مقالات ساختمانی

مقالات مرتبط با حوزه ساختمانی

مقالات ساختمانی

مقالات مرتبط با حوزه ساختمانی

۸ مطلب در شهریور ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

ما به‌عنوان معماران قصد داریم به شما کمک کنیم تا بدانید می‌خواهید دقیقاً چه چیزی در خانه‌تان باشد و چگونه آن را طراحی کنید.
مهم‌تر از همه، ما قصد داریم به شما کمک کنیم تا کاملاً بدانید دقیقاً به چه چیزی نیاز دارید. در این حالت متوجه خواهید شد که یک طراحی خوب و خانه‌ای که خوب طراحی‌شده است با خانه‌هایی که فقط زیبا هستند چه فرقی دارند و همچنین به شما کمک خواهیم کرد که از انجام کارهای اضافی و اتلاف وقت برای آزمون و خطاهای متعدد جلوگیری کنید. برای طراحی موفقیت‌آمیز یک پروژه، بسیار مهم است بدانید چه می‌خواهید و هدفتان، نیازتان و سبک طراحی‌تان چیست.
در کل 3 نوع مشتری برای ساختمان‌های مسکونی وجود دارد: شما قصد دارید جزءِ کدام‌یک از آن‌ها باشید؟

اغلب مشتریان به 3 دسته تقسیم می‌شوند:
کسانی که می‌دانند دقیقاً چه می‌خواهند (تقریباً همه‌چیز را می‌دانند)
کسانی که در کل نمی‌دانند چه می‌خواهند
و کسانی که مابین این دو قرار دارند (یعنی هم تقریبا حدس می‌زنند که چه می‌خواهند و هم تصور دقیقی از آنچه می خواهند ندارند!)

مشتریانی که همه‌چیز را می‌دانند و مشتریانی که هیچ ایده‌ای از خواسته‌هایشان ندارند می‌توانند مشکلات بزرگی برای یک طراح معمار ایجاد کنند. مشتریان نوع اول با فهرستی از کارهایی که قبلاً انجام‌شده و یا باید انجام شود بعلاوه چیزهایی که می‌خواهند و یا قسمتی از یک مجله را که برش داده‌اند و همچنین به همراه تابلو ایده‌هایشان به سراغ ما می‌آیند. آن‌ها معمولاً به یک پروژه‌ای در یک مجله و یا به وب‌سایت شخصی اشاره می‌کنند و قبل از اینکه حتی با معمارشان ملاقات کنند و اهداف پروژه‌شان را شفاف‌سازی کنند می‌گویند: “من همین را می‌خواهم”
این‌گونه مشتریان در چشم یک معمار همانند دیکتاتورهایی هستند که بدون اینکه بدانند چرا برخی طراحی‌ها ممکن است ایده مناسبی برای کارشان نباشد و یا چرا کپی کردن برخی طراحی‌ها از مجلات ممکن است کار مناسبی نباشد، فقط یاد گرفته‌اند بگوید “این کار را انجام بده، آن کار را انجام بده.” درست است که علی‌رغم انعطاف‌ناپذیری‌شان به چیزی که می‌خواهند می‌رسند ولی آیا این کار بهترین راه برای پروژه است؟ به نظر ما اتخاذ چنین روشی کار نادرستی است و روش مناسبی برای گرفتن نتیجه مطلوب در طراحی خانه نیست.
تنها چیزی که چنین مشتریانی نیاز دارند بدانند این است که باید به طراح و یا معمارشان اجازه دهند تا آن‌ها و سلیقه‌شان را بشناسند و دیدگاهشان را به‌خوبی درک کنند. نه اینکه بدون وقفه به آن‌ها بگویند که چه می‌خواهند. سپس به آن‌ها اجازه دهند که همراه با آن‌ها طراحی ایده‌آلی خلق کنند و بعد با آن‌ها درباره ایده‌شان صحبت کنند.

چگونه ایده‌های پروژه‌تان را با طراح معمار به اشتراک بگذارید؟
همان‌طور که گفته شد گروه دیگری از مشتریان نیز وجود دارند که در کل نمی‌دانند چه می‌خواهند. آن‌ها از معمارشان انتظار دارند که ذهنشان را بخوانند. آن‌ها معمولاً قادر به پیدا کردن چیزی که می‌خواهند نیستند چرا که اصلاً نمی‌دانند از چه چیزی خوششان می‌آید. ذهن چنین مشتریانی اغلب پر از انبوه اطلاعات ضد و نقیض است. “من این را می‌خواهم، نه نه صبر کن، من آن را می‌خواهم. نه صبر کن…” این‌ها معمولاً این جمله را می‌گویند: “والا نمی‌دانم، حالا شاید اگر چیزی نشانم بدهید بتوانم بگویم چه می‌خواهم.”
چیزی که چنین مشتریانی نیاز دارند بدانند این است که باید اجازه دهند یک معمار خوب آن‌ها را راهنمایی کنند و به آن‌ها کمک کنند تا بفهمند که دقیقاً چه می‌خواهند، و به آن‌ها بیاموزند که چرا برخی تصمیمات باید بر اساس سبک طراحی، بودجه، برنامه و فضا گرفته شود. و درنهایت مشتری نیاز دارد تصمیم درستی بگیرد که دقیقاً چه چیزی را دوست دارد و چه چیزی می‌خواهد.

دسته سوم مشتریانی که هم می‌دانند چه می‌خواهند و هم نمی‌دانند مابین تمام چیزهایی که گفته شد قرار می‌گیرند. آن‌ها معمولاً هر دو این کارها را انجام می‌دهند، یعنی یک ایده از اینکه می‌خواهند ظاهر خانه‌شان چگونه باشد دارند اما از طراج معمار در مورد روند کارشان پرس‌وجو می‌کنند تا بدانند دقیقاً کارها چگونه پیش می‌رود.
بهترین روش برای اینکه جزءِ چنین مشتریانی نباشید این است که یک ایده شفاف از اینکه می‌خواهید خانه‌تان چه شکلی باشد و داشته باشید و سپس یک ایده طراحی از سبک موردعلاقه‌تان نیز داشته باشید. اجازه دهید تا معمار یا طراحتان شما را در روند پیدا کردن و فهم سبک موردعلاقه‌تان با کمک فهرستی از ایده‌ها و نمونه‌های پروژه‌هایی که دارد راهنمایی کند تا بتوانید انتخاب درستی داشته باشید. توجه داشته باشید تخصص آن‌ها حل کردن مشکلات متعدد است که افراد معمولی قادر به رفع آن‌ها نیستند.
پیدا کردن الهامات در طراحی و خلق ایده‌های جالب تقریباً تبدیل به جزئی از ضروری‌ترین (و البته جالب‌ترین) روند کار شده است، چرا که این تنها روش بصری و ارتباط با طراح معمار و یا معمار است.

با معمارتان در ارتباط باشید
ارتباط با معمار بخصوص در پروژه‌های مسکونی بسیار ضروری است. ارتباط خوب شما و معمارتان بر روی چگونگی روند کار و نتیجه مطلوب کارتان تأثیر به سزایی دارد. چراکه هیچ‌کس بهتر از خودتان دقیقاً نمی‌داند شما از چه چیزی خوشتان می‌آید. پس حتماً مطمئن شوید که معمارتان به‌خوبی شما و ترجیحاتتان را درک می‌کند.
در ابتدای روند ساخت پروژه، در مرحله طراحی مفهومی، ایده طراحی ممکن است کمی گنگ باشد. این کاملاً امری طبیعی است، چراکه شما و معمارتان راجع به چیزی صحبت می‌کنید که جزئیات آن هنوز کاملاً واضح و معلوم نیست. قرار دادن طراحی در یک حالت سیال و انعطاف‌پذیر بسیار خوب است، چراکه به شما فرصت این را می‌دهد که در آینده تغییرات زیادی در روند پیشرفت پروژه‌تان بدهید. هرچه قدر که شما به جلو پیش بروید مراحل بعدی برای شما واضح‌تر و جزئیات کار برایتان شفاف‌تر می‌شود. پس یادتان باشد که تمام تصاویر مبهم به‌مرورزمان برایتان واضح‌تر شده و همه‌چیز برایتان مشخص می‌شود.

چگونه ایده‌های پروژه‌تان را با طراح معمار به اشتراک بگذارید؟
چرا ارتباط غیرحضوری با معمار به‌تنهایی مفید و مؤثر نیست؟
مشکلی که اغلب در ارتباط غیرحضوری در مقایسه با ارتباط حضوری با یک معمار وجود دارد این است که معماران کار بصری انجام می‌دهند و ارتباط حضوری با آن‌ها مؤثرتر از ارتباط غیرحضوری با آن‌ها خواهد بود. تابه‌حال شنیده‌اید که می‌گویند: “یک تصویر بهتر از هزاران کلمه است؟” خب دراین‌باره باید گفت که این جمله کاملاً برای کار ما صدق می‌کند. ما به‌طور یقین می‌توانیم حس و سبک و پیام زیادی از طریق تصویر به شما منتقل کنیم تا فقط چند کلمه محدود. و تقریباً همه می‌دانیم کلمات معنای متنوعی برای افراد متفاوت دارند. برای مثال، نکات دقیق و ریزی بین آثار مدرن و معاصر وجود دارد و همین دلیل واضحی برای این است که چرا نشان دادن نمونه‌های پروژه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

در مورد سبک زندگی، شخصیت، و سلیقه شخصی‌تان با معمارتان ارتباط برقرار کنید
معمارتان را برای بازدید خانه‌تان دعوت کنید: شما بالاخره باید یک معمار را به خاطر اینکه از سبک او خوشتان می‌آید انتخاب کنید. این‌طور نیست؟ اما آیا آن‌ها می‌دانند شما از چه سبکی خوشتان می‌آید؟ معمارتان نیاز دارد که شمارا بشناسد و بداند دقیقاً از چه سبکی خوشتان می‌آید. این خیلی مهم است که سلیقه شخصی خودتان را در طراحی‌تان دخیل کنید و به یاد داشته باشید بدون در نظر داشتن ایده‌های شخصی‌تان فقط به معمارتان اکتفا نکنید که همه‌چیز را به‌طور خودکار مطابق با سلیقه شما طراحی کند.
به معمارتان بگویید چه کسی هستید: مانند سبک موردعلاقه‌تان معمارتان باید بداند شما دقیقاً چه کسی هستید. برای مثال آیا شما بیشتر قسمت خارج خانه را نسبت به داخل خانه دوست دارید؟ آیا دوام و ماندگاری برای شما اهمیت ویژه‌ای دارد؟ آیا صرفه‌جویی انرژی برایتان مسئله مهمی است؟ مطمئن شوید که همه این‌ها را در همان ابتدای کار به معمارتان می‌گویید تا او تمام این جزئیات را در طراحی‌اش دخیل کند.

چگونه ایده‌های پروژه‌تان را با طراح معمار به اشتراک بگذارید؟
به معمارتان راجع به عاداتتان بگویید: شاید عادات روزانه شما نیز مرتبط با طراحی‌تان باشد و روی آن تأثیر بگذارد. برای مثال اگر آدم سحرخیزی هستید، این خصلت و عادت شما بر روی محل اتاق‌خوابتان تأثیر زیادی خواهد گذاشت. یا مثلاً اگر مایل نیستید روشویی حمام خود را با شریک زندگی‌تان به اشتراک بگذارید و باهم از آن استفاده کنید بهتر است قبل از دیر شدن این قضیه را با معمارتان در میان بگذارید تا فکری به حال این موضوع کند. یا برای مثال اگر سالی-ماهی یک‌بار آشپزی می‌کنید و اغلب مهمان زیادی نیز ندارید باید یک آشپزخانه معمولی تدارک ببینید. اما اگر برعکس آدم بسیار خوش‌گذرانی هستید و در خانه‌تان مراسم شام متعددی برگزار می‌کنید، حتماً اطمینان حاصل کنید که معمارتان از این قضیه مطلع باشد.
به آن‌ها راجع به چیدمان خانه بگویید که آیا مینیمالیست هستید یا نه: آیا انبوهی از کتاب و یا یک کمد پر از لباس دارید؟ آیا یک مجموعه بزرگ هنری دارید؟ یا یک اتاق پر از مجموعه جنگ ستارگان؟ توجه کنید که چه مجموعه عظیمی از محصولات متنوع داشته باشید و چه نداشته باشید باید حتماً به معمارتان بگویید و او را در جریان بگذارید تا بر پایه اطلاعات دقیق که دارد فضای موردنیاز و مناسبی با عادات شمارا طراحی کند.
طراح معمار را به خانواده معرفی کنید: این بسیار کار خوبی است که اجازه بدهید طراح معمار با تک‌تک اعضای خانواده‌تان آشنا شود و نیازهای تک‌تک آن‌ها را بشناسد. برای مثال شاید ممکن باشد شما برای خودتان یک اتاق بزرگ و برای بچه‌هایتان اتاق کوچکی نخواهید و ترجیح بدهید که فضای کافی برای بچه‌هایتان وجود داشته باشد چراکه چند صباحی دیگر آن‌ها پا به دوران نوجوانی گذاشته و به فضای کافی و مناسبی نیاز خواهند داشت. پس حتماً معمارتان را در جریان چنین جزئیاتی بگذارید. یا برای مثال اگر هم‌اکنون فرزندی ندارید ولی برای آینده‌ای نه‌چندان دور برنامه‌ریزی کردید، مجدداً آن را با معمارتان در میان بگذارید. و یا اگر قرار است فرزندانتان به‌زودی از شما جداشده و زندگی مستقل جدیدی را آغاز کنند بازهم باید معمارتان از این موضوع مطلع باشد.

توصیه مفید برای همکاری با یک طراح معمار:
اگر به دنبال یک معمار برای ساختمان خود هستید، کسی را پیدا کنید که یک روند طراحی معماری مبتنی بر همکاری داشته باشد. سپس در مرحله بعدی پروژه مشارکت کنید و سعی کنید که انعطاف بیشتری برای پذیرش بسیاری از مسائل داشته باشید. در نظر داشته باشید که این یک کار تیمی است، شما نیاز دارید در برابر ایده‌های بدتان راهنمایی شوید تا آن‌ها تبدیل به بهترین ایده‌هایتان شوند. و همچنین این را هم در نظر داشته باشید که ممکن است زمان برآورده کردن خواسته‌هایتان یکم طولانی شود، بنابراین سعی کنید صبور باشید.

منبع: وبلاگ پادیر گستر البرز

  • شرکت پادیر پادیرگستر البرز
  • ۰
  • ۰

ویلای ساحلی جذاب

به تازگی شرکت معماری و طراحی داخلی mapos یک ویلای لوکس و بزرگ را برای یک خانواده در  نیوورک طراحی کرده است . این خانواده از قدیم در خلیج زندگی کرده اند و به این اقلیم عادت داشتند و باید در طراحی به این زمینه توجه ویژه ای می شد .

ویلای ساحلی جذاب

این ویلا در کنار یک درخت سیکامور 70 ساله می باشد . که این درخت در کنار خانه تاثیر خاصی در نور پردازی دارد .و در نقشه این ویلا باید توجه داشت که فضا هایی که به نور نیاز دارند را در طرف درخت نگذارند. هم چنین این ویلا از یک سقف سبز بهره می برد که هدف ازاین کار جبران خسارت های ساخت  ویلا به طبیعت می باشد .

ویلای ساحلی جذاب

استفاده از چوب در این ویلا به بیش از 90 در صد می باشد یعنی تقریبا بجز سازه و قسمت های بتنی تمام نمای بیرونی و داخلی از چوب ساخته شده است.

ویلای ساحلی جذاب

به طراحی داخلی  این ویلای لوکس چوبی که می پردازیم ابتدا وارد نشیمن می شویم . نشیمن کاملا چوبی  که در دیواره های آن قفسه های کتابخانه می باشد و به وسیله یک شومینه زیبا و بزرگ به دو قسمت تبدیل شده است .

ویلای ساحلی جذاب

همچنین درب های شیشه ای بزرگ نقش نور پردازی نشیمن را به عهده دارد و همچنین راهی برای عبور و مرور به بیرون است.

در انتهای نشیمن هم یک ناهار خوری وجود دارد . میز ناهار خوری هم کاملا از جنس چوب است همچنین کل فضا هم اعم از کف ،دیوار و سقف  از چوب هستند . در بهایشیشه ای کف تا کف هم به سمت تراس با می شوند

ویلای ساحلی جذاب

آشپز خانه هم از کابینت های چوبی ام دی اف ساخته شده که با رنگ سفید می باشد. کاشی ها هم با نقش های جالب با رنگ سیاه و صفحه های روی کابینت ها هم سیاه میباشد که تم سیاه و سفید خوبی را به ایجاد کرده است .

 

یک اتاق دیگر هم در پشت آشپز خانه و ناهار  خوری وجود دارد که با کمد های بزرگ کف تا سقف بزرگ وجود دارد که جا لباسی خوبی در این ویلا می باشد.ویلای ساحلی جذاب

در سمت دیگر ویلا هم یک اتاق کار کوچک هم می باشد با میز بلند سفید رنگ می باشد.

ویلای ساحلی جذاب

در طرف دیگر اتاق هم یک درب وجود دارد که به یک اتاق مستر بزرگ لوکس باز میشود که پنجره بزرگ آن چشم انداز عالیی را به طرف دریا فراهم می سازد.

ویلای ساحلی جذاب

حمام هم پشت کمد های پشت تخت وجود دارد یک حمام خاص و زیبا با متریال چوب که واقعا زیبا و خوب است .در قسمت دوش حمام هم یک پنجره دایره ای شکل که یاد آور پنجره های کشتی می باشد.

ویلای ساحلی جذاب

در طبقه پایین هم چند اتاق و یک اتاق بازی جود دارد.اتاق بچه ها بسیار زیبا و جذاب می باشد . همچنین در این طبقه اتاق لباس شویی و انباری و اتاق بخار هم وجود دارد.

ویلای ساحلی جذاب

دیدید که استفاده صحیح و خلاقانه از متریال چقدر در زیبایی طراحی ویلا موثر است. اما این استفاده خلاقانه و خاص مهارت هایی خاص را میخواهد .گاهی استفاده از متریال و گاهی هم کپی کردن از کار های زیبا  نتیجه ی مطلوب را ندارد که دلیل آن عدم داشتن مهارت در بکار بردن این ایده هاست .اگر به دنبال ایده های خاص با مهارت خوب می باشید ما را فراموش نکنید .

منبع: بلاگ پادیر

  • شرکت پادیر پادیرگستر البرز
  • ۰
  • ۰

آیا تابه‌حال راجع به استخدام یک معمار برای طراحی خانه‌تان فکر کرده‌اید و اینکه آن‌ها هزینه این خدماتشان را چگونه حساب می‌کنند؟ شرکت‌های معماری مختلف در سرتاسر دنیا، وظیفه طراحی ویلا ، طراحی آپارتمان و به طور کای طراحی انواع ساختمان‌های مسکونی و تجاری را برعهده دارند. اما هزینه طراحی ساختمان یا دستمزد طراح ساختمان که این نقشه را طراحی می‌کند چقدر است. ما در اینجا پاسخ سؤال‌هایتان را خواهیم داد. این مقاله مربوط به نحوه محاسبه تعرفه طراحی ساختمان در کشور‌های غربی و خصوصا ایالات متحده است. اگرچه این مقاله به نحوه محاسبه تعرفه طراحی ساختمان در ایران نمی‌پردازد، اما برآورد دقیقی از آنچه در سطح بین‌المللی می‌گذرد به ما می‌دهد تا بتوانیم تصویر دقیق‌تری از چیزی که در شرکت‌های طراحی مهندسی ایران مورد قبول است داشته باشیم.

اگر در مورد اینکه معماران چگونه هزینه خدمات خود را حساب می‌کنند چیزی نمی‌دانید بهتر است خیالتان راحت باشد که فقط شما این‌گونه نیستید، بلکه بسیاری دراین‌باره اطلاعات کافی ندارند و نمی‌دانند هزینه‌ها چگونه محاسبه می‌شود.

ما در این مقاله در مورد تفاوت‌های میان روش‌های محاسبه هزینه‌های مختلف صحبت خواهیم کرد و مهم‌تر از آن به اینکه بهترین انتخاب برای پروژه‌تان چه چیزی خواهد بود نیز خواهیم پرداخت. اما در ابتدا، بیایید از این ابهام که چرا درک هزینه‌های طراحی آن‌قدر گنگ است پرده برداریم.

تعرفه طراحی ساختمانیک داستان کوتاه برای توضیح درباره این ابهام

قبل از اینکه مستقیماً سراغ شرح روش‌های متنوع پرداخت برویم، در اینجا اطلاعاتی درباره اینکه چرا ممکن است در ابتدا مقوله محاسبه هزینه‌های طراحی گنگ به نظر برسد ارائه خواهیم کرد که بسیار جالب است:

دادگاه عالی در ایالات‌متحده آمریکا در سال 1971 و 1990 قانون شرمن (the Sherman Antitrust Act قانون جلوگیری و یا کنترل اعتماد باهدف ترویج رقابت در کسب‌وکار) را تصویب کرد که شامل 2 ماده است. ماده 1: مؤسسات معماری آمریکایی باید هزینه‌های طراحی را در اختیار معماران قرار دهند. ماده 2: معماران نیز حق دراند راجع به چگونگی تنظیم هزینه‌هایشان با دیگر معماران مشورت کنند. این بدان معنی بود که معماران باید خودشان در مورد هزینه‌ها و دست مزدشان تصمیم می‌گرفتند. بنابراین آن‌ها نمی‌توانند در تعیین هزینه‌ها از شرکت‌ها و یا معماران دیگر برای یک قیمت‌گذاری مشخصی کمک بگیرند. مسخره است نه؟

به خاطر اینکه بسیاری از ما راجع به جزئیات این قانون درک کاملی نداریم و نمی‌دانیم چه اتفاق‌هایی افتاده است، نتیجه این می‌شود که نوعی ترس در مورد صحبت کردن درباره هزینه‌ها و دستمزد به وجود آمده است. معماران از صحبت کردن راجع به هزینه‌هایشان واهمه دارند که مبادا به دلیل عدم آگاهی کاملشان قانون‌شکنی کنند و این ماجرا باعث شده است که یک عدم اطمینان و ابهام عظیمی در چگونگی محاسبه هزینه‌های معماری به وجود بیاید.

این موضوع واقعاً مسخره است اما نتیجه و تأثیر حاصل، مساوی است با یک ابهام عظیم درباره نرخ خدمات حرفه‌ای. خب، بیایید در مورد برخی از سردرگمی‌های رایج صحبت کنیم و شمارا در مورد نحوه پرداخت هزینه‌های طراحی معماران روشن کنیم.

قیمت طراحی ساختمانانواع روش‌های پرداختی

با صرف‌نظر از تصویب قانون و مواردی که به دادگاه عالی ارائه می‌شود، معماران هنوز هم قادرند تصمیم بگیرند چه چیزی را چگونه برای هزینه خدمات حرفه‌ای‌شان در نظر بگیرند. در طی سال‌ها، روش‌های محاسبه کمی وجود داشت که محبوبیت بیشتری داشته باشد و به‌وفور استفاده شود. اما در اینجا روش‌هایی رایجی وجود دارند که عبارت‌اند از:

  1. هزینه‌های مبتنی بر درصد
  2. هزینه‌های ثابت
  3. هزینه‌های ساعتی
  4. روش ترکیبی

به دلیل اینکه معماران نمی‌توانند راجع به هزینه‌های معماری از منبعی کمک بگیرند، اکثراً به‌طور تقریبی هزینه‌ها را محاسبه می‌کنند و از یک چهارچوب خاص برای تعیین قیمت‌ها استفاده نمی‌کنند. درنهایت بعد از انجام چندین پروژه و کسب تجربیات متنوع، راه‌هایی را برای محاسبه قیمت‌ها پیدا می‌کنند که بر اساس موفقیت‌ها و شکست‌های پروژه بوده و سپس با تکیه به تجربیاتی که کسب کرده‌اند هزینه‌ها را بر اساس روش‌های خاص خود محاسبه می‌کنند.

علاوه بر استفاده از تجربیات گذشته برای مشخص کردن روش محاسبه قیمت‌ها، هزینه‌های طراحی نیز بر اساس پروژه مشخص می‌شود. عوامل زیر می‌توانند در تعیین روش محاسبه هزینه واقعی برای هر پروژه نقش مهی را ایفا کنند:

  • مقیاس پروژه (اندازه و پیچیدگیِ پروژه)
  • نوع پروژه (تازه‌ساخت بودن، نوسازی، بازسازی)
  • نوع تحویل پروژه (طراحی پیش‌ساخته، طراحی و ساخت مذاکره‌ای، طراحی و ساخت کامل)
  • دامنه خدمات (میزان فعالیت معمار برای پروژه)

با همه این تفاسیر، هیچ روش درست و یا غلطی برای محاسبه هزینه‌های معماری وجود ندارد. هر روشی معایب و مزایا و چالش‌های خود را دارد. بنابراین اجازه دهید به‌طور مستقیم وارد هرکدام از مقوله‌ها شده و به شما دید بهتری راجع به اینکه چه زمانی استفاده از چه روشی صحیح است بدهیم.

مراحل زیر را که به شما درباره رایج‌ترین روش محاسبه هزینه‌ها در زمان و مکان صحیحش توضیح خواهد داد را دنبال کنید.

1.هزینه‌های مبتنی بر درصد

معنی هزینه‌های مبتنی بر درصد چیست؟

درروش هزینه‌های مبتنی بر درصد، هزینه‌ها بر اساس درصد مشخصی از هزینه‌های ساخت‌وساز تعیین می‌شود و پس از بررسی مجدد طراحی توسط اصول تعریف‌شده طراحی ادامه پیدا می‌کند. این درصد توسط معمار بر اساس بسیاری از ویژگی‌ها تعریف می‌شود. برای مثال محدوده استانداردهای پروژه‌های مسکونی بین 8% تا 20% هزینه ساخت‌وساز است (که نسبت به هزینه کلی پروژه قابل‌تغییر است).

اغلب معماران قیمت‌هایی را پیشنهاد می‌دهند که مرتبط با دامنه بودجه پروژه، مقیاس پروژه، نوع پروژه و یا دامنه خدمات است. شاید درصدی که شما مدنظر دارید همانی نباشد که آن‌ها مشخص کرده باشند چراکه درصد پروژه ممکن است نسب به پروژه‌های دیگر متفاوت باشد. به یاد داشته باشید که معماران طبق بازار کار پیش می‌روند و زمان برایشان حکم پول را دارد. اگر معماری احساس کند که پروژه زمان‌بر خواهد بود، مسلماً هزینه که این پیشنهاد خواهند داد بالاتر خواهد بود.

برای مثال پروژه‌های بازسازی معمولاً به دلیل پرزحمت بودن و کار زیاد درصد بیشتری را نسبت به پروژه‌های ساده دیگر اتخاذ می‌کنند. به زبان ساده، هر پروژه‌ای که نسبت به پروژه دیگر نیاز به زمان و کار و فعالیت بیشتری داشته باشد قطعاً هزینه زیادتری را در بر خواهد داشت. و همچنین پروژه‌هایی که طراحی سطح بالایی داشته باشند نیز از هزینه بالاتری برخوردار خواهند بود.

بااین‌حال به خاطر مقیاس بالای پروژه‌ها که بودجه بیشتری را دارا هستند ممکن است درصد هزینه‌ها به خاطر میزان بالای بودجه کمتر باشد تا یک‌خانه‌ی کوچک‌تر. چراکه در این حالت اتاق‌ها بزرگ‌تر هستند و جزئیات کمتر است، اما زمانی که برای طراحی صرف می‌شود ممکن است یکسان باشد ولی بدون شک درصد هزینه پایین‌تر از پروژه‌هایی با مقیاس کوچک‌تر خواهد بود.

تعرفه طراحی ساختمانچرا معماران از هزینه‌های مبتنی بر درصد استفاده می‌کنند

معماران معمولاً تمایل دارند زمانی که برای خدمات کامل معماری استخدام می‌شوند به‌طور درصدی کار کنند. خدمات کامل به این معنی است که آن‌ها همیشه در طی پروسه (طراحی، همفکری و مدیریت پروژه) از ابتدا تا انتهای پروژه در کنار شما خواهند بود. در نظر داشته باشید که ممکن است گاهی اوقات زمان این پروژه‌ها سال‌ها طول بکشید تا به پایان برسد.

بنابراین خاصیت درصدی این است که حامی آن‌ها در طی تمام این مراحل سخت خواهد بود. چراکه وقتی صحبت از همکاری درازمدت در میان باشد، ممکن است در طی این زمانِ زیاد بسیاری از چیزها تغییر کند. اما در عوض دیگر شما درگیر اینکه تمام زحمات روی پروژه چه نتیجه‌ای خواهند داشت و یا در کل، پروژه نیاز به چه میزان انرژی و فعالیت دارد نخواهید بود. اما شما به‌خوبی یاد خواهید گرفت که به‌طور تقریبی هر پروژه‌ای نسبت به میزان زحمات و زمانی که دارد چقدر برایتان آب خواهد خورد.

اگر در مورد مقدار زمان و انرژی روی ساخت‌وسازتان تغییر عقیده دهید، آنگاه شما به انرژی زیادی روی طراحی و مدیریت و … نیاز خواهید داشت. چراکه معماران توسط مکانیزمی که به‌خوبی بدان آگاهی دارند هزینه و زمان و انرژی را نسبت به پروژه‌تان به‌خوبی مشخص می‌کنند. پس شما با کمک یک معمار که برحسب مبتنی بر درصد با شما همکاری می‌کند قادر خواهید بود هزینه‌های ساخت‌وسازتان را به‌خوبی مشخص کنید.

معایب و مزایای هزینه‌های مبتنی بر درصد

مزیت استفاده از روش مبتنی بر درصد این است که شما و معمارتان بدون هیچ‌گونه محدودیت و یا علم اینکه بودجه نهایی و زمان دقیق ساخت‌وسازتان چقدر است تا زمانی که می‌دانید چقدر کار برای انجام دادن دارید می‌توانید به فعالیت خود ادامه دهید.

با استفاده از این روش شما در تعیین زمان و فعالیت و … انعطاف‌پذیر خواهید بود. بدان معنا که خودتان می‌توانید انتخاب کنید که چقدر زمان و هزینه و انرژی روی پروژه‌تان صرف شود و در این روش دستتان کاملاً بازخواهد بود و خودتان هم هر زمان که خواستید می‌توانید در هر قسمتی تغییرات مدنظرتان را ایجاد کنید. برای مثال جزئیات را کمتر کرده و هزینه‌تان را کاهش دهید و یا برعکس با زیاد کردن جزئیات انتخاب مقبول خودتان را داشته باشید.

پس اگر قصد ساخت یک‌خانه جدید رادارید و به‌طور تقریبی بودجه‌ای به مقدار 400 هزار دلار در نظر دارید و شما و معمارتان به توافق رسیده‌اید که 13 درصد از هزینه ساختتان را صرف هزینه‌های طراحی کنید پس در این صورت باید مبلغی معادل 52 هزار دلار پرداخت کنید. به خاطر داشته باشید که درصد و هزینه نهایی بر اساس اینکه چه مقدار زمانی مدنظر معمارتان است روی پروژه صرف کند تعیین خواهد شد. بااین‌حال، چالش اصلی این است که بودجه ساخت‌وساز به‌طور درست مشخص و تعیین شود.

بودجه واقع‌بینانه به‌ندرت از پیش معلوم می‌شود. اکثر مردم ذهنیت خاصی روی اینکه باید چه مقدار هزینه‌ای روی پروژه‌شان صرف شود دارند ولی معلوم نیست که آن هزینه معقول و کافی باشد یا نه، چراکه پیش‌بینی یک بودجه ذهنی بدون سبک‌سنگین کردن دقیق توسط طرح‌ها و تخمین‌های دقیق تقریباً سخت و غیرممکن است و نیاز به بررسی‌های دقیق‌تری دارد.

تخمین هزینه دقیق کار بسیار سختی است و در پروژه‌های مبتنی بر درصد ممکن است در طول زمان و با اصلاحات طراحی تغییر کنند.

در بیشتر موارد، این یک راه منطقی و منصفانه در کسب‌وکار است. چراکه اگر مقیاس و حجم پروژه دلخواهتان افزایش یابد و یا تعداد خدماتتان از معمارتان افزایش یابد پس منطقی است که هزینه‌ها نیز به همان مقدار زیاد شوند.

بسته به نوع قرارداد و جزئیاتی که در آن ذکرشده، ممکن است هزینه‌های اضافی در صورت بالا بودن بودجه بعدها افزایش پیدا کنند. درهرصورت معمار و یا طراح حق دارد مبلغی که برای او در نظر گرفته‌شده را تغییر بدهد.

برای مثال ممکن است شما و معمارتان یک ایده خلاقانه خوبی در نظر داشته باشید که در زمان مدنظرتان نیز به اتمام می‌رسد. بعدازآن هم با یک تخمین متوجه شوید که تقریباً بین 400 هزار الی 450 هزار دلار برایتان هزینه خواهد داشت که با این حساب معمار شما حدود 58 هزار دلار از این پروژه سهم خواهد داشت. اما باید درد نظر بگیرید که ممکن است این رقم در ابتدا این‌گونه نباشد و کم‌وزیاد باشد و یا حتی بعدها نیز تغییر کند.

اما بااین‌حال می‌توان برای مثال برای کاهش هزینه‌ها از کیفیت مصالح نیز کم کرد. مثلاً شما می‌توانید به‌جای استفاده از کاشی‌های 50 دلاری از کاهشی‌های 10 دلاری نیز استفاده کنید. در چنین شرایطی جزئیات و دردسرهای پروژه شما هم کاهش می‌یابد که همین مقوله در کاهش هزینه‌هایتان نیز تأثیر بسزایی خواهد داشت. پس چه دلیلی دارد که از این روش استفاده نکنیم؟ شما می‌توانید همین تغییر را در انتخاب فرش، کف چوبی و … به کار ببرید و هزینه‌هایتان را طبق بودجه‌ای که دارید تنظیم کنید.

چه زمانی بهترین موقع برای استفاده از روش مبتنی بر درصد است؟

این روش زمانی می‌تواند کاملاً مناسب باشد که شما بدانید که دقیقاً چه نوع خدمات طراحی معماری می‌خواهید، اما بااین‌حال ممکن است حتی از محدوده و وسعت پروژه‌تان آگاه نباشید. اما روش مبتنی بر درصد به شما این امکان را فراهم می‌کند که بعدها از هزینه‌های پروژه‌تان آگاه شوید.

اگر شما پروژه کوچکی با یک بودجه کوچک داشته باشید این روش نمی‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد. چراکه یک چهارچوب خاصی وجود دارد که ازلحاظ اقتصادی هزینه‌های طراحی، نقاشی و مدیریت پروژه و تمامی کارها را محاسبه می‌کند و اگر این هزینه‌ها با بودجه کلی‌تان همخوانی نداشته باشد شما قادر به ادامه راه نخواهید بود.

همان‌طور که گفته شد برای پروژه‌های طراحی کوچک روش مبتنی بر درصد مناسب نیست چراکه بدون شک بودجه پروژه‌های کوچک کمتر خواهد بود و همچنین زمان موردنیاز برای انجام پروژه نیز کمتر است و این مناسب روش مبتنی بر درصد نیست. همیشه به یاد داشته باشید که زمان مساوی پول است. پشت تمام آن درصدها، ساعات زیاد، زحمت و کار مضاعف نهفته است.

اما یکی از مزایای بازسازی بناها این است که به علت وجود دیوارها، چهارچوب‌ها و دیگر مصالحی که از قبل وجود داشته هزینه تمام‌شده برایتان کمتر از یک‌خانه نوساز تمام خواهد شد. و به همین دلیل نیز روش مبتنی بر درصد در ساخت بناهایی که نیاز به بازسازی دارند مناسب نیست چراکه زمان و هزینه‌ای که قرار است روی این پروژه‌ها گذاشته شود قطعاً با زمان و هزینه بناهای نوساز یکی نیست.

تعرفه طراحی ساختمان2.هزینه‌های ساعتی

روش پرداخت ساعتی چگونه است؟

جواب به این سؤال بسیار ساده است. معماران دارای نرخ صورت‌حساب استاندار و مشخصی هستند که قراردادهای خود را بر اساس آن تنظیم می‌کنند. سپس آن‌ها تعداد ساعاتی که روی پروژه شما کارکرده‌اند را حساب می‌کنند و صورت‌حسابتان را مشخص می‌کنند.

نرخ‌های ساعتی می‌تواند با توجه به نوع پروژه، مکان پروژه و سطح تجربه و طراحی که فرد انجام می‌دهد تغییر کند. (به یاد داشته باشید که به دلیل ممنوع بودن قیمت و نرخ مشخص برای معماران، آن‌ها قیمت خودشان را خودشان انتخاب می‌کنند و هیچ نرخ ثابت و یا رایجی برای هزینه ساعتی‌شان وجود ندارد.)

هزینه‌های ساعتی معماران همان‌طور که گفته شد می‌تواند کاملاً متفاوت باشد. برای مثال در ایالات‌متحده در هرکجا این هزینه می‌تواند از 80 دلار تا 250 دلار در ساعت باشد که توسط یک معماری که مجوز دارد انجام می‌شود. در شهرهای بزرگ‌تر که هزینه‌ها نسبت به‌جاهای دیگر بیشتر است این هزینه بالطبع بالاتر خواهد بود. اما دراین‌بین معماران کارآموز نیز وجود دارند که هزینه‌های ساعتی پایین‌تری نیز می‌گیرند.

چرا معماران از روش پرداخت ساعتی استفاده می‌کنند؟

معماران به دلیل اینکه به‌خوبی می‌دانند پاداش تمام ساعاتی که زحمت‌کشیده‌اند را تمام‌کمال دریافت خواهند کرد تمایل زیادی به انتخاب این روش دارند. یکی از مزایای کار به این روش این است که دیگر تخمین زدن و حدس زدن کارهای بعدی در کار نیست و هرچه که هست فعالیت‌های کنونی است که معمار برای پروژه انجام می‌دهد و دیگر نیازی نیست نگران خدماتی باشد که بعداً قرار است به پروژه اضافه شود. در این روش معماران کاملاً مطمئن هستند که حتی اگر در پروژه تغییری ایجاد شود و یا زمانی که قرار بود روی پروژه صرف شود بیشتر از زمان تخمین زده‌شده باشد آن‌ها بازهم ضرر نخواهند کرد. چراکه طبق روش منطبق بر ساعت پاداش تمام زحماتشان را می‌گیرند.

مزایا و معایب روش پرداخت ساعتی

استفاده از روش پرداخت ساعتی روش عادلانه‌ای به نظر می‌رسد چراکه مانند هر معامله‌ای در زندگی‌تان شما برای خدماتی که به شما می‌شود هزینه پرداخت می‌کنید. این روش همچنان که می‌تواند عادلانه به نظر برسد ممکن است مشکل‌آفرین نیز باشد. چراکه بسیاری از مشتریان با پذیرش روش پرداخت ساعتی مشکل‌دارند و به‌سختی آن را می‌پذیرند و تمایل دارند تمام هزینه‌ها را در پایان کار پرداخت کنند. و در این شرایط نیز معمار انگیزه کافی برای بهینه عمل کردن ندارد و درنتیجه ممکن است حاصلِ کار طوری که انتظار می‌رفت نشود.

اما مشکلی که وجود دارد این است که متأسفانه اکثر مردم در درک مقدار زمان و ساعاتی که معماران روی پروژه صرف می‌کنند مشکل‌دارند. چراکه آن‌ها نمی‌توانند به‌درستی تجسم کنند عملی کردن طراحی و ایده‌ای که روی کاغذ چیز بسیار ساده و معمولی به نظر می‌رسد چقدر می‌تواند در واقعیت کار سختی و زمان بری باشد. اما در پشت پرده حقایق دیگری نیز وجود دارد که بیشتر مردم از آن بی‌خبرند. حقایقی نظیر تحقیقات، تجزیه‌وتحلیل‌ها، تکرار و تفکر زیاد روی طرح‌ها که اکثراً در پسِ طرح‌های نهایی پنهان می‌مانند و خودشان را بروز نمی‌دهند.

بیشتر معماران احساس خوبی نسبت به پایین آوردن هزینه ساعتی و حق‌الزحمه‌شان و تخفیف دادن به مشتریان فقط به خاطر اینکه آن‌ها حاضر به همکاری با آنان شوند ندارند و این کار کاملاً غیرمنصفانه به نظر می‌رسد. چراکه پاداش تمام‌کمال زحماتشان پرداخت نمی‌شود و از نتیجه کاری که می‌کنند و خدماتی که در اختیار مشتریانشان می‌گذارند به‌طور کامل راضی نمی‌شوند اما به خاطر کار کردن با آن‌ها این شرایط را به‌طور اجباری می‌پذیرند.

چه زمانی بهتر است از روش پرداخت ساعتی استفاده کرد؟

بهترین شرایط برای استفاده از این روش زمانی است که دامنه خدمات و فعالیت‌ها به‌طور دقیق مشخص نیست و در پروژه نقاط گنگ زیادی وجود دارد. برای مثال اگر شما ندانید که دقیقاً چه می‌خواهید و احتمال اینکه در آینده تغییرات زیادی در پروژه‌تان بدهید بسیار زیاد است بهترین راه استفاده از این روش است. چراکه در این صورت دیگر به‌طور مکرر مجبور به تغییر قراردادتان نخواهید بود. اگر تصمیم نگرفته‌اید که دقیقاً چه می‌خواهید و نمی‌دانید که ابعاد پروژه، اندازه‌های دقیقتان، قیمت، مدت پروژه و زحمات طراحی و … به چه شکل است و ممکن است بعدها تغییرات زیادی در پروژه‌تان ایجاد کنید و حتی خیلی از بخش‌ها را حذف کنید و یا برعکس اضافه کنید بهترین پیشنهاد برای شما استفاده از این روش است.

این روش همچنین برای مشتریانی که مطمئن هستند معماری که قرار است با او کار کنند انسانی اخلاق مدار است نیز می‌تواند بسیار مناسب باشد. چراکه معماران اخلاق مدار و باوجدان به‌طور درست روی پروژه‌ها کار می‌کنند و پروژه را در زمان تعیین‌شده به پایان می‌رسانند. اما یک معماری که اخلاقیات برایش اهمیت خاصی ندارد ممکن است زمان زیادی را صرف به اتمام رساندن پروژه بکند و در این صورت هزینه زیادی را برای شما ایجاد کند.

این روش همچنین در مواقعی می‌تواند مناسب باشد که معمار شما یک محدوده تخمینی قیمت و زمانی که فکر می‌کند برای طراحی و خدمات معماری در بر خواهد داشت را به شما بگوید و شمارا از جزئیات کامل آن باخبر سازد. در این صورت شما هم از همه‌چیز آگاهی کامل خواهید داشت و قادر خواهید بود با خیال راحت و با علم اینکه چقدر هزینه و زمان روی پروژه‌تان خواهید گذاشت گام بردارید.

3.هزینه‌های ثابت

روش پرداخت ثابت چیست؟

روش پرداخت ثابت به قراردادهایی گفته می‌شود که از سوی معماران برای خدمات حرفه‌ای که به مشتریان ارائه می‌دهند در نظر گرفته می‌شود.

چرا معماران از روش پرداخت ثابت استفاده می‌کنند؟

معماران بیشتر تمایل دارند از این روش برای پروژه‌های کوچک‌تر استفاده کنند که در آن محاسبه خدمات و جزئیات بسیار راحت‌تر است. چراکه دیگر نیازی به برنامه‌ریزی‌های دقیق روی طراحی و دیگر بخش‌های پروژه نیست. خدمات ارائه‌شده نیز نسبت به پروژه‌های دیگر کمتر خواهد بود و به همین دلیل بهترین روش برای پرداخت چنین پروژه‌هایی روش هزینه ثابت است.

مزایا و معایب روش پرداخت ثابت

مزایای این روش این است که همه‌چیز بسیار ساده است. مقدار هزینه‌ای که شما موافقت می‌کنید بپردازید نیز ثابت خواهد ماند و می‌تواند خیالتان راحت باشد که هزینه‌ای را پرداخت خواهید کرد که خودتان قبول کرده‌اید. مگر در موارد بسیار نادر و خاص که دامنه خدمات و توسط معمار و تحت کنترل و نظارت خودش ممکن است تغییر کند.

همچنین معمار شما با رضایت کامل تمام انرژی‌اش را روی پروژه‌تان خواهد گذاشت. چراکه دیگر نگران پرداخت هزینه‌هایش نیست و همه‌چیز طبق قرارداد و هزینه ثابتی که در آن ثبت‌شده است پیش می‌رود و در این شرایط مسئله زمان نیز برای آن‌ها اهمیت زیادی نخواهد داشت.

از طرف دیگر، ممکن است معمار به دلیل اینکه احساس کند پروژه نیاز به مقدار زمان بیشتری نسبت به چیزی که در نظر گرفته بود دارد که در این شرایط امکان دارد تعهد کمتری نسبت به پروژه‌تان داشته باشد چراکه کار کردن با شرایط قبلی برای او به‌صرفه نخواهد بود.

تنها چیزی که باید در این روش بدانید این است که قبل از هر چیزی باید به تمام جزئیات پروژه‌تان واقف باشید. یک معمار اگر احساس کند هر قسمت از پروژه برای او گنگ و نامشخص است به‌سختی با عقد قرارداد موافقت خواهد کرد.

چه زمانی بهتر است از روش پرداخت ثابت استفاده کرد؟

این روش فقط زمانی مناسب خواهد بود که تمام ابعاد پروژه برایتان از قبل واضح و مشخص باشد. اگر به‌یقین می‌دانید که می‌خواهید دقیقاً از چه خدماتی بهره‌مند شوید و تمامی آن‌ها از قبل برایتان مشخص‌شده باشند، و یا یک ایده بسیار خوب برای پروژه‌تان در نظر دارید و معمارتان نیز می‌داند که پروژه‌تان چقدر طول خواهد کشید و بتواند به‌خوبی حدس بزند که برایتان چقدر هزینه خواهد داشت این روش بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

قیمت طراحی ساختمان4.روش‌های ترکیبی

روش‌های پرداخت ترکیبی چیست؟

روش پرداخت ترکیبی به مجموع دو یا چند روشی که در بالا ذکر شد گفته می‌شود. برای مثال روش پرداخت ممکن است ترکیب روش ساعتی و دیگر موارد باشد.

برای مثال از این روش در مواردی می‌توان استفاده کرد که یک شرکت معماری هزینه‌های ثابتی بر اساس خدماتی طراحی که به شما ارائه می‌دهد در اختیارتان می‌گذارد (به خاطر اینکه می‌توان تخمین زد که هزینه این خدمات چقدر خواهد شد) و در کنار آن روش پرداخت ساعتی را برای دیگر خدمات پیشنهاد می‌دهد (چراکه در این حالت نیز دقیقاً مشخص نیست که خدمات چقدر زمان‌بر خواهند بود).

یک مثال دیگر نیز می‌تواند برای شرایطی صدق کند که در آن، شرکت هزینه‌های ساعتی را برای ایده طراحی خانه به شما پیشنهاد می‌دهد و سپس روش هزینه ثابت را برای بقیه قسمت‌های طراحی در اختیارتان می‌گذارد. به‌طور کل در هر مرحله‌ای که تشخیص داده شود مشخص کردن برنامه‌ها و مقیاس و اندازه پروژه ممکن است سخت و یا پیچیده باشد ناخودآگاه تمایل سمت روش پرداخت ساعتی می‌رود. و یا اگر هر زمان هر قسمتی از پروژه مبهم و یا نامشخص باشد بازهم به دلیل اینکه ممکن است در آینده قرارداد با تغییرات زیادی مواجه شود پس به‌ناچار از همان روش پرداخت ساعتی استفاده می‌شود.

چرا معماران از روش پرداخت ترکیبی استفاده می‌کنند؟

معماران این روش را به دلیل اینکه مطمئن و امن است بسیار دوست دارند. چراکه این روش هم منعطف و هم مطمئن برای مواقع پیش‌بینی‌نشده و پروژه‌هایی است که ناشناخته هستند و نیاز جدی برای استانداردسازی و پیش‌بینی جزئیات پروژه دارند که موردپسند مشتریان است.

مزایا و معایب استفاده از روش پرداخت ترکیبی

این روش معمولاً انعطاف‌پذیر و منصفانه است و مشتریان نیز می‌توانند به‌خوبی آن را درک و با آن موافقت کنند و معماران نیز به خاطر رضایتی که دارند بهترین عملکرد را از خود نشان می‌دهند.

تنها چالش این روش این است که فقط مشتری با آن موافقت کرده و آن را بپذیرد. شاید در اول این روش کمی پیچیده به نظر برسد اما وقتی‌که اکثر مشتریان از حقایق پشت پرده انتخاب این روش مطلع می‌شوند آن را قبول می‌کنند. چراکه آن‌ها متوجه می‌شوند نقاط بسیار مبهمی در آینده در پروژه‌شان وجود خواهد داشت که برای معمار تخمین و پیش‌بینی هزینه‌هایی که ثابت نیستند بسیار سخت خواهد بود. بنابراین آن‌ها به‌خوبی درک خواهند کرد که چرا از این روش برای پرداخت استفاده می‌شود.

چه زمانی بهتر است از روش پرداخت ترکیبی استفاده کرد؟

این روش زمانی استفاده می‌شود که معمار تمام خدمات را برای همه مراحل متعدد طراحی و ساخت پیشنهاد می‌دهد. ممکن است در ابتدا این روش کمی پیچیده به نظر برسد ولی بعدازاینکه همه‌چیز به‌وضوح شرح داده شد هردوی مشتری و معمار با آسودگی خاطر به همکاری خود ادامه می‌دهند.

کدام روش بهتر از بقیه است؟

در پاسخ به این سؤال باید گفت که هیچ محدودیت و یا تعریفی برای استفاده از روش خاصی وجود ندارد. چراکه هر روشی مزایا و چالش‌ها و دردسرهای خود را در بردارد و بهتر است طبق توضیحاتی که داده شد به‌درستی در موقعیت صحیح خود استفاده شوند. به‌طور حتم معمار شما یک روش از گزینه‌های بالا را برای پرداخت به شما پیشنهاد خواهد کرد و دست‌آخر این شمایید که باید انتخاب کنید و همچنین درک کنید که چرا این روش به شما پیشنهاد داده است. ما معتقدیم که کار کردن با یک معمار خوب در طی مرحله ساخت نتیجه خوبی را به شما خواهد داد.

آیا خواندن این مقاله و آگاهی روش‌های متعدد پرداخت موردتوجه‌تان قرار گرفت؟ اگر این‌طور بود لطفاً نظرتان را در زیر با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: بلاگ پادیر گستر

  • شرکت پادیر پادیرگستر البرز
  • ۰
  • ۰

به تازگی دو معمار به نام های Madeleineو  Blanchfield پروژه  ویلایی را برای یک خانواده جوان به پایان رسانده اند که صورت ماهرانه ای از متریال چوب استفاده کرده اند و حس جوان بودن و نشاط را در طراحی این ویلا لحاظ کرده اند. این ویلا در منطقه ساحلی coogee واقع در کشور استرالیا ساخته شده است .که طراحی و نحوه استفاده از متریال آن مناسب با اقلیم منطقه می باشد.

طراحی ویلایی با چوب

این خانه در قلب یک خیابان اصلی واقع می باشد پس این معماران باید به این نکته توجه خاصی می نمودند.نکته جالب طراحی نمای ویلا دو درب گاراژ می باشد که در نما ی چوبی پنهان شده است و می توان گفت در نگاه اول غیر قابل تشخیص می باشد.

 این ویلا به گونه ای طراحی شده است که بیشترین بهراه گیری را از نور داشته باشد درعین حال فضایی انعطاف پذیر با جدایی اصولی فضای عومی و خصوصی را دارا باشد .

طراحی ویلایی با چوب

طراحی داخلی ویلا می رسیم با همان الگوی پوب و رنگ سفید. در ابتدای ورودی یک باکس دکوری که تو رفتگی در دیوار دارد وجود دارد . که با چوب ودیوار سفید آجری ساخته شده است .

طراحی ویلایی با چوب

در سراسر خانه استفاده ماهرانه از چوب به چشم میخورد که زیبایی خاص و ویژگی خاص این طراحی داخلی می باشد. تمام چهارچوب پنجره ها و در ها و خیلی از کتابخانه ها و دیوار ها و کمد ها هم از چوب می باشند که بسیار زیبا طراحی شده اند .

طراحی ویلایی با چوب

در پشت خانه نشیمن است که نمایی از دریا در نشیمن دیده می شود به وسیله یک در شیشه ای بزرگ با چارچوب چوبی نشیمن به سمت حیاط خلوت باز می شود میبینید که استفاده از متریال چوب چه نقش موثری در زیبایی و لوکس بودن خانه دارد و همچنین شادابی و جوان پسند بودن هم در این طراحی به خوبی ملموس است.

طراحی نشیمن هم همانطور که می بینید بسیار زیبا و خاص است و با مبلمان قهوه ای رنگ که به رنگ چوب استفاده شده در چار چوب ها نزدیک است طراحی شده است.

طراحی ویلایی با چوب

همانطور که میبینید خانه در یک زمین شیب دار ساخته شده است .پس حیاط خلوت که سطح پایین تری نسبت به خود ویلا دارد با سنگ های ماسه ای تزیین شده و یک منظر گیاهی به صورت پلکانی در آن طراحی شده است

طراحی ویلایی با چوب

به آشپز خانه می رسیم طراحی فوق العاده ساده و لوکس آن قابل توجه است. کابینت های چوبی و ما بقی قسمت ها از سنگ خاکستری روشن تشکیل شده . همچنین جزیره آن به عنوان میز صبحانه خوری هم کار برد دارد که امروزه این ایده بسیار در کشور ما هم اجرا می شود و یک بهینه سازی در استفاده از فضا می باشد .

طراحی ویلایی با چوب

در پشت نشیمن هم فضای ناهار خوری وجود دارد. با یک میز هشت نفره ساده چوبی لذت خاص غذا خوردن را  دو چندان می کند.

طراحی ویلایی با چوب

آنچه در طراحی این خانه می بینید سادگی در طراحی است که بسیار زیبا می باشد که اشاره به ضرب المثل قدیمی زیبایی در سادگی است دارد که تصدیق این گفته را ما در طراحی این خانه می بینیم .

طراحی ویلایی با چوب

در مرکز خانه یک حیاط خلوت وجود دارد که کف آن چمن کاری شده .این حیاط خلوت هم تاثیر مهمی در روشنایی و نور پردازی خانه دارد و هم فضایی امن و زیبا برای باززی بچه ها می باشد یا حتی نگه داری سگ ها.

بعضی از سطوح بیرونی خانه به صورت مشبک و سوراخ های ریز می باشند که هم نور را وارد خانه می کند هم دیدی از بیرون ندارند که کاربری خوبی نسبت به پنجره دارند

طراحی ویلایی با چوب

حمام هم بسیار زیبا شکیل طراحی شده که دارای دو روشویی و یک وان در پشت دیوار روشویی ها می باشد و. یک دیوار حمام هم کاملا آینه می باشد که حس دو برابر شدن فضا را القا می کند.

طراحی ویلایی با چوب

در مجاورت حمام هم یک فضای کوچک راهرو مانند وجود دارد ک کمد های کف تا سقف بزرگ دارد . حمام دیگر این ویلا هم مانند دیگر قسمت های ویلا بسیار ساده طراحی شده است . یک روشویی سنگی ساده در این جا وجود دارد و فضای دوش حمام هم کاملا از سنگ می باشد.

طراحی ویلای لاکچری ، چیزی بیشتر از یک جاگذاری ساده اتاق‌ها و پلکان است و نیاز به تجربه و تبحر شرکت مهندسی معماری و طراحان نقشه‌کشی آن دارد. در برخی اوقات هم خود کارفرما با پیشنهاد‌های عجیبی که می‌دهد، باعث می‌شود تا طراحی خانه از قوانین عمومی پیروی نکرده و طرحی منحصر به فرد را ایجاد کند. شرکت پادیر گستر پر از ایده‌های بزرگ و کوچکی است که ممکن است برایتان جذاب باشد. اگر می‌خواهید تغییری در محل زندگی‌تان بدهید، ما را فراموش نکنید. ما همیشه منتظریم تا با ایده‌های خودمان، شما را شگفت‌زده کنیم. همین حالا با پادیر گستر تماس بگیرید.

منبع: وبلاگ پادیر گستر البرز

 

  • شرکت پادیر پادیرگستر البرز
  • ۰
  • ۰

شرکت پادیر گستر در نمای ضلع جنوبی یکی از پروژه‌های مدیریت پیمان خودش از نمای سیمانی استفاده کرده است. در این طراحی که نمونه طراحی نمای کلاسیک است، در نمای شمالی ساختمان از سنگ تراورتن استفاده شده است و برخلاف آن در نمای جنوبی، متریال سیمان جایگزین سنگ شده است. در این پروژه به منظور هماهنگی بیشتر بین نمای ساختمان و دیوارهای حیاط، تصمیم گرفتیم که در نمای ساختمان را نیز از سیمان استفاده کنیم. استفاده از متریال سیمان در این نما، علاوه بر کاهش قیمت نما، نمایی بسیار زیبا را پدید آورده است که احساس خوبی را به بیننده منتقل می‌کند. نمای سیمانی به دلیل پیچیدگی که در اجرای آن وجود دارد، عموماً در ساختمان‌های معمولی با دقت بالایی کار نمی‌شود، اما پادیر گستر توانسته در این ساختمان، با همکاری پیمانکاران حرفه‌ای سیمان‌کار، نمای ساختمان را با ظرافتی مثال زدنی پیاده و اجرا کند که در این ویدئو می‌توانید این دقت اجرا را به خوبی مشاهده کنید.

در این ویدئو، مهندس حمید‌رضا عباس پناه مدیر گروه مهندسی پادیر گستر، درباره این نمای سیمانی بی‌نظیر در پروژه مدیریت پیمان مهرشهر توضیح می‌دهند.

پای ستون‌ها در این نما همانند پای ستون‌ها و قرنیز‌ها در سرتاسر ساختمان، از همان جنس سنگی هستند که در نمای شمالی ساختمان استفاده کردیم، اما نمای خود ستون‌ها از جنس سیمان هستند. آنچه که طراحی این ستون‌های سیمانی را خاص می‌کند، چفت‌های 1×1 در لبه ستون و شیارهای 6 سانتی‌متری روی ستون‌ها هستند که با دقتی مثال‌زدنی در سرتاسر نما، با تلورانس 1 تا 2 میلی‌متر اجرا شده‌اند.

نمای سیمانی

تمامی شیار‌های این ستون‌ها با به کارگیری طراز لیزری اجرا شده‌اند و این نظم و دقت را می‌توان در تمامی ستون‌هایی که در کل نما وجود دارند مشاهده کرد. علاوه بر لبه‌های ستون‌ها، سطح ستون‌ها نیز کاملاً صاف و یکدست اجرا شده‌اند و امکان ندارد که در سطح ستون‌ها هیچ‌گونه اعوجاج، قوس یا فرورفتگی دیده شود. بنابراین آنچه که توسط پیمانکاران سیمان‌کار ما به انجام رسیده است، از نظر زیبایی تفاوت چندانی با سنگ نمای شمالی ساختمان ندارد.

منبع: وبلاگ پادیر گستر

  • شرکت پادیر پادیرگستر البرز
  • ۰
  • ۰

معماران استرالیایی به تازگی ویلای مدرنی در Perth  در کشور استرالیا ساخته اند. طراح این ویلا  ، Brook Leber ، در نمای این ویلا از طرح کانتینر های حمل نقل در کشتی ها الهام گرفته است . درادامه به بررسی کلی این ویلای لوکس ودلنشین می پردازیم.

طراحی ویلای زیبا همراه با استخر

در ابتدا نمای ورودی ویلا را می بینیم ،بازی با احجام و متریال و رنگ های سیاه و سفید زیبایی خاصی به این طرح داده و در چند قسمت بسیار کوچک که شامل در اصلی و دو پنجره در ضلع طرف دیگر نما از رنگ نارنجی استفاده شده که یک تضاد زیبا و ماهرانه در این طراحی نما است که این نما را به نمایی خاص تبدیل کرده . در قسمت پشتی خانه یک حیاط وجود دارد که دارای یک پاسیو لوکس و یک استخر زیبای و ساده ب حصار شیشه ای می باشد.

طراحی ویلای زیبا همراه با استخر

درب های شیشه ای کشویی فضای داخل خانه را از بیرون جدا می کنند که در تامین نور و روشنایی کلی فضای ویلا تاثیر بسزایی دارند .

طراحی ویلای زیبا همراه با استخر

به فضای داخلی ویلا  می رسیم در قسمت ناهار خوری یک لوستر آویز زیبا وجود دارد که وظیفه روشنایی این فضا را در شب دارد  .

طراحی ویلای زیبا همراه با استخر

آشپز خانه هم تقریبا طراحی ساده ای دارد که از رنگ سیاه در کابینت ها استفاده شده بجز یک باکس روی ظرفشویی که با رنگ خود چوب  می باشد .

در طراحی داخلی ویلا استفاده از رنگ های سیاه، سفید و چوب دیده می شود که الگوی کلی این طراحی می باشد که نمای ویلا هم از همین الگو پیروی می کرد .

طراحی ویلای زیبا همراه با استخر

در مجاورت ناهار خوری فضای نشیمن است . یک نشیمن زیبا با طراحی لوکس وبی نظیر ،دیوار کاشی کاری شده و یک مبل راحتی ساده. رنگ خاکستری به طور چشم گیری در این نشیمن استفاده شده است . که همه اینها فضایی آرام و دلنشین را فراهم آورده اند.

طراحی ویلای زیبا همراه با استخر

در طبقه بالا هم یک نشیمن کوچک و خاص خصوصی و خانوادگی وجود دارد با طراحی یکم جذاب تر و فانتزی تر .

میز زیبایی که شبیه یک جعبه است ،مبل های دسته چوبی ،گلدان دیواری و بالشتکهای جالب روی مبل با عث زیبایی و جذابیت این نشیمن خانوادگی شده اند.

یک تراس در اینجا قرار دارد که از این نشیمن کوچک راه دارد.تراس هم دو مبل راحتی کوچک جالب و جذاب دارد. کف تراس هم به رنگ سیاه است که حس خوبی را در تراس ایجاد می کند .

طراحی ویلای زیبا همراه با استخر

در پایان به اتاق خواب(master room  ) می رسیم. این قسمت هم از طراحی بسیار لوکسی بهره می برد . این اتاق یک دیوار با متریال چوب به رنگ سیاه دارد که دو تکه گرد از تنه درخت روی آن به عنوان تابلو بسیار زیبا و جذاب می باشد. همچنین گلدان های آویزان هم در با نشاطی این طراحی نقش به سزایی دارند.

طراحی ویلای لاکچری ، چیزی بیشتر از یک جاگذاری ساده اتاق‌ها و پلکان است و نیاز به تجربه و تبحر شرکت مهندسی معماری و طراحان نقشه‌کشی آن دارد. در برخی اوقات هم خود کارفرما با پیشنهاد‌های عجیبی که می‌دهد، باعث می‌شود تا طراحی خانه از قوانین عمومی پیروی نکرده و طرحی منحصر به فرد را ایجاد کند. شرکت پادیر گستر پر از ایده‌های بزرگ و کوچکی است که ممکن است برایتان جذاب باشد. اگر می‌خواهید تغییری در محل زندگی‌تان بدهید، ما را فراموش نکنید. ما همیشه منتظریم تا با ایده‌های خودمان، شما را شگفت‌زده کنیم. همین حالا با پادیر گستر تماس بگیرید.

منبع: بلاگ پادیر گستر

  • شرکت پادیر پادیرگستر البرز
  • ۰
  • ۰

اما در این پست، ما به سناریوهای پروژه‌های مختلف و هزینه‌های مربوط به طراحی‌شان خواهیم پرداخت. این مقاله ترجمه‌ای از یک مقاله انگلیسی زبان است و در آن می‌توانید هزینه‌های معماری مدیریت پیمان را برای ساختمان سازی در کشور های خارجی ببینید. مطالعه این مقاله به ما کمک می‌کند تا با سیستم قیمت‌گذاری و عرف درصد مدیریت پیمان در کشور‌های دیگر آشنا شویم. بیایید با بررسی کامل خدمات طراحی معماری شروع کنیم.

خدمات کامل طراحی معماری

برای خدمات کامل طراحی معماری، شما می‌توانید انتظار پرداخت هزینه‌های طراحی 10 الی 20% هزینه ساخت برای یک بنای جدید و 15 الی 20% نیز برای بازسازی داشته باشید.

یک شرکت معماری ممکن است بر اساس درصد هزینه ساخت‌وساز، هزینه ساعتی، هزینه ثابت و یا ترکیبی از این روش‌ها را به‌عنوان هزینه به شما پیشنهاد کند. اما درنهایت، معمولاً محدوده قیمت ساخت‌وساز 10 الی 20% است.

در این میان هزینه‌های بالا شامل موارد دیگری می‌شود که شامل نوع و سطح طراحی مورد انتظار، محدوده خدمات ارائه‌شده و سبک متفاوت پرداخت (نرخ پرداخت هزینه‌های کارکنان، محل ساخت‌وساز، شهرت و آوازه شرکت و …) است.

هزینه‌های معماری مدیریت پیمانهنگامی‌که هزینه کلی یک ساخت و سازی برآورد و تخمین زده می‌شود، معمولاً معماران هزینه‌ها را به مبالغ کوچک‌تری تقسیم می‌کنند و آن‌ها را به مراحل بعدی طراحی اختصاص می‌دهند. این مراحل معمولاً به شرح زیر هستند:

  • پیش‌طرح
  • طراحی مفهومی یا شماتیک
  • توسعه طراحی
  • اسناد و مدارک ساخت‌وساز
  • مشارکت و مذاکره
  • مشارکت، نظارت و ساخت‌وساز

نوع تقسیم‌بندی هزینه‌ها به مراحل مختلف بسته به نوع شرکت و پروژه و همچنین به زمان پیش‌بینی‌شده در هر مرحله‌ای متفاوت است.

برای مثال شرکت YR Architecture + Design برای خدمات کامل طراحی معماری زمان زیاد و البته مفیدی را برای اعمال سازی درست ایده و اهداف طراحی می‌کند. اصولاً این روش شامل بررسی و تجزیه تحلیل کامل محل ساخت‌وساز و 2 الی 3 طرح انتخابی بعلاوه پروسه کامل کردن ایده می‌شود. سپس، در طی ساخت‌وساز، این شرکت اطمینان حاصل می‌کند که آیا پیمان‌کار طبق طرح طراحی‌شده به‌طور درست پیش می‌رود یا نه. به دلیل اینکه زمان و هزینه زیادی برای تک‌تک این مراحل صرف می‌شود. این شرکت در مرحله مشارکت و مناظره و ساخت‌وساز نقش پررنگ‌تری دارد چراکه آن‌ها از نرم‌افزار Revit برای طراحی اسناد خود استفاده می‌کنند تا فرآیند ساده‌تر و آسان‌تری پیش رو داشته باشند.

خب حالا که به‌طور خلاصه در مورد هزینه‌های طراحی که همه‌شان مرتبط با خدمات کامل معماری بودند توضیح دادیم، بیایید مستقیماً سراغ مثال‌های هزینه‌های 3 نوع مختلف که هرکدام شامل خدمات طراحی کاملی هستند برویم:

خدمات طراحی معماری کامل و سطح بالا

برای پروژه‌های مرسوم مسکونی که یک معمار خدمات کامل طراحی را انجام می‌دهد و سطح بالایی از طراحی را شامل می‌شود، هزینه‌های معماری به‌طور یقین در سطح بالایی قرار می‌گیرد چراکه زمان زیاد و زحمات زیادی صرف این پروژه می‌شود. این نوع پروژه‌های بزرگ معمولاً گران‌تر هستند و می‌توان گفت هزینه‌ای بالغ‌بر میلیون‌ها دلار را در بر خواهند داشت. در این موارد، 10 الی 20 درصد هزینه ساخت‌وساز شامل هزینه‌های طراحی می‌شود.

هزینه‌های طراحی را می‌توان به ارقام مختلفی دسته‌بندی کرد.  زمانی که همه‌چیز در مورد پروژه‌های بزرگ مسکونی گفته و انجام می‌شود، برای این پروژه‌ها، معماران تدابیر بسیار سطح بالای را در نظر می‌گیرند که شامل صدها جزئیاتی است که باید طراحی، نقاشی، هماهنگی و درنهایت ساخته و دیده شود. شما یک دسته عظیمی از ورقه‌های طراحی 50 الی 100 صفحه‌ای را تصور کنید که در هر صفحه 16 جزئیات وجود دارد که باید مقدار زمان قابل‌توجهی برای خلق آن صرف شود (و این فقط شامل طراحی آن است.)

مسائل بسیاری نیز وجود دارد که معماران شمارا در چنین پروژه‌هایی می‌توانند کمک کنند. یک معمار ممکن است طراحی و انتخاب‌های متنوعی را کنکاش کند، با مشارکت و بازدید در نمایشگاه‌های متعدد در انتخاب محصولات، شمارا کمک کند، با نماینده فروش محصولات صحبت کند و با رفتن به معادن مختلف در انتخاب سنگ نیز شمارا یاری کند. آن‌ها ممکن است در جلساتی حضور داشته باشند که نیاز به بررسی طراحی محلی و هماهنگی با مقامات ساختمان‌سازی متعددی وجود داشته باشد. در طی ساخت‌وساز نیز ممکن است هر هفته برای بازدید محل ساخت‌وساز به‌منظور تأیید سفارش‌ها و یا تغییر پروسه پرداخت، بررسی طراحی‌ها و هر کار اداری که مربوط به روند ساخت‌وساز است نیز حضورداشته باشند.

تخمین چنین پروژه‌های بزرگی که چه مقدار زمانی برای انجام آن نیاز است بسیار دشوار است. برای چنین پروژه‌هایی، رایج‌ترین گزینه امتحان کردن مدل هزینه ساعتی با یک محدوده تقریبی قیمت‌ها بر اساس پروژه‌های مشابهی است که قبلاً توسط همان شرکت طراحی و تکمیل‌شده است.

هزینه‌های معماری مدیریت پیمان

خدمات طراحی معماری کامل و سطح متوسط

برای پروژه‌های مسکونی سفارشی سطح متوسط، محدوده هزینه‌های طراحی شامل 12 تا 15 درصد هزینه‌های ساخت‌وساز می‌شود. ممکن است معمار شما کارهای طراحی سطح متوسطی که ممکن است شامل 20 تا 25 ورق طراحی با جزئیات متعدد باشد را انجام دهد که برای مرحله ساخت طراحی نهایی را به پیمان‌کار تحویل می‌دهد.

هزینه‌های معماری برای پروژه‌هایی که طراحی سطح متوسطی دارند برای خانه‌هایی که اندازه معمولی دارند تقریباً از 30 هزار دلار شروع می‌شود و می‌تواند حتی به 100 هزار دلار نیز برسد. معمار این پروژه همچنان خدمات طراحی کاملی که ممکن است شامل انتخاب‌های محدودتر باشد را فراهم کند و سپس کار طراحی و نظارت ساخت‌وساز را ادامه دهد. اما همچنان کارهای بسیاری برای انجام دادن وجود دارد. بنابراین اگر شما قصد دارید مبلغ 300 هزار دلار برای ساخت خانه‌تان صرف کنید، انتظار هزینه کردن مبلغی حدود 36 الی 45 هزار دلار برای طراحی آن در نظر داشته باشید و همچنین اگر 500 هزار دلار برای ساخت خانه‌تان در نظر گرفته‌اید حتماً 15 درصد هزینه ساختتان که معادل 75 هزار دلار می‌شود را نیز کنار بگذارید.

شما همچنین می‌توانید به‌طور هم‌زمان همراه با معمارتان فقط در خدمات طراحی که می‌توانید در انجام آن‌ها کمک کنید مشارکت داشته باشید. اگر می‌خواهید در انتخاب لوازم نصب کردنی، محصولات، رنگ‌ها مشارکت داشته باشید، معمارتان می‌تواند به شما اجازه دهد که اولین گام را در جست‌وجوی و انجام این اقدامات بردارید. اگر نمی‌خواهید و یا به معمارتان برای کمک به‌مرور لیست پرداختی‌تان و یا حضور او در طی مرحله ساخت‌وساز نیاز ندارید می‌توانید از او بخواهید که خدمات را محدود کند و فقط آن‌هایی که ضروری و از دیدگاه شما مفید هستند برای ادامه کار باقی بمانند. این‌ها تنها راه‌هایی هستند که می‌توانید با همکاری با معمارتان خدماتتان را نسبت به نیاز و بودجه‌ای که دارید تنظیم کنید.

هزینه‌های ساخت‌وساز برای این پروژه‌ها متفاوت است. هر نوع هزینه ساخت‌وساز (برحسب درصد، هزینه ساعتی، هزینه ثابت و یا ترکیب این‌ها باهم) می‌تواند با موفقیت مورداستفاده قرار بگیرد. این معمولاً بستگی به شرکت و تجربیات و ترجیحات آن‌ها برای استفاده کردن هزینه جهت ساخت‌وساز دارد.

خدمات طراحی معماری کامل و سطح مبتدی

برای طراحی خانه‌های مرسوم سطح مبتدی و طراحی ویلا با خدمات حرفه‌ای، برای کسانی پیشنهاد می‌شود که تنها هدفشان این است که با طراحی محدود و مبتدی بتوانند اجازه ساخت‌وساز بنایشان را دریافت کنند. در این موارد، معمار ممکن است فقط طراحی‌های محدودی را که شامل اطلاعات ضروری برای ساخت قسمت‌های مختلف است را طراحی کند و آن را تحویل پیمان‌کار بدهد تا او مرحله ساخت بنا را شروع کند. مقدار این طراحی‌ها نسبت به موارد قبلی کمتر و حدود 10 برگ طراحی است که بااین‌حال بازهم کار زیاد و تصمیم‌گیری‌های متعددی برای شما و پیمانکار دارد تا مرحله نهایی طراحی به اتمام برسد.

برای چنین پروژه‌های کوچکی با بودجه کم، ممکن است تنها یک مجموعه طراحی برای شروع کارِ ساخت‌وساز کافی باشد و شما بخواهید کار تحقیق و بررسی را خودتان انجام بدهید. اما باید در نظر داشته باشید که در بیشتر مواقع شما مسئول انتخاب مواد و محصولات، تصمیم برای اینکه می‌خواهید طراحی کابینت آشپزخانه‌تان چگونه باشد و مطمئن شدن از اینکه کارفرما به‌طور درست‌ کارش را انجام می‌دهد هستید. نظارت ساخت‌وساز برای پروژه‌های کوچک ممکن است نسبت به معماری که شما استخدام می‌کنید متفاوت و اختیاری باشد.

همانند پروژه‌های طراحی سطح متوسط، هزینه هر ساخت و سازی می‌تواند با موفقیت انجام شود که بستگی به شرکت و تجربه و ترجیحاتش متفاوت است.

هزینه‌های طراحی برای خانه‌های سفارشی با سطح مبتدی می‌تواند شامل 8 تا 12 درصد هزینه ساخت‌وساز شود. بنابراین اگر 300 هزار دلار برای هزینه‌های طراحی در نظر دارید ممکن است این رقم بین 24 تا 36 هزار دلار شود.

بازهم باید ببینید که آیا معمارتان کاری در راستای تسهیل بخشیدن خدماتتان نسبت به بودجه‌تان انجام می‌دهد یا نه. بعضی خدمات برای برخی پروژه‌ها اجباری و برخی دیگر نیز اختیاری هستند. این واقعاً بستگی دارد که آن‌ها چگونه کار کنند و چگونه کارشان را به بهترین شکل انجام بدهند. اما به خاطر داشته باشید که پشت پرده همه محاسبات هزینه‌ها توسط معماران و شرکت‌ها بحث زمان است. هزینه کل، دقیقاً مربوط به مقدار زمانی می‌شود که آن‌ها تخمین می‌زنند در آن زمان پروژه را به اتمام خواهد رساند.

مدیریت پیمان در ایرانهمیشه به این دو مورد زیر توجه کنید:

  1. هزینه‌های تخمینی طراحی که در بالا به آن‌ها اشاره شد توسط خدمات معماری وضع می‌شود که دارای پروانه و مجوز معتبر معماری هستند. شما باید یک طراح برای پروژه‌تان استخدام کنید تا هزینه‌هایتان و همچنین نرخ خدماتتان کاهش یابد. برای کسب اطلاعات بیشتر که چرا هزینه‌های معماران رقم بالایی است می‌توانید این مقاله را بخوانید.
  2. هزینه‌های بالا فقط شامل هزینه‌های معماری نیستند بلکه هزینه‌های مهندسی و متخصصینی دیگر در بخش ساختمان، مکانیک، نور، دوام و … هزینه‌های خاص نیز در این میان وجود دارد که معمولاً هزینه‌های طراحی ماسوای این هزینه‌ها هستند.

حالا بیایید یک نگاه اجمالی به خدمات طراحی به شکل جداگانه کنیم:

پروژه‌های کوچک‌تر و خدمات طراحی جداگانه

موارد زیادی وجود دارد که ممکن است شما خدمات طراحی معماری کاملی را نخواهید. در این موارد خدمات طراحی جداجدا بهترین گزینه است که در این صورت، هزینه‌ها معمولاً بر اساس یک هزینه ثابتی است که برحسب ساعات تقریبی که قرار است روی پروژه اعمال شود تعیین می‌گردد.

به یاد داشته باشید که برای اکثر معماران زمان مساوی است با پول.

در این شرایط به دلیل اینکه حجم خدمات و کارها کمتر هستند، معمولاً تخمین زدن ساعاتی که قرار است برای پروژه انجام شود نیز آسان‌تر است. اما ممکن است معمار تمایلی به در میان گذاشتن مقدار دقیق ساعاتی که می‌خواهد برای پروژه‌تان وقت بگذارد را با شما نداشته باشد، اما مطمئن باشید که آن‌ها این کارها را از قبل انجام داده‌اند و ساعات تخمینی را به‌طور کامل محاسبه کرده‌اند.

در اینجا به دو نمونه از خدمات طراحی کوچک‌تر خواهیم پرداخت:

مثال 1: اگر مطمئن نیستید که می‌خواهید با یک معمار برای کل مراحل پروژه‌تان همکاری کنید اما ایده‌هایی در سردارید که می‌خواهید آن‌ها را تبدیل به بهترین طرح‌های ممکن بکنید، بهتر است فقط برای آن ایده‌ها از معمارتان کمک بگیرید چراکه به‌هرحال به معمارتان که علم این کار را دارد برای عملی کردن ایده‌هایتان نیاز خواهید داشت.

در مجموعه YR Architecture + Design، آن‌ها یک نوع خدمات طراحی ایده محوری را ارائه می‌کنند که در آن به مشتریانشان کمک می‌کنند تا نیازهای پروژه خودشان را مطرح کنند تا طرح‌هایی که خلق آن باعث خوشحالی و رضایت آن‌ها می‌شود را اجرا کنند. آن‌ها در یک مجموعه‌ای تمام این مدارک را که شامل، خلاصه پروژه، نقاشی‌های ایده محور طرح، تصاویر قبلی و یک توضیح مکتوب از هدف طراحی را یکجا گردآوری می‌کنند. سپس مشتریان می‌توانند طراحی‌ها را به هرکسی که می‌خواهند با آن‌ها همکاری کنند ارائه بدهند. برای این خدمات، آن‌ها تقریباً مدت‌زمانی که برای تحویل این مجموعه طراحی می‌کنند و همچنین هزینه‌ها را نیز محاسبه می‌کنند.

مثال 2: در مواردی که خدمات طراحی‌شده بر مبنای یک چهارچوب محاسبه‌ای مشخصی باشند، ممکن است هزینه‌بر اساس نرخ ساعتی نباشد. در عوض، تمام هزینه‌ها بر اساس یک محور منظم و دقیقی خواهند بود که در آن ساعاتی که قرار است روی پروژه کار شود، یا هزینه‌های موردنظر و بسیاری از جزئیات دیگر در آن موجود خواهند بود. مثلاً زمانی که شما یک بسته آماده از پیش طراحی‌شده و یا طرح‌های کف ساختمان را از یک وب‌سایت معماری خریداری می‌کنید یک نمونه از این نوع خدمات است. آن‌ها از قبل همه کارها را انجام داده‌اند و همه‌چیز تحت چهارچوب خاص خودش مشخص و واضح است و شما آن‌ها را خریداری کرده و فقط استفاده می‌کنید.

هیچ معیار ثابتی برای تعیین کردن هزینه‌های معماری برای خدمات طراحی‌شان وجود ندارد. هر نوع هزینه ساخت‌وساز شرایط خاص خودش همانند سختی‌ها، زحمات و … دارد. متغیرهای زیادی دراین‌بین وجود دارد، همچنین کارهای زیادی نیز برای انجام دادن وجود دارد و علاوه بر این‌ها هزینه‌های زیادی نیز برای انجام پروژه‌ها همانند سایر گزینه‌ها روی میز وجود دارد. ممکن است معمارتان به شما یک چهارچوب خاصی برای هزینه‌ها را به شما پیشنهاد بدهد. درک این قضیه که چرا آن‌ها چنین روشی را انتخاب کرده‌اند و در آخر تمام این هزینه‌ها، طراحی‌ها چه نتایجی را در بر خواهند داشت به شما بستگی دارد.

و درنهایت، اگرچه این مقاله به شما ارقام و هزینه‌های دقیق معماری را ارائه نداده است، اما امیدواریم که در کل، با روند مشخص کردن هزینه‌ها آشنا شده باشید تا بدانید که هزینه‌هایتان چگونه محاسبه می‌شود و یا برای پروژه موردنیازتان حدوداً باید چه بودجه‌ای را در نظر بگیرید و خودتان تقریباً قادر به تخمین هزینه‌هایتان باشید و حتی آن‌ها را با همسرتان نیز در میان بگذارید و از یک طراحی حرفه‌ای برخوردار باشید. و نهایتاً امیدواریم درک کرده باشید که موضوع تعیین کردن دقیق هزینه‌های معماری ممکن است تا چه حد پیچیده باشد.

بهترین و ساده‌ترین روش برای اینکه بفهمید نیاز به چه مقدار هزینه‌ای برای کار کردن با یک معمار دارید، این است که با خود او به‌طور مستقیم صحبت کنید و از او در مورد هزینه‌هایش بپرسید. اگر به‌طور دقیق قادر به مشخص کردن بودجه ساخت‌وساز، ابعاد و سطح پروژه و زحمت و دردسر ساخت پروژه‌تان باشید، معمارتان قادر خواهد بود با یک تخمین خوب هزینه‌های کلی شمارا مشخص و تعیین کند.

منبع: وبلاگ پادیر گستر البرز

  • شرکت پادیر پادیرگستر البرز
  • ۰
  • ۰

دو معمار به نام Randy Bens Architect و Falken Reynolds اخیرا در ونکوور کانادا یک ویلای خاص و زیبا را برای یک خانواده طراحی کرداه اند . نکته قابل توجه در این طراحی ویلا استفاده زیاد در همه قسمت های خانه از چوب می باشد که ویژگی این طراحی می باشد. در ادامه به بررسی طراحی این ویلا می پردازیم.

ویلای لوکس در ونکوور کانادا
در ابتدا به بررسی ورودی می پردازیم . کف چوبی و کمد های سفید رنگ را می بینید که زیبا و ساده می باشند و اما آویز های لباس در این ورودی بسیار زیبا و قابل توجه شده اند که با رنگ سفید و چوب به صورت قلابی شکل طراحی شده اند.

ویلای لوکس در ونکوور کانادا
روشویی هم از طراحی جذابی برخوردار است که به صورت قدی قرار گرفته است.و طرح استوانه ای آن با طرح  دایره ای آینه در ارتباط میباشد.

ویلای لوکس در ونکوور کانادا
فضای ناهار خوری هم از همان الگوی سفید رنگ و چوب استفاده کرده است و واقعا طراحی داخلی خوبی را دارا  می باشد.

ویلای لوکس در ونکوور کانادا
پله ها و صندلی ها و لوستر و میز همگی از جنس چوب می باشند و ما بقی وسایل سفید رنگ علاوه بر این یک گلدان زیبا هم در این فضا قرار دارد که بسیار زیبا می باشد.

ویلای لوکس در ونکوور کانادا
یک حیاط کوچک هم در قسمت مرکزی این خانه وجود دارد که سهم عظیمی در نور پردازی فضای ویلا دارد.

ویلای لوکس در ونکوور کانادا
به آشپز خانه می رسیم کابینت های سفید رنگ زیبا و ساده،نور پردازی جالب و به کار گیری ماهرانه ی چوب همگی یک آشپز خانه ای لوکس را فراهم آورده اند.

ویلای لوکس در ونکوور کانادا
نشیمن نسبت به آشپز خانه و جاهای دیگر ویلا طراحی داخلی شلوغ تری دارد و تنوع رنگ بیشتری دارد و فضای گرم و صمیمی را ایجاد کرده است در عین لوکس بودن .مبلمان رنگ آبی رنگی متضاد الگوی اصلی طراحی داخلی این ویلای زیبا می باشد .شومینه بسیار زیبا ی نشیمن هم سهم زیادی در زیبایی و نشاط این طراحی دارد .که بدنه آن از متریال بتن استفاده شده است .

ویلای لوکس در ونکوور کانادا
پاسیو چوبی بسیار زیبا هم که از طریق نشیمن میتوانید وارد آن شوید فضایی بسیار خوب و زیبا می باشد که اوقات خوبی را در کنار خانواده و دوستان در آنجا بگذرانید.در طراحی پاسیو کف چوبی و مبلمان زیبا و شومینه جذاب را می بینید که واقعا می شود گفت دلنشین ترین فضای ویلا است.

ویلای لوکس در ونکوور کانادا
یکی از بهترین فضاهای ویلا اتاق مطالعه آن است که بسیار جذاب می باشد و باعث افزایش جذابیت کتاب خوانی شما می شود طراحی خاص و آرامش بخش در کنار یک پنجره با چشم انداز عالی سبب این جذابیت شده اند.

ویلای لوکس در ونکوور کانادا
اتاق خواب اصلی با طراحی کاملا ساده فضایی آرام برای خواب می باشد و همچنین یک لوستر خاص و زیبا هم به این زیبایی کمک زیادی می کند.

ویلای لوکس در ونکوور کانادا

 

به حمام می رسیم می بینیم که همان الگوی اصلی در طراحی در حمام هم رعایت شده به علاوه ی یک رنگ سیاه برای کاشی ها و دیواره ای که شیرر آلات به آن وصل شده اند. و همچنین یک پنجره شیشه ای در سقف هم وجود دارد که کمک شایانی به نور پردازی حمام می کند.

ویلای لوکس در ونکوور کانادا
سرویس بهداشتی دیگر ویلا با طراحی کاملا متضاد با الگوی اصلی طراحی که یک طراحی هیجان انگیز را در طرح کاشی ها به کار گرفته است.

ویلای لوکس در ونکوور کانادا
اتاق مهمان هم به گونه ای برهم زننده الگوی اصلی می باشد که مشخصه آن رنگ آبی تخت می باشد.

ویلای لوکس در ونکوور کانادا
حمام دیگر هم مانند سرویس بهداشتی از یک رنگ مخالف استفاده کرده است و فضای سیاه و تاریک را ایجاد کرده اما با قفسه های سفید و زیبا.

طراحی ویلای لاکچری ، چیزی بیشتر از یک جاگذاری ساده اتاق‌ها و پلکان است و نیاز به تجربه و تبحر شرکت مهندسی معماری و طراحان نقشه‌کشی آن دارد. در برخی اوقات هم خود کارفرما با پیشنهاد‌های عجیبی که می‌دهد، باعث می‌شود تا طراحی خانه از قوانین عمومی پیروی نکرده و طرحی منحصر به فرد را ایجاد کند. شرکت پادیر گستر پر از ایده‌های بزرگ و کوچکی است که ممکن است برایتان جذاب باشد. اگر می‌خواهید تغییری در محل زندگی‌تان بدهید، ما را فراموش نکنید. ما همیشه منتظریم تا با ایده‌های خودمان، شما را شگفت‌زده کنیم. همین حالا با پادیر گستر تماس بگیرید.

منبع: بلاگ پادیر

  • شرکت پادیر پادیرگستر البرز