را با دقت بیشتری به کار بگیرند.
اما در کنار دقت به ایمنی، یکی از مواردی که به شدت تحت تاثیر ارتفاع پرخطر قرار می‌گیرد، کیفیت کار است. دور از دسترس بودن، مشکل بودن اجرای کار توسط کارگران، مشکل بودن نظارت و بررسی مداوم و افزایش هزینه‌های جانبی برای نصب داربست و دست و پاگیر بودن آن، باعث می‌شود تا اجرای مراحل پروژه در ارتفاع، سخت‌تر و طولانی‌تر از مراحل مشابه در ارتفاع کم باشد. به عنوان مثال اجرای سقف بام گنبدی شکل در پروژه وبلایی مهرشهر یکی از همین موارد به شمار می‌رفت.
پیش از این در مطلب دیگری نحوه اجرای خرپشته نورگیر در بالای سقف این پروژه را توضیح دادیم. تصاویر در این مطلب کاملاً گویاست که نصب اسکلت این سقف در ارتفاعی نزدیک به 20 متر چقدر ممکن است چالش‌برانگیز باشد. اما نکته اینجاست که این تنها مرحله سخت این کار نیست و پس از مرحله اسکلت‌ها، نوبت به سیمان‌ریزی و عایق‌بندی و گچکاری سقف می‌رسد و به همین دلیل داربست‌ها باید به مدت چندین هفته، در همین قسمت ساختمان باقی بمانند.

در تصاویر می‌بینید که چطور پس از نصب اسکلت این سقف گنبدی شکل ر ارتفاع 20 متری، کلاف‌کشی و بتن‌ریزی آن انجام شده و نهایتاً اینکه چطور گچ کاران حرفه‌ای شرکت پادیرگستر، پس از رابیتس‌کاری، نمای زیرین سقف را با گچ‌کاری‌های بسیار زیبا، تزئین کردند.

بررسی مداوم ایمنی و حسن انجام کار در چنین پروژه‌ای نیاز به یک ناظر حرفه‌ای دارد و شاید به همین دلیل هم باشد که بسیاری از سازندگان ترجیح می‌دهند با تکیه بر تجربه یک مهندس ناظر حرفه‌ای، کل کار را براساس قرارداد‌های مدیریت پیمان به چنین شخصی بسپارند. به این ترتیب نه تنها اطمینان پیدا می‌کنند که ایمنی کار کاملاً تضمین خواهد شد، بلکه از کیفیت محسن انجام کار نیز مطمئن می‌شوند.

اجرای خرپشته اجرای خرپشته

منبع: وبلاگ پادیر گستر

  • شرکت پادیر پادیرگستر البرز
  • ۰
  • ۰

یکی از خدمات مهم شرکت ساختمانی پادیرگستر، مدیریت پیمان در پروژه‌های ساختمانی است که مهارت و سالیان سال تجربه ما در این زمینه این امکان را به مشتریان و کارفرمایان می‌دهد تا با خیال راحت، کار سخت و طاقت‌فرسای اجرای پروژه‌های ساختمانی را به ما بسپارند. اگرچه این روز‌ها تقریبا تمامی کارفرمایان با موضوع مدیریت پیمان آشنا هستند، اما عبارت مدیریت پیمان یا آنچه که در بسیاری از کشور‌های دنیا با نام Management Contracting  شناخته می‌شود برای بسیاری از مردم نا‌آشناست. ازاین‌رو تصمیم گرفتیم، این عبارت و تعاریفی که درباره آن وجود دارد را به‌طور کامل معرفی کنیم.

مدیریت پیمان چیست؟

مدیریت پیمان یا  Management Contractingهمان‌طور که از معنی این عبارت مشخص است، روشی است که در آن یک سازنده یا کارفرما، با تعیین یک شخص یا یک شرکت، مدیریت اجرای یک پروژه را بر عهده ایشان گذاشته و خود را از مدیریت مستقیم پروژه معاف می‌کند. به‌این‌ترتیب،  تمامی روش‌های اجرای کارهای پروژه و تعیین مراتب سازمانی و انتخاب و استخدام نیروها بر عهده مدیر پیمان یا همان پیمانکار خواهد بود.

 در گذشته این کار صرفاً توسط سازنده انجام می‌شد، اما امروز حتی بسیاری از سازندگان نیز برای اینکه بتوانند با آرامش فکری بیشتری به مدیریت منابع مالی پروژه بپردازند، ممکن است اجرای پروژه را به مدیر پیمان بسپارند. در روش‌های مدیریت پیمان، پیمانکار یا شخصی که وظیفه مدیریت پروژه را بر عهده می‌گیرد، درصدی از هزینه‌های صرف شده را بابت مدیریت پروژه دریافت می‌کند . این هزینه‌ها اغلب شامل هزینه‌های تهیه موارد ذکرشده در قرارداد و همچنین هزینه اجرا می‌باشد، البته قبل از انجام هزینه‌ها، باید تمامی هزینه‌های صورت گرفته با توافق بین طرفین در نظر گرفته شود.

مدیریت پیمان

مدیریت پیمان همواره به سود هر دو طرفین می‌باشد، زیرا کارفرما هیچ هزینه بالاسری یا اورهد یا سود اضافی به پیمان‌کار پرداخت نمی‌کند و تنها هزینه موارد ذکر شده در قرارداد، یعنی مدیریت طرح، هزینه‌های نیروی انسانی و هزینه‌های مصالح و ماشین‌آلات به کار رفته را پرداخت می‌نماید. بنابراین در هزینه نهایی مدیریت پیمان بسیار صرفه‌جویی می‌شود. از سویی دیگر پیمانکار نیز هزینه‌ای بابت اجرا پرداخت نمی‌کند و تعهدات مربوط به ساخت‌وساز را بر عهده نمی‌گیرد و فقط بابت تخصص مهندسی خود که مدیریت پیمان را بر عهده دارد، مقدار سودی را به صورت درصدی از کل هزینه‌ها دریافت می‌دارد. تجربه به ما نشان داده است که سرعت و کیفیت ساخت یک پروژه با این روش نسبت به دیگر روش‌ها بسیار بالاتر نیز هست.

 منبع: وبلاگ پادیرگستر

  • شرکت پادیر پادیرگستر البرز
  • ۰
  • ۰

اجرای خرپشته پروژه مهرشهر یکی از چالش‌ برانگیزترین بخش‌های این کار محسوب می‌شد و شرکت پادیرگستر توانست این بخش از پروژه را با دقت و ظرافت بسیاری به انجام برساند. نمای قبل و بعد از این اجرا را در زیر ببینید:

 

اجرای خرپشته اجرای خرپشته

منبع: وبلاگ پادیر گستر

  • شرکت پادیر پادیرگستر البرز
  • ۰
  • ۰

سقف کاذب رابیتس نوعی سقف کاذب است که با استفاده از توری‌های گالوانیزه به نام رابیتس و با زیرسازی تشکیل‌شده از نبشی و میلگرد که با استفاده از جوش به یکدیگر متصل می‌شوند، ساخته می‌‌شود. کاربردهای رابیتس معمولاً به جهت پوشش روی تأسیسات، زیباسازی یا پوشاندن اسکلت با متریال سبک و به صورت ساده یا طرح دار می‌باشد. یکی از کاربردهای سقف‌های کاذب در بخش‌های مختلف ساختمان زیبایی آن است. درواقع رابیتس، سقفی است که با استفاده از توری‌های گالوانیزه و با زیرسازی متشکل از نبشی و میلگرد با استفاده از جوش، ساخته و اجرا می‌شود.

اجزاء تشکیل‌دهنده

رابیتس کاری و اجرای سقف کاذب

میلگردهای آویز

میلگردی است که به دو صورت دفنی و جوشی بار اصلی سقف کاذب را به سقف اصلی صلب یا تیرآهن‌های سقف انتقال می‌دهد. میلگردهای دفنی قبل از اجرای سقف صلب در محل پیش‌بینی می‌شوند و هنگام اجرای سقف، قسمتی از آن در سقف مدفون شده و قسمتی آویز باقی می‌ماند. با خم نمودن قسمت انتهایی آویز جوشی و اعمال جوش به اجزاء سقف به طول موردنیاز، محل را برای اجرای قسمت بعد آماده می‌نماید. در اجرای آویز جوشی می‌بایست دقت نمود که حتماً این میلگرد به‌صورت قائم در محل اتصال به سقف صلب خم بخورد و طول جوش مناسب موجود باشد. اتصال به صورت نقطه‌جوش ابداً موردقبول نیست. در بعضی موارد بدون اجرای خم امکان به وجود آوردن جوش طولی وجود دارد که نیاز را برآورده می‌نماید. حداقل طول جوش 2 سانتیمتر است. بسته به وزن سقف کاذب حداقل قطر این میلگرد 6 میلی‌متر است.

مشخصات فنی

حداکثر فاصله میلگردهای آویز 60 سانتی‌متر می‌باشد که در سقف‌های سنگین و پر طرح به 30 سانتیمتر نیز می‌رسد. جنس این میلگرد نمی‌تواند از فولادهای خشکه باشد. عاج‌دار بودن یا نبودن مهم نیست ولی باید از فولاد نرمه استفاده کرد. حداقل خم می‌بایست 10 برابر قطر میلگرد باشد، به شرط آنکه کلیه طول خم روی مقطع حمال قرار گیرد. در هنگام اتصال آویزها می‌بایست بتن به مقاومت 28 روزه خود رسیده باشد. در تیرهای باربر بتنی، اتصالات باید در سطوح جانبی و حداقل در فاصله 12 سانتی‌متری زیر تیر متصل گردد.

نکته مهم اینکه در اجرای رابیتس کار دقیق باید حتما از رابیتس مناسب استفاده شود. به این معنا که هرچه فاصله نبشی‌های حمال از یکدیگر و همچنین میلگردهای افقی از یکدیگر بیشتر باشد، برای آنکه رابیتس اصطلاحاً تحت تاثیر وزن گچ شکم ندهد باید از رابیتس با تعداد پل بیشتر و وزن بیشتر استفاده کرد. برای بستن رابیتس به زیرسازی نیز حتماً باید از سیم‌های گالوانیزه که در بازار به نام سیم رابیتس‌بندی معروف است استفاده شود.

رابیتس کاری و اجرای سقف کاذب

شرایط حمل و نگهداری کارگاهی

باید در حمل میلگردها و نبشی‌ها دقت شود تا در زمان بارگیری و باراندازی اصطلاحاً تاب بر ندارد و کج نشوند. ضمناً در فصل‌های پربارش سال، باید از باران و برف محافظت شوند تا دچار زنگ‌زدگی نشوند. در کارگاه باید نبشی‌ها و میلگردها با قرار دادن چهار تراش یا آجر و یا وسایل دیگر از سطح زمین بالاتر قرار گیرند تا هم از رطوبت زمین محافظت شوند و هم آغشته به خاک و گل و سایر مواد زیان‌آور نشوند. ضمناً باید از بارش باران و برف محفوظ نگه داشته شوند.

نبشی‌های باربر

نبشی باربر با اتصال به میلگرد آویز نقش اصلی انتقال بار سقف کاذب به میلگردهای آویز و سقف اصلی در مقاوم سازی را انجام می‌دهد. حداقل سایز این نبشی‌ها 3 سانتی‌متر می‌باشد و حداکثر آن بستگی به بار و فواصل نبشی‌ها و طول آزاد آن دارد که تا نبشی سایز 5 سانتی‌متر نیز استفاده شده است. حداکثر فاصله در سقف‌های ساده با بار متعارف 60 سانتی‌متر می‌باشد. استفاده از نبشی در کناره سقف، کنج‌ها، الزامی است. به‌طورکلی حداکثر طول کنسول شدن میلگرد فرعی بدون اجرای نبشی 15 سانتی‌متر است.

مشخصات فنی: نبشی‌ها از نوع استاندارد بوده و از فولاد نرمه می‌باشند. از مصرف نبشی‌هایی که از مواد بازیافتی تهیه می‌شوند باید خودداری کرد.

رابیتس کاری و اجرای سقف کاذب

میلگردهای فرعی

میلگردهای فرعی به صورت افقی و قائم جهت به وجود آوردن سطح طرح روی نبشی‌های باربر متصل شده و طرح را به وجود می‌آورند یا به‌نوعی فواصل نبشی‌های باربر را می‌پوشانند. این میلگردها با نگه داشتن توری رابیتس از اعوجاج آن جلوگیری نموده و بار اندود را تحمل کرده به سازه اصلی انتقال می‌دهند.

مشخصات فنی: سایز این میلگردها بین 6 تا 10 سانتی‌متر است. حداقل طول جوش این میلگردها به نبشی باربر یک سانتی‌متر از هر طرف می‌باشد. حداکثر فاصله میلگردهای فرعی با هم 25 سانتی‌متر می‌باشد و این فاصله رابطه مستقیم با نوع رابیتس مصرفی و طرح اجرا شده و تعداد پل‌های توری رابیتس دارد که ممکن است تا 15 سانتی‌متر نیز برسد.

توری رابیتس

توری است که به وسیله اتصال مفتول‌های باریک به یک سری پایه اصلی گالوانیزه که از شکل دادن به یک ورق گالوانیزه ساخته شده است و اصطلاحاً پل نامیده می‌شوند، تشکیل شده است. پل‌ها به دو دسته پل‌های اصلی و پل‌های فرعی تقسیم‌بندی می‌شوند.

مشخصات فنی : تهیه رابیتس، استاندارد خاصی ندارد و تنوع آن در بازار بسیار زیاد است. پرمصرف‌ترین ابعاد آن 200×80 سانتی‌متر است.

رابیتس کاری و اجرای سقف کاذب

اندود گچ یا سیمان

با توجه به طرح تهیه شده و قرارگیری سقف کاذب با نمای کاذب در معرض رطوبت، هوای آزاد یا قرارگیری در نما، پوشش اندود روی رابیتش‌ها توسط گچ یا سیمان اجرا می‌گردد. اجرا با هریک از متریال‌ها که انجام پذیرد شامل 2 مرحله است: پر کردن حفره‌های توری رابیتس: این مرحله در هنگام گچ سفید با مصرف بالای این مصالح و حتی پرت زیاد همراه است. استفاده از گچ زنده (سفت مایه) جهت جلوگیری از پرت الزامی است. عمده مصرف گچ سفید در این مرحله است و تجربه مجری تاثیر فراوانی در جلوگیری از پرت مصالح دارد.

قابل‌توجه است که در سقف‌های دال بتنی و کرومیت نمی‌توان از آویز جوشی استفاده نمود و بایستی قبل از اجرای سقف بتنی نسبت به اجرای آویز دفنی اقدام نمود. زیرا بال پایین کرومیت و میلگردهای سقف بتنی جهت جوشکاری و تحمل بار سقف کاذب و طراحی نشده و ظرفیت این کار را ندارند.

سپس توسط اجرای یک خط تراز (اجرا شده توسط تراز لیزری یا شیلنگ تراز) آویزها علامت خورده و اضافه آویزها در نقاط موردنظر قطع می‌گردند، سپس نبشی‌های حمال به میلگردهای آویز به وسیله جوش متصل می‌شوند که حداقل سایز این نبشی‌ها 3 سانتی‌متر می‌باشد و هرچه فاصله نبشی‌ها از هم بیشتر شود، باید سایز را افزایش داد. حداکثر فاصله در سقف‌های ساده حدود 60 سانتی‌متر می‌باشد و استفاده از نبشی در کناره سقف (کنج‌ها) الزامی است. با اتصال میلگردهای فرعی با فاصله 15 تا 25 به نبشی‌های حمال توسط حداقل 2 سانتی‌متر جوش طرح شکل گرفته و سپس توری رابیتس با سیم‌های گالوانیزه به میلگردهای فرعی متصل می‌گردد. باید توجه نمود در محل‌هایی که توری رابیتس به یکدیگر می‌رسند می‌بایست یک اورلب حداقل 7 تا 10 سانتی‌متری در نظر گرفته شود و در محل این اورلب نیز توری به یکدیگر با سیم رابیتس‌بندی متصل گردد.

رابیتس کاری و اجرای سقف کاذب

بسته شدن توری رابیتس به میلگردهای فرعی باید به صورتی باشد که توری کاملاً صلب و در نقاط نزدیک به هم به میلگردها متصل گردد. در تمامی مراحل اجرا کنترل تراز قسمت‌های مختلف و سقف اصلی در تمامی نقاط سقف الزامی است. در سقف‌های ساده بدون طرح نیز این ترازگیری بسیار ضروری است و کنترل آن در نقاط مختلف از پراهمیت‌ترین کارهاست زیرا در مرحله سفیدکاری و اجرای اندود دیگر کاری برای این اختلاف نمی‌توان انجام داد .

 در هنگام اجرای اختلاف سطح در طرح‌های مختلف کمترین اختلاف سطح قابل‌اجرا 3 سانتی‌متر بوده و در بیشترین اختلاف سطح محدودیتی وجود ندارد.

منبع: وبلاگ پادیر گستر

  • شرکت پادیر پادیرگستر البرز
  • ۰
  • ۰

بتن آماده، ترکیبی از ملات و سنگدانه است. ملات شامل سیمان و آب است که لابه لای سنگدانه‌های ریز (ماسه) و درشت (شن) را پوشانده و به این ترکیب انسجام بخشیده است. در واقع سیمان باعث چسبندگی توده بتن می شود. بتن ترکیبی قوی و تطبیق پذیر است که در برابر آب، آتش و تغییرات جوی مقاوم می‌باشد. بتن آماده در مقایسه با سایر اجزای ساختمان از جمله چوب، فلزات، آسفالت و غیره دارای طول عمر بیشتری است. بتن‌های آماده جهت استفاده در موارد گوناگون دارای رده بندی های متفاوتی هستند. با این حال همه مخلوط‌های بتن آماده باید دارای پایداری یا اسلامپ قابل قبولی باشند. مقاومت بتن بستگی به نسبت سیمان، سنگدانه‌های ریز و درشت، آب و افزودنی‌ها دارد. با این حال نسبت آب به سیمان مهمترین عامل در مقاومت بتن است. هر چه نسبت آب به سیمان کمتر باشد، مقاومت فشاری بتن بیشتر خواهد بود. افزایش آب مصرفی در بتن آماده به منظور روان نمودن بتن، باعث کاهش مقاومت فشاری آن می‌شود.

تجهیزات ساخت بتن

بتونیر: دستگاهی است که دارای مخزن چرخشی است و مواد تشکیل دهنده بتن را با هم ترکیب می‌کند. این دستگاه دارای ظرفیت ها و شکل های مختلفی است و معمولا برای تولید بتن با سرعت بالا استفاده می‌شود.

ماشین بتن ساز مرکزی: از این ماشین در ساختن بتن با حجم خیلی زیاد برای پروژه‌های تونل سازی یا سد سازی که نیاز به بتن زیاد دارند استفاده می‌شود. به این صورت که ماشین بتن ساز مرکزی، در مرکز تهیه بتن نصب شده و همانجا عمل مخلوط کردن را انجام می‌دهد.

تراک میکسر: این ماشین یک کامیون با یک مخزن چرخشی حمل بتن است که در همان زمانی که بتن را حمل می‌کند، عمل مخلوط کردن  بتن را نیز انجام می‌دهد. در صورتی که فاصله زیادی بین مرکز ساخت بتن و محلی که قرار است بتن تخلیه شود وجود داشته باشد، از تراک میکسر برای اختلاط و حمل بتن استفاده می‌شود. این نوع کامیون به شمارشگر تعداد چرخش مخزن مجهز است.  سرعت استاندارد چرخش مخزن در این نوع کامیون، معمولا در حدود 12 الی 18 دور در دقیقه است. البته نکته مهم اینست که حداکثر میزان بتن وارد شده در داخل مخزن آن، نباید بیشتر از 63 درصد یعنی کمی کمتر از دو سوم ظرفیت مخزن تراک میکسر باشد. تراک میکسر جهت حمل بتن آماده تا مسافت حدود 40 کیلومتری در مدت زمان حداکثر تا یک و نیم ساعت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بتن آماده چگونه تولید می‌شود؟

بنا بر تعریف سازمان ملی استاندارد ایران ، بتن آماده، نوعی بتن در حالت خمیری است که به تازگی اختلاط شده و با دارا بودن ویژگی‌های درخواستی خریدار به سه شیوه به خریدار تحویل داده می‌گردد:

نخستین نوع بتن آماده، اختلاط کامل در ایستگاه مرکزی است. این نوع بتن آماده با تجهیزات مخلوط کن ثابت، در ایستگاه مرکزی و مطابق با استاندارهای تعریف شده تولید می‌گردد و در نهایت قابل انتقال به محل کارگاه‌های عمرانی یا روسازی بتنی راه‌ها است.

دومین نوع بتن آماده، اختلاط ناتمام در ایستگاه مرکزی است که این نوع بتن آماده مانند نوع نخست توسط مخلوط کن ثابت در ایستگاه مرکزی مخلوط شده، اما عمل اختلاط در کامیون مخلوط کن حمل بتن و در زمان حمل تکمیل می‌شود. در نهایت نیز به محل کارگاه‌های ساختمانی یا روسازی بتنی تحویل داده می‌شود.

سومین نوع بتن آماده، اختلاط کامل در مخزن کامیون مخلوط کن حمل بتن است که در این حالت، عملیات اختلاط این نوع بتن به طور کامل در مخزن کامیون مخلوط کن حمل بتن و در حین حمل صورت می‌پذیرد. در آخر نیز مانند موارد قبل به محل کارگاه‌های عمرانی یا روسازی بتنی راه تحویل داده می‌شود.

نکات مهم در بتن‌ریزی:

1- از افزودن آب به بتن حمل شده بدون اجازه مهندس ناظر اکیداً خودداری شود. ( معمولا کارگران برای سهولت کار خود و روانی بیشتر بتن به آن آب می¬افزایند که این امر از مقاومت بتن به شدت میکاهد لذا توجه به این امر بسیار دارای اهمیت میباشد.)

2- معمولا ً مقداری از بتن در ابتدای تخلیه از میکسر دارای دانه بندی نا مناسبی میباشد. باید دقت شود این بتن که دارای کیفیت نا مناسب جهت بتن ریزی میباشد، مورد مصرف کارهای ساختمانی قرار نگیرد./ مدیریت پیمان

3- قبل از بتن ریزی حتماً باید درون قالبهای فونداسیون که آرماتور گذاری شده است از خاکهای ریزشی و نخاله های ساختمانی کاملاً پاکسازی گردد .

4- در زمان بتن ریزی استفاده از دستگاه ویبره الزامی است، پیمانکاران موظف هستند قبل از آغاز بتن ریزی از سلامت دستگاه ویبره خود اطمینان حاصل نمایند .

5 . برای آنکه آجرهای قالبندی فونداسیون آب شیرآبه بتن را جذب نکند استفاده از پوشش پلاستیکی (کاور) الزامی است.

6- قبل از اینکه بتن ریزی آغاز شود برای اینکه آب بتن سریعا توسط بستر خارج نشود لازم است بستر بتن¬ریزی مرطوب شود، البته باید مراقب بود تا آب در کف پی جمع نشود و فقط رطوبت وجود داشته باشد.

استفاده از دوربین نقشه برداری در حین بتن ریزی فونداسیـون

با توجه به دقت زیاد در تراز فونداسیون و به خاطر کم کردن ضخامت کف سازی و همچنین استفاده از یک سطح تراز و قابل قبول، در این پروژه طبق برنامه ریزی قبلی و نقشه های اجرایی سطح نهایی فونداسیون به کمک دوربین نقشه برداری کاملا تراز اجرا گردید به طوری که در سطحی به مساحت حدود چهارصد متر حداکثر اختلاف ارتفاع، دو سانتیمتر میباشد.
از مزایای این کار، اجرای صحیح و دقیق تاسیسات مکانیکی و کاهش ضخامت کف سازی میباشد.

 

منبع: وبلاگ پادیر گستر

  • شرکت پادیر پادیرگستر البرز
  • ۰
  • ۰

ستون‌های یک ساختمان اسکلت فلزی ، نقش انتقال‌دهنده بارهای واردشده را به فونداسیون (به‌صورت نیروی فشاری ، کششی ، برشی یا لنگر خمشی) به عهده دارند. در این میان ، ستون فلزی با صفحه‌ای  فلزی که از یک سو با ستون و از سوی دیگر با بتن درگیر شده است روی فونداسیون قرار می‌گیرد. توجه به اینکه ستون فلزی به علت مقاومت بسیار زیاد تنش‌های بزرگی را تحمل می‌کند و بتن قابلیت تحمل این تنش‌ها را ندارد ؛ بنابراین صفحه‌ستون واسطه‌ای است که ضمن افزایش سطح تماس ستون با پی ، سبب می‌گردد توزیع نیروهای ستون در حد قابل‌تحمل برای بتن باشد. کار اتصال صفحه زیرستونی با بتن به‌وسیله میله مهار (بولت Bolt) صورت می‌گیرد و برای ایجاد اتصال ، انتهای آن را خم می‌کنیم و مقدار طول بولت را محاسبه تعیین می‌کند. تعداد بولت ها بسته به نوع کار از دو عدد به بالا تغییر می‌کند ، حداقل قطر این میله‌های مهاری میلگرد نمره  20  است ؛ در حالی که صفحه تنها فشار را تحمل می‌کند ، بولت نقش عمده‌ای ندارد و تنها پایه را در محل خود ثابت نگه می‌دارد . نکته مهم هنگام نصب ستون بر روی صفحه تقسیم فشار این است که حتماً انتهای ستون سنگ خورده و صاف باشد تا تمام نقاط مقطع ستون بر روی صفحه بیس پلیت بنشیند و عمل انتقال نیرو به‌خوبی انجام پذیرد . از آنجا که علاوه بر فشار ، لنگر نیز بر صفحه زیرستونی وارد می‌شود ، طول بولت باید به‌اندازه‌ای باشد که کشش واردشده را تحمل  نماید که این امر با محاسبه تعیین خواهد شد. تمامی تصاویر برگرفته از پروژه ویلایی مهرشهر، اجرا شده توسط شرکت پادیرگستر می‌باشد.

تنظیم صفحه ستون‌ها و بولت‌هاانواع اتصال ستون به فونداسیون:

جزئیات اتصال ستون فلزی به شالوده بتنی به نیروی موجود در پای ستون بستگی دارد . در ستون با انتهای مفصلی فقط نیروی فشاری و برشی از ستون به شالوده منتقل می‌شوند. اگر بخواهیم لنگر خمشی را نیز به شالوده منتقل نماییم ، در آن صورت ، نیاز به طرح اتصال مناسب برای این کار خواهیم داشت که اتصال گیردار خوانده می‌شود.

روش نصب پیچ‌های مهاری  :

به‌طورکلی ، دو روش برای نصب پیچ‌های مهاری وجود دارد :

الف) نصب پیچ‌های مهاری در موقع بتن‌ریزی  شالوده‌ها : در این روش  ، پیچ‌ها را در محل‌های تعیین‌شده قرار می‌دهند و موقعیت آن‌ها را به‌وسیله مناسبی تثبیت می‌کنند ؛ سپس اطرافشان را با بتن می‌پوشانند . روش‌های گوناگونی برای تثبیت پیچ‌های مهاری در محل خود وجود دارد که صورت زیر توضیح خواهم داد :

تنظیم صفحه ستون‌ها و بولت‌هاروش اول : ابتدا به‌وسیله صفحه‌ای نازک مشابه با ورق کف ستونی که شابلون یا الگو نامیده می‌شود . قسمت فوقانی بولت و قسمت پایین را به‌وسیله نبشی به یکدیگر می‌بندیم تا مجموعه‌ای بدون تغییر شکل به دست آید ؛ آنگاه محورهای طولی و عرضی صفحه الگو را با مداد رنگی ( گچ و یا رنگ) مشخص می‌کنیم ؛ سپس به‌وسیله ریسمان کار یا دوربین تئودولیت با میخ‌های کنترل محور کلی فونداسیون را در جهت‌های طولی و عرضی به دست می‌آوریم و به کمک شخصی با تجربه در موقعیت مناسب آن قرار می‌دهیم. ( محور طولی و عرضی صفحه شابلون بر محور طولی و عرضی کلی فونداسیون منطبق می‌شود و در ارتفاع صحیح و به‌صورت کاملاً تراز نصب می‌گردد.) سپس به‌وسیله قطعات آرماتور آن را به میلگردهای شبکه آرماتور فونداسیون یا به قطعات ورقی (که در بتن قرار داده‌اند )  جوش (مونتاژ) داده می‌شود ؛ به‌گونه‌ای که هنگام بتن‌ریزی ، صفحه از جای خود حرکتی نداشته باشد. باید دقت داشته باشیم که در موقع بتن‌ریزی ، هوا در زیر صفحه شابلون ، محبوس نسود . برای این منظور ، معمولاً سوراخ بزرگی در وسط شابلون تعبیه می‌کنند که وقتی بتن از اطراف زیر صفحه را پر می‌کند ، هوا از راه سوراخ خارج گردد و با بیرون زدن بتن از وسط صفحه ، از پر شدن کامل زیر آن اطمینان حاصل شود.

تنظیم صفحه ستون‌ها و بولت‌ها

روش دوم : صفحه تقسیم فشار پیش از بتن‌ریزی پی به طور دقیق در محل خود قرار می‌گیرد و به‌وسیله آن بولت ها در جای خود ثابت می‌شوند . پس از بتن‌ریزی ، صفحه را از جای خود خارج می‌کنند و در کارگاه به طور مستقیم به پای ستون متصل می‌نمایند و پس از نصب ستون به همراه صفحه مهره‌ها را محکم می‌بندند. در این حالت ، هر صفحه‌ای باید کاملاً علامت‌گذاری شود تا هنگام نصب اشتباهی رخ ندهد.

تنظیم صفحه ستون‌ها و بولت‌ها

روش سوم : صفحه ستون‌ها را قدری بالاتر از محل اصلی خود نگه می‌دارند تا محل میله‌های مهار به طور دقیق تعیین شود ؛ سپس میله مهارها را ثابت می‌کنند و عمل بتن‌ریزی را انجام می‌دهند ؛ در حالی که صفحه ستون‌ها هنوز در جای خود ثابت است . پس از پایان یافتن بتن‌ریزی صفحه را در تراز موردنظر نگه می‌دارند . این عمل را می‌توان به‌وسیله مهره‌های فلزی در زیر صفحه‌ای که میله مهارها از درون آن‌ها عبور کرده‌اند با پیچاندن و تنظیم آن‌ها تا تراز لازم انجام داد. سپس فاصله‌های بین دو صفحه و روی بتن پی با ملاط ماسه شسته و سیمان به نسبت یک حجم سیمان به دو حجم ماسه کاملاً پر می‌گردد یا از ماسه سیمان نرم (گروت) استفاده می‌گردد.

ب) نصب پیچ‌های مهاری پس از بتن‌ریزی فونداسیون: در این روش ، در محل پیچ‌های مهاری به‌وسیله قالب در داخل بتن فضای خالی ایجاد می‌کنند که این قالب جعبه نامیده می‌شود  . میلگردی در بتن قرار می‌دهیم  ، پس از گرفتن و سخت شدن بتن شالوده ، جعبه را از محل خود خارج می‌کنیم ؛ سپس پیچ مهاری را در محل خود درگیر با آرماتور قرار می‌دهیم و تنظیم می‌کنیم و اطراف آن را با بتن ریزدانه ( با حفظ اصول بتن‌ریزی) پر می‌کنیم . لازم به یادآوری است جعبه‌ای که برای ایجاد فضای خالی لازم برای نصب پیچ مهاری به کار می‌رود ، باید چنان طرح‌ریزی و ساخته‌شده باشد که به‌سادگی و در حد امکان ، بدون ضربه زدن ، شکستن و خرد کردن از داخل بتن خارج شود. برای این منظور می‌توان از جعبه‌هایی که قطعات آن‌ها به‌صورت کام و زبانه متصل می‌شوند یا از جعبه‌های لولایی و سایر اقسام جعبه‌ها استفاده کرد . در مواردی که از پیچ‌های مهاری با قلاب انتهایی و رکاب یا از پیچ‌های مهاری با انتهای کلنگی استفاده می‌شود . برای سرعت بخشیدن به کار ، از جعبه‌های ساخته‌شده یا ورقه‌ای فولادی که در درون بتن باقی می‌مانند ، استفاده می‌شود . باید توجه داشت که این شیوه کار بیشتر برای فونداسیون ماشین‌آلات صنعتی در کارخانه‌ها کاربرد دارند . لازم به ذکر است در بعضی مواقع برای اتصال کف ستون به شالوده ، به جای پیچ‌های مهاری از میلگردها یا تسمه‌هایی استفاده می‌کنند که به ورق کف ستون جوش داده می‌شوند که به این صورت می‌باشد که معمولاً در موقع بتن‌ریزی ، مجموع ورق کف ستون‌ها و مهارها را در شالوده کار می‌گذارند ، پس از گرفتن و سخت شدن بتن ، ستون را روی ورق کف ستون قرار می‌دهند و جوشکاری می‌کنند.

 

محافظت صفحه ستون‌ها و پیچ‌های مهاری ( مهره و حدیده )

در بحث پروژه های ساختمانی صفحه ستون‌ها از جمله قطعات ساختمانی هستند که اغلب در معرض اثر شدید رطوبت قرار دارند و باید به نحو مطلوب حفاظت شوند . در ساختمان‌های معمولی و به‌طورکلی در ساختمان‌هایی که پس از پایان یافتن کار اسکلت فلزی دیگر نیازی به بازدید و تنظیم کف ستون‌ها نیست ، اطراف کف ستون را با بتن پر می‌کنند و درصورتی‌که قبل از بتن‌ریزی سطوح فولادی خوب تمیز شده و زغال جوش برداشته شده باشد ، بتن به فولاد می‌چسبد و آن را کاملاً محافظت می‌کند . در بعضی دیگر از ساختمان‌ها ، کف ستون‌ها را نظیر سایر قطعات به‌وسیله رنگ محافظت می‌کنند  . در ساختمان‌های صنعتی که امکان باز کردن و نصب مجدد آن‌ها وجود دارد ، با مواد قیری مخلوط با ماسه نرم از کف ستون‌ها حفاظت می‌شود ؛ همچنین برای تمیز ماندن حدیدهای پیچ‌های مهاری و دوری از آسیب‌دیدگی باید قبل از بتن‌ریزی فونداسیون ، قسمت حدیدها به‌وسیله پلاستیک یا گونی یا سیم مناسب بسته شده ، پوشش مناسب صورت گیرد .

منبع: وبلاگ پادیر گستر

  • شرکت پادیر پادیرگستر البرز
  • ۰
  • ۰

در سیستم قالب‌بندی فونداسیون‌ از پنل‌های قالب‌بندی جهت اجرای فونداسیون‌های بتنی‌،‌ سکوها و … استفاده می‌شود. به کمک سایزهای مختلف موجود‌ قالب‌ها، می‌توان پنل‌های قالب‌بندی را در اشکال مختلف با توجه به نوع و نقشه سازه در فونداسیون ایجاد کرد. با توجه به ضخامت دیوار و فشار بتن می‌توان از قطعات تکمیلی مانند انواع میان بولت برای حفظ مقاومت استفاده نمود.

اولین اقدام در اجرای یک پروژه گودبرداری‌ شروع عملیات قالب‌بندی فونداسیون است. برای این امر، ابتدا خطوط، آکس ­بندی شده و حدود قالب فونداسیون در روی زمین، خط کشی و میخ گذاری شده و سپس عملیات قالب‌بندی فونداسیون آغاز می‌شود. برای قالب‌بندی فونداسیون از قالب‌های آجری، چوبی ‌یا فلزی استفاده می‌­شود. ‌

قالب آجری‌

در این روش حدود قالب‌بندی با آجرکاری به ضخامت حداقل ۱۱‌سانتیمتر اجرا می­‌شود. با توجه به اینکه در بیشتر مواقع پس از تخریب ساختمان­‌های قدیمی مقدار زیادی آجر باقی می­‌ماند در بیشتر پروژه‌­های شهری کوچک، از این روش قالب‌بندی استفاده می‌­شود. ‌

قبل از شروع قالب‌بندی توجه شود سطح بستر به تراز موردنظر رسیده باشد. کنترل تراز زیر پی یکی از مهم‌ترین پارامترهای اجرا است. (طبق ضوابط تراز زیر پی حداقل باید ۸۰ سانتی‌متر در مناطق سردسیر از سطح زمین پایین­تر اجرا شود؛ این امر به خاطر رعایت عمق یخبندان است­‌)

تراز سطح زمین باید یکنواخت بوده و پستی و بلندی نداشته باشد. کنترل تراز سطح زمین بهتر است با نقشه‌برداری انجام شود.

سطح خاک زیر پی پس از گودبرداری با روش‌­های ممکن متراکم شود. در صورت نیاز به پر کردن زیر پی و رسیدن به تراز موردنظر، باید زیر پی با نظر مهندس ناظر و مشاور با مصالح مناسب، بسترسازی و تا حد لازم مقاوم شود.

در بحث مدیریت پیمان توصیه می­‌شود حدود قالب و آکس­‌های سازه، توسط نقشه‌بردار پیاده شود. جهت جلوگیری از خطا در اجرا، نقاط گوشه قالب و تمامی آکس‌­ها میخ گذاری و حدود قالب پس از ریسمانی شدن کار رنگ‌آمیزی شوند.

‌نکات اساسى در اجرای قالب‌بندی آجرى ‌

قالب، ابزار ساخت قطعه‌ى بتنى محسوب مى‌شود . قالب‌ها علاوه بر ایجاد شکل و اندازه‌ى موردنظر در بتن، موقعیت و راستاى آن را کنترل مى‌کنند. قالب‌بندى، سازه‌اى موقتى است که علاوه بر وزن خود، وزن بتن تازه ریخته شده و همچنین بارهاى ساختمانى زنده شامل مصالح، تجهیزات و کارگران را نیز تحمل مى‌کند‌.

اهداف اصلى جهت ساخت

کیفیت

طراحى و ساخت واقعى قالب‌ها را گویند به‌طوری‌که اندازه، شکل، موقعیت و سطح رویى موردنظر بتن ریخته شده حاصل شود.

ایمنى

اصول ساخت قالب‌بندی است به‌طوری‌که بدون واژگونى یا به خطر افتادن کارگران یا سازه‌ى بتنى، توانایى تحمل بارهاى مرده و زنده را داشته باشد.

صرفه‌ى اقتصادى

صرفه‌ی اقتصادی در ساخت قالب مؤثر است به‌طوری‌که در زمان و پول پیمانکار و کارفرما صرفه‌جویی شود. در زمان طراحى و ساخت قالب‌بندی، پیمانکار باید بدون فدا کردن کیفیت و ایمنى، دستیابى به حداکثر صرفه‌ى اقتصادى را موردنظر داشته باشد.

‌دستورالعمل آجرچینی و دیوارچینی آجرى جهت قالب‌بندی فونداسیون‌

پس از آنکه بتن مگر ریخته شد و مقاومت لازم را بعد از یک روز به دست آورد، نوبت به قالب‌بندی پى‌ها مى‌رسد. قالب‌بندی آجرى باید به گونه‌اى طرح و اجرا شود که بتواند نیروى جانبى وزن بتن و نیروى لرزاننده‌ى آن (ویبراتور) و وزن کارگر در هنگام بتن ریزى را تحمل کرده پایدارى خود را حفظ نماید.

یکى از اصولى را که در هنگام قالب‌بندی آجرى باید رعایت شود این است که ابتدا باید امتداد یکى از پى‌هاى ساختمان مشخص شده و توسط میخ‌هاى ذخیره میخکوبى شده و ریسمان کشى شود. میخ‌هاى فولادى که براى کنترل کار در زمان اجرا گوشه‌هاى زمین نصب مى‌شود، میخ ذخیره (میخ آف) نام دارد.

پس از مشخص نمودن یکى از اضلاع پى لازم است با توجه به نقشه‌ى فونداسیون و با رعایت اصول صحیح آجرچینی که در پیمانه‌ى مهارت آجرچینی ذکر شده است، دیوار قالب آجرى را اجرا کرد.

نکات مهم در هنگام اجراى قالب‌هاى آجرى

آجرچینی پى یکنواخت بوده و سطح صاف و بدون خلل و فرج در بدنه‌ى داخلى قالب ایجاد شود.

براى پر کردن پشت قالب آجرى، از خاک مناسب استفاده شود.

در صورتى که امکان داشته باشد،بهتر است که یک لایه‌ى نازک سیمانکارى در بدنه‌ى داخلى قالب صورت گیرد. در غیر این صورت از پلاستیک استفاده شود.

تراز کردن و قالب‌بندی فونداسیون

قالب آجرى در هنگام آجرچینی دیواره‌ى شود. که هر رج از آجرچینی ریسمان‌کشى فونداسیون،دقت به صورت کاملاً تراز چیده شوند تا سطح بالایى شده و قالب آجرى نیز، به صورت تراز اجرا گردد. لازم است پس از نصب شمشه‌هاى ابتدا و انتهاى دیواره‌ى جهت راحتى در تراز نمودن سطح روى قالب آجرى شیلنگ تراز خط نشانه‌هاى تراز مربوطه را قالب، توسط علامت گذارى کرد. با در نظر گرفتن خط نشانه‌هاى تراز، مى‌توان سطح روى آجرچینی قالب‌بندی فونداسیون را به صورت کاملاً تراز اجرا نمود.

قالب چوبی

استفاده از قالب چوبی جهت قالب‌بندی فونداسیون در بسیاری موارد سبب صرفه اقتصادی و افزایش سرعت اجرا خواهد شد. در پروژه­‌های بزرگ و یا در انبوه ­سازی استفاده از قالب چوبی بیشتر مورد توجه است.

قالب فلزی

استفاده از قالب فلزی جهت قالب‌بندی فونداسیون به جهت استحکام و سطح شاقولی مناسب نسبت به سایر روش­‌های قالب‌بندی توصیه می­‌شود. در بسیاری از پروه های ساختمانی بلند مرتبه که عمق پی زیاد بوده و یا میزان سطح قال ب­بندی فونداسیون کمتر است از قالب­‌های فلزی استفاده می­‌شود.

نکات قالب‌بندی فونداسیون

تعیین کیفیت قالب‌بندی و مصالح با توجه به نما یا غیر نما بودن فونداسیون

شاقول بودن فونداسیون

رعایت ابعاد فونداسیون

رعایت کاور آرماتورها در فونداسیون

فیکس و مستحکم بودن قالب‌ها

درزبندی مناسب بتن برای جلوگیری از در رفتن شیره بتن و کرمو شدن

استفاده از روغن قالب برای افزایش کیفیت سطح بتن و دوام بیشتر قالب‌ها

شرایط قالب‌بندی

قالب‌ها باید به نحو‌ی ساخته و نصب شوند تا شکل، اندازه، وضعیت و نمای بتن موردنظر حاصل شود.

قالب‌ها باید به اندازه کافی محکم باشند تا فشار یا وزن بتن تازه و دیگر بارها را تحمل کنند، بدون آنکه دچار تابیدگی، نشت شیره، گسیختگی یا به مخاطره انداختن کارگران شوند.

قالب‌ها باید طوری طراحی و ساخته شوند که به آسانی و با سرعت، قابل نصب و باز کردن باشند، تا از اتلاف وقت و پول جلوگیری شود.

قالب‌ها باید حتی‌الامکان با وسایل و امکانات موجود قابل حمل و جابجایی‌ باشند.

قالب‌ها باید درزبندی شده باشند،‌ تا از نشت شیره بتن جلوگیری شود.

قالب برداری 

قالب باید موقعی برداشته شود که بتن بتواند نیروی وارده را تحمل کند و تغییر شکل‌های آن از تغییر شکل‌های پیش بینی شده تجاوز نکند.

پایه‌ها و قالب‌های باربر نباید قبل از آنکه اعضاء و قطعات بتنی مقاومت کافی را برای تحمل وزن خود و بارهای وارده کسب کند، برچیده شوند.

عملیات قالب‌برداری و برچیدن پایه‌ها باید گام به گام و بدون اعمال نیرو و ضربه طوری باشد که اعضا و قطعات بتنی تحت اثر بارهای ناگهانی قرار نگیرند، بتن صدمه نبیند و ایمنی و قابلیت بهره‌برداری مخدوش نشود.

در صورتی که قالب‌ برداری قبل از پایان دوره مراقبت انجام پذیرد، باید تدابیری برای مراقبت بتن پس از قالب‌ برداری به کار برده‌ شود.

پایه‌های اطمینان‌ را نباید قبل از آنکه‌ اعضا و قطعات بتنی توان کافی برای تحمل وزن خود و بارهای وارد را کسب کنند، جمع کرد. شمع برداری باید به ترتیبی باشد که از ایجاد ضربه، برون محوری و برون مرکزیهای پیش بینی نشده در قطعات جلوگیری شود.

منبع: وبلاگ پادیر گستر

  • شرکت پادیر پادیرگستر البرز
  • ۰
  • ۰

یک از ویژگی‌های پیاده‌سازی نقشه این است که بسیاری اوقات این کار در شرایط کاری نامساعد و محدود شده‌ای انجام می‌شود و حتی ممکن است آغاز یک پروژه در فصل سرد انجام شده و فونداسیون در زیر بارش برف و باران بسیار مشکل می‌شود. ‌این شرایط و محدودیت‌ها ایجاد مشکلات و پیچیدگی‌هایی می‌کند که در نهایت منجر به ساعات کاری بیشتر برای کارگران و هزینه‌های بیشتر مقاوم سازی می‌شود. به عنوان مثال در انجام پروژه ویلایی مهرشهر، بارش برف باعث شد تا روند کاری پیاده‌سازی نقشه و اجرای فونداسیون این ساختمان چند روز به تعویق بیفتد که در تصویر زیر می‌توانید تصویر آن را ببینید.

پیاده کردن نقشه و هدف آن:
پس از اینکه مراحل مطالعه یک طرح ساختمانی و طراحی  نقشه آن به پایان رسید و نقشه ساختمان آماده شد ، باید ، موقعیت و محل دقیق نقشه طراحی شده، برای شروع عملیات ساختمانی روی زمین به طور کامل مشخص شود . منظور از پیاده کردن نقشه ساختمان، مشخص کردن جای دقیق گوشه ها ، و محور‌ها و ضلع‌هایی است که برای آن ساختمان طراحی شده است. این طرح را روی زمین پیاده‌سازی می‌کنند و نحوه انجام آن نیز به وسیله مترکشی یا دوربین های نقشه برداری مخصوص تعیین می‌شود و پس از آن کار میخ کوبی و سپس رنگ‌ریزی روی زمین گودبرداری شده آغاز می‌شود .
به بیان دیگر می‌توان گفت که پیاده کردن نقشه، اولین گام برای شروع ساخت است و بین مرحله طراحی تا شروع عملیات اجرای ساختمان قرار می‌گیرد. نکته بسیار مهم در اینجا این است که عمل پیاده کردن نقشه باید به دقت کنترل شود. مهندسین شرکت پادیرگستر، پس از مرحله پیاده‌سازی، تمامی میخ‌کوبی گوشه‌های نقشه، تعیین محورهای طراحی شده و صحت ابعاد اضلاع و زوایای طرح را به دقت اندازه‌گیری می‌کنند تا از درستی آنها مطمئن شوند . در صورتی که کوچکترین مغایرتی بین نقشه پیاده‌سازی شده با نقشه اصلی وجود داشته باشد، می‌بایست حتما نسبت به اصلاح آنها اقدام گردد.

دانستن این نکته بسیار اهمیت دارد که اگر کنترل و پیاده کردن نقشه دقیق نبوده یا اگر محل ساختمان یا ارتفاع کف آن به درستی مشخص نشده باشد، زمان و هزینه‌های صرف شده برای آن عملیات ساختمانی ، کاملا به هدر رفته و خسارت‌های سنگین را در بر خواهد داشت. در حالی که به سادگی می‌توان با کنترل پیاده سازی نقشه و برطرف کردن اشکالات احتمالی، از زیانهایی که در آینده می‌تواند موجب آسیب به پروژه و و اتلاف وقت سازنده شود جلوگیری کرد. بسیاری از شرکت‌های مهندسی از ابزارهای ساده‌ای مانند متر برای کنترل دقیق پیاده‌سازی نقشه استفاده می‌کنند، که البته امروزه برای کنترل دقیق‌تر آن، ابزارهایی مانند دوربین‌های نقشه برداری استفاده می‌شود. ما در پیاده‌سازی نقشه ساختمان ویلایی مهرشهر از دوربین‌های حرفه‌ای نقشه‌برداری استفاده کردیم تا اطمینان پیدا کنیم چنین پروژه‌ای کاملا بدون اشکال آغاز می‌گردد.

پیاده‌سازی نقشه و بتن ریزی

پاک سازی و تسطیح زمین
قبل از پیاده کردن نقشه باید عملیات همسطح سازی و تمیز کردن محل گودبرداری ساختمان را انجام دهیم . این عملیات شامل تخریب بناهای موجود وغیر قابل استفاده در کف، ریشه کنی بوته‌ها و گیاهان و درختان، و تمیز کردن محل فونداسیون از نخاله‌ها و سنگ و کلوخ می‌گردد. البته پیشتر توضیح دادیم که تخریب ساختمان ها کاری تخصصی است و باید توسط افرادی که در این کار مهارت دارند انجام شود . البته ریشه کنی گیاهان را می‌توان توسط ابزارهای دستی یا مکانیکی انجام داد . اما بریدن درختان بزرگ را باید به افراد ماهر واگذار کرد. بسیار مهم است که محل ساختمان کاملاً از چمن و دیگر گیاهان پاکسازی شود که البته این عمل در واقع برای پاکسازی خاک صورت می‌گیرد و اصولا در جایی که گودبرداری شده است به ندرت درخت و گیاهی را می‌توان دید و اغلب تنها ریشه گیاهان در چنین جایی وجود دارد. حداقل عمق برای گودبرداری 30 سانتی‌متر است. چون ممکن است حدود 30 سانتیمتر از خاک سطحی شامل گیاهان زنده باشد در نتیجه خاک سطحی سست شده و به آسانی فشرده میشود. این خاک برای ساختمان سازی مناسب نیست . پس این خاک باید با ماشین آلات خاک برداری یا با وسایل دستی ساده مانند بیل و فرغون برداشته و به محل مناسبی حمل شود . در ضمن چنانچه سطح زمین نا صاف باشد باید با گریدر و یا با وسایل دستی تسطیح و خاکهای اضافی به محل دیگری برده شود .البته همانطور که در تصاویر می‌بینید، در بحث مدیریت یپمان گودبرداری برای پروژه ویلایی مهرشهر شرکت پادیرگستر، بسیار عمیق‌تر انجام شده است تا بتوانیم برخی از بخش‌های نقشه را در عمق زیر زمین اجرا کنیم. در تصاویر می‌بینید که بلوک‌‌چینی دیواره استخر در عمقی حدود 7 متر انجام می‌گردد.

نکته مهم در این تصاویر، استفاده از بتن مگر در کف فوندانسیون است. بتن مگر یا بتن رگلاژ کف قالب بندی فونداسیون، بتنی سبک است (با سیمان کم، بین 100 تا 150 کیلوگرم سیمان در هر متر مکعب بتن) که نام دیگر آن سیمان نظافت می باشدو در زیر فوندانسیون ریخته می شود و معمولا ضخامت آن بین 10 الی 15 سانتیمتر می باشد و از هر طرف 10 الی 15 سانتیمتر بیشتر از فونداسیون ریخته می شود. در تصاویر مشخص است که بتن مگر برای فوندانسیون سالن اسکواش این پروژه ریخته شده است.


http://padirgostar.com/4214/%d9%be%db%8c%d8%a7%d8%af%d9%87%e2%80%8c%d8%b3%d8%a7%d8%b2%db%8c-%d9%86%d9%82%d8%b4%d9%87-%d9%88-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d9%81%d8%a7%d8%af%d9%87-%d8%a7%d8%b2-%d8%a8%d8%aa%d9%86-%d9%85%da%af%d8%b1/

  • شرکت پادیر پادیرگستر البرز
  • ۰
  • ۰

به طور کلی یک قرارداد مدیریت پیمان دارای یک سری اصول کلی می باشد که باید توسط کار فرما و پیمانکار رعایت و بررسی شود. در این مقاله از وبسایت پادیرگستر بر ان هستیم تا ضمن بررسی اصول قرارداد مدیریت پیمان انواع آن را نیز مورد تحلیل قرار دهیم.

تعریف کلی روابط بین ستون های یک پروژه یعنی بین کارفرما، مهندس مشاور و پیمانکار نیازمند یک آگاهی کلی با ریزترین موارد از ضوابط و مقررات مختلف در این بخش است. در این بین شرایط عمومی پیمان، اهمیت بسیاری دارد به‌طوری که اشراف کامل به تمامی نکات آن باعث می شود تا بسیاری از اختلاف‌های مابین دست‌اندرکاران پروژه‌ی عمرانی را حل نماید. شاید یکی از دلایل عدم اهمیت مهندسان شاغل به این رویکرد، حجم بسیار زیاد شرایط عمومی پیمان و ارجاعات متعدد مواد گوناگون به یکدیگر می باشد.

اصول قرارداد مدیریت پیمان

درباره « پیمان » باید بدانید که :

پیمان مجموعه اسناد و مدارکی می باشد که در ماده‌ی ۲ موافقتنامه درج شده است.

ماده‌ی ۲ موافقتنامه سندی می باشد که مشخصات اصلی پیمان، مانند مشخصات دو طرف، موضوع، مبلغ و مدت پیمان در آن بیان گردیده است.

درباره « شرایط عمومی » باید بدانید که :

شرایط عمومی به طور کلی عبارت است از تعهدات تبعی غیرقابل تغییر و عام حاکم بر پیمان. بر این اساس تعهدات و الزامات مندرج در شرایط عمومی پیمان، جنبه‌ی عام داشته که باید در تمامی قراردادهای پیمانکاری رعایت گردد و به هیچ وجه هیچگونه تغییری نباید در آنها ایجاد شود. به عبارت دیگر شرایط عمومی شرایطی می باشد که اصول کلی حاکم بر پیمان را تعیین می‌نماید. مثلا در بند (ط) ماده‌ی ۱۷ شرایط عمومی، پیمانکار در مقابل کارفرما مسئول اعمال کارکنان خود می باشد. این یک شرط کلی و عمومی است که در همه‌ی قراردادهای پیمانکاری رعایت می‌شود. در واقع ، شرایط عمومی یک چارچوب کلی بوده که بسیاری از تکالیف، حقوق و مسئولیت‌های کارفرما و پیمانکار در آن گنجانده شده است. طرفین عملکرد خود را در مورد اجرای یک پروژه در همان چارچوب تنطیم می‌کنند. هر نوع قراداد پیمانکاری راجع به هر موضوع و پروژه‌ی متفاوت (البته از نوع اول) باید از آن شرایط عمومی پیروی نماید. از آنجا که مفاد شرایط عمومی، جنبه‌ی عام و کلی دارند لذا فرض بر این است که پیمانکار -نظیر قانون حاکم بر پیمان- از آن مطلع می باشد.

درباره « شرایط خصوصی » باید بدانید که :

شرایط خصوصی شرایط خاصی بوده که به‌منظور کامل شدن شرایط عمومی برای این پیمان، باتوجه به وضعیت و ماهیت آن تنظیم گردیده است. موارد درج شده در شرایط خصوصی، هیچگاه نمی‌تواند موارد شرایط عمومی را نقض نماید.

در بخش بعدی مقاله به طرفین قرارداد مدیریت پیمان می رسیم. این بخش شامل افراد یا اشخاصی می شود که در این قرارداد دارای مسئولیت بوده و نیاز به معرفی دارند:

« کارفرما » کیست؟

کارفرما یک شخص حقوقی بوده که یک طرف امضاکننده‌ی پیمان می باشد و عملیات موضوع پیمان را بر اساس اسناد و مدارک پیمان، به پیمانکار مورد بحث واگذار نموده است. نمایندگان و جانشین‌های قانونی کارفرما، در حکم کارفرما می باشند.

« پیمانکار » کیست؟

پیمانکار یک شخص حقیقی یا حقوقی و طرف دیگر امضاکننده‌ی پیمان بوده و اجرای موضوع پیمان را بر اساس اسناد و مدارک پیمان، به عهده گرفته است. نمایندگان و جانشین‌های قانونی پیمانکار، در حکم پیمانکار می باشند.

« مدیر طرح » کیست؟

مدیر طرح یک شخص حقوقی بوده که به منظور مدیریت اجرای کار، در چارچوب اختیارات تعیین شده در اسناد و مدارک پیمان، از سوی کارفرما به پیمانکار معرفی می‌گردد.

« مهندس مشاور » کیست؟

مهندس مشاور یک شخص حقیقی یا حقوقی بوده که برای نظارت بر اجرای کار، در چارچوب اختیارات تعیین شده در اسناد و مدارک پیمان به پیمانکار معرفی می‌گردد.

ضمانت‌نامه‌ی اجرای شرایط پیمان همان تعهدات و الزاماتی می باشند که از خود، استقلالی نداشته و تابع موافقتنامه‌اند. این تعهدات در شرایط عمومی و خصوصی پیمان همه از یک نوع نبوده ، بلکه باهم متفاوت هستند. اساسا شرایط باید به نوعی تنظیم شوند که عمل بر خلاف آنها از سوی هریک از طرفین پیمان، موجب جزای کیفری متناسب با آن باشد. البته منظور از کیفر و جزا در اینجا نه به معنی کیفر و جزای یک فعل مجرمانه در حقوق کیفری است بلکه همان مابه‌ازایی است که لازمه‌ی تضمین شرط است و به طرف مقابل حق می‌دهد از آن به نفع خود استفاده نماید. از منظر فوق شرایط عمومی یا خصوصی پیمان دو گونه‌ هستند:

  • بعضی از شرایط فاقد ضمانت اجرایی بوده و هیچ معلوم نیست در صورت استنکاف یا عدم اجرای آنها از سوی هریک از طرفین پیمان، طرف مقابل چه اقدامی می‌تواند انجام بدهد و چه آثاری ممکن است در اعتبار حقوقی پیمان ایجاد شود. دسته‌ای از این شرایط جنبه‌ی توضیحی دارند که طبعا ضمانت اجرایی برای آنها قابل تصور نیست و دسته‌ی دیگر اگرچه جنبه‌ی توضیحی ندارد و کاملا امری و لازم‌اند ولی بازهم اثری از ضمانت اجرایی آنها به چشم نمی‌خورد.
  • گروه دیگری شرایط ضمانت اجرایی لازم را دارا هستند. این گروه از شرایط را می‌توان شرط به معنای حقوقی آن دانست. زیرا تعهدی که ضمانت اجرای لازم نداشته باشد، خود به خود در حکم این است که هیچ شرطی وجود نداشته البته این گروه از شرایط خود دو نوعند: دسته‌ای از این شرایط، ضمانت اجرای مالی دارند که بر اساس و موجودیت پیمان خللی وارد نمی‌کند، ولی دسته‌ای دیگر موجودیت پیمان را از بین می‌برند.

به دلیل بازه گسترده‌ی انواع قراردادهای پیمانکاری در این قسمت فقط نمونه‌هایی از انواع آن را بیان می‌کنیم:

  • قرارداد پیمانکاری مطالعات، خدمات، طراحی، و آماده سازی اراضی پلاک ثبتی؛
  • قرارداد پیمانکاری برداشت اندازه‌ی ساختمان و نقشه‌برداری محوطه؛
  • قرارداد پیمانکاری نظارت احداث ساختمان؛
  • قرارداد پیمانکاری ساختمان، طراحی و نظارت پرونده‌های ساختمانی؛
  • قرارداد پیمانکاری عملیات نصب و لوله‌کشی و راه‌اندازی چیلر در ساختمان؛
  • قرارداد پیمانکاری اجرا و نصب فن کوئل؛
  • قرارداد پیمانکاری اجرای قسمتی از عملیات بازسازی و نوسازی در واحدهای مجتمع تجاری، مسکونی؛
  • قرارداد پیمانکاری ساختمان، طراحی (معماری)؛
  • قرارداد پیمانکاری مهندسی- خرید و ساخت EPC؛
  • قرارداد پیمانکاری لوله‌کشی گاز.
  • شرکت پادیر پادیرگستر البرز
  • ۰
  • ۰

آرماتوربندی به عنوان یکی از اصول مهندسی در اجرای ساختمان‌های بتنی که شرکت پادیرگستر می‌سازداهمیت فوق‌العاده‌ای دارد، زیرا این مورد که گاهی اوقات بسیار ساده انگاشته می‌شود، تا حد بسیار زیادی بر استحکام آن سازه تأثیر خواهد گذاشت. نحوه اجرای آرماتوربندی در سازه‌های مختلف و حتی در بخش‌های مختلف یک ساختمان در حال ساخت نیز متفاوت است و بسته به نوع اجرای آن استحکام کششی متفاوتی ایجاد می‌کند. اما در هر حال اجرای آرماتور استحکام کششی ساختمان را بالا می‌برد. باید توجه داشت که اگرچه بتن به تنهایی استحکام فشاری بسیار بالایی دارد و در برابر تنش‌های مختلف بسیار مقاوم است، اما خود بتن به تنهایی مقاومت کششی خوبی ندارد و حتی در برابر تنش‌های کششی کوچک نیز گاهی اوقات دچار شکست می‌شود. آرماتوربندی در کنار بتن باعث می‌شود که استحکام کششی بتن بالا رفته و مقاومت آن در برابر تنش‌های محیطی افزایش می‌یابد.

در ساختمان‌سازی “بتن مسلح” یا بتن آرمه به ترکیبی خاص از بتن و میلگرد گفته می‌شود که میلگردهای آن به شکل‌های خاصی در کنار هم چیده شده‌اند. این نوع ترکیب، به صورت همزمان باعث افزایش مقاومت فشاری بتن و استحکام کششی فولاد می‌شود. آرماتوربندی باعث می‌شود که این اتصال بین بتن و میلگرد به شکل ایده‌آل صورت گیرد و این اجزاء با جزئیات بیشتری به هم وصل شوند و مقاومت سازه بتنی را بالا ببرند. در ادامه با مثال‌هایی از یکی از پروژه‌های موفقی که شرکت ما اجرا کرده است، و ذکر تأثیر آرماتوربندی بر استحکام سازه بتنی، نحوه اجرای بتن را با رسم شکل توضیح خواهیم داد.

آرماتوربندی چیست؟

آرماتوربندی فرایندی است که طی آن میلگردها و سایر محصولات فولادی با ترتیب خاصی در کنار هم چیده شده و سپس این میلگردها، به کمک جوشکاری سرد یا توسط بست فلزی به همدیگر وصل می‌شوند. آرماتوربندی یکی از شیوه‌های اصلی برای ساخت ساختمان‌های مدرن است و باعث می‌شود تا ساختمان از لحاظ مهندسی دارای استاندارد قابل قبول باشد. در واقع ترکیب میلگردهای آرماتور و بتنی که در کنار آن قرار می‌گیرد، باعث ایجاد یک نوع سنگ مصنوعی می‌گردد که از لحاظ مهندسی برای شرایط مختلف ماندگار و مناسب است. در واقع بتن ماده‌ای خمیری است و می‌تواند به هر شکلی درمی‌آید. در اینجا آرماتور است که به بتن کمک می‌کند تا به شکل دلخواه مهندسین در آمده و سفت شود و استحکام لازم را فراهم کند.

آرماتوربندی صرفا در کف ساختمان یا در ستون‌ها به کار نمی‌رود. بلکه آرماتوربندی ممکن است به شکل قرار گرفتن چندین میلگرد ساده و راست بر روی یکدیگر باشد که در سقف ساختمان استفاده می‌شود، یا ممکن است به صورت میله‌های خمیده و در هم تنیده باشد که در ستون‌ها و فونداسیون ساختمان استفاده می‌شود. آنچه که در اینجا مسلم است این است که آرماتوربندی باید مطابق با اصول و معیارهای مهندسی صورت گیرد و از میلگردهایی با اندازه‌های مناسب و محاسبه شده استفاده شود. معمولا آرماتوربندی سازه‌های بتنی بزرگ مانند پروژه ویلایی مهرشهر که شرکت ما وظیفه ساخت آن را برعهده داشت یا آپارتمان‌ها و مجتمع‌های چند طبقه، به کمک میلگردهای بزرگ مانند 13، 16 و 20 انجام می‌گیرد، اما برای سازه‌های کوچکتر می‌توان از میلگردهای با قطر کمتر هم استفاده کرد.

مزایای آرماتوربندی در اجرای سازه‌ای مانند پروژه ویلایی مهرشهر

بتن دارای آرماتور از قدرت فشرده‌سازی و تراکم سازی بیشتری نسبت به سایر مصالح ساختمانی برخوردار است.
با توجه به نوع آرماتوربندی که انجام شده است، بتن ‌آرمه یا همان آرماتوربندی شده، می‌تواند استحکام کششی بسیار بالایی را تجربه کند.
سازه بتنی همراه با آرماتور، در برابر آب و آتش مقاومت قابل توجهی دارد.
پایداری ساختمان دارای آرماتور در برابر تخریب و زلزله، نسبت به سایر ساختمان‌ها پایدارتر است.
با کمک آرماتوربندی می‌توان بتن را به شکل‌های مختلف و متنوع شکل‌دهی کرد.
هزینه نگهداری بتن دارای آرماتور بسیار کمتر از بتن عادی است.
آرماتوربندی مانع از انحراف ساختمان از حالت اولیه ساخت خودش می‌شود.
در سازه‌های بزرگ مانند فونداسیون، ستون‌ها و سدها استفاده از آرماتور بهترین انتخاب ممکن است.
در مقایسه با سازه‌های فلزی، سازه‌های بتنی نیاز به مهارت کمتری دارند و اجرای آن ساده‌تر است.
آرماتور باعث می‌شود که این نوع بتن به‌طور وسیع در سازه‌های پیش ساخته به کار گرفته شود.

معایب آرماتوربندی در سازه بتنی

استحکام کششی بتن‌آرمه بسیار کمتر و حدود یک دهم استحکام فشاری آن است.
نکته مهم درباره شهرک سازی این است که استحکام نهایی سازه فقط به بتن ‌آرمه بودن آن بستگی ندارد و مواد سازنده، تولید بتن و خرد کردن دانه شن نیز در آن دخیل هستند دارد. این مورد باعث می‌شود تا همه سازه‌های بتن آرمه‌ای دارای مقاومت یکسان نباشد و اجرای آن نیز بسیار اهمیت پیدا می‌کند.
هزینه‌های شکل‌دهی بتن دارای آرماتور نسبتاً بالاست.
انقباض در بتن باعث ترک و کاهش قدرت بتن‌آرمه می‌شود.

آرماتوربندی کاری تخصصی میباشد و دقت و نظارت جدی بر آن الزامی است. در برخی شرایط تمام مقاومت پی را آرماتورها تامین می کنند. مهندسین ناظر موظف هستند قبل از اجرای بتن ریزی از آرماتوربندی فونداسیون بازدید به عمل آورده و تا پایان بتن ریزی نظارت مستمر و مستقیم داشته باشند. ذکر چند مطلب در خصوص آشنایی با نکات اجرایی آرماتوربندی الزامی است :

 به هیچ عنوان از آرماتورهای زنگ زده و یا آغشته به روغن نباید استفاده شود در صورت آلودگی آرماتورها به روغن یا زنگ زدگی آنها، باید قبل از اجرای آرماتوربندی به پاکسازی آنها اقدام و بعد از تایید دستگاه نظارت به بتن ریزی اقدام گردد. آرماتورها دو دسته طولی (آرماتورهای اصلی) و عرضی (خاموت) هستند. خاموتها وظیفه نگهداری آرماتورهای طولی و جلوگیری از کمانش آنها در هنگام فشارهای زیاد و چند کاربرد بسیار مهم دیگر دارند. لذا اهمیت رعایت ضوابط خاموت گذاری کمتر از آرماتورهای اصلی نیست. می‌بایست دقت شود که فاصله خاموتها از یکدیگر باید حداکثر 20 سانتی متر باشند و دستگاه نظارت موظف است که در صورت عدم رعایت از سوی پیمانکار از اجرای بتن ریزی جلوگیری نماید.


http://padirgostar.com/4236/%d8%a2%d8%b1%d9%85%d8%a7%d8%aa%d9%88%d8%b1%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c/

  • شرکت پادیر پادیرگستر البرز