مقالات ساختمانی

مقالات مرتبط با حوزه ساختمانی

مقالات ساختمانی

مقالات مرتبط با حوزه ساختمانی

  • ۰
  • ۰

یکی از بهترین و سالم‌ترین روش‌های گرم کردن ساختمان، چه در خانه‌ها و چه در دفاتر اداری و ساختمان‌های بزرگ تجاری، روش “گرمایش از کف” است. این سیستم‌های گرمایی را خیلی از سازندگان با رادیاتور قرنیز‌ی اشتباه می‌گیرند. اما این دو کاملاً با هم متفاوت هستند و به‌طورکلی ساختار اجرایی آن‌ها با هم فرق دارد. رادیاتور‌های قرنیزی، در واقع نوعی از رادیاتور‌های عادی هستند که گرما را به روش تابشی به داخل خانه می‌تاباند. این تجهیزات گرمایشی برای نصب در خانه‌های قدیمی در هنگام بازسازی و نوسازی ساختمان و پروژه های ساختمانی ، بسیار مورد توجه قرار می‌گیرند. زیرا نیاز به تخریب ندارند و به راحتی در دورتادور خانه نصب می‌شوند. اما سیستم‌های گرمایش از کف، در واقع نوعی سیستم گرمایشی است که می‌بایست در همان ابتدای اجرای پروژه ساختمانی و پیش از کف‌سازی انجام شود و اجرای آن پس از ساخت‌وساز، بسیار مشکل و همراه با تخریب خواهد بود. اما با وجود سختی‌های اجرای این سیستم، چرا امروزه بسیاری از شرکت‌های ساختمانی مدرن ترجیح می‌دهند از این سیستم گرمایشی در پروژه‌های ساختمانی خود استفاده کنند؟ بیایید مزیت‌ها و معایب سیستم‌های گرمایش از کف را بیشتر بشناسیم.

مزایای سیستم گرمایش از کف

لذت از گرما در بیشترین حالت ممکن

لذت گرمایش از کف را هیچ‌کدام از سیستم‌های گرمایشی ندارند. دقیقاً تفاوت بین گرمایش از کف با شوفاژ، به اندازه تفاوت شوفاژ یا بخاری است. سیستم‌های گرمایشی که دارای منبع انرژی هستند، همیشه نزدیک‌ترین حرارت را در کنار خود دارند و رفته‌ رفته که از آن دور می‌شوید، میزان حرارت آن کاهش می‌یابد. حتی سیستم‌های شوفاژ نیز با اینکه کل خانه را به طور یکنواخت گرم می‌کند، اما حرارت بیشتر را در نزدیکی خود دارند و در فاصله‌های دورتر، گرمای آن‌ها کاهش می‌یابد. همچنین به این دلیل که گرما همیشه رو به بالا حرکت می‌کند، همواره، فضای نزدیک به سقف گرم‌تر از کف خانه است. اما در مورد سیستم‌های “گرمایش از کف” درجه حرارت ثابت و دائمی در کل طول زمستان در نزدیکی کف ساختمان و در محلی که شما راه می‌روید یا می‌نشینید وجود خواهد داشت. هنگامی که محیط نزدیک پا گرم باشد اما هوای مورد تنفس، گرمای زیادی نداشته باشد حالت بسیار دل‌پذیرتری است. سیستم انتقال گرمای گرمایش از کف به سیستم انتقال گرمای ایده آل بسیار نزدیک است، زیرا گرما به آرامی از کف خانه به سمت سقف منتشر می‌شود و در این حالت پای گرم و سر خنک، احساس لذت‌بخش‌تری دارد و به سلامت کمک می‌کند.

ثابت بودن حرارت

طبیعتاً مدت‌زمان سرد شدن این سیستم گرمایشی خیلی زیاد است. بنابراین وقتی برق یا گاز قطع می‌شود، زمان خیلی بیشتری نسبت به شومینه، شوفاژ یا پکیج طول می‌کشد تا زمین سرد شود. بنابراین در هنگام بروز اتفاق‌های پیش‌بینی‌نشده در روند گرمایش ساختمان، دمای محیط مدت‌زمان بیشتری ثابت باقی می‌ماند تا سرد شود.

سبکی وزن ساختمان و همچنین افزایش ارتفاع سقف‌ها

به علت استفاده از یک نوع لوله باریک و همچنین حذف عبور لوله‌های تأسیسات گرمایشی از روی یکدیگر در حالت گرمایش از کف (که معمولاً باعث بالا آمدن کف واحد و کاهش ارتفاع سقف و پر کردن کف در زمان ساخت‌وساز می‌شود)، ضخامت پوشش کف ساختمان به مقدار زیادی کاهش می‌یابد. این مورد علاوه بر کم کردن وزن ساختمان (و در نتیجه استقامت بیشتر اسکلت ساختمان) موجب افزایش ارتفاع سقف واحد‌ها نیز می‌شود که حتی ممکن است در حد 10 یا 15 سانتی‌متر باشد، اما تأثیر زیادی روی بزرگی طراحی ساختمان دارد.

صرفه‌جویی در مصرف سوخت

به علت تماس ساکنان ساختمان با منبع گرمایش زیر پایشان، معمولاً درجه حرارت اتاق در درجات پایین‌تری تنظیم می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد این مورد به تنهایی موجب صرفه‌جویی 25 الی 40 درصدی در مصرف سوخت سیستم گرمایش از کف می‌شود.

آزادی عمل در دکوراسیون داخل منزل

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات سیستم‌های گرمایشی دیگر این است که دکوراسیون ساختمان را بر هم می‌زنند. در مقاله ” صرفه‌جویی در مصرف انرژی، در ساختمان‌های قدیمی” گفتیم که یکی از مشکلات سیستم‌های گرمایشی قدیمی مانند شوفاژ این است که باید دکوراسیون خانه را طوری بچینید تا جلوی آن‌ها را سد نکند. به این ترتیب این سیستم‌ها می‌توانند از چیدمان دلخواه جلوگیری کنند. اما در سیستم‌های گرمایش از کف، به دلیل نبود رادیاتور فضای بیشتری در اختیار شما است. ضمناً نگرانی از نزدیک بودن برخی وسایل الکترونیکی مثل تلویزیون یا LCD به آن‌ها نیز وجود ندارد. این مورد خصوصاً در واحدهای کوچک و اتاق خواب‌هایی با فضای محدود، بسیار مهم‌تر است.

هوای پاکیزه‌تر و خشک نشدن هوا
در سیستم‌های رادیاتوری، شوفاژ، بخاری، شومینه و …عموماً هوای اتاق خالی از رطوبت و خشک می‌شود، اما خوشبختانه این مشکل ابداً در سیستم گرمایش از کف وجود ندارد و رطوبت هوا کاملاً طبیعی باقی می‌ماند.

تمیزی دیوارها و اثاثیه منزل
حتماً دیده‌اید که موقع خانه‌ تکانی سال نو، چقدر دیوار‌های اتاق‌ها و پذیرایی که در آن‌ها شوفاژ دارید سیاه می‌شود. در سیستم گرمایش با رادیاتور شوفاژ، به علت گردش هوای داغ در اتاق، عموماً دیوارهای بالای رادیاتور به مرور زمان سیاه شده و دوده تیره‌رنگی را به خود جذب می‌کنند. در سیستم گرمایش از کف، این مشکل ابداً وجود ندارد و دیوارها و سایر لوازم خانه در طول زمان سیاه نمی‌شوند.

استفاده از منابع حرارتی مختلف
در سیستم گرمایش وابستگی به شوفاژ و موتورخانه و پکیج و غیره وجود ندارد و شما می‌توانید به راحتی از منابع مختلفی برای تأمین گرمایش آن استفاده کرد. موتورخانه، پکیچ و حتی حرارت خورشیدی هم می‌توانند در این سیستم برای تأمین گرمایش مورد استفاده قرار بگیرند.

خشک‌تر باقی ماندن زمین‌های مرطوب و یا خیس
در صورت نصب سیستم گرمایش از کف در فضاهایی مانند آشپزخانه، سرویس‌های بهداشتی و زیرزمین که معمولاً بر اثر شستشو زمین خیس می‌شود، کف زمین به سرعت خشک می‌شود. این مورد برای خانه‌هایی که بیشتر با سرامیک پوشیده شده‌اند اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد.

گرمایش از کف

معایب سیستم گرمایش از کف

سیستم گرمایش از کف نیز مانند تمامی سیستم‌های دیگر مشکلات خاص خود را دارد، اما اکثر این مشکلات قابل‌حل هستند و صد البته مشکلات گرمایش از کف در برابر سیستم‌های گرمایشی دیگر بسیار کمتر است.

زمان پیش گرمایش سیستم گرمایش از کف بسیار زیاد است
گرمایش از کف
 دارای زمان پیش گرمایش 36 ساعته می‌باشد، یعنی حدود یک روز و نیم طول می‌کشد تا از دمای عادی به دمای تعیین‌شده برای حرارت اصلی برسد. به این شکل که اگر فرضاً شروع به کار سیستم در اول فصل سرما (فقط در استارت اولیه آن در شروع فصل زمستان) با دمای 20 درجه سانتی گراد باشد، هر 12 ساعت 5 درجه به آن اضافه می‌شود، که با این اوصاف در طول 36 ساعت به دمای ایده‌آل که همان 35 درجه است می‌رسد. دلیل این افزایش تدریجی این است که افزایش گرمای ناگهانی، به کف ساختمان شوک وارد نکند. این زمان در سیستم رادیاتوری شوفاژ 10 ساعت و در سیستم‌های هوای گرم مانند فن‌کوئل کمتر از یک ساعت است.

عدم اعمال تغییرات در کف ساختمان
به دلیل کف‌خواب بودن سیستم گرمایش از کف و استفاده نکردن از اتصالات در لوله‌های کف‌خواب، پس از تمام شدن کار کف سازی ساختمان، دیگر نمی‌توان در کف ساختمان تغییری ایجاد کرد. البته منظور ما تغییرات کلی مانند کندن کف و تعویض سرامیک‌ها است، اما تغییرات جزئی و کوچک مانند ترمیم سرامیک یا پارکت را می‌توان انجام داد.

کف سازی قبل از اجرای گرمایش از کف
قبل از اجرای گرمایش از کف می‌بایست روی لوله‌های آب، برق ، گاز و غیره را که در کف ساختمان هستند به وسیله ملاط سیمان هموار کرد، تا سیستم گرمایش از کف را بتوان به درستی روی آن‌ها نصب نمود. البته این مشکل به راحتی قابل‌حل است، به این صورت که می‌توانید با لوله‌کشی درست و استفاده از فوم بتن یا پوکه این کار را انجام دهید.

 منبع : پادیر

  • ۹۶/۱۱/۲۹
  • شرکت پادیر پادیرگستر البرز

سیستک گرمایش از کف

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی