مقالات ساختمانی

مقالات مرتبط با حوزه ساختمانی

مقالات ساختمانی

مقالات مرتبط با حوزه ساختمانی

  • ۰
  • ۰

نورپردازی خانه و فضای داخلی منزل، یکی از مهم‌ترین بخش‌های طراحی داخلی و زیباسازی یک ساختمان است. ممکن است تصور کنید نقشه نورپردازی که توسط یک شرکت معماری مهندسی طراحی می‌شود، تنها شامل نورپردازی فضای خارجی و نمای ساختمان می‌شود. اما همان‌طور که قبلاً هم درباره طراحی داخلی خانه‌ها صحبت کردیم، طراحی داخلی خانه‌ها یکی از اصلی‌ترین تخصص‌های یک معمار محسوب می‌شود. درست مانند لباس‌ها و زیورآلات در دنیای مد و لباس، این نورپردازی داخلی یک خانه است که نمای زیبای خانه را تکمیل می‌کند. یکی از مفاهیم مهندسی برای نورپردازی خانه‌ها، لایه‌بندی نورها و روشنایی است. اگر با مفهوم لایه‌بندی و روشنایی آشنا نیستید باید بدانید که نورها، برخلاف آن چیزی که اغلب ما تصور می‌کنیم، به صورت لایه‌بندی شده و از منابع مختلفی تابیده می‌شوند و به همین دلیل دارای شدت و سایه‌های مختلفی هستند. برای اینکه ببینیم منظور از لایه‌بندی نور در دکوراسیون و طراحی داخلی یک ساختمان چیست، این مقاله را در وبلاگ پادیرگستر دنبال کنید.

نورپردازی در چیدمان داخل منزل

نقش پنجره‌ها در نورپردازی داخلی
پنجره‌ها و جهت قرارگیری آن‌ها رو به فضای خارج از خانه آن‌قدر پراستفاده هستند که بسیاری از ما فراموش می‌کنیم که پنجره‌های خانه هم جزو منابع نورپردازی محسوب می‌شوند. یک معمار طراح حرفه‌ای، پنجره‌ها را به عنوان اولین و اصلی‌ترین منبع نور هر خانه به حساب می‌آورد. بسیاری اوقات حتی در یک روز آفتابی و روشن نیز ممکن است نور آفتاب برای روشن کردن خانه در تمامی ساعات روز کافی نباشد. خانه‌های مختلف براساس نقشه شمالی یا جنوبی بودن پنجره‌ها، شدت نور متفاوتی دارند و ممکن است در بخش‌های مختلف خانه مانند پذیرایی، اتاق‌ها و حتی آشپزخانه، شدت نور متفاوتی را بتابانند.
همچنین در ساعات عصر و شب، نیاز به شبیه سازی نور آفتاب در داخل خانه داریم. بنابراین اگر بتوانیم از منابع نور روش و قدرتمند، در نزدیکی پنجره‌ها استفاده کنیم، در ساعات عصر و شب، نوری شبیه به نور پنجره‌ها را در فضای داخل خانه خواهیم داشت. به همین دلیل برخی از طراحان، منابع نور اصلی خانه را در نزدیکی پنجره‌ها قرار می‌دهند تا نور شب همان جهت و شکل تابش نور روز را بازسازی کنند.

نورپردازی در چیدمان داخل منزل

لامپ‌های دفنی
لامپ‌های دفنی که برخی از طراحان آن‌ها را لامپ‌های کاسه‌ای نیز می‌نامند، چراغ‌هایی هستند که قالب آن‌ها در داخل سقف ساختمان قرار می‌گیرد. محل این لامپ‌ها و جای قرارگیری آن‌ها نیز باید در هنگام طراحی خانه در نظر گرفته شود. در واقع این طراحان ساختمان هستند که باید در طراحی نقشه خانه، جای نور‌های دفنی را روی سقف در نظر گرفته و به گروه برق‌کاری ساختمان توضیح دهند که نورها در کجا باید قرار بگیرند. یک شبکه از لامپ‌های دفنی یا کاسه‌ای می‌تواند، به عنوان منبع نور اصلی، جای نورهای لوستری را پر کند و به جای استفاده از نورهای دیواری، ظاهری شاعرانه، مدرن و امروزی به پذیرایی یا اتاق‌ها بدهد.
البته بسیاری از طراحان، در کنار نورهای دیواری از چراغ‌های آویزی، لوستر و دیوارکوب نیز برای روشنایی پذیرایی استفاده می‌کنند.

وقتی چند لایه نور مختلف، مانند دیواری، سقفی، لوستر و دفنی، در کنار هم قرار می‌گیرند، سایه‌های تند حاصل از یک منبع نوری را از بین می‌برند. بنابراین سایه‌های این نورها در هم آمیخته شده و فضایی روشن و با سایه‌های محو را ایجاد می‌کنند که شباهت زیادی به نور طبیعی روز که از پنجره‌ها می‌تابد دارد.

نورپردازی در چیدمان داخل منزل

چراغ‌ آویز میانی یا لوستر
هنوز خیلی‌ها نمی‌دانند فرق بین چراغ آویز و لوستر در چیست. خیلی از طراحان داخلی معتقدند که لوستر، همان چراغ آویز است که احتمالاً کمی بزرگ و تزئینی طراحی شده است. منظور از بزرگ‌تر بودن، این است که یک چراغ لوستر، دارای چندین لامپ کنار هم است. البته امروزه برخی از لوستر‌ها دیگر لامپ ندارند و کل آن به صورت یک‌پارچه از LEDهای نورانی کوچکی پوشیده شده که گاهی اوقات رنگ‌ آمیزی آن‌ها نیز با ریموت کنترل‌هایی از راه دور کنترل می‌شود.
طراحی کلی لوستر‌ها به دو صورت انجام می‌شود: “رو به بالا” یا “رو به پایین”. طراحی رو به پایین معمولاً پرنورتر و با روشنایی بیشتر و سایه‌های تیزتر است. در حالی که روشنایی رو به بالا دارای نور یکدست‌تری است و نوری یکنواخت و ملایم را به اطراف می‌پاشد.

نورپردازی در چیدمان داخل منزل

چراغ‌های دیواری یا دیوارکوب
دیوارکوب‌ها در جاهای مختلف خانه، معمولاً به عنوان نور جانبی و همراه با چراغ آویز یا لوستر استفاده می‌شوند. شاید تنها جایی که دیوارکوب‌ها به عنوان نور اصلی مورد استفاده هستند، سرویس‌های بهداشتی و حمام باشد. در این دو بخش از خانه، لازم است که نور‌ها حتماً به صورت دیوارکوب باشد تا فردی که خود را در آینه می‌بیند، بتواند صورت خود را به صورت کاملاً پرنور مشاهده کند. به همین دلیل در سرویس‌های بهداشتی، معمولاً هیچ نوری به عنوان نور آویز طراحی نمی‌شود و همه نورها دیواری هستند.

نورپردازی در چیدمان داخل منزل

استفاده از نورپردازی خطی در فضای داخلی
این قبیل نور‌ها اغلب به عنوان نور مخفی هم نامیده می‌شوند. معماران و طراحان داخلی، از این نوع نور‌ها در پشت آرک و گچ‌بری‌های روی سقف استفاده زیادی می‌کنند. اما حتی اگر سقف خانه شما دارای جایی برای نورپردازی نیست، باز هم می‌توانید از این نور‌ها در جایی دیگر استفاده کنید. زیر کابینت‌ها.
نورهای خطی را گاهی اوقات زیر کابینتی نیز می‌نامند. این نوع نورها اگرچه جزو طراحی داخلی ساختمان محسوب نمی‌شوند، اما از آنجا که این روز‌ها بسیاری از ساختمان‌ها دارای آشپزخانه مدرن و اصطلاحاً “اوپن” هستند، نورهای زیر کابینتی، می‌تواند به زیباتر شدن نمای کل پذیرایی کمک کند. نورهای خطی تأثیر کمی روی روشنایی داخلی ساختمان دارند، اما زیبایی فوق‌العاده‌ای در جای جای خانه اضافه می‌کنند.

نورپردازی در چیدمان داخل منزل

تمامی این نور‌ها توسط یک معمار یا طراحی داخلی برای روشنایی منزل طراحی می‌شوند. اما خود شما هم می‌توانید نورپردازی منزل را با سلیقه خودتان بهبود دهید. استفاده از آباژو‌ر‌ها و نورهای آویز کنار مبل‌ها، البته وقتی نورهای دیگر خانه را کمی تاریک می‌کنید، زیبایی فوق‌العاده‌ای به خانه می‌دهند و می‌توانید از آن‌ها برای تکمیل زیبایی خانه‌تان استفاده کنید.

 منبع: وبلاگ پادیرگستر

  • ۹۷/۰۱/۱۹
  • شرکت پادیر پادیرگستر البرز

نورپردازی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی