مقالات ساختمانی

مقالات مرتبط با حوزه ساختمانی

مقالات ساختمانی

مقالات مرتبط با حوزه ساختمانی

  • ۰
  • ۰

بسیاری از سازندگان بر این باورند که طراحی داخلی ویلا تنها به طراحی نمای داخلی و موضوعاتی مانند کاغذ دیواری و مبلمان ویلا، انتخاب رنگ یا موضوعاتی از این دست بازمی‌گردد. این در حالی است که در معماری مدرن، طراحی داخلیف بخش مهمی از طراحی ویلا محسوب می‌شود که در کنار طراحی ویلا، طراحی نما و طراحی نقشه، بخشی از خدمات یک شرکت طراحی معماری به شمار می‌آید. حتی برخی از طراحان معتقدند که بخش مهمی از طراحی داخلی ویلا به جزئیات و دیزاین روی سقف‌ها و نحوه ادامه زبان طراحی آنها بر روی دیوار‌ها و کف ساختمان بازمی‌گردد.

سرکار خانم مهندس رضایی که سرپرست بخش طراحی داخلی در گروه معماری پادیر گستر هستند، برای طراحی داخلی ویلای نظر آباد ابتدا با طراحی سقف این سازه شروع کرده است. او در طراحی ویلای نظرآباد، از الِمان‌هایی که روی سقف‌ها ایجاد کرده و روی دیوار‌ها امتداد داده، استفاده کرده است. ایجاد نورهای مخفی روی دیوار‌های سقف و ویلا، باعث بوجود آمدن یک سری فضاهای جدید و چند بعدی می‌شود که به زیباتر شدن نمای داخلی کمک زیادی می‌کنند. جالب تر اینکه وقتی این فضاهای اضافی روی دیوار‌ها و سقف‌ها ایجاد می‌شوند، اجزای دیگر نمای داخلی مانند کاغذ دیواری، رنگ یا سنگ‌های تزئینی، براساس این حجم‌های جدید شکل می‌گیرند و باعث زیبایی فوق العاده و زبان طراحی یکدست در نما می‌شوند.

البته این نوع انتخاب را نمی‌توان یک قانون کلی برای طراحی داخلی ویلا در نظر گرفت. زیرا کارفرماهای مختلف ممکن است با سلایق متفاوتی، اجزای داخلی یک ویلا را انتخاب کنند. اما وقتی طراحی نما داخلی با این رویکرد انجام می‌شود، نوع طراحی یکپارچه‌تر و هماهنگ‌تری با نمای خارجی ویلا پیدا می‌کند و از این لحاظ، زیبایی ویلا را دو چندان می‌کند. نمونه اشتباه برای طراحی سقف‌ها هم طراحی‌هایی است که بدون توجه به شکل و کاربرد ساختمان، شکل‌های گوناگونی مانند موج، ستاره، چند ضلعی یا شکل‌هایی که مرتبط با زبان طراحی کلی ویلا نیست را روی سقف‌ها به کار می‌گیرند که به سرعت زیبایی خود را از دست داده و دقیقا برعکس، موجب آزار چشم بیننده می‌شوند.


به عنوان مثال در بسیاری از ویلاهای شمال ایران که با سقف‌های شیب‌دار ساخته می‌شوند یکی از پرکاربرد‌ترین انواع طراحی داخلی ویلا ، سقف‌هایی با طرح “لمبه” است. انتخاب این نوع طراحی، در وهله نخست به ارزان‌تر بودن و در دسترس بودن الوارهای چوبی در این مناطق باز می‌گردد و ثانیا، می‌توان آن را یکی از ساده‌ترین انواع طراحی داخلی به شمار آورد که به سرعت می‌توان آن را در کوتاهترین زمان ممکن پیاده‌سازی کرد. اما این نوع طراحی، به دلیل مزیت‌های فوق، در ویلاهای با سقف شیبدار بسیار تکرار شده است و اکنون تاثیر کمی روی بیننده و ساکنان ساختمان می‌گذارد.

ما در طراحی ویلا نظر آباد سعی بر این داشتیم که طراحی‌هایی که به کار می‌گیریم، هماهنگ با طراحی شیب‌دار سقف و ستون‌های بیرونی ویلا انجام شود. به همین دلیل شما می‌توانید طراحی‌های سقف این ویلا را با نمایی سفید و ساده ببینید که از همان زبان طراحی کلی این ویلا پیروی می‌کند. اما وجود بخش های مختلف در نشیمن این ویلا به ما این امکان را داده تا با طراحی شکل‌های جدیدی روی سقف هر قسمت، تعریف مستقلی از آن قسمت را ایجاد کنیم. به عنوان مثال بخش شاه‌نشین در سمت شمالی این ویلا، با نوعی طراحی سقف خاص که ترکیبی از نور‌های مخفی و الوارهای چوبی “چهار تراش” است، ظاهری خاص و اشرافی به این نشیمن می‌دهد یا در پذیرایی اصلی، با ورود به ساختمان با سه مربع روی سقف‌ها روبرو می‌شوید که هر یک از آنها بخشی از این نشیمن را به خود اختصاص می‌دهند تا تاکید بیشتری بر کاربری هر قسمت از آن داشته باشیم. یعنی با اینکه در طراحی نقشه ویلای نظرآباد، یک سالن بزرگ و یکپارچه در نظر گرفته شده است، وجود این نوع طراحی روی سقف که هر کدام دارای یک لوستر جداگانه هستند، به بیننده اینطور القا می‌کند که این نشیمن در سه بخش جداگانه طراحی شده است و این کار به نمایش بزرگی این سالن کمک می‌کند.

اما کار طراحی نمای داخلی ویلا در این ساختمان تنها محدود به نشیمن‌ها نمی‌شود. همانطور که در طراحی نقشه این ساختمان مشاهده کردید، بخش مطبخ و راهروی منتهی به اتاق‌ها، با یک اختلاف سطح تقریبا 60 سانتی‌متری، از نشیمن ویلا جدا می‌شود. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم روی  سقفی که در کنار پله ورودی رو به راهرو‌ طبقه پایین قرار می‌گیرد، یک اختلاف ارتفاع با نور مخفی قرار دهیم و روی آن الوارهایی را به کار گرفتیم که روی دیوار پله نیز امتداد پیدا می‌کند. نکته مهم اینکه فواصل بین این الوار‌ها، تقیقا همان 30 سانتی‌متری هست که هماهنگ با فاصله بین پله‌ها می‌باشد. به این ترتیب نوعی طراحی یکپارچه و هماهنگ بین پله‌های ورودی راهرو، دیوار و سقف بوجود آمده است که نشان می‌دهد طراحی داخلی ویلا ، کاملا فکر شده و براساس محاسبات دقیق و هنرمندانه انجام شده است.

اما دلیل اصلی این نوع طراحی فقط یک محاسبه دقیق معماری نبوده است. در واقع با این کار سعی کردیم اختلاف طراحی داخلی بین دو طبقه را ملایم و به هم پیوسته کنیم. از طراحی نقشه و نمای داخلی این دو طبقه کاملا مشخص است که ما در طبقه بالا با یک نمای کاملا مدرن و امروزی و در طبقه پایین با نمایی کاملا سنتی و کلاسیک روبرو هستیم و از انجا که ساکنان ساختمان، به طور پیوسته از هر دوی این طبقات استفاده می‌کنند، قصد ما بر این بود تا به این شیوه خط فرضی بین این دو طبقه را ، کمرنگ کنیم. اما تنها چوب‌ها نیستند که این دو بخش را به هم پیوند می‌دهند. زیر این الوارهای چوبی، از متریال آجر استفاده شده است که در زیر الوار‌ها، یک بافت مدرن محسوب می‌شود و در عین حال در کنار دیوار‌های طبقه پایین، حس قدیمی بودن و سنتی بودن را به ما القا می‌کند.این نوع طراحی، خصوصا برای مهمانان این ذهنیت را بوجود نمی‌آورد که گویی بین دو بخش جدا از یکدیگر جابجا می‌شوند و به محض قرار گرفتن روی نخستین پله‌ها، احساس می‌کنند که هیچ مرزی بین این دو وجود ندارد.

یکی دیگر از مشخصه‌های طراحی در طبقه بالا، استفاده از دیوار‌هایی با رنگ بسیار روشن است. در این طراحی، روشنایی دیوار‌های سفید در داخل و قرنیز‌های سفید‌رنگ چوبی، با روشنایی بتن سفید رنگ در نمای بیرونی ساختمان بسیار هماهنگ و زیبا کار شده است. همانطور که پیشتر هم درباره طراحی نمای ویلا دیدید، این زبان طراحی، در دیوار‌های بیرونی ویلا و الوارهایی که روی سقف تراس به کار رفته، هماهنگ است و ظاهری چشم‌نواز را ایجاد می‌کند. جالب اینجاست که حتی برخی اِلمان‌هایی که روی نمای ساختمان داشتیم (مانند شیار‌هایی که روی سیمان سفید کار شده‌اند) در نمای داخلی ویلا هم امتداد پیدا کرده است. به همین منظور مثال دو شکاف باریک 3 سانتی‌متری را روی دیوار‌های داخلی ویلا هم می‌بینیم که این شیار‌ها از در ورودی روی دیوارها چرخیده و تا دیوار شاه‌نشین ادامه پیدا می‌کند.

در بخش دیگری از طراحی نمای داخلی ویلا هم مربوط به محل قرارگیری LCD روی دیوار است، نواری از نور مخفی، از روی سقف تا روی دیوار و محل قرارگیری LCD ادامه پیدا کرده است تا حسی از تعلیق صفحه تلویزیون از روی سقف را منتقل کرده و لذت استفاده از تلویزیون را دو چندان کند. برای افزایش حالت معلق بودن بدنه تلویزیون، در زیر آن، روی دیوار، یک شلف ساده در نظر گرفته شده است که می‌توان از آن برای نگهداری وسایل صوتی تصویری یا صرفا به عنوان دکوری بهره برد. البته برای طراحی این بخش با کمی محدودیت روبرو بودیم. از آنجا که پنجره‌های این ویلا اندازه‌های بسیار بزرگی دارند، دیوار‌هایی که بتواند برای قرارگیری نمایشگر‌های LCD بزرگ استفاده شود، زیاد نیست و ضمنا بنا به خواست کارفرما، می‌بایست محل قرارگیری LCD را طوری انتخاب کنیم که هم از آشپزخانه و هم شاه‌نشین، دید داشته باشد.

یکی دیگر از چالش‌های ما برای طراحی داخلی این ویلا، فضای نسبتا کوچک شاه‌نشین بود. در این بخش از ساختمان، امکان استفاده از مبل‌های بزرگ وجود نداشت و در صورتی که می‌خواستیم از  مبل‌های چند نفره استفاده کنیم، احتمالا برای رفت و آمد از میان آنها یا قرار دادن میز پذیرایی در وسط مبل‌ها با مشکل مواجه می‌شدیم. ضمن اینکه در این بخش از ساختمان، دو پنجره بزرگ رو به بیرون وجود دارد که براساس طراحی نمای ساختمان، چشم‌انداز آن با گیاهان طبیعی یا دیوار سبز پوشیده خواهد شد. به همین دلیل هم تنها دیوار (از سه دیوار این بخش) می‌تواند محل قرارگیری مبلمان باشد.
مدیر گروه طراحی داخلی پادیر گستر، برای این بخش تنها دو مبل یک نفره کوچک را در نظر گرفته تا دو نفر از ساکنان خانه بتوانند در آرامش این قسمت از خانه خلوت کنند و هنگام مطالعه و استراحت، از نمای زیبای بیرون از پنجره لذت ببرند. دیوار‌های این بخش نیز با کاغذ دیواری بسیار روشن پوشیده می‌شود تا علاوه بر مستقل بودن این بخش، هماهنگی کاملی بین شاه‌نشین و نشیمن حاصل شود. در این کاغذ دیواری، رگه‌هایی از رنگ کرم را هم می‌بینیم که در کنار دیواری که شومینه روی آن طراحی می‌شود، زیبایی آن را افزایش می‌دهد.

دیوار‌های شومینه از نمای آجر طراحی شده است. همانطور که قبل هم توضیح دادیم، تنها بخش دیگری که از آجر استفاده شده بود، سمت دیوار ورودی و بالای راه‌پله طبقه پایین بود. اتفاقا انتخاب این متریال در برابر متریال سنگ، که اغلب طراحان برای شومینه ویلا استفاده می‌کنند هم دقیقا به همین خاطر بوده است. دیوار شومینه، علاوه بر آجر، از چوب و کاغذ دیواری ساده (هماهنگ با دیگر بخش‌های داخلی ساختمان) نیز تشکیل شده است.
البته باید توجه داشته باشیم که این روز‌ها در طراحی نمای داخلی ویلاهای مدرن اصولا کمتر می‌بینیم که از شومینه استفاده شود. این وسیله گرم کننده، جدای از اتلاف انرژی بالایی که دارد،  می‌تواند با ایجاد دوده، باعث تیره‌تر  شدن سقف و دیوار‌ها شده و گاهی اوقات می‌تواند موجب تنگی نفس نیز بشود. اما مهم‌ترین دلیلی که طراحان داخلی ویلا ترجیم می‌دهند از شومینه استفاده نکنند، فضای زیادی است که اشغال می‌شود. شومینه و فضای اطراف آن، جزو بخش‌هایی از ویلا هستند که همانند راهرو‌ها و ورودی‌ها، به هیچ وجه نمی‌توانند با مبلمان پوشیده شوند و به همین دلیل روی چیدمان فضای داخلی تاثیر زیادی دارند. علاوه بر این، در طراحی نقشه آپارتمان‌ها هم به کارگیری شومینه با کاهش استقبال روبرو شده است. از آنجا که لوله‌های دودکش شومینه‌ها، همانند کانال‌های کولر، به فضای بزرگ و پیوسته‌ای نیاز دارند، که در تمامی طبقات می‌بایست از داخل داکت عبور کنند، بسیاری از کارفرما‌ها ترجیح می‌دهند از تجهیزات گرمایسی کوچک‌تر با بازده بالاتر در فضاهای نسبتا کوچک استفاده کنند.

ضمنا از آنجا که در فضای حیاط این ویلا، یک تنور گازی بزرگ در نظر گرفته شده است، پیشنهاد ما این است که شومینه داخلی نیز از نوع گازی اجرا گردد. اما در کنار نوع منبع سوخت، چیزی که برای طراحی این شومینه در نظر گرفتیم، یک طراحی بسیار ساده و مینیمالیستی و هماهنگ با طراحی داخلی ویلا بود. به این ترتیب که برخلاف شکل‌های سلطنتی و کلاسیک که در ساختمان‌های قدیمی بیشتر طراحی می‌شد، در این ویلا، شومینه بسیار ساده و با نمایی کوچک از بخش آتش‌دان از باقی نمای دیوار متمایز می‌شود. اما نکته‌ای که در طراحی مینیمال این شومینه می‌بینیم، باکس دودکش آن است که با همان زاویه کجی که در سقف و ستون‌های بیرون ساختمان داشتیم، طراحی شده است. این کار علاوه بر هماهنگی طراحی نمای ویلا و زیباتر کردن محیط، به ما این امکان را داد تا از فضای کنار شومینه به عنوان یک نشیمنگاه کوچک استفاده کنیم تا برای گرم شدن ساکنان خانه که در روز‌های سرد زمستانی از بیرون به داخل می‌آیند، به کار رود.
از آنجا که کارفرمای این پروژه دوست داشتند تا طراحی نمای داخلی ویلا ظاهری خاص داشته باشد، سعی کردیم روی شومینه هم از نورهای زیبا کار کنیم تا حتی زمانی که شومینه روشن نیست هم زیبایی خود را حفظ کند. به این دلیل یک نور مخفی از روی سقف تا روی شومینه کشیده شده است که وقتی روشن می‌شود، علاوه بر زیباتر شدن سقف، فضای کوچک پشت شومینه را هم روشن می‌کند و به این ترتیب زیبایی شومینه را دو چندان می‌کند. علاوه بر این، در زیر نیمکتی که کنار شومینه قرار دارد یک فضای خالی ایجاد کردیم که با سنگریزه‌های سفید تزئینی پر می‌شود.

برای طراحی نمای آشپزخانه هم در ابتدا بنابود از طراحی ممبران استفاده شود. این نوع طراحی در واقع همین طراحی کلاسیک کابینت‌هایی است که در اغلب خانه‌ها می‌بینیم. اما با توجه به اینکه طراحی نمای داخلی ویلا به سبک مدرن و امروزی است و سبک کلاسیک کابینت‌ها برای آن مناسب نیست، ترجیح دادیم تغییراتی در سفارش کارفرما ایجاد کنیم که نهایتا مورد پسند ایشان نیز قرار گرفت. به این ترتیب تصمیم‌ گرفتیم که از طراحی کلاسیک در آشپزخانه طبقه پایینی استفاده کنیم و در طبقه بالا، کابینت‌های طرح مدرن را استفاده کنیم.

نهایتا در آخرین مرحله از طراحی نمای داخلی ویلا به پوشش کف ساختمان می‌رسیم که تصمیم گرفتیم آن را با کاشی‌های بزرگ 1×1 متر بپوشانیم. این پوشش، علاوه بر اینکه خطوط لبه بسیار نازک و نامرئی ایجاد می‌کند، سطحی یکدست و یکنواخت را ایجاد می‌کند که در کنار دیوار‌های روشن و سقف بلند این ویلا، زیبایی و جلال آن را دو چندان می‌کند. ضمنا اینکه نسبت به پارکت که نخستین انتخاب کارفرما بود، نیاز به زیرسازی جداگانه ندارد و مستقیما روی کف‌سازی ساختمان اجرا می‌شود.

تصاویر طراحی نمای داخلی ویلای نظر آباد را می‌توانید در ادامه مشاهده کنید. امیدواریم این ساختمان زیبا، سال‌های سال، به عنوان یادگار پایدار و استواری برای ساکنان آن برجا بماند.

منبع: بلاگ سایت پادیر گستر

  • ۹۸/۰۳/۰۱
  • شرکت پادیر پادیرگستر البرز

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی