مقالات ساختمانی

مقالات مرتبط با حوزه ساختمانی

مقالات ساختمانی

مقالات مرتبط با حوزه ساختمانی

  • ۰
  • ۰

نقشه ساختمان ویلای جدید نظرآباد توسط تیم طراحی پادیر گستر طراحی شد. از آنجا که این نقشه براساس خدمات نوسازی ساختمان و ستون‌های قبلی ساختمان طراحی شده است، وجود برخی محدودیت‌ها در ساختار قدیمی ساختمان، انتخاب و جاگذاری اتاق‌ها و سرویس‌ها، کمی کار را برای ما مشکل‌تر کرده بود. در وسط ساختمان، یک ستون بزرگ قرار گرفته بود که ما را وادار می‌کرد تا نقشه ساختمان را به دو بخش بزرگ تقسیم کنیم. این ستون، نه تنها مساحت زیر بنا را به دو قسمت تقسیم می‌کند، بلکه وجود اختلاف سطح بین این دو قسمت که با چند پله از یکدیگر جدا شده‌اند، این ایده را به ما داد تا همچنان اتاق‌خواب‌ها را در یک طرف زیر بنا نگه داریم و تا این پله‌ها، در وسط هال یا پذیرایی نقشه جدید ویلا قرار نگیرند.

به همین دلیل هم در نقشه فعلی نیز مانند قبل، همچنان اتاق خواب‌ها در یک سمت قرار گرفته‌اند. البته از آنجا که ستون وسط ساختمان دقیقاً در مرکز واقع نشده است، ترجیح دادیم تا پذیرایی را در سمتی قرار دهیم که هم ستونی در وسط آن نیست و هم فضای بزرگ‌تری را به خود اختصاص داده است. وجود ستون میانی و اختلاف سطح در وسط ساختمانی که در حال نوسازی است، کمی برای طراحان پادیر گستر محدود کننده بود. شاید اگر این اختلاف سطح و دیوار‌های باربر نبودند، این امکان وجود داشت تا با قرار دادن اتاق‌ها و آشپزخانه در انتهای زمین و استفاده از پنجره‌های بزرگ و مدرن در پذیرایی رو به باغ، بیشترین نورگیر و بهترین چشم‌انداز را در پذیرایی ساختمان ایجاد کنیم. اما در این صورت، هم اتاق‌ها و هم پذیرایی، در سطوح مختلف قرار می‌گرفتند و نمای داخلی ساختمان را چندان زیبا و کاربردی نمی‌کرد.

در طراحی ویلای جدید، پذیرایی کاملاً بزرگ و یکدست به نظر می‌رسد و حتی وجود آشپزخانه مدرنی که روبروی چشم‌انداز باغ طراحی شده است هم دید آن را محدود نمی‌کند. علاوه بر این، از آنجا که تصمیم داشتیم تا خود آشپزخانه هم با پنجره‌های بزرگ، رو به نمای باغ باشد، در طراحی ویلا جدید ، آشپزخانه را هم به صورت اپن در نظر گرفتیم تا علاوه بر افزایش فضای پذیرایی، منظره باغ از میان پنجره بزرگ و یکدست رو به بیرون، هم از آشپزخانه و هم از داخل پذیرایی، دید داشته باشد. پنجره آشپزخانه، هم‌سطح تراس و آشپزخانه و پذیرایی طراحی شده تا در فصل بهار و تابستان، با باز کردن پنجره‌ها، علاوه بر لذت بردن از هوای مطبوع بیرون ویلا، امکان دسترسی و پذیرایی از اعضای خانواده در تراس بزرگ ساختمان فراهم شود.

از آنجا که کارفرما علاقه داشتند که علاوه بر آشپزخانه که به صورت اپن طراحی شده است، در طراحی ویلای جدید، یک مطبخ جداگانه هم داشته باشند، تصمیم گرفتیم تا مطبخ را در نیمه دیگر ساختمان قرار دهیم. بنابراین مطبخ آشپزخانه، در کنار آن، اما در بالای پله‌ها طراحی شد تا علاوه بر اینکه حریمی خصوصی و دور از دید داشته باشد، بیشترین استفاده را از نورگیر آشپزخانه داشته باشیم. مطبخ ساختمان، تقریباً نصف مساحت آشپزخانه را دارد و به صورت جداگانه، از طریق یک در، به تراس جلوی ساختمان راه دارد. این در برای رفت و آمد، از داخل آشپزخانه به تراس در نظر گرفته شده و امکان دسترسی به فضای بیرون را فراهم می‌کند. در بیرون تراس ویلا ، روبروی مطبخ هم فضایی برای یک کباب‌پز (باربیکیو) طراحی شده است و برای اینکه این فضا، از داخل حیاط و سمت ورودی ساختمان محفوظ بماند، یک پوسته یا حریم هم در نمای بیرونی، روبروی آن قرار می‌گیرد.

در ورودی ساختان، در طراحی ویلای جدید، دقیقاً روبروی راه پله‌های جدید و دسترسی جدیدی است که از داخل ساختمان، به زیر زمین است. وجود همین راه پله کمی مساحت ورودی را کوچک می کند و به همین دلیل هم ترجیح دادیم تا ورودی پذیرایی بین آشپزخانه و راه‌پله‌ای باشد که به زیر زمین می‌رسد. در طراحی ویلا جدید، با ورود به ساختمان یک رخت‌کن کوچک پیش از پله‌های رو به پایین در نظر گرفته شده و پس از گذشتن از کنار راه‌پله‌های و آشپزخانه، وارد فضای سالن پذیرایی می‌شویم.

یک دلیل مهم برای تغییر مکان آشپزخانه، دور بودن دسترسی به آن بود. محل قدیمی آشپزخانه در انتهای سالن باعث می‌شد تا دسترسی به تراس بزرگ ساختمان و همچنین دسترسی به بخش‌های دیگر ویلا، کمی مشکل باشد. ضمن اینکه چون تصمیم داشتیم یک فضای شاه‌نشین در انتهای ساختمان و رو به سمت مقابل حیاط داشته باشیم، محل آشپزخانه قدیمی ویلا را به کاربری جدید برای شاه‌نشین تغییر دادیم تا علاوه بر امکان نورگیری و استفاده از دیوار سبز ، از سمت دیگر هم به تراس کوچکی که در پشت ساختمان طراحی شده است دسترسی داشته باشیم.

همچنین در طراحی ویلاهای مدرن، استفاده از پنجره‌های دو وجهی در کناره‌های کنج ساختمان، نمای بسیار زیبایی را ایجاد می‌کند و ضمناً نورگیر فوق‌العاده‌ای از دو سمت جغرافیایی به داخل خانه ایجاد می‌شود.

در طراحی ویلای جدید، سه اتاق خواب در سمت دیگر ساختمان در نظر گرفته شده است که همگی آن‌ها مساحتی بیشتر از 12 متر دارند. از آنجا که ساختمان ویلای نظرآباد، یک ساختمان وسط ساز است، دورتادور ساختمان نورگیر و پنجره رو به بیرون وجود دارد. به همین دلیل همگی اتاق‌ها دارای پنجره‌های رو به بیرون و نورگیر کافی هستند. اتاق اصلی یا Master ساختمان، دارای پنجره‌ای بزرگ رو به بیرون و دو اتاق‌ دیگر هم هر کدام پنجره‌ای رو به کنار ساختمان دارند. در اتاق اصلی، یک سرویس حمام و دستشویی قرار گرفته است و یک کمد دیواری بزرگ هم در میان دیوار سرویس تا اتاق طراحی شده است.

یکی از حالت‌های طراحی که درباره اتاق اصلی این ساختمان در نظر گرفتیم، قرار دادن یک پنجره دیگر در دیوار کناری اتاق بود. استفاده از دو پنجره در این اتاق، اگرچه نورگیر بیشتری را فراهم می‌کند، اما احتمالاً چیدمان تخت و لوازم دیگر را کمی مشکل می‌کند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم دیواری که احتمالاً تخت در جلوی آن قرار می‌گیرد را بدون پنجره طراحی کنیم.

متأسفانه عدم وجود ستون در این قسمت و همچنین وجود دیوار‌های باربر در کناره‌ها، احتمالاً خطر ریزش یا نشست ساختمان را افزایش می‌دهد. حتی اگر در گوشه ساختمان یک ستون هم داشتیم، باز می‌شد با عبور دادن شیشه گرد، از روی ستون، نمای بیرون پنجره را به شکلی یکدست طراحی کنیم. اما متأسفانه در طراحی قدیمی ساختمان، چنین کاربردی برای این قسمت در نظر گرفته نشده و به جای استفاده از ستون‌های اصلی، از دیوار‌های باربر استفاده شده است که ایمنی کمتری دارد.

طراحی زیر زمین ویلا

همان‌طور که قبلاً هم توضیح دادیم، در طراحی جدید ویلا تصمیم بر تغییر کاربری زیر زمین و استفاده از آن به عنوان یک فضای سنتی برای استفاده عمومی و پذیرایی از مهمانان داشتیم. زیر زمین فعلی، بیشتر به عنوان یک فضای آب‌تنی کوچک مورد استفاده قرار می‌گرفت و اکنون با بازسازی ساختمان و گودبرداری بیشتر، قصد داریم تا فضای اضافه شده را به فضایی سنتی برای پذیرایی تبدیل کنیم.

راه‌پله جدیدی که برای زیرزمین طراحی شده است، علاوه بر ورودی قبلی که از داخل حیاط به این بخش وجود داشت، دسترسی دیگری را نیز از داخل خانه فراهم کرده است که می‌تواند برای پذیرایی از مهمانان و رفت و آمد به آشپزخانه اصلی در همکف، مورد استفاده قرار گیرد. در ورودی زیر زمین از بیرون، یک رختکن و سرویس دستشویی قرار گرفته است تا با ورود به این قسمت، مستقیماً وارد فضای اصلی پذیرایی نشویم و حریم کوچکی در این میان قرار داشته باشد.

اگرچه در زیر زمین یک سرویس دستشویی جداگانه در نظر گرفته شده، اما در این بخش، نیازی به حمام نداریم و به همین دلیل، علاوه بر فضای پذیرایی اصلی، یک آشپزخانه کوچک هم در کنار نقشه طراحی شد تا ساکنان ساختمان بتوانند به راحتی، امکانات پذیرایی را در آنجا فراهم کنند. نکته دیگری که در طراحی ویلا جدید باید به آن توجه داشته باشیم این است که هنوز طراحی داخلی این ساختمان تکمیل نشده است و این احتمال وجود دارد که با قرار دادن یک حریم در جلوی در ورودی، بتوانیم آشپزخانه و سرویس بهداشتی را به گوشه زیر زمین منتقل کنیم یا گوشه زیر زمین را با دیوار سبز تبدیل به یک پاسیوی کوچک کنیم.

به زودی نمای ساختمان و تغییرات جدید طراحی ویلای نظرآباد را به اطلاع شما عزیزان خواهیم رساند.

منبع: بلاگ سایت پادیر گستر

  • ۹۷/۱۱/۲۳
  • شرکت پادیر پادیرگستر البرز

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی